• Anonym (Malin)

Varför står det att jag inte har körkort i mina journaler?

Jag håller på och läser igenom mina journaler och på två ställen står det att jag inte har körkort. Varför står det och hur kan läkarna veta det? Ingen har frågat mig om jag har körkort. Jag har inte körkort så det är faktamässigt rätt jag blev bara förvånad. Jag förstår inte hur det är relevant för min behandling heller.  

• Svar på tråden Varför står det att jag inte har körkort i mina journaler?
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (Malin) skrev 2023-03-25 09:28:56 följande:
    Hur fick de veta att jag inte har körkort utan att fråga? 
    Anonym (aaa) skrev 2023-03-25 06:26:52 följande:
    Det menas att om du tex skulle ha dålig syn finns ju en gräns för när man rekommenderar att någon kan ha körkort. Eftersom du inte har något så kan det vara en notering just för att då behöver läkare i framtiden inte oroa sig över din bilkörning med dålig syn. Epilepsi är en sådan sjukdom också. 

Det finns även restriktioner vid tex ADHD (det bedöms individuellt innan man får börja ta körkort) och står det i din journal att du inte har körkort så vet kommande läkare det, ifall det är så att du vill ta, och behöver ett läkarintyg utifrån eventuellt diagnos. 
    Hur fick de reda på att jag inte har körkort? 
    Hur svårt tror det att det är för en myndighet/företag att ta reda på om du har körkort eller inte när de har ditt personnummer?
  • Anonym (Stina)

Herregud vad många som gissar, värst hittills är att tro att de nog pratat med närstående. Hur tror ni sekretess funkar egentligen? En läkare får inte ringa någon närstående utan tillstånd från patienten. och det behövs inte heller eftersom: se nedan  

TS: körkort är en offentlig handling. Alla kan alltså ta reda på om någon har körkort. Det görs t ex om du hyr bil online. En
    väldigt vanlig koll alltså.

Om du får utskrivet en medicin som kan påverka din förmåga att köra bil under längre tid ska man som läkare kontakta transportstyrelsen. Om personen visar sig inte ha körkort antecknar man detta för att man inte ska behöva göra fler kontroller. Att det står att du inte har körkort betyder alltså bara att man inte behöver anmäla något till transportstyrelsen. Och för att förtydliga: anmäla betyder alltså inte anmäla personen. Det betyder enbart att styrelsen antecknar att personen just nu inte får köra bil. 

Till alla övriga: sådant här kan man googla sig till. Svara inte med rena gissningar. 

• Anonym (Stina)
    EnAnonumius skrev 2023-03-25 07:18:31 följande:
    I bland så får man ju identifiera sig när man söker sjukvård. Använder du vanligt legg så utgått man från att personen inte har Körkort.

Alternativt så har de frågat, vid något  tillfälle (måste ej varit i samband med behandlingen du har nu)  och du har svarat och inte sedan "tänkt mer på det".

Jag kan ge mer skäl men nöjer mig med dessa två..

Ja det låter smart! Man gissar att en person nog inte har körkort och skriver ut medicin som gör personen till en fara i trafiken. för man får ju identifiera sig ibland (haha va??? Ibland???) och då kan man utgå från att leg = inget körkort. Mycket säker rutin! 

Hur kan man vilja svara på en fråga när man har så lite koll på exakt allt?? 

• Anonym (Malin)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-03-25 10:02:23 följande:
    Hur svårt tror det att det är för en myndighet/företag att ta reda på om du har körkort eller inte när de har ditt personnummer?
    Vården är varken en myndighet eller företag. På vilken hemsida kan man söka efter sånt? Varför pratade de inte med mig först? Det enklaste måste ändå vara att fråga. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Malin) skrev 2023-03-25 11:08:08 följande:
    Vården är varken en myndighet eller företag. På vilken hemsida kan man söka efter sånt? Varför pratade de inte med mig först? Det enklaste måste ändå vara att fråga. 

Vård styrs av en myndighet. Vård kan också vara ett företag. Men det spelar egentligen ingen roll eftersom körkort är allmänna handlingar och vem som helst kan kolla om någon har körkort. Du också. Du kan ringa transportstyrelsen när som helst och be att få reda på om en viss person har körkort. 

Jag tror du gör en för stor grej av detta. De har inte kollat för att vara elaka eller så. De kollar för att se då inte behöver ta upp med dig att du inte ska köra bil. 

• Anonym (fakt)

Det kan mycket väl vara relevant att påpeka detta i journalen om du anses som direkt olämplig. Läser man tråden får man ju vissa vibbar om det, säger inte att det är sant för det.

• Anonym (Stina)
    Anonym (fakt) skrev 2023-03-25 11:53:12 följande:

Det kan mycket väl vara relevant att påpeka detta i journalen om du anses som direkt olämplig. Läser man tråden får man ju vissa vibbar om det, säger inte att det är sant för det.

