• Thu 30 Mar 2023 20:11
    10958 visningar
    31 svar
    -1
    31
    10958

    Personalvetare eller lärare F-3 / 4-6 / 7-9 AKUT

    17 dagar kvar tills ansökan stänger och jag sitter i full panik. 



    Det känns som att jag under hela mitt liv har försökt att lista ut vad jag vill bli, men jag är fruktansvärt rädd att studera i flera år för att sedan vara "fast" med ett enda yrke utan att kunna variera. Men nu har jag inte längre tid att tänka så. 



    Det enda jag egentligen vet är att jag vill ha:


    -ett socialt arbete. 


    -måndag - fredag jobb, dagtid.


    -relativ god lön.


    -helst något som verkligen är roligt.


    -inte gamla eller sjuka för att jag inte tål att se människor som lider. 


    -ämnen som intresserade mig i gymnasiet var sociologi, filosofi, religion, pedagogiskt ledarskap, lärande och utveckling, människors miljöer samt etik och människans livsvillkor. Med sagt har jag ett stort intresse för människor, hur vi fungerar och samspelar med varandra.



    Jag intresserade mig först av personalvetare utan att jag egentligen kunde begripa fullt ut vad man faktiskt gör. Har i alla fall hört att man kan arbeta med rekrytering eller i ett företag för att främja arbetsmiljön. Sedan började jag tänka på ämneslärare 7-9 då det enda som gör mig lycklig i livet är sommaren och att man som lärare då får  "sommarlov" (ferietjänst). 



    Anledningen till varför jag tänkte på 7-9 var för att jag aldrig har haft en nära relation till ett barn, då jag inte har någon i min närhet som har barn. Men sen tänkte jag att 7-9 kan vara väldigt krävande då det är tonåringar som inte lyssnar och att man måste rätta massa uppgifter. Då började jag istället tänka på F-3. 



    Jag har så svårt att avgöra, för jag vill verkligen arbeta med människor samtidigt som jag kan bidra med någon slags utveckling eller hjälp. Jag har hört massa skit om läraryrket, men samtidigt finner jag inte heller så mycket information om personalvetare. 



    Så här kommer fullt med frågor som jag hoppas att några av er som läser kan svara på. 



    Grundlärare F-3



    1.Jag vet att man som lärare jobbar extra, men är det på en påtaglig nivå? Måste man liksom ta med sig arbetet hem på kvällarna?



    2.Jag som nästan aldrig har varit nära ett barn, hur väl kapabla är de för att kommunicera?



    3.Kommer jag att tröttna när jag är 50-60 år att arbeta med skrikande barn?



    4.Jag har hört att utbildningen är minst sagt HETSIG, någon som kan säga annorlunda om det?



    Grundlärare 4-6



    1.Skulle ni säga att denna åldersgrupp på något sätt är enklare att ?handskas? med än F-3? 


    2.Vad är den stora skillnaden mellan F-3 och 4-6 egentligen? Alltså angående utbildningen, yrket och barnen. 



    Ämneslärare 7-9



    1.Hur pass krävande är detta? Alltså i förhållande med att ungdomarna inte lyssnar och hur mycket tid man måste lägga åt rättningen på fritiden?



    2.Jag är mest intresserad av religion, men funderar på om det faktiskt finns tillgängliga jobb för det på arbetsmarknaden?



    3.Studerar man mycket matematik under utbildningen? Och i så fall hur pass svårt är det? (Jag verkligen HATAR matematik, behövt skriva typ 20 omprov tills jag äntligen fick godkänt i gymnasiet)



    4.Om jag ångrar mig och sedan vill arbeta med F-3, får jag det? Eller finns det typ en enkel kurs på 15 hp för att ge mig den behörigheten? Eller hur funkar det? 



    5.Om jag istället ångrar mig och vill arbeta i gymnasiet, hur fungerar det då?



    Generellt om lärare



    1.Finns det möjlighet att arbeta med något annat än just lärare efter sin utbildning?



    2.Kom gärna med era starka åsikter, positiva som negativa, måste kunna skapa en klar uppfattning för både yrket och utbildningen. 



