• Anonym (Ajajaj)

Brutal ångest, vi övergav vår mamma. Så mycket skuld och ånger

Snälla ge något konstruktivt, någon med liknande erfarenheter? Vad fan gör man?

Hur kan man någonsin förlåta sig själv? Hur ska man någonsin kunna sluta sitta och be livet snälla gå tillbaka i tiden?

Vår mamma älskade oss så något otroligt men hon hade när man tittar tillbaka inre demoner som slukade henne inifrån. Hon har haft ett tufft liv, orättvist liv och hennes psykiska ohälsa har alltid varit närvarande efter allt hon gått igenom. Inget hjälpte henne till fullo förutom att dämpa ångesten med alkohol. Och alkoholen i sig gjorde mamma helt frånvarande från sitt riktiga jag.

Efter flera men och om (med tvångsvård och gud vet vad) så gav vi ett ultimatum till vår fina mamma. Detta var för ca 3 år sedan efter att både jag och min syster hade gått in i ett nytt liv med egna barn, jobbar som sjuksköterskor och har som alla andra en hektisk vardag, min syrra något mer då de har ett barn med grav funktionsnedsättning. Vårat ultimatum var att gå med på behandlingshem och få ett berikat liv dina barn och dina barnbarn eller ett liv med dig själv och alkoholen. Indirekt valde hon det andra livet.

Men det var som om hon viste att hon inte skulle klara av/ eller att de inte skulle hjälpa henne att nå något som vi trode kanske fanns värt att sträva efter.

Hon slutade inte höra av sig, skrev titt som tätt hur ledsen hon var, hur hon bara låg och grät, att vi snälla skulle svara i telefon. Att vi inte skulle göra detta mot henne. Tiden var boven, då tiden bara gick och livet med barn tog över. Det blev en vana att hon smsade, skickade tusen röstmeddelanden, men absolut inget om att gå med att få hjälp. Hon menade hela tiden att hon hade ej problem med alkohol. Tiden gick igen. Jag var där någongång och fixa hennes dator som var strul med. Punkt. Tiden gick igen. Hon skrev kärleksnoveller, att de ända mening hon hade kvar i livet var oss och nu finns inget kvar. Med tiden byggde jag en oändlig kall mur. Jag kände ingenting. Emellanåt skickade jag bilder på barnbarnen men när hon började ringa manisk fick man blocka, och sedan blocka upp, om och om. Tiden gick mer och hon skrev ett oroväckande sms till min syster att hon sen dagen vi lämnade henne, inte kunnat ta sig upp ur sängen, inte duschat
    , att hon bara låg och önskade ett liv med oss, men att hon får komma till insikt att vi inte finns mer. Slutade upp med att min syrra fick med mig och åka hem till henne. Mamma kikade, blek och förstörd, genom fönstret och tittade på oss, hon vart så GLAD att se oss men hon vägrade initialt att släppa in oss, pågrund av inre skam. Mamma har alltid varit en som haft allt städat och välvårdat. Hon ville väl inte att vi skulle se den sidan av henne. När vi väl fick komma in så såg vi misären i hennes sovrum. Vi städade upp misären i sängen, slängde allt och gjorde det fint för henne. Vi kramade henne. Jag minns att min syster sa att när hon orkar, nykter så finns vi här. Men tiden gick igen och hon skrev åter konstiga fulla sms, jag var så arg inombords, jag orkade inte, så samma visa, tiden gick och hon ringde frekvent i somras när jag jobbade och jag fick blocka. Men jag glömde blocka upp. Min syster hade något ytligt  kontakt med henne 1 gång, kort, men hon hade råkat blocka omedvetet. Tiden gick igen. Vi pratade om henne, kände att de var kosntigt att hon ej hört av sig, om vi skulle titta till henne. Min syster som alltid haft djupare relation med mamma (djupt medberoende när man blickar tillbaka) sen barnsben började komma till faktum att vi borde lägga ner tanken att hon kmr vilja ta emot hjälp utan att vi skulle bara föröska finnas där på hennes sätt. Besöka henne själva utan barn, fasta tider. Fin tanke.. Tiden gick igen.... Och sen.... 3 poliser knackar på min systers dörr en lördagkväll och meddelar att vår mor har hittats död på golvet i sitt sovrum, i fosterställning. Den smärtan som kom efter, den skulden...... Det var något jag aldrig skådat tidigare.. Min syster dog inombords. Vad har vi gjort.... Som de såg ut när fick tag i hennes telefon i hennes lägenhet, var hon senast vid liv den 8 mars och hon hittades 18 mars då en bekant till henne blev orolig.

