• Anonym (Bygga hus)

Vad kostade det att bygga nytt hus?

Gäller främst er som inte gjort något själva, vad kostade det allt som allt och hur stort är huset? Hur mycket av kostnaden var tomtkostnad?

• Svar på tråden Vad kostade det att bygga nytt hus?
  • Anonym (A)

Hur långt är ett snöre?

• Anonym (Tsitl)

Tomten kan kosta allt från 1 kr till 20 miljoner, det beror helt på var ni vill bygga 

Vi byggde så länge sedan att siffrorna är inaktuella, men tomten vi köpte kostade 240 000 kr. Sedan blev området populärt och 10 år senare gick granntomten för 2 miljoner.

Huset var 1,5 plan på 144 m2, vi köpte med oinredd övervåning. Totalt inkl tomt kostade allt runt 1,6 miljoner. Idag får man lägga på minst 2 miljoner för husbygget och 2 miljoner extra för tomt i samma område, så mellan tummen och pekfingret gissar jag på 5,6-6 miljoner för ett ganska basic hus. Inga lyxkök eller lyxbadrum i den summan.

Vi flyttade efter 17 år och köpte ett hus på 245 m2 för 6,5 miljoner och vi skulle inte kunnat bygga detta hus för 6,5. Snarare 10 mille, så just nu är det billigare här att köpa ett färdigt hus än bygga nytt

• Anonym (Anonym)

Tvåplanshus 152 kvm.
    Ca 4,7 miljoner. 
    Varav tomt kostnader ca 500 000.

• PH76
    Anonym (Bygga hus) skrev 2023-03-31 09:43:55 följande:

Gäller främst er som inte gjort något själva, vad kostade det allt som allt och hur stort är huset? Hur mycket av kostnaden var tomtkostnad?

Det är helt omöjligt att svara på, speciellt tomten. I min mors område kostar en tomt på 800kvm ca 1 miljon, i vårt område ca 5-6 miljoner och i Djursholm ca 10 miljoner. Detta är alla inom Stockholm län, åker du längre upp i landet så får du en tomt för 50 000 sek.
  • Anonym (Bygga hus)
    PH76 skrev 2023-03-31 09:58:25 följande:
    Det är helt omöjligt att svara på, speciellt tomten. I min mors område kostar en tomt på 800kvm ca 1 miljon, i vårt område ca 5-6 miljoner och i Djursholm ca 10 miljoner. Detta är alla inom Stockholm län, åker du längre upp i landet så får du en tomt för 50 000 sek.
    Är det omöjligt att svara på vad ERT SPECIFIKA hus kostade när ni byggde det? Du vet inte vad du betalat för ditt nybyggda hus? Det är det som är frågan nämligen.
  • Anonym (Bygga hus)
    Anonym (A) skrev 2023-03-31 09:49:19 följande:

Hur långt är ett snöre?

Och vad är läsförståelse?
  • Anonym (?)

16 miljoner, 220 kvm, 3 miljoner
  • Anonym (Ellen)

2 750 000kr, vi köpte så att vi fick vinden delvis inredd.
    Tomt = gratis (själva marken) men markarbete och en mindre sprängning som förberedelse för plattan kostade ca 200 000kr.
    Så jag skulle säga 3 mkr totalt. 

• Anonym (A)
    Anonym (Bygga hus) skrev 2023-03-31 10:16:44 följande:
    Och vad är läsförståelse?
    Vad är syftet med tråden? Att samla in data om vad några på FL betalt för sina tomter och hus?
  • PH76
    Anonym (Bygga hus) skrev 2023-03-31 10:16:21 följande:
    Är det omöjligt att svara på vad ERT SPECIFIKA hus kostade när ni byggde det? Du vet inte vad du betalat för ditt nybyggda hus? Det är det som är frågan nämligen.
    Jag köpte ett gammalt hus, misstänker att det skulle kostat i runda slängar 8-9 miljoner nytt när vi köpte det.
  • Anonym (Anonym)

Ta kontakt med en hustillverkare så kan dom gr en kalkyl.
    Men lägg på minst 10-20% på deras kalkyler om du inte vill ha ett väldigt basic hus.

• Anonym (Rubb)

Det har blivit svindyrt att bygga hus nu när priset på virke och allt annat ökat. Detvär inte rätt tid att bygga nytt nu

• EpicF

Mitt förra lilla hus som jag bygde för drygt 18 år sedan kostade allt i allt 750 000kr (fick tomten för 50 000kr och huset för 700 000kr). Ett litet enplanshus på runt 110-120kvm (kommer inte ihåg exakt men runt där). 

Sålde det tio år senare för 4,6 miljoner. 

• Anonym (Rubb)
    Anonym (Bygga hus) skrev 2023-03-31 10:16:21 följande:
    Men varför är det relevant när du inte vet område mm? 
  • Anonym (hus)

Jag la ut 14 miljoner. Sedan sålde jag det för 18 miljoner. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (hus) skrev 2023-03-31 21:35:57 följande:
    Jag la ut 14 miljoner. Sedan sålde jag det för 18 miljoner. 
    På hur många år ?  
  • Anonym (Hallå?)

Din fråga är helt meningslös. Kostnaden beror helt på vilken typ av hus du bygger, var det byggs och hur det byggs. Du kan bygga en villa på 150 kvm från 1,5 miljoner till 200 miljoner. 

• Anonym (Dyrt att bygga)

Storstockholm 
    9,4 mkr totalt
    179 kvadrat + enkelgarage + Attefallshus 
    3 mkr tomt om 1000 kvadrat
    Byggår 2025, vanligt prefab-hus. 

Svar på tråden Vad kostade det att bygga nytt hus?