Gravid & ha en ätstörning
Hej!
Jag är gravid i vecka 22. I början av min graviditet hade jag extremt illamående, alltså verkligen extremt. ungefär 1% drabbas av det under sin graviditet. Det spelade ingen roll vad jag åt, allt kom upp. Vissa nätter fick jag gå upp och kräkas flera gånger. Sprang fram och tillbaka mellan toalett och dator på jobbet i många veckor. Det mest extrema gick över i vecka 18. Jag har fortfarande lite kvar. Varje morgon behöver jag kräkas, samt ibland på kvällarna. Klarar mig i alla fall på dagen när jag ska jobba.
Nu till det jobbiga. I tidig ålder diagnostiserades jag med anorexi, jag har också under senare tonår och vuxen ålder haft anorexi med inslag av bulimi. Så, nu har jag i princip kräkts varje dag i minst 15 veckor vilket har triggat i gång mina tankar igen. Jag kräks för att jag mår illa, inte för att jag ska gå ner i vikt. Ibland har jag dock behövt sätta fingrarna i halsen för att få illamåendet att gå över.
Samtidigt som jag bli större runt magen, och ibland kan känna att det är för att jag lägger mig på fett och inte att ett barn växer i magen. Jag har fått en stark känsla av att jag är "tjock". Hela kroppen förändras. Stor mage, svullna ben och fötter. Har man en låg självkänsla sedan innan så kan det blir ganska jobbigt.
Jag är inte lika sjuk i min ätstörning idag som för några år sedan, och jag går regelbundet i terapi. Jag svälter mig inte, äter regelbundet och mår för det mesta bra. Det är bara en ångest som kryper sig på ibland. Jag reagerar inte aktivt på rösterna, men jag är rädd att jag kommer att göra det när barnet väl är fött.
Någon mer som är i en liknande situation? Känner mig ganska ensam i den.