Härskarteknik eller inte, en tolkningsfråga?
Jag har flera gånger fått höra att jag kör med härskartekniker, när min avsikt inte har varit att "härska" eller förminska.
Jag har läst Elaine Eksvärds bok om härskartekniker och vad som utmärker människor som använder dem. Denna bok läste jag för flera år sedan, så jag är medveten om vad härskartekniker är och vilken sorts människor som har störst benägenhet att använda dem. Lite bossiga och mästrande typer (som kanske inte sällan sitter i chefspositioner eller är handledare).
Jag har också för egen del råkat ut för människor som varit mästrande och velat förminska en på olika sätt.
Numer anses det tydligen vara "härskarteknik" bara att be någon lyssna ordentligt på vad man säger, eller som här på forumet, be någon läsa hela ens kommentar, för att förstå helheten i det man skriver. Att lyssna och läsa vad som faktiskt står, är ju grundläggande för att man ska kunna förstå vad en person menar, och svara därefter. Visst finns det nog de som använder det som en härskarteknik, när de skriver saker som "Öva dig i läsförståelse", men när man bara ödmjukt ber någon att läsa det denne missat i en kommentar, hur kan man då få det till att det är en härskarteknik?
Överlag tycker jag att folk idag är snara att dra härskarteknik-kortet. Hur ser ni på detta?