Denna bekant har varit en underlig kontakt, en man egen  problematik, men ändå genuint snäll som älskade vår mamma och som tydligen handlat åt henne, varit den som skussat henne till olika vårdbesök, lagt mat (och...... Sprit) utanförhennes dörr, de pratade varje dag, vi såg på sms att hon skrev ofta att nu är jag full och måste få prata ut. Denna kontakt har dock på fullaste allvar trott att hon var döende i cancer (en lögn från hennes sida) Vi hittade stora mängder sprit vid sängen. Hon levde i sin säng. Vi såg i telefon flera samtal till sos, till psyk, om och om igen. På ett papper såg vi att psyk hade varit på ett akutbesök hemma hos henne  och hon blev inte inlagd utan de hade kommit överens om ett återbesök 9mars (?) .. Men hon öppnade aldrig dörren när de ringde på.. För hon var redan död.. Känns som när vi inte fanns mer så fanns inget syfte längre att gå ut utanfördörren och alkoholen blev det ända kvar. När min syster inser att hon har råkat blocka henne sedan i somras så blev allt mkt svårare. Då vi trode hon inte föröwkt få kontakt med oss sedan somras, att hon kanske tyckte de var skönt att få va ifred, att vi var ändå något som gav henne ångest. Från mammas telefon hade hon visst försökt. Hon hade skrivit att vi var de bästa som hade hänt henne, att hon inte kmr ta sitt liv men att livet kmr ta hennes snart. Att hon saknade oss så något fruktansvärt, bad om hon kunde bara snälla få prata med oss....Att hon ville var bara att älska oss och vara en mormor.

Hon dog troligen av sina sviter av leversvikt(alkohol) . Obduktion är inte helt klart men utifrån de lilla vi fått veta så verkar de som hon dog av en inre lödning och hade levercirros.

Smärtan som är nu är brutal. Hur fan tänkte vi? Hur kunde vi låta henne dö såhär? Ensam? Och känslan av att hon trode till slutet att hennes barn gått vidare, levde lyckliga utan henne och att vi inte ville ha med henne o göra mer. Att hon var misslyckad mamma och mormor.

Hur fan förlåter man sig själv? Med facit i hand,  hade jag svarat emellanåt, full eller inte. Svarat på sms, skrivit åtminstone att jag älskar dig med mamma. Hur fan lät vi henne plågas såhär, till dagen hon dog? Man har NU ett helt annat perspektiv.. Och det är försent. Det var inte att hon inte VILLE utan hon KUNDE inte göra det vi krävde av henne. Ingen människa väljer ett sådant öde för att man är egoistisk eller inte bryr sig.

Det gör så ont, ... Jag vill bara få 1 minut med henne, bara säga att vi älskar dig så otroligt, otroligt mkt och vi är inte arga på dig, vi förstår. Med denna ångest man haft sedan hon dog, så förstår jag att den ångesten hon levde med, dag in och ut var brutal, hon kunde inte.. Vf såg vi inte det? Vf förstod vi inte?
    Arg på vården, som inte vill säga något, pga sekretess. Vf har vi sådant kass vårdsystem mot människor med psykisk ohälsa? De känns som hon föll hela tiden mellan stolarna..

• Svar på tråden Brutal ångest, vi övergav vår mamma. Så mycket skuld och ånger
  • Guldnovan
    Anonym (Ajajaj) skrev 2023-04-08 17:18:21 följande:
    Brutal ångest, vi övergav vår mamma. Så mycket skuld och ånger

Snälla ge något konstruktivt, någon med liknande erfarenheter? Vad fan gör man?

