• Anonym (Härskarteknik_va?)

Härskarteknik eller inte, en tolkningsfråga?

Jag har flera gånger fått höra att jag kör med härskartekniker, när min avsikt inte har varit att "härska" eller förminska.

Jag har läst Elaine Eksvärds bok om härskartekniker och vad som utmärker människor som använder dem. Denna bok läste jag för flera år sedan, så jag är medveten om vad härskartekniker är och vilken sorts människor som har störst benägenhet att använda dem. Lite bossiga och mästrande typer (som kanske inte sällan sitter i chefspositioner eller är handledare).

Jag har också för egen del råkat ut för människor som varit mästrande och velat förminska en på olika sätt.

Numer anses det tydligen vara "härskarteknik" bara att be någon lyssna ordentligt på vad man säger, eller som här på forumet, be någon läsa hela ens kommentar, för att förstå helheten i det man skriver. Att lyssna och läsa vad som faktiskt står, är ju grundläggande för att man ska kunna förstå vad en person menar, och svara därefter. Visst finns det nog de som använder det som en härskarteknik, när de skriver saker som "Öva dig i läsförståelse", men när man bara ödmjukt ber någon att läsa det denne missat i en kommentar, hur kan man då få det till att det är en härskarteknik?

Överlag tycker jag att folk idag är snara att dra härskarteknik-kortet. Hur ser ni på detta?

• Svar på tråden Härskarteknik eller inte, en tolkningsfråga?
  • Anonym (Svårt)

Tycker det är otroligt svårt med härskartekniker. Vad är härskarteknik och var är det inte? Har ingen uppfattning på FL, men i verkliga livet så uppfattar jag att det helt beror på kontexten och vem som agerar. Om det är en person med hög social status accepterar omgivningen mer än om det är någon som inte är så omtyckt och har låg social status. De personerna måste akta vad de säger och gör mycket mer noga. 

Mitt ex som (enligt min och min familjs uppfattning) utsatte mig för psykisk misshandel anklagade mig ofta för att använda härskartekniker och att han var utsatt. Jag vet ärligt talat inte. Utsatte jag honom för att jag mådde så dåligt? Nej det här ett otroligt komplicerat område. 

• Anonym (Jättelöjligt..)
    Anonym (Svårt) skrev 2025-11-29 21:30:52 följande:

Tycker det är otroligt svårt med härskartekniker. Vad är härskarteknik och var är det inte? Har ingen uppfattning på FL, men i verkliga livet så uppfattar jag att det helt beror på kontexten och vem som agerar. Om det är en person med hög social status accepterar omgivningen mer än om det är någon som inte är så omtyckt och har låg social status. De personerna måste akta vad de säger och gör mycket mer noga. 

Mitt ex som (enligt min och min familjs uppfattning) utsatte mig för psykisk misshandel anklagade mig ofta för att använda härskartekniker och att han var utsatt. Jag vet ärligt talat inte. Utsatte jag honom för att jag mådde så dåligt? Nej det här ett otroligt komplicerat område. 

Ja, vad som kan ses som härskarteknik och inte beror som du säger ofta på sammanhanget/ kontexten. En person som t.ex. säger: "Det som har varit har varit, se nu framåt" kan köra med en härskarteknik för att sopa saker och ting under mattan, men det låter "logiskt" när man säger det.
  • Anonym (x)
    satugashi skrev 2025-11-29 20:20:51 följande:

om du ber någon läsa ordentligt för att de verkar ha läst för snabbt, då är det ju det enda du kan svara när responsen du fått är från nån som missförstått. vad annars skulle man mena att du borde göra?

om du ber någon läsa ordentligt för att låta nedlåtande, då äre väl härskarteknik. så säger jag för din sinnesro, men det hjälper inte emot att folk runtom anklagar dig, men det är ba för att folk tänker på sin säkerhet först... de vill varken bli manipulerad eller inse att de hade fel

Precis.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Härskarteknik_va?) skrev 2023-04-05 17:27:01 följande:
    Tror personligen inte att så många är bekanta med hennes bok och kan hålla med om att hon är ganska subjektiv. Jag tror att desto fler har blivit bekanta med vad som kan kallas härskarteknik på olika sidor på internet, där även argumentationsfel avhandlas. Sen när de läst på dessa sidor tror de att de kan peka på vad som är härskarteknik så fort de ser något som ger en igenkänning från de sidor de läst på.

Då bortser de från andemeningen i det någon skrivit och hävdar att "Det är minsann härskarteknik hur du än försöker vrida och vända på det".

Ungefär som folk som läser på konspirationsteoretiska ytterhögersidor eller ser youtubeklipp om konspirationer, sedan tror de att de är "upplysta".

Man måste nog alltid kolla vilka som ligger bakom sådana sidor.
    En mindre vanlig variant är det är inte jag, det är du som läst fel men sen vägra förklara vad man läst fel.

Allt går att missbruka för den som bara bryr sej om att vinna argumentet, om någon petar hål i ens argument kan man avfärda det du förstår inte/du har läst fel
    och det kan nog uppfattas som härskarteknik.

om man fultolkat kan man avfärda "läs inlägget igen" som härskarteknik.
  • Goneril
    Anonym (Jättelöjligt..) skrev 2025-11-29 16:25:06 följande:

Jättelöjligt anser jag. Naturligtvis måste man påpeka när en person missförstått eller inte läst ordentligt vad man skrivit. Att säga att någon verkar ha dålig läsförståelse, när det faktisk stämmer, är inte att se som någon kränkning.  Folk har blivit alldeles för lättkränkta idag eller så har de för mycket fritid att gå omkring och tänka på bagateller. Det finns inget fel i att be en person läsa noggrannt, om det är uppenbart att personen inte läst ordentligt.

