• Jossapelsin

Gravid & ha en ätstörning

Hej! 
    Jag är gravid i vecka 22. I början av min graviditet hade jag extremt illamående, alltså verkligen extremt. ungefär 1% drabbas av det under sin graviditet. Det spelade ingen roll vad jag åt, allt kom upp. Vissa nätter fick jag gå upp och kräkas flera gånger. Sprang fram och tillbaka mellan toalett och dator på jobbet i många veckor. Det mest extrema gick över i vecka 18. Jag har fortfarande lite kvar. Varje morgon behöver jag kräkas, samt ibland på kvällarna. Klarar mig i alla fall på dagen när jag ska jobba. 

Nu till det jobbiga. I tidig ålder diagnostiserades jag med anorexi, jag har också under senare tonår och vuxen ålder haft anorexi med inslag av bulimi. Så, nu har jag i princip kräkts varje dag i minst 15 veckor vilket har triggat i gång mina tankar igen. Jag kräks för att jag mår illa, inte för att jag ska gå ner i vikt. Ibland har jag dock behövt sätta fingrarna i halsen för att få illamåendet att gå över. 

Samtidigt som jag bli större runt magen, och ibland kan känna att det är för att jag lägger mig på fett och inte att ett barn växer i magen. Jag har fått en stark känsla av att jag är "tjock". Hela kroppen förändras. Stor mage, svullna ben och fötter. Har man en låg självkänsla sedan innan så kan det blir ganska jobbigt. 

Jag är inte lika sjuk i min ätstörning idag som för några år sedan, och jag går regelbundet i terapi. Jag svälter mig inte, äter regelbundet och mår för det mesta bra. Det är bara en ångest som kryper sig på ibland. Jag reagerar inte aktivt på rösterna, men jag är rädd att jag kommer att göra det när barnet väl är fött. 

Någon mer som är i en liknande situation? Känner mig ganska ensam i den.

• Svar på tråden Gravid & ha en ätstörning
  • Anonym (M)

Sluta stoppa fingrarna i halsen! Det kommer bara att förstärka din sjukdom. Prata med BM om saker du kan göra för att mildra illamåendet. Testa ofarliga huskurer och akupressur.

• Jossapelsin
    Anonym (M) skrev 2023-04-13 12:16:51 följande:

Sluta stoppa fingrarna i halsen! Det kommer bara att förstärka din sjukdom. Prata med BM om saker du kan göra för att mildra illamåendet. Testa ofarliga huskurer och akupressur.

Jag har testat allt som min barnmorska och läkare har tipsat mig om, det har varit att äta regelbundet, äta en banan eller kex innan jag går upp, inte stressa, använda illamående armband, taolika läkemedel som tex. Lergigan och Postafen. Bara Postafen som fungerat någorlunda och det tar jag fortfarande. Men ibland kommer illamåendet smygandes ändå och om jag inte sätter fingrarna i halsen så sitter det som en barriär långt upp i halsen tills jag kräks.
  • Anonym (M)
    Jossapelsin skrev 2023-04-13 12:25:30 följande:
    Jag har testat allt som min barnmorska och läkare har tipsat mig om, det har varit att äta regelbundet, äta en banan eller kex innan jag går upp, inte stressa, använda illamående armband, taolika läkemedel som tex. Lergigan och Postafen. Bara Postafen som fungerat någorlunda och det tar jag fortfarande. Men ibland kommer illamåendet smygandes ändå och om jag inte sätter fingrarna i halsen så sitter det som en barriär långt upp i halsen tills jag kräks.
    Då är det väl dags att testa huskurer och akupressur då! Det finns särskilda armband mot illamående som du kan köpa på apoteket, de ska sättas så de trycker mot en punkt en liten bit nedanför handleden. Ingefära sägs kunna motverka illamående också. Jag tycker verkligen du borde testa fler grejer helt enkelt istället för att riskera att trigga igång en farlig sjukdom. Och drick lite vatten när du känner den där "barriären", även om det inte gör stor skillnad så är det bättre för magen. Du måste sluta trigga kräkningar!
  • Jossapelsin
    Anonym (M) skrev 2023-04-13 12:28:17 följande:
    Då är det väl dags att testa huskurer och akupressur då! Det finns särskilda armband mot illamående som du kan köpa på apoteket, de ska sättas så de trycker mot en punkt en liten bit nedanför handleden. Ingefära sägs kunna motverka illamående också. Jag tycker verkligen du borde testa fler grejer helt enkelt istället för att riskera att trigga igång en farlig sjukdom. Och drick lite vatten när du känner den där "barriären", även om det inte gör stor skillnad så är det bättre för magen. Du måste sluta trigga kräkningar!

