• Anonym (Vilsen)

Vilsen, ensam och ful.....

Jag är en 38 årig kvinna som känner att jag håller på att tappa greppet om mig själv, mitt liv, min verklighet. Allt fungerar tack vare min självdisciplin men jag är rädd att den håller på att krackelera. Det är så många saker som står och faller med min disciplin. Jag vet inte riktigt var allt börjar och slutar, kanske kan någon här ge mig lite input för jag tror att jag håller på att tappa fotfästet. 

1. Jag slås varje dag av känslan att jag inte befinner mig i verkligheten. Jag undrar om jag bara drömmer. Detta förvärras av att jag varje natt drömmer drömmar som börjar kännas för verkliga för att vara drömmar. Vad är vad? Är inget eller allt vad det verkar? 

2. Mitt minne är uselt. Jag kan glömma vad det var jag skulle säga mitt i en mening vilket skapar ångest. Om jag blir avbruten när jag pratar så vet jag inte längre vad det var jag pratade om. Om jag inte skyndar mig att prata när jag kommer på något så glömmer jag vad jag skulle säga. 

3. Hjärnan går på högvarv jämt känns det som. Jag är trött och behöver sova så mycket att jag känner att jag inte har tid med något annat. 

4. Pga olika anledningar vågar jag inte längre visa mig sårbar eller svag för min man. Tyvärr pga saker han gjort som fått mig att känna mig bortglömd, oviktig, oattraktiv och oälskad. Trots stora förändringar från hans sida så kan jag inte släppa ner garden och visa mig svag. Detta har även påverkat vårt sexliv. Jag vågar inte ta initiativ längre för att jag känner mig så ful och oattraktiv. Jag känner mig helt könlös och äcklig. Detta blir inte bättre av att jag aldrig får höra något positivt om mitt utseende, någonsin. Det spelar ingen roll om jag fixar mig, klär upp mig eller vad som. Förr tyckte jag att det var kul att ta på sexiga underkläder för att överraska. Men det vågar jag inte göra längre. Det skulle vara för förnedrande att göra det och sen bli avvisad. Allt det här gör att jag inte har mod eller ork att ta upp allt detta med min man heller. Istället håller jag hårt I min mask fast jag vet att det bara gör saken värre. Men jag hamnar aldrig I ett läge där jag har energi att ta upp det, då jag vet att det kommer att leda till att jag bryter ihop. Jag vågar inte heller berätta om mitt dåliga minne eller känslan av att inte veta vad som är dröm eller verklighet.

Jag befinner mig I ett läge där jag går på autopilot. Allt för att slippa känna, ta tag i saker. Hur samlar jag energi och tar mod till mig att tala ut om hur jag känner? Hur har jag kunnat bli så fruktansvärt feg och svag? Jag är så bortkopplad att jag inte kan gråta längre.

Kan någon vettig människa slå in lite vett i skallen på mig?

• Svar på tråden Vilsen, ensam och ful.....
  • Lynx123

Vet inte om jag är särskilt vettig men jag misstänker att du gått in i väggen utan att riktigt inse det. Det du beskriver om minnesförlust och känsla av att allt är en dröm är ganska typiska problem vid stress, ångest och sömnbrist. Jag tror också att du är olycklig i ditt förhållande.

Som ett första steg skulle jag rekommendera att du pratar med en psykolog/kurator. Du kan få hjälp med det här om du är öppen för det.

Kram

• Anonym (CS)

Önskar att jag kunde hjälpa dig, gör ont att läsa om hur du mår. Vet inte hur du ska komma tillrätta med allt men jag tror att du behöver professionel hjälp för det låter som ganska stora och svåra saker som kommer ta tid. Inget du kan få hjälp med på ett internetforum. Sök hjälp, gör det nu, vänta inte. Lycka till!

• Anonym (H)

Det känns som läget är för min respektive. Hon gick till psykolog. Vi har också vissa laddade delar i vårt förhållande. Däremot vet jag hur hon har det och öser (uppriktiga) komplimanger över henne. Hon går på lyckopiller. Dessutom är hon mobbad på jobbet. Jag håller med - se om det går att prata ut med en psykolog. Om du vill får du även bolla med mig här eller via direkta meddelanden.

• StudierKemi

Sådär kände jag faktiskt innan min skilsmässa. Jag var inte bekräftad längre för mitt utseende och kände mig därför oattraktiv. Exmannen tittade inte alls åt mitt håll trots att jag hade gjort mig fin länge, men han spanade in andra utomhus vilket gjorde väldigt ont i mig. Jag tror att långvariga förhållanden brukar bli så oftast till slut, Idk. Tror att det är ganska naturligt och det suger till 100%. Men aja, när mitt och min exmans förhållande tog slut efter totalt 10 år (varav 7 år som gifta) så började jag må bättre ganska fort. Jag fortsatte att ta hand om mitt yttre, även om det fanns perioder då jag "unnade mig" och slarvade massor med träningen, men jag tog alltid tag i mig själv igen sen. Man får inte riskera att bli sjuk.

Jag mådde bättre själv och blev inte förnedrad mer, och typ påmind av en karl att jag inte är den yngsta och den vackraste i världen. Det var jätteskönt när det tog slut med honom. Jag började steg för steg att älska mig själv ännu mer än tidigare och ingen kunde "sätta stopp" för det, genom att bara spana in andra. Kärleken till mig själv är därför stark i nuläget. Jämför dig med kändisar som har samma kroppsform som du, och samma ålder m.m. De är grymma, vackra stjärnor ändå. Man behöver t.ex. inte ha stora bröst som kvinna, man kan älska sig själv ändå. Man kan vara 50+ och ändå passa utmärkt på framsidan av skönhetstidningar. Bygg upp dig själv.

Har du någonsin funderat på om du borde avsluta förhållandet med din man och börja om solo också? Det känns som att han är en bromskloss för dig. Jag menar inte att du borde gå till nästa usla karl, utan du kanske borde leva helt själv? Stärka släktbanden istället, ägna dig åt själv-utveckling, läs mycket, bli intelligent, börja älska sig själv, istället för att ägna sig åt skittråkiga män, som inte förstår en, som förstör? Du kan väl tänka på saken.....

• Anonym (Vilodags)

Du låter utbränd. Ibland hamnar man där utan att man sett alla varningstecken. Kanske deprimerad också. Eller blivit deprimerad pga utbrändheten. Du får boka tid på V.c för koll, diagnos och behandling. Så där ska du inte behöva må. Du har bara ett liv, en kropp, en själ och måste ta hand om dig.

Svar på tråden Vilsen, ensam och ful.....