    3.Kan man bygga sin egen lärarexamen och då också kunna få lärarlegitimation? Isåfall hur gör man? Alltså vad är det som krävs och hur lång tid måste man då studera?



    Personalvetare



    1.Hur pass socialt är detta yrke? 



    2.Jag undrar om detta är ett typiskt ?vuxenarbete?? Med det sagt att det aldrig kommer något roligt och att man alltid ska vara seriös, samt att man ständigt arbetar utan att kunna få kommunicera med sina kollegor?



    3.Hur var utbildningen? Lätt / svår? Mycket och avancerad matte?



    4. Kom gärna med era starka åsikter, positiva som negativa, måste kunna skapa en klar uppfattning för både yrket och utbildningen.



    Avslutningsfrågor



    1.Från det jag tidigare har nämnt kan ni komma på ett annat yrke som skulle passa mig?



    2.Jag har hört att om man kommer in på sitt förstahandsval så stryks man från de resterande utbildningarna man har sökt. Jag undrar därmed om man kan vara lite taktisk och söka till läkare i sitt förstahandsval, för att på så vis vara säker att man blir struken från den, så att om jag behöver extra tid att fundera över vilken utbildning jag ska välja av lärare / personalvetare har jag sommaren över att lista ut det. (Jag antar att om man inte blir antagen på sitt förstahandsval, har man förutsättningen att kunna välja mellan de andra utbildningarna man har blivit antagen till?



    Behöver verkligen eran hjälp, så blir väldigt tacksam om det är så att ni enbart kan svara på en av frågorna.


     

     

  • Svar på tråden Personalvetare eller lärare F-3 / 4-6 / 7-9 AKUT
  • Anonym (Tove)
    Sat 1 Apr 2023 14:04
    #21
    Anonym (E) skrev 2023-04-01 10:17:46 följande:
    Det finns inget avtalsbrott i att lärare har semestertjänst. Den stora orättvisan är istället när en praktisk estetisk lärare åtnjuter samma avtal i form av samma uv-tid och ferietjänst som en sv+en-lärare. Är det rättvist, knappast. Nej, bättre med semestertjänster eller 40+5 så både glidare och överbelastade synliggörs.

    Lärare med ferietjänst gnäller ohyggligt när de får jobba mer än sin arbetsplatsförlagda tid (brukar vara 35) men knappt en jäkel vill ha semestertjänst, det säger allt. 
    Helt rätt, ferietjänst enligt bilaga M är en möjlighet. Ingen rättighet. 
  • Anonym (Lärar­e)
    Sat 1 Apr 2023 14:26
    #22
    Anonym (Tove) skrev 2023-04-01 14:02:53 följande:
    Friskolornas löner är inte offentliga, där missförstod du.
    Men så här, jag har en nära anhörig som verkligen inte bor i storstad men som med stöd av facket hade just sin behörighet som argument. Och fick 35 som nyexad. Ferietjänst och kommun. Helt ärligt så tror jag inte att vi har en enda behörig lärare i vårt lönesystem som ligger på 31'. Det finns några ur det äldre gardet som kanske har 32-33 på heltid och som verkligen hade behövt röra på sig för en vettig utveckling (sorgligt men sant). Men förstelärare och erfarna lärare börjar nosa upp runt 47-50k nu.
    Jag håller inte med, det var du som påstod att lönerna är offentliga. Jättekul för de som bor i din och din bekants kommun som har så bra lön men jag kan försäkra att det inte ser ut så där jag bor, i en av Sveriges 15 största städer.
  • Anonym (E)
    Sat 1 Apr 2023 15:38
    #23
    Anonym (Tove) skrev 2023-04-01 14:04:45 följande:
    Helt rätt, ferietjänst enligt bilaga M är en möjlighet. Ingen rättighet. 
    Lägger till ett förtydligande svar till TS frågor.

