• Anonym (Biggan)

    Bedragen hustru

    Min man hade en "historia" med en kvinna. De avslutade förhållandet men jag tror att han fortfarande älskar henne. 

    Vi har inte längre sex eftersom ingen av oss är så särskilt intresserade eller har behov av det.

    Våra barn är nu vuxna så vi håller inte ihop för deras skull

    Jag älskar min man men hur ska göra för att han ska glömma sin älskarinna och börja älska mig igen?

  • Svar på tråden Bedragen hustru
  • Anonym (Camilla)

    Ja jag förstår att det innebär en massa komplikationer med en separation ex vis inom JV. Kanske din man behöver en spark i baken och får ta tag i sig själv. Prioritera och visa varför han valde dig. Han får helt enkelt börja bygga din tillit igen. Du har nu fått upp ögonen för att du kan och ska stå upp för dig själv och att ditt liv och mående är lika viktigt som hans. Han kanon te längre sitta som nån trånande tonårspojke som är olyckligt kär. Han är vuxen och var gjort sitt val och möste ta ansvar för det. Du har fått en massa i sinter här. Det är dags för honom att göra sina också. Sedan kan ni jobba framåt för en väl fungerande relation tillsammans. Lycka till. 

  • Anonym (släkting)

    En tanke - har du möjlighet att vara öppen och få stöd hos andra kvinnor i församlingen? 

  • Viktorc

    1.Va otrogen med nån yngre eller som ser bättre ut en han.
    2. låt honom få veta.
    3. han kommer bli galen i dig.

    varför det funkar är för att när du är med nån annan det betyder att andra män vill ha dig och han kommer vilja ha dig mer att han kommer göra saker han inte gjorde förr för att få din uppmärksamhet, han kommer vilja bli bekräftad att du gillar honom och lek svår annars han kommer tro han kan få dig när han vill. Vill du inte va otrogen så kan man fejka det, jag kan hjälpa till:)

  • Krocko
    Viktorc skrev 2023-05-08 13:59:21 följande:

    1.Va otrogen med nån yngre eller som ser bättre ut en han.
    2. låt honom få veta.
    3. han kommer bli galen i dig.

    varför det funkar är för att när du är med nån annan det betyder att andra män vill ha dig och han kommer vilja ha dig mer att han kommer göra saker han inte gjorde förr för att få din uppmärksamhet, han kommer vilja bli bekräftad att du gillar honom och lek svår annars han kommer tro han kan få dig när han vill. Vill du inte va otrogen så kan man fejka det, jag kan hjälpa till:)


    Alltså det där skulle kanske eventuellt funka i vanliga livet men tror inte det är något som ett JV skulle försöka sig på.
  • Elisa23

    Du har rätt i att det inte funkar i JV att vara otrogen för att straffa nån. Där har de ett eget straffsystem med en grupp äldste som bildar en dömande kommitté och de har makt att utesluta medlemmar- ett oerhört effektfullt vapen för att kontrollera sina medlemmar.
    Jag tror inte heller att TS kan söka stöd hos kvinnorna i församlingen. Hade TS valt att inte förlåta sin make och han hade blivit utesluten hade TS säkert kunna få stöd men jag gissar att det bästa nu är att försöka lösa situationen tillsammans med sin man.

    Det är ingen rolig sits TS sitter i nu. Man kan skilja sig och fortfarande vara vittnen men om ingen av makarna har varit otrogen är ingen av dem fri att gifta om sig. De kan heller inte dejta på tu man hand hur som helst då sex utanför äktenskapet inte är tillåtet.

  • Anonym (Djävulen i skåpet)
    Elisa23 skrev 2023-05-08 19:06:51 följande:

    Du har rätt i att det inte funkar i JV att vara otrogen för att straffa nån. Där har de ett eget straffsystem med en grupp äldste som bildar en dömande kommitté och de har makt att utesluta medlemmar- ett oerhört effektfullt vapen för att kontrollera sina medlemmar.
    Jag tror inte heller att TS kan söka stöd hos kvinnorna i församlingen. Hade TS valt att inte förlåta sin make och han hade blivit utesluten hade TS säkert kunna få stöd men jag gissar att det bästa nu är att försöka lösa situationen tillsammans med sin man.

    Det är ingen rolig sits TS sitter i nu. Man kan skilja sig och fortfarande vara vittnen men om ingen av makarna har varit otrogen är ingen av dem fri att gifta om sig. De kan heller inte dejta på tu man hand hur som helst då sex utanför äktenskapet inte är tillåtet.


