• Anonym (Ledsen mamma)

Behöver råd!

Har en son på 10 mån med min ex sambo, vi flyttade i sär strax efter att sonen föddes,men har träffats ofta.

Dock endast hos mig då han inte låter oss komma till honom.
    Har ju alltid funderat på varför så klart.
    Jag står kvar på hyreskontraktet på lägenheten han bor i och har även kvar saker där som är mina som jag inte hämtat.
    Haft dålig magkänsla en tid stt han inte mår bra och gjorde en fuling i går,kommer säkert få kritik för de jag gjorde men är orolig för vår sons skull men even min ex sambo.
    Medan han är med vår son tar jag hans nycklar,säger att jag ska till affären men cyklar hem till honom .

Först brevlådan är total kaos brev och räkningar som ligger knökfullt så posten nästan trillar ut.

Går in i lägenheten och där är ännu mer kaos 😭 , soppåsar slängda på golvet överallt, kylskåp ska vi inte prata om där ligger mat som jag köpte innan jag flyttade ut alltså 8 mån sedan, luktar illa och jag vill snudd på kräkas.
    Sovrummet ska vi inte prata om ,snabbmatlådor ,glas,burkar och flaskor överallt,hela golven fulla. Sons blöja sedan han var där 1 gång för flera månader sedan .
    Och nu de värsta av allt pga detta har han flugor och fluglarver överallt i hela sovrummet.
    Jag förstår ju nu varför vi inte får komma dit.
    Men hur ska jag ta upp detta med honom? Han mår onekligen inte bra .
    Vill hjälpa honom så han kommer på rätt väg och kan träffa vår son ,som bör ha rätt till båda sina föräldrar.  
    Överväger soc ,men är rädd att jag samtidigt gjort fel som gått in i lägenheten utan hans medgivande .

Men tror min sons pappa behöver hjälp, men vet inte hur.
    SNÄLLA inga elaka påhopp då detta är nog jobbigt för mig och jag är extremt ledsen och mår dåligt pga detta.
    Hans lägenhet är ren misär

• Svar på tråden Behöver råd!
  • Anonym (föräldrar)

Har du bra kontakt med hans föräldrar? Har han bra kontakt med dem? Det kan vara en väg att gå. Inte att berätta hur det ser ut i lägenheten, men att han inte mår bra generellt.

Tror på att försöka gå den vägen i första hand: omtanke om hans mående och vad man kan göra för att stötta honom/få honom att söka hjälp för det. 

• Anonym (Ledsen mamma)

Han har ingen kontakt alls med sin pappa och knappt kontakt med sin mamma , vi bor 55 mil från där dem bor och jag har inte ena träffat dem under vår tid tillsammans. 

• Anonym (föräldrar)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2023-03-23 10:04:32 följande:

Han har ingen kontakt alls med sin pappa och knappt kontakt med sin mamma , vi bor 55 mil från där dem bor och jag har inte ena träffat dem under vår tid tillsammans. 

Synd!

Och han sköter sitt jobb? Så det finns ingen större problematik som någon annan märker av så att säga?

Han har annat nätverk som du kan kontakta kring hur han mår, t ex nån nära vän?

Jag skulle försöka få honom att söka kontakt med vården, vad tror du om det? Han är troligen deprimerad?

Jag skulle inte klarat av att hålla tyst om lägenheten utan konfronterat honom om den, men jag tror inte att det är ett smart sätt att gå tillväga faktiskt. 
  • Anonym (Ledsen mamma)

Han är assistent åt min bror och min mamma har ju också reagerat på hans mående och även hans chef har uppmuntra honom att kontakta psykiatrin,men han vill inte.
    Han är också väldigt ofta sjuk,där han får extrma problem i halsen ,som stora halsbölder och svullna lymfkörtlar. Dåligt med vänner här där vi bor utan endast vänner via datorn. Frågat om han vill flytta tillbaka till sin födelseort,men de vill han absolut inte. 

Vill ju fråga honom om lägenheten men är samtidigt rädd för hans reaktion.  Jag och mamma städade där redan i somras en gång då jag höll på att flytta ut,men nu är det 10 resor värre. 
    Jag bryr mig myclet om honom ,men är inte hans mamma .

• Anonym (A)

Jag hade först och främst pratat med honom, hade det inte hjälpt hade jag kontaktat soc. Det är bara en tidsfråga innan hyresvärden reagerar och då står han utan boende och sitter ännu mer i skiten.