    TS, gällande bilaga M: Du arbetar inte med telefonsamtal, rättning och planering på din fritid utan på din förtroendearbetstid. Du får på detta avtal arbetsgivarens förtroende att själv disponera en relativt stor del av din årsarbetstid. 
  • Sat 1 Apr 2023 16:17
    #24

    Sök nästa år och ta ett år som vikarie i skolans värld om du funderar på att bli lärare. Då får du se hur en lärares vardag ser ut. Hoppa inte in på en utbildning bara sådär utan tänk efter. Läraryrket har du faktiskt möjlighet att få en inblick i utan att vara utbildad. Jag gjorde själv dumheten att utbilda mig till något som verkade kul på pappret, civilekonom. Idag jobbar jag som obehörig lärare på 7-9, och innan dess i F-3 och på fritids. Jag trivs ypperligt i skolans värld.

    Att vara lärare är inte ett yrke det är en livsstil. Du är aldrig riktigt ledig. Antingen är det föräldrar som ringer efter arbetstid  eller så är det ett ständigt planerande och reflekterande som försegår i hjärnan. Läraryrket är inget 7-16-jobb som du packar ihop och lämnar kvar på jobbet. Vill du ha ett sånt jobb, välj något annat. Vill du ha ett utmanade jobb där problemlösning och kreativitet är en stor del av vardagen då kanske du kommit rätt..

    Jag tänker också att du som beteendevetare kan jobba i skolan socialpedagog. Om du känner för att jobba med unga. 

  • Anonym (Lotti­e)
    Sat 1 Apr 2023 16:19
    #25
    Anonym (E) skrev 2023-04-01 10:17:46 följande:
    Det finns inget avtalsbrott i att lärare har semestertjänst. Den stora orättvisan är istället när en praktisk estetisk lärare åtnjuter samma avtal i form av samma uv-tid och ferietjänst som en sv+en-lärare. Är det rättvist, knappast. Nej, bättre med semestertjänster eller 40+5 så både glidare och överbelastade synliggörs.

    Lärare med ferietjänst gnäller ohyggligt när de får jobba mer än sin arbetsplatsförlagda tid (brukar vara 35) men knappt en jäkel vill ha semestertjänst, det säger allt. 
    Jag och alla andra lärare jag känner gör våra 45 h i snitt per vecka, kanske något mer. Vi är hårt platsbundna som det är (vilket jag tycker är okej) men jag ser verkligen inte poängen med att försämra lärares arbetsvillkor ytterligare bara för sakens. Många andra yrken med längre högskoleutbildningar kan jobba hemma mycket mer än lärare, trots att de ofta har luftigare och lugnare arbetsrum på jobbet. 
  • Anonym (E)
    Sat 1 Apr 2023 16:45
    #26
    Anonym (Lottie) skrev 2023-04-01 16:19:55 följande:
    Jag och alla andra lärare jag känner gör våra 45 h i snitt per vecka, kanske något mer. Vi är hårt platsbundna som det är (vilket jag tycker är okej) men jag ser verkligen inte poängen med att försämra lärares arbetsvillkor ytterligare bara för sakens. Många andra yrken med längre högskoleutbildningar kan jobba hemma mycket mer än lärare, trots att de ofta har luftigare och lugnare arbetsrum på jobbet. 
    Det må så vara men de flesta lärare jag känner kallar detta att de "ibland behöver jobba på fritiden" eller "behövde planera utanför min arbetstid" när "35 timmar inte räckt". Jag känner få lärare som arbetar i snitt 10,5 timmar utöver de 35 och i praktiken alltså inte jobbar in all ledig tid som inte är vanlig semester. Så klart det är därför det skriks i högan sky när semestertjänst kommer på tal. Givetvis för att dessa aldrig skulle orka jobba lika mycket som i praktiken förväntas. 
  • Anonym (Lotti­e)
    Sat 1 Apr 2023 18:20
    #27
    Anonym (E) skrev 2023-04-01 16:45:33 följande:
    Det må så vara men de flesta lärare jag känner kallar detta att de "ibland behöver jobba på fritiden" eller "behövde planera utanför min arbetstid" när "35 timmar inte räckt". Jag känner få lärare som arbetar i snitt 10,5 timmar utöver de 35 och i praktiken alltså inte jobbar in all ledig tid som inte är vanlig semester. Så klart det är därför det skriks i högan sky när semestertjänst kommer på tal. Givetvis för att dessa aldrig skulle orka jobba lika mycket som i praktiken förväntas. 
    Alla lärare jag vet som bytt jobb beskriver att det nya jobbet är lugnare och mindre stressigt. Läraryrket dras med mycket höga sjukskrivningstal. Så nej, jag köper inte nånstans att en majoritet av lärare är lata och jobbar för lite. Däremot att de flesta icke-lärare inte har insyn i hur mycket lärarna gör och förväntas göra i arbetet, vilket är så mycket mer än bara undervisning (och har ökat oerhört med slopad usk, färre speciallärare och resursskolor, ökade dokumentationskrav, ökat krav på mentorskap osv osv). 