Jag svarade dig i din första tråd och nu är det tredje gången du skriver om detta. Du/ni behöver prata med någon kunnig för att förstå att ni inte kunnat gjort något annorlunda och ni har inte gjort något fel. Ni har inte övergivit er mamma. 
    Jag identifierade min pappas döda kropp och han hade då varit död i några dagar. Jag förstår hur man kan börja fundera och klandra sig själv men nu har ni  fastnat. Be om hjälp för att förstå att ni fortfarande är medberoende och tänker utefter det. 
  • Anonym (Ajajaj)
    Guldnovan skrev 2023-04-08 17:31:21 följande:
    Jag svarade dig i din första tråd och nu är det tredje gången du skriver om detta. Du/ni behöver prata med någon kunnig för att förstå att ni inte kunnat gjort något annorlunda och ni har inte gjort något fel. Ni har inte övergivit er mamma. 
    Jag identifierade min pappas döda kropp och han hade då varit död i några dagar. Jag förstår hur man kan börja fundera och klandra sig själv men nu har ni  fastnat. Be om hjälp för att förstå att ni fortfarande är medberoende och tänker utefter det. 
    Det ändå som hjälpt är att skriva ut allt som är i huvet, varav 3:e inlägget. Känns som såfort jag fått skriva ut så dämpas ångesten. Jag förstår att vi inte kunnat förändra utgången eller hjälpt henne men det som gör ont är att hon försökt nå ut till vården, flertal gånger men de bollat bort henne...  Vf kan man inte bara låta lagen om tvångsvård vara längre? De håller några dagar sen är det egen vilja att vilja "förändras"? Hon kunde ju inte. Jag bad dem på psyk, snälla släpp henne inte hem, hon behöver få komma till ett boende med tillsyn. Innerst inne ville hon ju få hjälp. När vi fick henne tvångsinlagd så ringde hon och sa ja de tänker snart skriva ut mig, att de ser inget mer de kan göra, men att hon gärna hade fått stanna men hon känner sig löjlig!!? De skickade hem henne med permis och antabus men såfort hon kom in i lägenheten kom ångesten, hon drack och de blev ju såklart inte roligt med antabus i systemet? Då fick vi vården att återkolla permissionen och hon blev tvångsinlagd igen men för att sedan kasta henne till beroendeenheten. Där fick hon va 2 dagar och så var de mkt platsbrist och hon skickades hem igen med planen att ta antabus via öppenvården? Hur fan kan man tro att det funkar? 

Jag vet att hon innerstinne bara önskade att någon drog henne bort från allt, för hon kunde inte det själv. Hon var uppgiven. Vi trode att om vi gaddar oss ihop och ger henne ultimatum så får hon inget val än att försöka. Vi gjorde fel. Medberoende eller inte. Det kunde lika gärna vari ens dotter.. Men hon var vår mamma... 
  • Anonym (Ajajaj)
    Guldnovan skrev 2023-04-08 17:31:21 följande:
    Det ändå som hjälpt är att skriva ut allt som är i huvet, varav 3:e inlägget. Känns som såfort jag fått skriva ut så dämpas ångesten. Jag förstår att vi inte kunnat förändra utgången eller hjälpt henne men det som gör ont är att hon försökt nå ut till vården, flertal gånger men de bollat bort henne...  Vf kan man inte bara låta lagen om tvångsvård vara längre? De håller några dagar sen är det egen vilja att vilja "förändras"? Hon kunde ju inte. Jag bad dem på psyk, snälla släpp henne inte hem, hon behöver få komma till ett boende med tillsyn. Innerst inne ville hon ju få hjälp. När vi fick henne tvångsinlagd så ringde hon och sa ja de tänker snart skriva ut mig, att de ser inget mer de kan göra, men att hon gärna hade fått stanna men hon känner sig löjlig!!? De skickade hem henne med permis och antabus men såfort hon kom in i lägenheten kom ångesten, hon drack och de blev ju såklart inte roligt med antabus i systemet? Då fick vi vården att återkolla permissionen och hon blev tvångsinlagd igen men för att sedan kasta henne till beroendeenheten. Där fick hon va 2 dagar och så var de mkt platsbrist och hon skickades hem igen med planen att ta antabus via öppenvården? Hur fan kan man tro att det funkar? 

Jag vet att hon innerstinne bara önskade att någon drog henne bort från allt, för hon kunde inte det själv. Hon var uppgiven. Vi trode att om vi gaddar oss ihop och ger henne ultimatum så får hon inget val än att försöka. Vi gjorde fel. Medberoende eller inte. Det kunde lika gärna vari ens dotter.. Men hon var vår mamma...
  • Anonym (!!!)