Men herregud nej. Så funkar det inte. Läs mina svar ovan. Varför gissa när det finns korrekta svar bara en googling bort? 
  • EnAnonumius
    Anonym (Malin) skrev 2023-03-25 08:28:41 följande:

Det är inte läkarna som kollar leg på min mottagning det finns en reception. De har inte frågat det hade jag kommit ihåg. Jag har haft en massa olika läkare det är sällan samma två gånger så de skulle i så fall ha frågat på det besöket journalanteckningarna är från. 
    Anonym skrev 2023-03-25 03:05:53 följande:

För att du inte har körkort?
    Konstigt vore det om du hade körkort men anteckningen ändå fanns.

Läser du inte längre texter än bara det första stycket, om inlägget består av två stycken eller mer? 

Jag skrev detta också som du hoppade över..

"Alternativt så har de frågat, vid något  tillfälle (måste ej varit i samband med behandlingen du har nu)  och du har svarat och inte sedan "tänkt mer på det"."

I bland så ställer läkarna frågor som man inte tänker på något nämnvärt i efterhand.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Stina) skrev 2023-03-25 10:46:45 följande:

Ja det låter smart! Man gissar att en person nog inte har körkort och skriver ut medicin som gör personen till en fara i trafiken. för man får ju identifiera sig ibland (haha va??? Ibland???) och då kan man utgå från att leg = inget körkort. Mycket säker rutin! 

Vad har jag hävda det? Jag har aldrig hävdat att man skriver ut medicine som gör en till någon trafik fara bara för att  man saknar körkort..

Är det någon mer hitte på du skal komma med?

Och vad har jag hävda detta?

Man kan ibland svara på en fråga, och när man besvarat frågan så "tänker man inte mer på det".
    Det var så jag skrev.

Det betyder inte att svara svara på frågan för att man har lite koll.

Det var två hitte på du kom med på det jag skrev.

• Anonym (P)
    Anonym (Malin) skrev 2023-03-25 11:08:08 följande:

Om de frågar har de ingen aning om du talar sanning eller inte. Enbart via registerkoll, får man ett korrekt svar. 

• Anonym (Stina)
    EnAnonumius skrev 2023-03-25 14:20:00 följande:
    Vad har jag hävda det? Jag har aldrig hävdat att man skriver ut medicine som gör en till någon trafik fara bara för att  man saknar körkort..

Är det någon mer hitte på du skal komma med?

Och vad har jag hävda detta?

Man kan ibland svara på en fråga, och när man besvarat frågan så "tänker man inte mer på det".
    Det var så jag skrev.

Det betyder inte att svara svara på frågan för att man har lite koll.

Det var två hitte på du kom med på det jag skrev.

Du skrev att:

man ibland måste identifiera sig vid läkarbesök. Fel. Man legitimerar sig alltid.

personen nog identifierat sig med leg och då har de nog anat att hon nog inte har körkort. Fel. de får inte anta sådant. Det skulle kunna bli direkt farligt om personen faktiskt har körkort. 

Du skriver två felaktigheter i samma stycke. Du har inte bara lite koll - du har direkt fel. Och din reaktion när jag påpekar det visar att du är beredd att påstå vad som helst och blir sur om någon säger att du har fel. 

• EnAnonumius
    Anonym (Stina) skrev 2023-03-25 14:55:15 följande:

Du skrev att:

man ibland måste identifiera sig vid läkarbesök. Fel. Man legitimerar sig alltid.

personen nog identifierat sig med leg och då har de nog anat att hon nog inte har körkort. Fel. de får inte anta sådant. Det skulle kunna bli direkt farligt om personen faktiskt har körkort. 

Du skriver två felaktigheter i samma stycke. Du har inte bara lite koll - du har direkt fel. Och din reaktion när jag påpekar det visar att du är beredd att påstå vad som helst och blir sur om någon säger att du har fel. 

Men herregud. 

Även om du hävdar att jag skrivit två felaktigheter, i SAMMA stycke, då kunde du skrivit det i stället för att tramsa runt med halmgubbar. För att avsluta med att sitta och hitta på eget innehåll i mitt ANDRA stycke och hålla ditt hitte på emot mig.
    Jävla omoget trams beteende från din sida som du sysslade med på ditt svar.

Nej man måste inte alltid legitimera sig vid läkarbesök. Vet flera, inkl mig, som har sluppit detta på b.la VC, då personalen känner igen en.

• Anonym (blir fel ibland)

Ibland blir det bara fel. Det har stått i min journal också att jag inte har körkort. I själva verket är jag yrkeschaufför. Jag har aldrig talat om bilkörning med läkare så jag vet inte vad de fick det ifrån. 

Svar på tråden Varför står det att jag inte har körkort i mina journaler?