    Det är fortfarande ett otroligt roligt och givande arbete, men arbetsmiljön är många gånger undermålig. Det är obegränsat med jobb och man måste själv sätta upp ramar och begränsa sig och säga ifrån. Det kanske är vad dina vänner gör, men det är få skolor kvar idag du kan jobba 35 h och inget hemma på. Det är en myt. 
  • Anonym (E)
    Sat 1 Apr 2023 19:00
    #28
    +1
    Anonym (Lottie) skrev 2023-04-01 18:20:05 följande:
    Alla lärare jag vet som bytt jobb beskriver att det nya jobbet är lugnare och mindre stressigt. Läraryrket dras med mycket höga sjukskrivningstal. Så nej, jag köper inte nånstans att en majoritet av lärare är lata och jobbar för lite. Däremot att de flesta icke-lärare inte har insyn i hur mycket lärarna gör och förväntas göra i arbetet, vilket är så mycket mer än bara undervisning (och har ökat oerhört med slopad usk, färre speciallärare och resursskolor, ökade dokumentationskrav, ökat krav på mentorskap osv osv). 

    Det är fortfarande ett otroligt roligt och givande arbete, men arbetsmiljön är många gånger undermålig. Det är obegränsat med jobb och man måste själv sätta upp ramar och begränsa sig och säga ifrån. Det kanske är vad dina vänner gör, men det är få skolor kvar idag du kan jobba 35 h och inget hemma på. Det är en myt. 
    Alla är inte byxade att ständigt ligga på det som på ett annat jobb hade varit en rejäl "övertid" på 10,5 timme utöver 35. Dessa timmar behövs för den som har tillräckligt att göra och om loven verkligen ska arbetas in. Det går förstås att sprida ut en hel del förtroendearbetstid på lov om ständig kväll och helg blir för tungt, men det verkar vara ett fåtal som gör det. 
  • Anonym (Tove)
    Sun 2 Apr 2023 13:00
    #29
    Anonym (E) skrev 2023-04-01 19:00:31 följande:
    Alla är inte byxade att ständigt ligga på det som på ett annat jobb hade varit en rejäl "övertid" på 10,5 timme utöver 35. Dessa timmar behövs för den som har tillräckligt att göra och om loven verkligen ska arbetas in. Det går förstås att sprida ut en hel del förtroendearbetstid på lov om ständig kväll och helg blir för tungt, men det verkar vara ett fåtal som gör det. 
    Jag håller med. Och även där är det skillnad i vilka åldrar man jobbar med. Är man ny så kommer det att vara några år med ihopsamlande av uppgifter och material samt dokumentation. Hur inleder jag det här momentet, hur mycket tid tar arbetet med de här eleverna, vad var bra med det här materialet/övningen, vad kan jag göra bättre. 
    För små barn som är i starten på sitt lärande kan det praktiskt bli mycket planering, "klipp & klistra", man laminerar och skapar material själv om man inte råkar hamna på en skola med stor budget där man kan köpa in saker *ironisk* Men det gör man en gång, nästa gång man tar emot en F-klass och ska gå igenom bokstaven B så har man sitt "kit" att plocka fram. Sen har vi np. Jobbar man med årskurser som har np får man extra mycket att göra dessa terminer. Även föräldrar kan ha väldigt mycket att säga om np...
  • Anonym (Perso­nalvet­are)
    Wed 12 Apr 2023 05:41
    #30

    Hej! Jag har inget input alls om läraryrket men har själv läst till personalvetare så jag skriver lite om det istället. 


