Hur vanligt hål i vuxentand vid 11 år?
Nu vill jag ha era erfarenheter. Jag har fler än ett barn och har alltid varit extremt noggrann med deras tänder. Jag menar verkligen extremt noggrann.
Har på senare år börjat tillåta någon enstaka gång med godis men det handlar om kanske 5-6 gånger om året totalt.
De dricker saft hos mormor kanske två gånger i månaden, och blir serverade något fika då. Hemma äter vi regelbundet, aldrig småätande, och noggrann borstning två gånger om dagen liksom fluorskölj två gånger om dagen. Med andra ord. Bra.
Har varje gång vi varit hos tandläkaren fått beröm och inga som helst problem. Så gick vi nyss till tandläkaren för det årliga besöket och det visar sig att elvaåringen fått hål i en vuxentand, alltså inte någon mjölktand.
Tala om att jag föll ned från mina höga hästar! Tolvåringen hade fortfarande inga hål och i resten av elvaåringens mun såg det fint ut. Det var bara denna enskilda tand som hade ett hål som nu skall lagas. Förstår ju att alla har olika sammansättning i munnen och att fler faktorer än bara kost kan påverka munnens förmåga att få hål. Vet också att nya vuxentänder är extra känsliga. Men jag blev bara så chockad. Erfarenheter? Är det så katastrofalt som jag gör det till i mitt huvud med ett hål vid 11? Känner mig som världens sämsta.