Jag förstår din ångest. Var i en liknande situation när jag och min bror åkte hem till min mamma efter att hon inte svarade. Hon låg helt borta och svårt sjuk och det var total misär. Vi hade inte varit där på ett tag då vi var rädda att smitta henne med Corona men hade ingen aning om att det gått utför så snabbt.

Hon åkte ambulans och de visste inte om hon skulle överleva. Läkaren ringde tom och ville att jag skulle komma dit och sitta hos henne trots att det egentligen var Coronarestriktioner på sjukhus.

Som ett mirakel blev hon bättre och och jag grät av glädje och lättnad när jag ringde till sjukhuset (för hundrade gången) och de sa att hon frågat efter mig. 

Nu ringer jag henne ofta och fixar och donar med henne konstant tacksam för varje extra dag.

Det du måste göra för att förlåta dig själv är att inse att du inte hade någon aning om att livet skulle ta slut så snabbt. Ni gjorde ju så för att ni trodde att det var ?tuff kärlek? att det skulle hjälpa henne. Att ni hade gott om tid. Att ni skulle ta igen det när hon ?valt? er. Ni visste inte att det skulle sluta så.

Vet inte om du är kristen eller så men en stor tröst för mig är att Bibeln lovar att vi kommer att få träffa våra nära och kära som gått bort igen.

• Anonym (Ajajaj)
    Anonym (!!!) skrev 2023-04-08 18:08:06 följande:

Jag förstår din ångest. Var i en liknande situation när jag och min bror åkte hem till min mamma efter att hon inte svarade. Hon låg helt borta och svårt sjuk och det var total misär. Vi hade inte varit där på ett tag då vi var rädda att smitta henne med Corona men hade ingen aning om att det gått utför så snabbt.

Hon åkte ambulans och de visste inte om hon skulle överleva. Läkaren ringde tom och ville att jag skulle komma dit och sitta hos henne trots att det egentligen var Coronarestriktioner på sjukhus.

Som ett mirakel blev hon bättre och och jag grät av glädje och lättnad när jag ringde till sjukhuset (för hundrade gången) och de sa att hon frågat efter mig. 

Nu ringer jag henne ofta och fixar och donar med henne konstant tacksam för varje extra dag.

Det du måste göra för att förlåta dig själv är att inse att du inte hade någon aning om att livet skulle ta slut så snabbt. Ni gjorde ju så för att ni trodde att det var ?tuff kärlek? att det skulle hjälpa henne. Att ni hade gott om tid. Att ni skulle ta igen det när hon ?valt? er. Ni visste inte att det skulle sluta så.

Vet inte om du är kristen eller så men en stor tröst för mig är att Bibeln lovar att vi kommer att få träffa våra nära och kära som gått bort igen.

Oj, vad jag hade önskat att detta kunde ha varit vår historia med. I mitt huvud trode jag att de skulle bli så för oss med. Håll hårt i att ni slapp detta helvete. Jag hade gjort ALLT för att få tillbaka henne och gjort som ni... 

Nej jag är inte troende och df blir det svårare. Förösker läsa om livet efter döden men de gör mig bara mer sorgsen. Tkr så synd om henne, så otroligt synd om vår gulliga, fina mamma. Så synd att vi var så kalla och naiva, att vi trode att vi hade all tid i världen. Som du säger spelar pandemin oxå stor roll. För ultimatumet kom precis med pandemins start. Vilket säkert oxå bidrog till att hon börja hålla sig hemma på de sättet.

Men väldigt glad för dig
  • Anonym (l)

Nu skummade jag mest denna tråd, läst tidigare men hon hade väl betett sig väldigt illa. Det är ingenstans erat fel hur det blev utan många val från hennes sida ledde till vad som skedde. Inget av dessa val kan läggas på er.

• Core

Er mor valde spriten. Inte för att hon inte älskade er, utan för att hon inte kunde.