• Anonym (A)

När det gäller att du olovligen gått in i lägenheten så är det ju ditt kontrakt, så du är väl ytterst ansvarig för vad som händer där. Har du inga egna nycklar dit?

• Anonym (F)

Du behöver inget medgivande för att gå in i din egen lägenhet. Ta dina saker därifrån NU och skriv över kontraktet helt på exet!

Soc har inget med det här att göra. Vuxna människor får faktiskt leva hur äckligt som helst och ert barn är ju aldrig i hans hem. Däremot ska du så klart prata med honom och fråga om du kan hjälpa honom på något sätt. Om han säger nej så måste du respektera det men samtidigt måste du vara tydlig med att du kommer att kontakta hyresvärden för just nu förstör han lägenheten och du kommer att bli lika betalningsskyldig som honom sedan. Om de där insekterna mm tar sig in i andras lägenheter kommer det kosta otroliga summor för er!

• Anonym (....)
    Anonym (F) skrev 2023-03-23 10:31:09 följande:

Du behöver inget medgivande för att gå in i din egen lägenhet. Ta dina saker därifrån NU och skriv över kontraktet helt på exet!

Soc har inget med det här att göra. Vuxna människor får faktiskt leva hur äckligt som helst och ert barn är ju aldrig i hans hem. Däremot ska du så klart prata med honom och fråga om du kan hjälpa honom på något sätt. Om han säger nej så måste du respektera det men samtidigt måste du vara tydlig med att du kommer att kontakta hyresvärden för just nu förstör han lägenheten och du kommer att bli lika betalningsskyldig som honom sedan. Om de där insekterna mm tar sig in i andras lägenheter kommer det kosta otroliga summor för er!

Eftersom han har barn och inte klarar av sitt hem etc så har soc med det att göra och kan hjälpa. 

Gör orosanmälan ts. 
  • Anonym (F)
    Anonym (....) skrev 2023-03-23 10:35:23 följande:
    Eftersom han har barn och inte klarar av sitt hem etc så har soc med det att göra och kan hjälpa. 

Gör orosanmälan ts. 
    Han är inte tvingad att ta emot deras hjälp. En orosanmälan gentemot en vuxen leder till ett samtal och där tar det stopp om han inte vill ha deras hjälp. Det spelar ingen roll att han har barn eftersom barnet aldrig är där.
  • Tow2Mater

Tror inte hyresvärden vill ha larver i sin byggnad. Det är en sanitär olägenhet, tror inte man får låta det gå hur långt som helst. Kontakta hyresvärden? Speciellt om du står kvar på kontraktet har även du ansvar.

• Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (F) skrev 2023-03-23 10:38:10 följande:
    Han är inte tvingad att ta emot deras hjälp. En orosanmälan gentemot en vuxen leder till ett samtal och där tar det stopp om han inte vill ha deras hjälp. Det spelar ingen roll att han har barn eftersom barnet aldrig är där.
    Eftersom vi har barn tillsammans och målet är att han skulle ha umgänge hos sig när sonen blev äldre så kan de ställa krav. Jag har i alla fall gjort en orosanmälan på honom nu. Ska även försöka få tag i hyresvärd nästa v och se till att jag tas bort från kontraktet. Bett om de flera gånger,men han har inte lämnat in det nya. Därför så står jag fortfarande kvar. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2023-03-25 16:05:04 följande:
    Eftersom vi har barn tillsammans och målet är att han skulle ha umgänge hos sig när sonen blev äldre så kan de ställa krav. Jag har i alla fall gjort en orosanmälan på honom nu. Ska även försöka få tag i hyresvärd nästa v och se till att jag tas bort från kontraktet. Bett om de flera gånger,men han har inte lämnat in det nya. Därför så står jag fortfarande kvar. 
    Ja, om sonen ska kunna vara där så visst, men han kan ju också välja bort det och umgås på andra platser istället. Bra att du kontaktar hyresvärden och avskriver dig från kontraktet iaf.
  • Anonym (Ledsen mamma)

Nu har det kommit till hans kännedom att vi gjort en  orosanmälan till soc. Min mamma pratade med honom och erbjöd även honom hjälp att städa ur hela lägenheten och göra ordning där, men han vägrar ta emot hjälp. Blev istället otrevlig mot henne och typ hota henne,med att vi båda ska få se. Vet inte vad han menar,men han arbetar ju även som assistent åt min bror och har börjat misskött sitt jobb mer och mer,så min mamma vill inte ens att han arbetar här längre då hela situationen börjat spåra ut. 
    Vet fan inte vad som hänt med han de senaste tiden, han är en helt annan person.😪

• Anonym (000)

Han behöver ju verkligen hjälp!

