• Elio3

    Varför blir jag inte gravid nu när det var så lätt tidigare?

    Hej alla fina som kämpar på! Vi har i 9 månader försökt att få till ett syskon utan några som helst framgångar. Trodde aldrig att vi skulle hamna i den här sisten.

    Med första barnet blev jag gravid på första försöket. Förra våren blev jag dessutom gravid trots att vi liksom försökte undvika, körde på "säkra perioder" som tydligen inte var så säkra. Men vi blev glada ändå såklart, men det hela slutade med ett tidigt missfall.
    Så efter dessa erfarenheter trodde jag att jag var superfertil, så jag var såklart säker på att jag skulle bli gravid väldigt snabbt, men nej. 

    Vad kan ha hänt? Eller är det bara otur, tillfälligheter? Hade jag bara tur första gången?

    Jag är 32 år gammal så inte pissgammal heller hehe. Jag har hypotyreos men alla värden är jättefina och har varit det länge. 

    Någon som varit med om liknande? Nån som gjort någon förändring och det helt plötsligt bara funkat? Fattar att det inte går trolla men jag börjar liksom bli desperat .. och framförallt ledsen :( 

  • Svar på tråden Varför blir jag inte gravid nu när det var så lätt tidigare?
  • Msofie

    Förstår att det kanske inte är det svaret du vill ha, men troligtvis beror det på tur/slumpen. Vi har genomgått en fertilitetsutredning som visade att varken jag eller min man har några hinder, trots det tog det två år och 2 IVFr. Kanske är det något dem inte kan se, eller har vi bara sjuk otur. Vi får väl se hur det går vid nästa försök.

  • Msofie

    Förlåt, jag läste för fort. Jag trodde att du beskrev att din första graviditet ledde till en bebis. Då är det lite annat som spelar in tänker jag. Tänker att det finns möjlighet för er att be om en utredning vid 12 månaders försök via landsting! 

  • Elio3

    Nej nu var nog jag otydligt. Precis, den första graviditeten ledde till en bebis som jag fick i början av 2021. Våren 2022 blev jag gravid, men fick missfall i vecka 5. 

    Ja det handlar säkert om tur/otur, så det är bara att fortsätta att försöka. När/om det går ett år tror jag vi söker hjälp för att göra en utredning. 

  • Anonym (L)

    Har du kollat upp dina hormoner? Även din tarmhälsa? 

  • Msofie
    Anonym (L) skrev 2023-04-13 13:54:56 följande:

    Har du kollat upp dina hormoner? Även din tarmhälsa? 


    Vi gjorde en fullständig fertilitetsutredning! Så hormoner bland annat mättes. Har dock aldrig hört någon (känner flertal som genomgått utredningar) som har fått tarmhälsan uppkollade. Vad innebär det?
  • Anonym (L)
    Msofie skrev 2023-04-13 14:40:16 följande:
    Vi gjorde en fullständig fertilitetsutredning! Så hormoner bland annat mättes. Har dock aldrig hört någon (känner flertal som genomgått utredningar) som har fått tarmhälsan uppkollade. Vad innebär det?
    Ibland har kvinnan ingen bra tarmhälsa och det kan vara pga parasiter, brist på goda bakterier eller andra saker som orsakar en sämre miljö för en bebis att växa då tarmen kan påverka annat i våra kroppar. Så det kan vara värt att kolla upp iallafall! 
  • Elio3

    Varken kollat upp hormoner eller tarmhälsa. Kan tänka mig att det kan vara lite knas, särskilt tarmhälsan för har ofta problem med magen. Kanske dum fråga, men hur kollar man upp det?  Jag känner inte riktigt att mina problem är problem nog för att ta hjälp av sjukvården nu. Men kan ju börja med att läsa på lite själv. Några tips? 

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Tänk på att det inte alltid ligger hos kvinnan. Det behöver inte vara något "fel" på någon av er. Du har haft tur tidigare. De flesta blir inte gravida på första försöket, och det är inte ovanligt att få försöka ett år eller mer.

    Men skulle det fortsätta, kolla upp din mans simmare. Forskning tyder på att västerländska män får allt sämre spermiekvalitet (tros ha med livsstil och miljögifter att göra), vilket ökar risken för både infertilitet och missfall.

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Med infertilitet menar jag alltså reducerad fertilitet i det här fallet. Uppenbarligen kan din man göra dig gravid, men att det har lyckats två gånger de senaste åren, betyder inte att det ligger hos dig om det inte lyckas igen.

    Försämrad spermiekvalitet behöver inte betyda att man är infertil, men att det blir svårare att få barn.

    Hur gammal är din man? Många glömmer att även mannens ålder spelar roll. Bara för att män teoretiskt kan få barn hela livet, betyder det inte att det är lika lätt vid 50 som vid 30. Även män har högre fertilitet i unga år. Men är han under 40 borde det inte vara åldern som spökar, hos någon av er.

  • Elio3

    Tack för allt engagemang hörni :) börjar ju förstå nu att jag antagligen haft tur tidigare, och givetvis ska vi fortsätta försöka åtminstone ett år innan vi får söka hjälp privat. Vid eventuell fertilitetsutredning så kikar dom väl även på mannens spermier. Min kille är bara 31 år så hoppas och tror inte att det är något fel med spermierna, men who knows. 

    Funderar om min ägglossning är typ svag på nåt vis.. har väldigt kort menscykel, cirka 23-25 dagar bara. Jag har börjat tempa för att verkligen se att jag har ägglossning och det verkar det som iaf. Gud man blir ju galen tillslut och testar allt?