Armbanden har jag testat och de fungerar inte. Det suger också för kan inte ha dem på jobbet då jag inte får ha något runt handlederna. Och ja, absolut. Ibland hittar jag mina knep som tex. tuggummi eller gå en promenad. Jag ska försöka dricka vatten när jag känner så. 

Jag har inte ens tänkt på att det kanske är jag själv som triggar igång kräkningar... Men förstått att det inte är helt normalt och därav rädsla för att bli sjukare igen. 

• Anonym (M)
    Jossapelsin skrev 2023-04-13 12:31:03 följande:

Armbanden har jag testat och de fungerar inte. Det suger också för kan inte ha dem på jobbet då jag inte får ha något runt handlederna. Och ja, absolut. Ibland hittar jag mina knep som tex. tuggummi eller gå en promenad. Jag ska försöka dricka vatten när jag känner så. 

Jag har inte ens tänkt på att det kanske är jag själv som triggar igång kräkningar... Men förstått att det inte är helt normalt och därav rädsla för att bli sjukare igen. 

Jättebra iaf att du fortsätter med terapin! Om du går sällan, t ex en gång i månaden, så kan du försöka få tätare tider ett tag nu.
  • Jemp
    Jossapelsin skrev 2023-04-13 12:31:03 följande:

Man kan trycka på samma punkter själv, utan armbanden. 

Jag håller med om att det låter kontraproduktivt med fingrarna i halsen. Men be om att få öka på terapin? 
  • Anonym (Rosa)

Hej!

Det hade på riktigt kunnat vara jag som skrivit detta. skönt men också ledsamt att höra vad du går igenom och kämpar med både fysiskt och psykiskt just nu. jag går in i gravid vecka 38 idag och har sedan början av graviditeten haft ätstörda tankar som triggades igång igen när gravidillamåendet kom. Jag har precis som du, sedan tonåren till vuxen ålder brottats med anorexi med inslag av bulimi. Det har sedan blivit bättre och jag har inte aktivt lyssnat på rösterna och tvångsmässigt utfört ätstörda ritualer i vuxen ålder. När jag blev gravid trodde jag att det skulle bli min ?semester? även från tankarna, för är en gravid så går en oavsett upp i vikt och en behöver äta för att ge bebisen näring, tänkte jag. Men ätstörningen som legat ganska latent sista tiden blossade upp värre än nånsin med sina tankar. och känn dig inte dum för att du tryckt fingrarna i halsen, jag gjorde också det när illamåendet var som värst. 

Tankarna är verkligen jobbiga och suger energin ur en. Jag har inte direkt något konkret tips till vad du ska göra/hur du bör tänka. Jag själv har får vård tidigare i min sjukdom men det som funkar bäst för mig är acceptans, så just nu försöker jag acceptera läget, att tankarna är tillbaka. 

Känner mig också väldigt ensam i detta och blev därför chockad och glad för din tråd. Du är inte ensam. 

• Jossapelsin
    Anonym (Rosa) skrev 2023-04-13 19:40:31 följande:

Hej!