    1.Hur pass socialt är detta yrke? 
    det beror helt på, inom många kommuner och privata företag finns det roller som rekryterare, HR konsult, HR generalist tex, de yrkena är ganska sociala, för behöver du träffa människor, tex intervjuer, misskötselsamtal, rehabmöten osv. Sen finns det mindre sociala jobb som tex någon form av specialist, eller om man kanske jobbar inom arbetsmiljö, då jobbar man nog mer strategiskt och inte så mycket i den dagliga verksamheten. Många jobb är också kopplade till IT så det finns även jobb där man kan jobba mer tekniskt i personalsystem osv.




    2.Jag undrar om detta är ett typiskt ?vuxenarbete?? Med det sagt att det aldrig kommer något roligt och att man alltid ska vara seriös, samt att man ständigt arbetar utan att kunna få kommunicera med sina kollegor?


    Som sagt, det beror helt på den roll man har, men jag har då alltid haft tid att kommunicera med kollegor, inga provlem alls. 

    3.Hur var utbildningen? Lätt / svår? Mycket och avancerad matte?


    Jag pluggade 100% och jobbade 20% och hade barn och familj. Det var tufft med det gick. Första terminen var svår innan man kom in i det vetenskapliga skrivandet och tänket. Man lär sig med tiden på vilket sätt man förväntas skriva uppsatser, hur man ska plugga till tentor osv. Jag fick godkänt på alla tentor, behövde bara göra ett omprov. Det svåraste med utbildningen tyckte jag var arbetsrätten (dock sjukt intressant) men allt är en tolkning så den var lite svår, det absolut värsta tyckte jag var företagsekonomin. Det var dock väldigt inteesssnt tack vare lärarna och det är inte ens i närheten av den tråkiga gymnasie matten, men jag har alltid haft svårt för matte sen jag var liten så denna kurs var jobbig för mig. Jag nötte och mötte alla övningsuppgifter och klarade tack och lov tentan exakt på godkänt gränsen. En annan del i utbildningen som jag inte riktigt var beredd på är ju att det en hel del vetenskapliga kurser, tex vad som räknas som forskning, hur man räknar ut signifikans osv, detta är dock viktigt inför examensarbetet. Summa summarum, ja det var tufft periodvis men det var också roligt. Hade jag inte haft barn och inte jobbat samtidigt så hade jag nog orkat mer också haha. 

    4. Kom gärna med era starka åsikter, positiva som negativa, måste kunna skapa en klar uppfattning för både yrket och utbildningen.


    Det finns många olika roller, kan tänka mig att man kan jobba på arbetsförmedlingrn, privata företag, kommunen, statligt, jag har inte upplevt att det varit svårt att få jobb. Olika tjänster kräver olika kompetenser.
    vill också tillägga att arbetsolatser kan ja olika förmåner, många jobb kan man tex jobba delvis hemifrån (om man tycker sånt är viktigt) visa företag har tex kortare arbetstider på våren, vissa kommuner erbjuder semestervöxling där du kan få fler semesterdagar än 25, andra företag erbjuder 25-30 semester beroende på jobb, man får också oftast saldon som man kan ta ut som motsvarar nästan en hel veckas semester så sammanlagt 6-7 veckors ledighet.
    men annan fördel är också att ibland kan man utföra jobbet på kvällarna om man behöver vara ledig en fm osv.
  • Anonym (Perso­nalvet­are)
    Wed 12 Apr 2023 05:45
    #31

    Glömde lägga till att många nyexaminerade personalvetare (om man är superung) så kan det vara svårt att få riktiga HR jobb då dessa kräver erfarenhet. Men många jobbar under sin studietid på olika studentföretag för att få lite erfarenhet. Om man är lite äldre och har jobbat en del i sitt liv är det lite lättare att söka jobb med ?HR titlar?. Vet inte hur jag ska förklara 

Svar på tråden Personalvetare eller lärare F-3 / 4-6 / 7-9 AKUT