• Anonym (Anonym)

Förlossningsdepression

Hjälp! Finns det någon annan i samma sits eller som är ute på andra sidan och som kan ge några tröstande ord?

Jag har så svårt att ens veta vart jag ska vända mig. Har levt med depressions- och ångestproblematik i många år, men jag har aldrig varit med om något som liknar det här. Får galna tankar om att jag kanske borde försöka bli överkörd och skada mig tillräckligt för att bli inlagd på sjukhus medan någon annan tar hand om min 10-veckorsbebis. Jag är inte galen egentligen, och detta är inte något som jag någonsin skulle göra, men bara att sådana tankar dyker upp tycker jag är fruktansvärt obehagligt. Jag måste ringa hem min man så ofta från jobbet för att jag blir rädd för mig själv, att hans chef nu har fått ta in honom på samtal för att han åker hem tidigt för ofta.

Jag älskar min son över allt annat, men fy fan för de här känslorna kring mitt eget liv och moderskapet. Känner mig som en totalt meningslös människa som inte ens har något här att göra, lätt ersatt av några paket Nan-ersättning. Vet inte vad jag gör här och vad som skulle vara den stora skillnaden om jag bara försvann. Är ändå bara tjock, ful och meningslös. Så går tankarna hela dagarna, och även om min självbild inte alltid har varit jättebra så har nu självhatet nått helt nya höjder.

Min barnmorska har skickat remisser till psykiatrin, men jag antar att det är köer. Har heller egentligen ingen ork till något, det måste vara 3-4 månader sedan jag sov mer än 90 minuter i sträck.

Någon som känner igen sig och har tagit sig ur det?
  • Svar på tråden Förlossningsdepression
  • TvillingmammaVästgöte

Har ingen egen erfarenhet av förlissningsdepression men jag har gått privat hos psykolog och det har varit bra. Din man kan kanske hjälpa dig boka tid hos privat psykolog? Det kostar lite men är värt det, om man har pengarna, vill säga. Men bara någraträffar kan göra nytta, behöver inte blijättedyrt, bättre än att vänta länge.

• Yaye

Hej vännen!

Fy så tufft! Jag hade också en förlossningsdepression, jag känner igen mig i din berättelse. Jag tycker det måste dras större växlar, det är svårt att ta sig ur själv och jag tycker inte du ska behöva vänta! (t ex på psykiatrin). En förlossningsdepression kan vara akut farligt! Några förslag på vägar jag tycker du ska kika på redan idag:

- ring din vårdcentral, eller gå till jourcentralen/närakut - kan du där få träffa någon som kan t e x bedöma om en antidepressiv medicinering kan hjälpa? Eller psykolog via dem? 
    - ring tillbaka till mvc/bvc och berätta att du inte kan vänta, de har ibland psykologer kopplade till sig på ett annat sätt
    - ta kontakt med online-vård t ex MinDoktor eller mindler, de har ofta tider supersnabbt! 

Kom ihåg att du är bra, du är värdefull och bättre tider kommer! Förlossningsdepression är ett ont som drabbar skoningslöst men det finns hjälp Hjärta  och stå på dig, du och ditt barn kan inte vänta! Kram

• Anonym (Anonym)

Tack för goda tips och förståelse! ❤️ Jag vet ju egentligen att jag behöver vara mer proaktiv i att skaffa hjälp, men det är svårt när man är så fruktansvärt orkeslös och nere. Idag har varit tuff, hoppas på mer kraft imorgon.  

• Yaye

Det förstår jag verkligen! Hjärta Jag menade inte att du skulle "stressa" utan blir irriterad på vården som inte är bättre på att erbjuda stöd och hjälp tidigt. Förstår verkligen att orkeslösheten är stark, hur ska man samla kraft att ringa eller ta sig någonstans när ens borsta tänderna känns som att bestiga mount everest! Har verkligen varit där. Hoppas du får till sömn inatt, samla lite kraft, och sätt inte för höga mål för dig själv, ibland får man bara vara - ibland måste man bara överleva - men jag lovar att du kommer ta dig ur det och det kommer att bli bättre och bra! Har du några anhöriga/nätverk runt omkring dig som kan avlasta/komma förbi/promenera med? Jag mådde väldigt dåligt av att vara ensam hemma hela dagarna (+bebis då såklart) för de kändes evighetslånga.. 

Svar på tråden Förlossningsdepression