• Safmus0515

Kuggat uppkörningen 8 gånger !!!

Jag kuggade för åttonde gången min uppkörning idag! Mitt självförtroende och min ekonomi ligger i botten. Jag håller på att ge upp och sluta tänka på att ta körkort. Jag försökte om och om igen att få det där lilla kortet men det gick inte bra för mig. Jag har spenderat mer än 50k på att plugga för mitt körkort och det känns som att jag har kastat mina pengar i sjön.

Mitt teoriprov ska går ut imorgon. Jag klarade teoriprovet på första försöket och jag oroar mig inte för att klara det igen på första försöket. Men min oro är att jag blev utbränd och trött på körlektionen och uppkörningen och det känns som att man inte kommer någonstans. Jag körde båda med privat och trafik skola. jag har tagit nästa 70 körlektioner med trafikskola och alla dessa lektioner hjälpte mig inte till att klara uppkörningen.

Vad ska jag göra nu, ska jag ta paus och vila en stund och bygga upp mitt självförtroende och spara pengar till nästa gång eller ska jag överhuvudtaget sluta tänka på ta körkort?
  • Svar på tråden Kuggat uppkörningen 8 gånger !!!
  • välbärgad man i mina bästa år
    Safmus0515 skrev 2023-04-13 14:31:06 följande:
    Kuggat uppkörningen 8 gånger !!!
    Man får väl vara glad att man har körkort hör jag. Jag körde 6 körlektioner. Hade faktiskt redan köpt bil eller snarare ärvt en bil av min far som hastigt gått bort några veckor efter jag fyllt 18 år. Så jag tog tom bilen till uppkörningen (en jänkare) och körde upp och blev godkänd direkt. Nu många många år senare har jag säkerligen en bra bit över 100K mil bakom ratten och har kört bil i alla värdsdelar. Har aldrig fått körkortet indraget eller några alvarligare anmärkningar. Två fortkörningar totalt under alla år.

Mitt tips är att du skippar körskolan. Be någon kompis, vän, släkting eller liknande och ge dig ut och kör med honom/henne istället!
  • Less is more
    Safmus0515 skrev 2024-08-07 17:23:06 följande:

Igår blev jag äntligen godkänd på min uppkörning. Det har gått ett år sedan jag skrev det här inlägget, och då beskrev jag mina känslor och hur jag mådde. Efter den dagen tog jag en paus och beslutade mig för att vila. I mitten av juni i år började jag köra igen och anmälde mig till en ny trafikskola. Efter att ha kört med dem ett tag tyckte de att jag var redo för uppkörningen, och de bokade en tid för mig. Jag klarade det på första försöket den här gången.

Såg först nu! Gammal tråd. Grattis, skönt att det gick vägen:)
  • Anonym (..)

Håll dig till hastigheten, precis under. Jättejobbigt med folk som kör onödigt sakta på en väg där hastighetsgränsen redan är låg som den är.

Att backa runt hörn är enkelt bara man får in tekniken. Kolla i sido speglar/backspegel o justera ratten därefter. Sidospeglar är grymma att förhålla sig till. Bättre än kamera många gånger. Försök slappna av och fantisera att du är ensam i bilen. Om det är dessa saker så kommer du klara det. Ge inte upp. Finns risk att det rinner ut i sanden då. Du SKA klara det

• Anonym (..)

Samma här haha. Grattis!

• Anonym (.)
    Anonym (..) skrev 2024-08-11 08:08:15 följande:

Håll dig till hastigheten, precis under. Jättejobbigt med folk som kör onödigt sakta på en väg där hastighetsgränsen redan är låg som den är.

Att backa runt hörn är enkelt bara man får in tekniken. Kolla i sido speglar/backspegel o justera ratten därefter. Sidospeglar är grymma att förhålla sig till. Bättre än kamera många gånger. Försök slappna av och fantisera att du är ensam i bilen. Om det är dessa saker så kommer du klara det. Ge inte upp. Finns risk att det rinner ut i sanden då. Du SKA klara det

TS har körkort
  • välbärgad man i mina bästa år
    Anonym (.) skrev 2024-08-11 01:34:00 följande:
    Stämmer detta verkligen? Låter chockerande!
    Vad äe det du är förvånad över? Att man inte får köra "för fort" vid uppkörningen eller att man inte får köra "för långsamt" vid uppkörningen?