    JV är minst sagt komplexa i sin bestraffning. 
    Räddade livet på en tjej, ja jag borde kollat först om hon var med i JV men när blodet sprutar så... 
    Japp, jag såg henne naken på sjukhuset, blev felaktigt nämnd som pojkvän i journalen. Situationen var så sjukt oerotisk att jag inte ens tänkte på att jag sett henne utan kläder. 
    Ändå kom de här Äldste och ville utesluta henne för något jag som ateist gjorde för en medmänniska. 

    Så att straffa en man genom att vara otrogen tillbaka fungerar extra dåligt hos dem. 
  • Anonym (Maria)
    Elisa23 skrev 2023-05-08 19:06:51 följande:

    Du har rätt i att det inte funkar i JV att vara otrogen för att straffa nån. Där har de ett eget straffsystem med en grupp äldste som bildar en dömande kommitté och de har makt att utesluta medlemmar- ett oerhört effektfullt vapen för att kontrollera sina medlemmar.
    Jag tror inte heller att TS kan söka stöd hos kvinnorna i församlingen. Hade TS valt att inte förlåta sin make och han hade blivit utesluten hade TS säkert kunna få stöd men jag gissar att det bästa nu är att försöka lösa situationen tillsammans med sin man.

    Det är ingen rolig sits TS sitter i nu. Man kan skilja sig och fortfarande vara vittnen men om ingen av makarna har varit otrogen är ingen av dem fri att gifta om sig. De kan heller inte dejta på tu man hand hur som helst då sex utanför äktenskapet inte är tillåtet.


    Det verkar inte riktigt som att det är JV heller som TS är med i för TS nämner ju att de bara kan skilja sig om dessa äldste blir övertygade att det är bästa alternativet. Så är det inte i JV:


    www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/skilsmässa-jv-syn/

  • Aviga
    Anonym (Maria) skrev 2023-05-10 14:01:32 följande:

    Det verkar inte riktigt som att det är JV heller som TS är med i för TS nämner ju att de bara kan skilja sig om dessa äldste blir övertygade att det är bästa alternativet. Så är det inte i JV:


    www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/skilsmässa-jv-syn/


    Tror inte man genom att läsa JV hemsida riktigt kan förstå hur det fungerar i praktiken. 

    JV är en väldigt patriarkatisk organisation, där de Äldste i princip dikterar villkoren för medlemmarna. Vad de skriver på sin hemsida är vad JV centralt vill att omvärlden ska se. Vad de Äldste i var och en församling  anser och utövar är en helt annan sak
  • Anonym (Maria)
    Aviga skrev 2023-05-10 17:21:57 följande:
    Tror inte man genom att läsa JV hemsida riktigt kan förstå hur det fungerar i praktiken. 

    JV är en väldigt patriarkatisk organisation, där de Äldste i princip dikterar villkoren för medlemmarna. Vad de skriver på sin hemsida är vad JV centralt vill att omvärlden ska se. Vad de Äldste i var och en församling  anser och utövar är en helt annan sak
    Men att det står att man inte får gifta sig med någon ny om man skiljer sig utan de där bibelenliga skälen eller att man inte får utöva homosexualitet det tror de då tydligen verkligen är poppis hos omvärlden haha
  • Aviga
    Anonym (Maria) skrev 2023-05-10 18:57:26 följande:
    Men att det står att man inte får gifta sig med någon ny om man skiljer sig utan de där bibelenliga skälen eller att man inte får utöva homosexualitet det tror de då tydligen verkligen är poppis hos omvärlden haha
    Precis så är det i den religiösa världen. De konkurrerar om medlemmarna bland de religiöst intresserade. Där är just sådana åsikter hårdvaluta Solig 
  • Anonym (Psss)

    Blir du utesluten om du vill skiljas för att din man varit otrogen? 

    Blir du utesluten om din man vill skiljas? 

    Skulle församlingen vara ok med  om ni fortsatte vara gifta men levde isär?

    Skulle du och din man kunna komma överens om att vara tillsammans för syns skull för församlingen men ni två vet sinsemellan att det är över och ni får göra vad ni vill?

    Kan ni till och med skilja er på pappret utan att låtsas om det inför församlingen? Eller kontrollerar de sånt?

