• Anonym (Benny Guldfot)

Slumpen avgör om läkaren skriver ut benzodiazepiner och liknade läkemedel?

Vilka besvär behöver man ha för att få dessa läkemedel på recept?

Läkaren jag träffar nu skriver under inga omständigheter ut sådant till mig, men någon annan hade kanske gjort det.

Man hör om de som tar 3 x 10 mg Oxascand om dagen, vilken problematik har ni som tar Oxascand dagligen?

• Svar på tråden Slumpen avgör om läkaren skriver ut benzodiazepiner och liknade läkemedel?
  • Anonym (....)

Anonym (Sverige): Jodå, man kan få missbruk på mindre. Och man får dessutom mer uttag på ett recept. 

• Anonym (Sverige)
    Sanna43 skrev 2023-04-15 21:13:28 följande:

Alkohol är också väldigt beroendeframkallande och det får man köpa hur mkt man vill av.

När det gäller Benzo så behöver man ju faktiskt ett recept så det är väldigt svårt att missbruka. Speciellt om man bara får det i perioder när man mår som sämst, att de skriver ut 5 st tabletter sen får man ej tag på fler liksom. Men det vill de inte göra ens

Du har helt rätt i att det alltid finns sämre alternativ som t ex alkohol. Det borde skrivas ut betydligt mer lugnande, smärtstillande mm till de som faktiskt behöver det.
  • Anonym (Sverige)
    Anonym (....) skrev 2023-04-15 22:08:01 följande:

Anonym (Sverige): Jodå, man kan få missbruk på mindre. Och man får dessutom mer uttag på ett recept. 

Finns ingen som blir fysiskt beroende efter 4 dagar. Visst kan man få fler uttag men som du själv skrev, finns ju intervaller. Går alltså inte bara att plocka ut mer som man själv vill.
  • Anonym (....)
    Anonym (Sverige) skrev 2023-04-15 22:12:00 följande:
    Finns ingen som blir fysiskt beroende efter 4 dagar. Visst kan man få fler uttag men som du själv skrev, finns ju intervaller. Går alltså inte bara att plocka ut mer som man själv vill.
    Det går att plocka ut och spara. 
  • Anonym (Sverige)
    Anonym (....) skrev 2023-04-15 22:47:22 följande:
    Det går att plocka ut och spara. 
    Missbrukare är sällan bra på att spara. Den som plockar ut och sparar i månader eller åratal är nog rätt osannolik att börja missbruka.
  • Anonym (....)
    Anonym (Sverige) skrev 2023-04-15 23:01:13 följande:
    Missbrukare är sällan bra på att spara. Den som plockar ut och sparar i månader eller åratal är nog rätt osannolik att börja missbruka.
    Eller så gör dem det förr eller senare. Det så börjar, genom att samla på sig. 
  • Anonym (Sverige)
    Anonym (....) skrev 2023-04-15 23:10:47 följande:
    Allt kan hända och alla har ett eget ansvar för sitt liv. Att någon kanske sparar på sig massa uttag och börjar missbruka ser jag inte som en giltig anledning till att människor i behov av medicinering inte ska kunna få den.
  • Anonym (snus)
    Anonym (Benny Guldfot) skrev 2023-04-15 21:51:22 följande:
    I vilket tillstånd är man om man ordineras att ta tre tabletter lugnade om dagen?
    Jag fick en ordination på högst 3 oxascand om dan när min son dött. Jag behövde dem för att ens kunna ta mig upp ue sängen och ta hand om mina levande barn. 
  • Anonym (!!!)
    Anonym (....) skrev 2023-04-15 23:10:47 följande:
    Men lägg ner nu! Erkänn att du hade fel istället för att trassla in dig i fler korkade inlägg..
  • Anonym (....)
    Anonym (!!!) skrev 2023-04-16 00:35:29 följande:
    Men lägg ner nu! Erkänn att du hade fel istället för att trassla in dig i fler korkade inlägg..
    Fel? Nej, benzo är beroendeframkallande och det är lätt att hamna i ett beroende av just bla benzo. 
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (....) skrev 2023-04-16 10:40:17 följande:
    Fel? Nej, benzo är beroendeframkallande och det är lätt att hamna i ett beroende av just bla benzo. 
    Om man tar dem varje dag så. 
  • Anonym (Benny Guldfot)
    Anonym (Oxascand) skrev 2023-04-15 23:34:36 följande:

Själv får jag ut 25st 15mg oxascand i månaden sedan dec månad pga ångest.  Har haft benzo i perioder senaste åren. Oxascand stesolid och nu oxascand igen. Tar dem vid behov max 3 ggr per vecka. 
    Visst e det svårt eller omöjligt att få dem utskrivet men det gäller kunna stå på sig och ta upp frågan  efter några besök. Går man dit och tjatar så brukar drygt inte löna sig om man inte haft dem tidigare på recept men sen beror det också på vilken läkaren och hur denne ser på benzo. Ju äldre patienten är dessto lättare få dem utskrivet. 

Som mest hade jag smärtstillande Tramadol Stilnoct sömn och benzo samtidigt under en längre period.  Dessa preparat är för kortare behandling.  Så stå på er och förhandla er till att ta benzo vid behov och byt läkare och be om terapi och remiss till psykiatrin om ni inte får hjälp. 

Som du säger att tjata knappast någon idé, men man får försöka förklara hur livet faktiskt kan bli lite lättare att leva med rätt läkemedel.
Svar på tråden Slumpen avgör om läkaren skriver ut benzodiazepiner och liknade läkemedel?