• Stoffosinsky

    En Skyttedalare är ett moraliskt övertramp.

    Att anmäla någon för ett brott så lång tid efter tidpunkten för brottet att enligt lagen brottet är preskriberat ställer en del frågor.


     


    Vad säger lagen om att anmäl ett brott efter det att brottet är preskriberat? Att samtidigt göra anmälan offentlig på något sätt.  Vad säger lagen om detta? Kan en anmälan om brott vara grund för ärekränkning?


     


    Vad kan syftet vara? Eftersom anmälan inte kommer att leda tio juridisk prövning antar jag att syftet måste vara ett annat. Dvs. att anmälan i sig kommer att drabba den som anmälan gäller. Detta är ju tydligt i Skyttedals fall där en person förutom negativ publicitet och förlorade sitt jobb.

    Det är tragiskt i detta fallet men det som kan bli ännu värre är att detta kommer att bli ett sett att angripa och smutskasta människor som inte kan rentvå sig.

    En så kallad Skyttedalare borde vara i lag förbjuden.

  • Svar på tråden En Skyttedalare är ett moraliskt övertramp.
  • Postman
    Stoffosinsky skrev 2023-04-07 09:23:37 följande:
    En Skyttedalare är ett moraliskt övertramp.

    Att anmäla någon för ett brott så lång tid efter tidpunkten för brottet att enligt lagen brottet är preskriberat ställer en del frågor.


     


    Vad säger lagen om att anmäl ett brott efter det att brottet är preskriberat? Att samtidigt göra anmälan offentlig på något sätt.  Vad säger lagen om detta? Kan en anmälan om brott vara grund för ärekränkning?


     


    Vad kan syftet vara? Eftersom anmälan inte kommer att leda tio juridisk prövning antar jag att syftet måste vara ett annat. Dvs. att anmälan i sig kommer att drabba den som anmälan gäller. Detta är ju tydligt i Skyttedals fall där en person förutom negativ publicitet och förlorade sitt jobb.

    Det är tragiskt i detta fallet men det som kan bli ännu värre är att detta kommer att bli ett sett att angripa och smutskasta människor som inte kan rentvå sig.

    En så kallad Skyttedalare borde vara i lag förbjuden.


    Självklart var hennes syfte något annat. Det kan ingen har missat men jag tror hon samtidigt grävde sin egna grop faktiskt. 
  • TvillingmammaVästgöte

    Ja, men det slår ju lika mycket tillbaka på Skyttedal själv, ingen kommer ju ta henne på allvar som politiker igen. Och väldigt få kommer att rösta på KD. Jag gissar att de åker ur riksdagen i nästa val.

  • Stoffosinsky
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-07 09:30:59 följande:

    Ja, men det slår ju lika mycket tillbaka på Skyttedal själv, ingen kommer ju ta henne på allvar som politiker igen. Och väldigt få kommer att rösta på KD. Jag gissar att de åker ur riksdagen i nästa val.


    Även om jag tycker det är bra med ett parti vilande på en Kristen grundsyn är det nödvändigt att nuvarande ledning rensas ut eftersom KD numera lutar sig mer mot
    SD nassar än kristendomen. 


    Om ingen förändring görs hoppas jag som du att KD åker ur. Det räcker med SD.

  • Polyrytm
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-07 09:30:59 följande:

    Ja, men det slår ju lika mycket tillbaka på Skyttedal själv, ingen kommer ju ta henne på allvar som politiker igen. Och väldigt få kommer att rösta på KD. Jag gissar att de åker ur riksdagen i nästa val.


    Låter mer som önsketänkande än något annat.
  • TvillingmammaVästgöte
    Polyrytm skrev 2023-04-07 09:38:37 följande:
    Låter mer som önsketänkande än något annat.
    I senaste valundersökningen var KD under spärren. Efter denna circus kommer ingen ta partiet eller ens Ebba på allvar igen.
  • Anonym (Been there)

    Eftersom jag varit utsatt för liknande, fast mycket grövre i och för sig, kan jag säga att det många gånger tar lång tid innan man förstår vad man varit med om och hur det påverkar en. Jag tror syftet kan vara att lyfta detta och genom att anmäla så långt efter visa att man behöver se efter preskriptionstiden. Sedan finns ju även den aspekten att hon inte ville göra någonting som skadade partiet i det skedet men att det blev för mycket nu, hon kanske blev rädd att det skulle hända någon annan.

    Ifall det är sant eller inte kan vi inte veta. Däremot så är politiken förtroendeyrke så att detta påverkar båda parter är ganska logiskt tycker jag. Att kriminalisera att anmäla någon för brott tycker jag är att gå för långt, även om brottet skulle vara preskriberat.

  • Polyrytm
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-07 09:41:45 följande:
    I senaste valundersökningen var KD under spärren. Efter denna circus kommer ingen ta partiet eller ens Ebba på allvar igen.
    Ebba-hatet är stort. Vissa kvinnor får man hata, tydligen. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Been there) skrev 2023-04-07 09:46:53 följande:

    Eftersom jag varit utsatt för liknande, fast mycket grövre i och för sig, kan jag säga att det många gånger tar lång tid innan man förstår vad man varit med om och hur det påverkar en. Jag tror syftet kan vara att lyfta detta och genom att anmäla så långt efter visa att man behöver se efter preskriptionstiden. Sedan finns ju även den aspekten att hon inte ville göra någonting som skadade partiet i det skedet men att det blev för mycket nu, hon kanske blev rädd att det skulle hända någon annan.

    Ifall det är sant eller inte kan vi inte veta. Däremot så är politiken förtroendeyrke så att detta påverkar båda parter är ganska logiskt tycker jag. Att kriminalisera att anmäla någon för brott tycker jag är att gå för långt, även om brottet skulle vara preskriberat.


    Syftet var att oskadliggöra partisekreteraren som inte kunde acceptera att hon missbrukar cannabis och talar öppet om det i Tv. Ebba kan inte ha en ledande KD politiker som missbrukar cannabis. Skyttedal har ingen framtid i KD.
  • Anonym (S)
    Polyrytm skrev 2023-04-07 09:50:25 följande:
    Ebba-hatet är stort. Vissa kvinnor får man hata, tydligen. 
    Hatar man någon bara för att man tycker vederbörande är olämplig som partiledare?

    Ordet hata har blivit helt urlakat. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Polyrytm skrev 2023-04-07 09:50:25 följande:
    Ebba-hatet är stort. Vissa kvinnor får man hata, tydligen. 
    Jag hatar inte Ebba, jag har till och med röstat på henne , men jag har förlorat respekten för henne och kommer inte att rösta på KD igen.
  • Stoffosinsky
    Polyrytm skrev 2023-04-07 09:50:25 följande:
    Ebba-hatet är stort. Vissa kvinnor får man hata, tydligen. 
    Detta är ingen könsfråga! Det är ett angrepp på en människa som omöjligt kan få upprättelse. Jo delvis kan han få det om Sara Skyttedal träder fram och erkänner att hennes utspel hade som syfte att skada pga. olika åsikter.
    Ett synnerligen okristligt och klandervärt beteende. Att Ebba sedan blåser under detta är inte bara omoraliskt utan dessutom dumt, Inte minst för KD.

    Låt inte en Skyttedalare bli ett sätt att bete sig, då tar samhället ytterligare ett fel åt fel håll.
Svar på tråden En Skyttedalare är ett moraliskt övertramp.