  • Anonym (Psss)
    Anonym (Biggan) skrev 2023-05-05 23:59:24 följande:

    Det är inte så lätt eftersom vi redan pratat med varandra, med de äldste tillsammans och enskilt. Min man är överens med de äldste om att han har felat och har bett om förlåtelse och menar därför att han gjort vad han kunnat. Medan jag märker och känner att han fortfarande älskar den där kvinnan.
    Det blir absolut inte bättre av att jag påminner honom om det. Inte älskar han henne mindre för det. 


    Är hon någon i församlingen som han möter ofta och påminns om regelbundet?
  • Anonym (Biggan)
    Anonym (Psss) skrev 2023-05-10 23:03:20 följande:

    Blir du utesluten om du vill skiljas för att din man varit otrogen? 

    Blir du utesluten om din man vill skiljas? 

    Skulle församlingen vara ok med  om ni fortsatte vara gifta men levde isär?

    Skulle du och din man kunna komma överens om att vara tillsammans för syns skull för församlingen men ni två vet sinsemellan att det är över och ni får göra vad ni vill?

    Kan ni till och med skilja er på pappret utan att låtsas om det inför församlingen? Eller kontrollerar de sånt?


    Naturligtvis kan vi göra som andra i vår situation, Fortsätta som vanligt och min man och hans älskarinna fortsätter att träffas. Hon tillhör ju också församlingen och har samma problem antar jag.
    Men det löser ju inte mitt problem. Jag vill ju att min man ska älska mig
  • Anonym (Maria)
    Aviga skrev 2023-05-10 22:03:48 följande:
    Precis så är det i den religiösa världen. De konkurrerar om medlemmarna bland de religiöst intresserade. Där är just sådana åsikter hårdvaluta  // Solig 
    Vadå, med omvärlden så menade du den religösa världen? Men att inte få skilja sig skulle inte vara hårdvaluta där då?
  • Elisa23

    Du kan fråga din man vad som saknas i ert äktenskap. Är det ren spänning han saknar kan du aldrig konkurrera med en ny kvinna som din man inte har en vardag med.
    I vilket fall kan du aldrig förändra nån annan än dig själv. Du har, som du själv säger, valet att bara acceptera att din man har en annan vid sidan av som han älskar. Med tiden kanske han tröttnar på henne också men då du accepterat att vara kvar ligger ju fältet öppet för honom att hitta nån ny syster.
    Vill du leva så? Väljer du att skilja dig så lägger du över bördan på din man och du slipper se att han trånar efter en annan. Det torde vara bra för din självrespekt om inte annat. Skulle du sen hitta nån ny man eller att din nuvarande man vaknar upp och ser vad han missar så kan du ju gifta om dig.

  • Aviga
    Anonym (Maria) skrev 2023-05-11 01:14:12 följande:
    Vadå, med omvärlden så menade du den religösa världen? Men att inte få skilja sig skulle inte vara hårdvaluta där då?
    Förstår inte riktigt din fråga. 
    Om du menar vad JV vill visa utåt så är det just att man har "normala" kristna värderingar.  Men i realiteten är de mera SEKT
  • Anonym (Maria)
    Aviga skrev 2023-05-13 18:33:27 följande:
    Förstår inte riktigt din fråga. 
    Om du menar vad JV vill visa utåt så är det just att man har "normala" kristna värderingar.  Men i realiteten är de mera SEKT
    Du skrev omvärlden, menade du då den religiösa världen? Det är min fråga.
  • Aviga
    Anonym (Maria) skrev 2023-05-13 19:31:08 följande:
    Du skrev omvärlden, menade du då den religiösa världen? Det är min fråga.
    Det är väl både och antar jag. Man visar upp sig från sin bästa sidan vilket de inte är ensamma om. 
    Realiteterna är att medlemmarna är väldigt hårt styrda av de äldstes råd vilka i sin tur styrs från ett centralt råd i USA. 
  • Anonym (Maria)
    Aviga skrev 2023-05-13 23:02:12 följande:
    Det är väl både och antar jag. Man visar upp sig från sin bästa sidan vilket de inte är ensamma om. 
    Realiteterna är att medlemmarna är väldigt hårt styrda av de äldstes råd vilka i sin tur styrs från ett centralt råd i USA. 
    Ja det är ju verkligen visa upp bästa sidan att inte få utöva homosexualitet eller att man inte får skaffa någon ny om man inte hade de där bibelenliga skälen till att skilja sig.
Svar på tråden Bedragen hustru