     

  • Msofie
    Elio3 skrev 2023-04-13 20:29:16 följande:

    Tack för allt engagemang hörni :) börjar ju förstå nu att jag antagligen haft tur tidigare, och givetvis ska vi fortsätta försöka åtminstone ett år innan vi får söka hjälp privat. Vid eventuell fertilitetsutredning så kikar dom väl även på mannens spermier. Min kille är bara 31 år så hoppas och tror inte att det är något fel med spermierna, men who knows. 

    Funderar om min ägglossning är typ svag på nåt vis.. har väldigt kort menscykel, cirka 23-25 dagar bara. Jag har börjat tempa för att verkligen se att jag har ägglossning och det verkar det som iaf. Gud man blir ju galen tillslut och testar allt?


     


    Jag är ingen läkare eller expert, men en så kort cykel skulle kunna tyda på att något inte står helt rätt till. Ett befruktat ägg fäster generellt efter 8-10 dagar, och har din kropp redan gjort så du får mens då (dåligt förklarat, men kommer ihåg från flera år sen när jag var väldigt insatt att detta var en grej, så googla för mer ingående förklaring!) så kan det vara så att embryot inte får chans att fästa.
  • Elio3
    Msofie skrev 2023-04-13 20:39:09 följande:
    Jag är ingen läkare eller expert, men en så kort cykel skulle kunna tyda på att något inte står helt rätt till. Ett befruktat ägg fäster generellt efter 8-10 dagar, och har din kropp redan gjort så du får mens då (dåligt förklarat, men kommer ihåg från flera år sen när jag var väldigt insatt att detta var en grej, så googla för mer ingående förklaring!) så kan det vara så att embryot inte får chans att fästa.

    Har såklart funderat på det och googlat massor. Jag har läst mig till att ägget fäster 6-8 dagar efter befruktning, och jag brukar ha kring 10 dagar från äl till mens. Kanske är det på gränsen för kort, men har ju som sagt blivit gravid tidigare. Svårt också att göra något åt sin menscykel? Eller finns det nåt att göra? Läkemedel? 

  • Msofie
    Elio3 skrev 2023-04-14 07:35:38 följande:

    Har såklart funderat på det och googlat massor. Jag har läst mig till att ägget fäster 6-8 dagar efter befruktning, och jag brukar ha kring 10 dagar från äl till mens. Kanske är det på gränsen för kort, men har ju som sagt blivit gravid tidigare. Svårt också att göra något åt sin menscykel? Eller finns det nåt att göra? Läkemedel? 


    Till min förståelse så kan det vara för lite progesteron produktion som kan leda till kortare cykel (har för mig även kan leda till återkommande missfall). Men som sagt, detta är bara utifrån den begränsade kunskapen jag har.
  • Msofie
    Msofie skrev 2023-04-14 19:20:05 följande:
    Till min förståelse så kan det vara för lite progesteron produktion som kan leda till kortare cykel (har för mig även kan leda till återkommande missfall). Men som sagt, detta är bara utifrån den begränsade kunskapen jag har.
    Och du kan nog kanske göra mindre själv men finns det en hormonell obalans finns det såklart läkemedel som kan åtgärda detta!
  • Anonym (Samma)

    Hej! 


    är i liknande sits 

    36 år 2 barn på 6 och 8 som kom på första sexet. samma pappa 

    2 års försök med en tredje. Blev en kemisk grav efter 7 månader sen nu snart 1,5 år utan befruktning 

    utreddes. jag har amh 16 vilket är normalt. mannens simmare är svaga men många 

    i kommande veckan blir det ivf som vi bekostar själva. äggen tas ut imorgon och ett ska förhoppningsvis kunna sättas in i veckan. Håller tummar och tår att detta ska hjälpa oss! 


    enligt ivf kliniken har man lite bättre odds om man har barn ihop sedan tidigare. det är också bättre att inte vänta och försöka själv hur länge som helst eftersom ivf chanserna också sjunker med åldern 

  • Anonym (struktur)
    Elio3 skrev 2023-04-13 12:14:19 följande:
    Varför blir jag inte gravid nu när det var så lätt tidigare?

    Hej alla fina som kämpar på! Vi har i 9 månader försökt att få till ett syskon utan några som helst framgångar. Trodde aldrig att vi skulle hamna i den här sisten.

    Med första barnet blev jag gravid på första försöket. Förra våren blev jag dessutom gravid trots att vi liksom försökte undvika, körde på "säkra perioder" som tydligen inte var så säkra. Men vi blev glada ändå såklart, men det hela slutade med ett tidigt missfall.
    Så efter dessa erfarenheter trodde jag att jag var superfertil, så jag var såklart säker på att jag skulle bli gravid väldigt snabbt, men nej. 

    Vad kan ha hänt? Eller är det bara otur, tillfälligheter? Hade jag bara tur första gången?

    Jag är 32 år gammal så inte pissgammal heller hehe. Jag har hypotyreos men alla värden är jättefina och har varit det länge. 

    Någon som varit med om liknande? Nån som gjort någon förändring och det helt plötsligt bara funkat? Fattar att det inte går trolla men jag börjar liksom bli desperat .. och framförallt ledsen :( 


    Använd ägglossningstest, strukturera upp er. Gör ni det?
    Låter som ni försöker på måfå i 9 månader. Det är inte alltid man prickar in äl.
  • Anonym ((Samma sits))

    Jag är i samma sits som du, har två barn sen tidigare och hittills har vi 11 försök bakom oss. Inget plus än....


    Håller tummarna att det blir 12:e gången gillt. 


     


    Är dock 35 år....

  • Anonym (Samma)

    Jag gav till slut upp och gjorde ivf tog sig direkt och är v 11 nu

    kostade en slant men tycke det var så värt det 

Svar på tråden Varför blir jag inte gravid nu när det var så lätt tidigare?