• Anonym (Hmmmmm)

Hur vanligt hål i vuxentand vid 11 år?

Nu vill jag ha era erfarenheter. Jag har fler än ett barn och har alltid varit extremt noggrann med deras tänder. Jag menar verkligen extremt noggrann.

Har på senare år börjat tillåta någon enstaka gång med godis men det handlar om kanske 5-6 gånger om året totalt. 

De dricker saft hos mormor kanske två gånger i månaden, och blir serverade något fika då. Hemma äter vi regelbundet, aldrig småätande, och noggrann borstning två gånger om dagen liksom fluorskölj två gånger om dagen. Med andra ord. Bra. 

Har varje gång vi varit hos tandläkaren fått beröm och inga som helst problem. Så gick vi nyss till tandläkaren för det årliga besöket och det visar sig att elvaåringen fått hål i en vuxentand, alltså inte någon mjölktand. 

Tala om att jag föll ned från mina höga hästar! Tolvåringen hade fortfarande inga hål och i resten av elvaåringens mun såg det fint ut. Det var bara denna enskilda tand som hade ett hål som nu skall lagas. Förstår ju att alla har olika sammansättning i munnen och att fler faktorer än bara kost kan påverka munnens förmåga att få hål. Vet också att nya vuxentänder är extra känsliga. Men jag blev bara så chockad. Erfarenheter? Är det så katastrofalt som jag gör det till i mitt huvud med ett hål vid 11? Känner mig som världens sämsta.

• Svar på tråden Hur vanligt hål i vuxentand vid 11 år?
  • Anonym (S)
    Hur gammal var hon då hon lagade det hålet då? 

Jag tror att hon var 11-12 år. Sen dess har det varit okej trots att hon slarvar.

Som nämndes ovan, jag fick också nån slags behandling hos tandläkaren som barn på tänderna. Efter 20 har det ordnat upp sig och jag har inte lagat hål däremot har lagningar varit så pass stora att två tänder har rasat ihop fullständigt. En har krona och en behöver en snarast.
  • Anonym (F)

Jag är 30 år och har aldrig haft hål

Vissa har dålig salivproduktion och det kan bidra till sämre tandhälsa

• Anonym (Olika)

Man är olika. Jag har EXTREMT tätt mellan tänderna (hade jag varit barn idag hade man nog åtgärdat det tidigt, det är så att tandläkarna själva har problem att komma åt mellan nu) och har också jättelätt att få tandsten. Har haft flertalet hål i dem. Har otur i tandlotteriet helt enkelt. Har alltid borstat två gånger per dag och åt inte mkt godis när jag växte upp.

• Anonym (Tsk)

Det kan handla om tandborstteknik. Men Vissa har anlag till att lättare få karies även fast man är noggrann och borstar morgon och kväll. 

Munskölj ska man inte använda efter tandborstning. Det är som att skölja fluor på fluor. Ger inte bättre effekt. Bättre att skölja mitt på dagen eller eftermiddagen för att få effekt av stärkning med fluor. 
    Sen är det vän vilken fluorskölj man använder. Den man inte ska använda är listerin. Anvönf helldre flux. 

Ett tips är att skölja munnen med vatten efter man ätit. Vatten neutraliserar. 

Jobbar som Tandsköterska och generellt så har de flesta barn bra munhälsa. Men det förekommer absolut att barn har hål och är ganska vanligt. 
    Det förekommer mer småätande idag, de köper sötsaker utan föräldrars vetskap osv. 

Men tycker inte du ska känna dig dålig eller ha dåligt samvete. Fortsätt med borstning och vara noggrann. 

• Anonym (Emma)

Har ingen aning men fortsätt att se Till att barnen borstar två ggr dag bara. mitt eget barn dricker saft ofta, samt Festisar. Vatten går knappt ned och här behövs det mkt vätska pga förstoppningsproblematik.

tycker du verkar vara väldigt noga med barnens tänder och ska inte dåligt samvete alls

• Anonym (B)

Kan bero på genetiska faktorer, saliv, magsyra. Kanske tandkräm med  ?slipande effekt? och hårt/ för rigoröst borstande faktiskt skadat emaljen så till den grad att hål bildas. Själv aldrig haft hål men brottas istället med tandsten och hörde från tandläkaren att det ofta är så. 

• Yllop

Tandhälsan påverkas av den mat man äter.
    Vissa personer har dåligt salivproduktion vilket försvagar emaljen.
    Det kan även finns ärftliga faktorer som påverkar.

• Anonym (T)

Fick hål i 2 "vuxentänder", längst bak i munnen, när jag var 9. Berodde förmodligen på slarv, mina föräldrar orkade typ inte tjata om tandborstning och jag som 9-åring fattade ju inte att det var så viktigt. 

Det tråkiga är väl att när lagningarna åker ur måste man betala några tusen som man kunde gjort nåt vettigare för...fick göra om dem nu i år (är 24) för ca 3000 :/ plus att jag har fler hål, tand läkaren sa att jag har otur med att ha så troliga tänder. Kanske är nåt sånt förklaringen för ts barn.

• Anonym (T)
    Anonym (T) skrev 2023-04-02 18:25:29 följande:

Fick hål i 2 "vuxentänder", längst bak i munnen, när jag var 9. Berodde förmodligen på slarv, mina föräldrar orkade typ inte tjata om tandborstning och jag som 9-åring fattade ju inte att det var så viktigt. 

Det tråkiga är väl att när lagningarna åker ur måste man betala några tusen som man kunde gjort nåt vettigare för...fick göra om dem nu i år (är 24) för ca 3000 :/ plus att jag har fler hål, tand läkaren sa att jag har otur med att ha så troliga tänder. Kanske är nåt sånt förklaringen för ts barn.

Tandläkaren* samt gropiga* inte troliga tänder.....
  • RaYzLeR

Jag har en trasig kindtand och en sprucken framtand, men jag äter inget godis. Så man kan få problem med tänderna ändå, även om man inte äter godis.

Jag har tandvårdskortet, så då kostar varje tandläkarbesök bara 200 kr, som tur är.

• Eurydike

Tror det beror väldigt mycket på genetik. Jag är i princip uppfödd på O?boy och har druckit flera glas dagligen i hela mitt liv. Det samma gäller för min bror, men han dricker läsk också. Vi är båda smala och har inte haft några hål alls.

• RaYzLeR
    Eurydike skrev 2023-04-02 20:23:47 följande:

Tror det beror väldigt mycket på genetik. Jag är i princip uppfödd på O?boy och har druckit flera glas dagligen i hela mitt liv. Det samma gäller för min bror, men han dricker läsk också. Vi är båda smala och har inte haft några hål alls.

Jag har heller aldrig haft hål mer än i mjölktänder, men jag har en trasig kindtand och en spricka i en framtand, så jag måste gå till tandläkaren likt förbaskat. Glad
  • Eurydike
    RaYzLeR skrev 2023-04-02 20:27:23 följande:
    Jag har heller aldrig haft hål mer än i mjölktänder, men jag har en trasig kindtand och en spricka i en framtand, så jag måste gå till tandläkaren likt förbaskat. Glad
    Vad bra! 😃 Det är skönt att slippa hål, men vilken otur med kindtanden och sprickan i framtanden. Skönt att du har tandvårdskortet!
  • TvillingmammaVästgöte

Fluorsköljningtvå gånger om dagen, är inte det för ofta? Min son har aldrig haft hål, Min dotter fick ett när hon var sjutton. De har skölj med fluor kanske var fjortonde dag. 

Svar på tråden Hur vanligt hål i vuxentand vid 11 år?