Men innan han fattar det behöver han tydligen nå botten helt. Din bror ska inte drabbas, så ni kanske måste ta itu med att hitta annan hjälp till honom? Antar detta går via LSS eller liknande? Kontakta den samordnaren och tala om att han inte sköter jobbet. 

Har du pratat med hyresvärden? Som någon sa, så står ju du tydligen på kontraktet ff,? Varför gör du det om du inte bor där? Du måste stå skriven där du bor, så hur lyckas du med detta? 

Han kommer ju till slut inte klara av ens att träffa sitt barn, om det bara blir värre. 

• Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (000) skrev 2023-03-26 08:03:28 följande:

Han behöver ju verkligen hjälp!

Men innan han fattar det behöver han tydligen nå botten helt. Din bror ska inte drabbas, så ni kanske måste ta itu med att hitta annan hjälp till honom? Antar detta går via LSS eller liknande? Kontakta den samordnaren och tala om att han inte sköter jobbet. 

Har du pratat med hyresvärden? Som någon sa, så står ju du tydligen på kontraktet ff,? Varför gör du det om du inte bor där? Du måste stå skriven där du bor, så hur lyckas du med detta? 

Han kommer ju till slut inte klara av ens att träffa sitt barn, om det bara blir värre. 

Just nu bor jag och står skriven hos mina föräldrar,då dem har generationsboende. 
    Jag har kontaktat hyresvärden om att jag inte längre bor kvar där och vill tas bort från kontraktet. Han har då sagt att min exsambo måste göra ett medgivande på detta att de stämmer, vilket min ex sambo säger att han redan gjort.Ringer då igen och frågar om det stämmer och dem säger nej han säger jo.🙃
  • Anonym (F)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2023-03-26 07:51:09 följande:

Nu har det kommit till hans kännedom att vi gjort en  orosanmälan till soc. Min mamma pratade med honom och erbjöd även honom hjälp att städa ur hela lägenheten och göra ordning där, men han vägrar ta emot hjälp. Blev istället otrevlig mot henne och typ hota henne,med att vi båda ska få se. Vet inte vad han menar,men han arbetar ju även som assistent åt min bror och har börjat misskött sitt jobb mer och mer,så min mamma vill inte ens att han arbetar här längre då hela situationen börjat spåra ut. 
    Vet fan inte vad som hänt med han de senaste tiden, han är en helt annan person.😪

Säg upp hans tjänst hos din bror. Jag skulle inte lita på att en så ohygienisk människa kan ta hand om en persons omsorg och omvårdnad. Missköter han jobbet så är det ännu större anledning.

Ang. hyreskontraktet så är det inte ditt ex som ska godkänna! Du anmäler uppsägningen skriftligt till hyresvärden och har då vanligen tre månader på det. Hyresvärden kan ju inte lagen, uppenbarligen, så du får informera dem om hur det funkar.

lawline.se/answers/uppsagning-av-hyreskontrakt-nar-bada-star-pa-kontraktet

Om lägenheten hyrs gemensamt och endast en av er skall flytta måste den som skall flytta säga upp sin del av hyreskontraktet. Om någon flyttar utan att säga upp sin del är man fortfarande ansvarig för lägenheten även om man inte bor där. Detta innebär att man är ansvarig, inte bara för hyran, utan även allt annat som man ansvarar för som hyresgäst.

Om någon säger upp sin del av lägenheten brukar oftast hyresvärden göra en ny prövning om de kan godkänna att den kvarvarande hyresgästen, i ditt fall din förra sambo, står som ensam ansvarig för hyresavtalet. Det kommer aldrig krävas att din sambo skriver på uppsägningsavtalet för att du ska bli befriad från hyreskontraktet. Utan du kan säga upp din del och behöver enbart beakta uppsägningstiden. När uppsägningstiden löpt ut är du inte längre hyresgäst.

Svar på tråden Behöver råd!