Oförskämt att säga att någon "har dålig läsförståelse", det är samma sak som att säga att någon är klent begåvad. Huruvida det stämmer eller ej har inte med saken att göra, det är brist på uppfostran att säga detta till någon. I normala kretsar där folk har fått lite uppfostran skulle man aldrig säga något liknande. Vill man påpeka att något gått en skribent förbi kan man repetera inlägget ifråga.
  • Anonym (projicering)

Ofta(kanske oftast?) används väl anklagelse om Härskarteknik som en form av härskarteknik, man vill få den andra att framstå som en mobbare och att dennes argument inte räknas, och själv framstå som ett offer.
    Likadant med uttryck som Gaslighting och Psykopat och Narcissist och allt annat man kan anklaga andra för.
    Sedan finns så klart fall där folk faktiskt blir utsatt för härskartekniker.

• Anonym (A)

Som du skriver i rubriken är det en tolkningsfråga, och om en återkommande tolkning av ditt sätt att uttrycka dig är att du använder härskartekniker så är det så du uppfattas. Du behöver öva upp förmågan att linda in och mjuka till saker om du vill uppfattas på annat sätt. Om du inte anser att du behöver öva upp den förmågan så finns det ingen anledning att göra det, men då får du också finna dig i att det finns människor som tolkar ditt uttryck som härskartekniker. 

Goneril skrev 2025-12-01 12:52:17 följande:
    Oförskämt att säga att någon "har dålig läsförståelse", det är samma sak som att säga att någon är klent begåvad. Huruvida det stämmer eller ej har inte med saken att göra, det är brist på uppfostran att säga detta till någon. I normala kretsar där folk har fått lite uppfostran skulle man aldrig säga något liknande. Vill man påpeka att något gått en skribent förbi kan man repetera inlägget ifråga.
    Nej, det är snarare brist på uppfostran att inte ha lärt sig kunna läsa skriven text. Man är dåligt uppfostrad om man fel- och fultolkar en text, särskilt om man gör det i syfte att starta konflikt. Har man en god uppfostran så läser man om några gånger så att man förstår vad som står skrivet, och svarar sedan därefter, utan att söka anleningar till att bråka och kivas.
    Anonym (A) skrev 2025-12-01 14:28:14 följande:

Som du skriver i rubriken är det en tolkningsfråga, och om en återkommande tolkning av ditt sätt att uttrycka dig är att du använder härskartekniker så är det så du uppfattas. Du behöver öva upp förmågan att linda in och mjuka till saker om du vill uppfattas på annat sätt. Om du inte anser att du behöver öva upp den förmågan så finns det ingen anledning att göra det, men då får du också finna dig i att det finns människor som tolkar ditt uttryck som härskartekniker. 

Jag är inte typen som lindar in, jag är oftast rakt på sak, för att jag har lärt mig att det är så man ska vara, för att uppfattas som ärlig och uppriktig. Och eftersom jag är rakt på sak, så blir det svårt för folk att misstolka vad jag skriver. Man ska inte behöva förtydliga sig in absurdum för att folk ska fatta. Vuxna människor ska förstå vuxna resonemang, de ska också kunna ta att man tycker annorlunda än dem.
    Anonym (projicering) skrev 2025-12-01 14:00:38 följande:

Ofta(kanske oftast?) används väl anklagelse om Härskarteknik som en form av härskarteknik, man vill få den andra att framstå som en mobbare och att dennes argument inte räknas, och själv framstå som ett offer.
    Likadant med uttryck som Gaslighting och Psykopat och Narcissist och allt annat man kan anklaga andra för.
    Sedan finns så klart fall där folk faktiskt blir utsatt för härskartekniker.

Precis så. Vissa som känner sig provocerade av någons åsikt, uppfattning eller synsätt på något, påstår inte sällan att det är härskartekniker, även att man anklagar meningsmotståndaren för att vara det ena och det andra. Det är kränkta människors försvar, oftast. För egen del förstår jag inte hur folk kan bli kränkta eller ta personligt vad anonyma människor skriver på nätet. Blir man arg och upprörd och anser sig utsättas för härskartekniker är det ju bara att koppla ned och göra något annat, tills man lugnat ner sig och kan svara mer sansat.
  • Anonym (.)

Antar att man istället kan bemöta det med typ " men som jag skrev....så hur menar du att..."

Eller "...men vad har det med mitt inlägg att göra, så jag faktiskt skrev att..."

Att på något sätt gå på person eller angripa någons förmåga är osakligt.

Anonym (.) skrev 2025-12-01 15:19:28 följande:

Antar att man istället kan bemöta det med typ " men som jag skrev....så hur menar du att..."

Eller "...men vad har det med mitt inlägg att göra, så jag faktiskt skrev att..."

Att på något sätt gå på person eller angripa någons förmåga är osakligt.

Det är bra alternativ. Men tror att många läser dåligt idag, och skulle behöva öva upp sig på det. Det är ofta man ser hur folk missförstår varandra på forum, vissa som svarar på vad de tror att någon skrivit, snarare än att faktiskt läsa texten ord för ord, mening för mening.

Har man dessutom förutfattade meningar om en skribent kan tolkningen bli åt fanders.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Härskarteknik eller inte, en tolkningsfråga?