Släpp skulden, sörj istället, inse att nu var tvungna till ställningstagande för eran egen överlevnad 

• Anonym (medberoende)

Av att ha varit medberoende på olika sätt och även i min egen mammas fall, även om hon står på benen och säger sig må bra, så förstår jag skulden ni känner. Men det är en förälders ansvar att aldrig låta detta hända sina barn. Tänk dig om du har ett ex du har lämnat som hållit på såhär, du hade anmält. Du hade känt att det inte var ditt ansvar. På något sätt tror folk att det ska vara annorlunda för att det är ens förälder. De Enda som har rätt att bete sig såhär är barn till föräldrar (är min genuina åsikt), inte åt andra hållet, inte vänner, inte partners/ex.

Man har ett ansvar när man får barn, och man har ansvar för sitt eget välmående. Jag vet inte om du genuint ens känner kärlek för henne, eller bara medberoende och skuld? Jag började gråta av din mening med att hon log i fönstret när hon såg er, men det blir som att ni gör allt för hennes skull. Det är ett otroligt lidande för er nu att minnas detta leende. Hon hade ett liv att ta hand om (hennes) och hon har gjort motsatsen. Hon var djupt deprimerad och behövde be er om hjälp att ta sig framåt, men istället verkar hon inte ha velat framåt eller velat att ni ska underlätta vardagen kortsiktigt. Något har gjort att hon har hamnat här från början och det kan inte ligga på er att hämta hem henne. Hon har agerat själviskt men utifrån ett otroligt sorgligt perspektiv, då hon förmodligen inte förstått det själv.

Det är viktigt att bearbeta detta utan känslor som blir för intima och nära hennes välmående, för detta handlar om en person som har för ANDRA att lida för att hon inte tog sig upp. Hon har ansvar för att bygga ett stabilt liv med vänner, självkänsla och rutiner. Jag känner verkligen med henne, men hon har levt sitt liv med ER som ett barn som blivit övergivit av sina föräldrar (vilket kanske hon har också) men hon är ju föräldern här och inte barnet. Det är det som är det svåra när man får barn innan man har sig själv Rynkar på näsan

• Anonym (Ajajaj)
    Anonym (medberoende) skrev 2023-04-09 03:30:16 följande:

Av att ha varit medberoende på olika sätt och även i min egen mammas fall, även om hon står på benen och säger sig må bra, så förstår jag skulden ni känner. Men det är en förälders ansvar att aldrig låta detta hända sina barn. Tänk dig om du har ett ex du har lämnat som hållit på såhär, du hade anmält. Du hade känt att det inte var ditt ansvar. På något sätt tror folk att det ska vara annorlunda för att det är ens förälder. De Enda som har rätt att bete sig såhär är barn till föräldrar (är min genuina åsikt), inte åt andra hållet, inte vänner, inte partners/ex.

Man har ett ansvar när man får barn, och man har ansvar för sitt eget välmående. Jag vet inte om du genuint ens känner kärlek för henne, eller bara medberoende och skuld? Jag började gråta av din mening med att hon log i fönstret när hon såg er, men det blir som att ni gör allt för hennes skull. Det är ett otroligt lidande för er nu att minnas detta leende. Hon hade ett liv att ta hand om (hennes) och hon har gjort motsatsen. Hon var djupt deprimerad och behövde be er om hjälp att ta sig framåt, men istället verkar hon inte ha velat framåt eller velat att ni ska underlätta vardagen kortsiktigt. Något har gjort att hon har hamnat här från början och det kan inte ligga på er att hämta hem henne. Hon har agerat själviskt men utifrån ett otroligt sorgligt perspektiv, då hon förmodligen inte förstått det själv.

Det är viktigt att bearbeta detta utan känslor som blir för intima och nära hennes välmående, för detta handlar om en person som har för ANDRA att lida för att hon inte tog sig upp. Hon har ansvar för att bygga ett stabilt liv med vänner, självkänsla och rutiner. Jag känner verkligen med henne, men hon har levt sitt liv med ER som ett barn som blivit övergivit av sina föräldrar (vilket kanske hon har också) men hon är ju föräldern här och inte barnet. Det är det som är det svåra när man får barn innan man har sig själv  // Rynkar på näsan

Oj. 

Första gången jag fått läsa/höra ord som faktiskt gjorde skillnad på riktigt i mitt huvud och hjärta. Ska läsa upp detta för min syster oxå. Verkligen tack för dina kloka ord.
Svar på tråden Brutal ångest, vi övergav vår mamma. Så mycket skuld och ånger