Det hade på riktigt kunnat vara jag som skrivit detta. skönt men också ledsamt att höra vad du går igenom och kämpar med både fysiskt och psykiskt just nu. jag går in i gravid vecka 38 idag och har sedan början av graviditeten haft ätstörda tankar som triggades igång igen när gravidillamåendet kom. Jag har precis som du, sedan tonåren till vuxen ålder brottats med anorexi med inslag av bulimi. Det har sedan blivit bättre och jag har inte aktivt lyssnat på rösterna och tvångsmässigt utfört ätstörda ritualer i vuxen ålder. När jag blev gravid trodde jag att det skulle bli min ?semester? även från tankarna, för är en gravid så går en oavsett upp i vikt och en behöver äta för att ge bebisen näring, tänkte jag. Men ätstörningen som legat ganska latent sista tiden blossade upp värre än nånsin med sina tankar. och känn dig inte dum för att du tryckt fingrarna i halsen, jag gjorde också det när illamåendet var som värst. 

Tankarna är verkligen jobbiga och suger energin ur en. Jag har inte direkt något konkret tips till vad du ska göra/hur du bör tänka. Jag själv har får vård tidigare i min sjukdom men det som funkar bäst för mig är acceptans, så just nu försöker jag acceptera läget, att tankarna är tillbaka. 

Känner mig också väldigt ensam i detta och blev därför chockad och glad för din tråd. Du är inte ensam. 

Åh så skönt att läsa det här. Ledsen för att du är med om samma sak såklart men skönt att inte vara ensam. Jag tycker att man känner sig väldigt ensam i sin graviditet trots att man har folk runt om sig. 

Kämpa! Det ska jag också göra. Bra att du får hjälp! 

• Anonym (Styrkekram)

Hej! Jag har inte varit med om samma så kan inte ge råd. Och det tycker jag inte andra som inte varit med om samma heller ska göra. Du skriver ju tydligt att du vill prata med någon som varit med om samma.
    Härligt att du fick svar från någon som är i samma sits. Hjärta
    Familjeliv är bra när dom som hänger här förstår vad syftet handlar om. 
    Jag uppfattar dig ändå som en stark person, även om du kanske inte känner så själv just nu.
    Stor styrke kram! Hjärta

• Anonym (Styrkekram)

Angående ingefära som någon skrev, har jag för mig man ska vara försiktig med det när man är gravid. Dock osäker. Så prova bara saker som din bm och läkare rekommenderar. Kolla med dom innan du provar något. 

• Anonym (Styrkekram)

Och givetvis stor styrkekram till dig med ROSA! 

• Anonym (M)
    Anonym (Styrkekram) skrev 2023-04-14 08:03:28 följande:

Angående ingefära som någon skrev, har jag för mig man ska vara försiktig med det när man är gravid. Dock osäker. Så prova bara saker som din bm och läkare rekommenderar. Kolla med dom innan du provar något. 

Man kan äta upp till 1 gram ingefära om dagen utan problem. Styrkekram!!
  • Jossapelsin
    Anonym (M) skrev 2023-04-13 12:32:37 följande:
    Jättebra iaf att du fortsätter med terapin! Om du går sällan, t ex en gång i månaden, så kan du försöka få tätare tider ett tag nu.
    Ja precis, får fortsätta med det. Dock går jag endast varannan månad just nu. Vet att om jag berättar det här så kommer jag bli tvingad till antingen dagvård eller slutenvård. Även fast jag inte riktigt reagerar aktivt på mina tankar.
  • Jossapelsin
    Anonym (Styrkekram) skrev 2023-04-14 08:00:23 följande:

Hej! Jag har inte varit med om samma så kan inte ge råd. Och det tycker jag inte andra som inte varit med om samma heller ska göra. Du skriver ju tydligt att du vill prata med någon som varit med om samma.
    Härligt att du fick svar från någon som är i samma sits. Hjärta
    Familjeliv är bra när dom som hänger här förstår vad syftet handlar om. 
    Jag uppfattar dig ändå som en stark person, även om du kanske inte känner så själv just nu.
    Stor styrke kram! Hjärta

Tack snälla för styrkekramarna!
Svar på tråden Gravid & ha en ätstörning