Hur ställer ni er till att donera era barns organ?
Ja, handen på hjärtat, hur skulle ni göra om det allra värsta inträffade?
Donera eller inte?
Ja, handen på hjärtat, hur skulle ni göra om det allra värsta inträffade?
Donera eller inte?
Eftersom jag vill att mitt barn ska kunna få ett organ om hon skulle behöva, så tyckte jag det var självklart att anmäla henne till donationsregistret redan när hon var liten. Sen när hon fyllde 15 fick hon hem ett brev om att hon kunde välja att gå ur det, men hon valde att stå kvar.
Upp till var och en, men givetvis ska normen vara att donera, så vill man inte så får man anmäla det.
Tvärtemot idag, alltså.
Nyfiken hur ni som inte kan tänka er att donera resonerar och tänker. Är det bättre att organen bränns upp till värme och aska vid kremering eller förmultnar/bryts ned till jord än att de räddar livet på en annan människa?
Det är ju, hur gärna man än vill det, inte så att en som dött har användning av dem och de kommer ju faktiskt att försvinna.
Nyfiken hur ni som inte kan tänka er att donera resonerar och tänker. Är det bättre att organen bränns upp till värme och aska vid kremering eller förmultnar/bryts ned till jord än att de räddar livet på en annan människa?
Det är ju, hur gärna man än vill det, inte så att en som dött har användning av dem och de kommer ju faktiskt att försvinna.
Nej, inte på forhand. Kanske efter en tid. P g a fall som dessa, även om de är få:
Jag hoppas jag skulle donera, men det är lätt att säga innan.
Ett barn i min närhet dog och föräldrarna var först inte alls sugna på en obduktion men såg sen fördelar med det. Men det behöver sjunka in. Med donation kan det bli mer akut och man måste hinna tänka klart.
Nej är jag död kan lika gärna någon annan dö också.
Självklart donerar jag både mina och mina barns organ!
Förstår inte vad som skulle bli bättre av att låta välfungerande organ brännas eller doneras till kryp under marken (de får ju sitt att tugga på ändå av det som inte kan användas om man nu kistbegraver) än att donera dem till ett annat barn som är döende?
Om jag förlorade ett barn skulle jag sannolikt säga ja till donation, så att andra föräldrar och barn slapp genomgå samma lidande.
Vi står i donationsregistret allihop. Vi har valt åt barnen. När de blir myndiga får de välja själva, men jag hoppas att de står kvar.
Jag resonerar så här. Om det otänkbara skulle inträffa, ser jag hellre att ett annat barn kan leva vidare, än att båda barnen dör. Vad är vinsten med det? Är det bättre att kremeras eller ruttna i jorden?
Jag tycker att de som inte vill ge men gärna skulle ta emot, ska fundera ett varv till. För ja, det är hyckleri. Att jämföra med annan vård eller omsorg, håller inte. Någon som får hjälp med att torka sig i rumpan, KAN inte själv. Självklart ska man få hjälp ändå. Men alla kan donera.
En självklarhet för mig att donera. Är du villig att ta emot organ ska du banne mig kunna ge också. Tråkigt nog är jag inte lämplig donator nu efter genomgången cancerbehandling.
Om jag förlorade ett barn skulle jag sannolikt säga ja till donation, så att andra föräldrar och barn slapp genomgå samma lidande.