• Anonym (Ajajaj)

Brutal ångest, vi övergav vår mamma. Så mycket skuld och ånger

Snälla ge något konstruktivt, någon med liknande erfarenheter? Vad fan gör man?

Hur kan man någonsin förlåta sig själv? Hur ska man någonsin kunna sluta sitta och be livet snälla gå tillbaka i tiden?

Vår mamma älskade oss så något otroligt men hon hade när man tittar tillbaka inre demoner som slukade henne inifrån. Hon har haft ett tufft liv, orättvist liv och hennes psykiska ohälsa har alltid varit närvarande efter allt hon gått igenom. Inget hjälpte henne till fullo förutom att dämpa ångesten med alkohol. Och alkoholen i sig gjorde mamma helt frånvarande från sitt riktiga jag.

Efter flera men och om (med tvångsvård och gud vet vad) så gav vi ett ultimatum till vår fina mamma. Detta var för ca 3 år sedan efter att både jag och min syster hade gått in i ett nytt liv med egna barn, jobbar som sjuksköterskor och har som alla andra en hektisk vardag, min syrra något mer då de har ett barn med grav funktionsnedsättning. Vårat ultimatum var att gå med på behandlingshem och få ett berikat liv dina barn och dina barnbarn eller ett liv med dig själv och alkoholen. Indirekt valde hon det andra livet.

Men det var som om hon viste att hon inte skulle klara av/ eller att de inte skulle hjälpa henne att nå något som vi trode kanske fanns värt att sträva efter.