Jag är väldigt förvissad om att om vi just bortser från själva uppkörningen, så kan tom Polisen utdela böter om man kör för långsamt på allmän gata eller väg och uppenbart hindrar den normala trafikrytmen.
    Om man däremot kör för fort så blir det automatiskt böter eller körkortsindragning om du kör alldeles för fort. Alvarligast är väl att hålla för hög hastighet där det är 30km/h som ex utanför skola. Vilket jag har full förståelse för.

Btw, såg heller inte att det var en gammal tråd.
  • Tobben
    Anonym (.) skrev 2024-08-07 23:21:32 följande:
    Något motsvarande kan nog appliceras på dig, fast då angående att skriva inlägg. Det är nog något som du ska hålla dig ifrån eftersom du inte läser de föregående innan du författar ditt.
    Ditt liv kommer säkert att gå galant ändå!
    Jag tycker att du är något på spåret här. Familjeliv, flashback och facebook kryllar av experter som inte kan låta bli att kommentera utan att läsa tidigare svar.
    Borde det finnas ett digitalt körkort kopplat till bankid som garantarer en viss nivå innan man ger sig ut i "internettrafiken"?
    Innan dess får man bara kommentera tillsammans med handledare.
    Cool
  • Safmus0515
    Anonym (Utbildare) skrev 2024-08-07 19:48:33 följande:

Ärlighet är kanske inte alltid så uppskattat.

Men det jag säger nu är utifrån att jag arbetar i trafiken sedan 25 år och även utbildar i trafikfrågor.

Det är helt enkelt så att alla inte ska ha körkort. Det kan mycket väl vara så att du är en av alla de som hör till den skaran. 

Inget illa menat med det. För mig är det lika självklart som att alla inte ska jobba med människor, måla tavlor eller försöka lära sig att prata tio språk flytande. För de allra flesta går livet galant ändå.

Åh, tack så mycket för din ärlighet! Jag visste inte att mitt körkort lyckades skaka om hela trafikexpertisen. Tur att du finns, annars hade jag aldrig vetat att mitt körkort kunde vara så farligt! Men oroa dig inte, jag lovar att bara köra på helger och i solsken, så att jag inte råkar krocka med din expertis. Lycka till med att fortsätta sprida den där härligt uppmuntrande inställningen! 
  • Safmus0515
    Tack så jättemycket till er alla som tog er tid att gratulera mig till mitt körkort! Era fina ord betyder otroligt mycket för mig. Jag ser verkligen fram emot alla äventyr på vägarna och det känns fantastiskt att kunna dela den här milstolpen med er.
  • Anonym (.)
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-08-11 11:09:07 följande:
    Vad äe det du är förvånad över? Att man inte får köra "för fort" vid uppkörningen eller att man inte får köra "för långsamt" vid uppkörningen?

Jag är väldigt förvissad om att om vi just bortser från själva uppkörningen, så kan tom Polisen utdela böter om man kör för långsamt på allmän gata eller väg och uppenbart hindrar den normala trafikrytmen.
    Om man däremot kör för fort så blir det automatiskt böter eller körkortsindragning om du kör alldeles för fort. Alvarligast är väl att hålla för hög hastighet där det är 30km/h som ex utanför skola. Vilket jag har full förståelse för.

Btw, såg heller inte att det var en gammal tråd.
    Jag fick lära mig att man alltid ska köra för fort eller för långsamt. Aldrig anpassat efter situationen. Antingen okontrollerat eller störande, sa de.
  • Goneril
    Tobben skrev 2024-08-11 11:31:09 följande:
    Jag tycker att du är något på spåret här. Familjeliv, flashback och facebook kryllar av experter som inte kan låta bli att kommentera utan att läsa tidigare svar.
    Borde det finnas ett digitalt körkort kopplat till bankid som garantarer en viss nivå innan man ger sig ut i "internettrafiken"?
    Innan dess får man bara kommentera tillsammans med handledare.
    Cool
    Skojigt och sant. FL är ju annars inte ett forum som bjuder på skratt, här är mest elände. Oskicket att svara utan att ha läst tidigare inlägg har en motsvarighet IRL, nämligen att tala i munnen på folk, att inte ha hört hela frågan innan man svarar. Allra värst är de som inte orkar lyssna färdigt när någon berättar en rolig historia utan avbryter. Så ouppfostrade människor finns.
Svar på tråden Kuggat uppkörningen 8 gånger !!!