-
Ursäkta, men hur kan man skriva en text om att det är "ingen orimlig levnadsförväntan" att "vilja och kunna bo i sin huvudstad" och exemplifiera med SvD-texten om Alexander med familj som har 35 000 per månad i räntekostnader i sin innerstadslägenhet och som inte vill ställa upp med sitt riktiga namn och bild av rädsla för att det ska raljeras i kommentarsfälten?Har man missat att sjuksköterskor och poliser kan ha svårt att hitta bostad på rimligt pendlingsavstånd?Hur kan man tro att det skulle lösa något av den kaotiska bostadssituationen att avstå från att renovera köket, och i nästa andetag raljera över att carraramarmor i ett kök i Hässelby inte höjer värdet på ett hus i Hässelby?Jag vet att jag delvis kastar sten i glashus då jag raljerande över carraramarmor och guldkranar på Familjeliv i höstas, men det betyder inte att jag kastar koblajor på den som renoverar med guldkranar, även om jag inte vill bo så själv (fast tyvärr har ärvt en ful guldkran i min bostadsrätt av säljaren) Det är knappast överklass att ha boendedrömmar, men det är rätt världsfrånvänt att som ledarskribent beskriva boendedrömmar om och i Stockholms innerstad som om det gällde hela "huvudstaden" (Hässelby är Stockholms stad)Jag har själv länkat till artikeln om Alexander härHistorien om min egen boendesituation finns härMen enligt DNs ledarskribent är det rimligast att jag bor kvar i Stockholm, eftersom det är rimligt att vilja bo i en huvudstad?Om du har någon annan åsikt om hur man får en rimlig boendesituation i Sverige behöver du inte förstås inte läsa alla dessa länkar innan eventuellt yttrande. Syftet är egentligen att upplysa den - troligen obefintliga massa - som blint tror på DNs ledarsidor om att det inte räcker att sluta renovera för att få den bostad som man inte ens kan få i Stockholm i många fall ens om man har en inkomst, om inkomsten är av fel sort för en hyresvärd. Att slanta upp ett par miljoner kontant på ett bräde som timanställd, arbetslös eller sjukskriven är försvinnande få förunnat.Eller?
-
Svar på tråden Rätten att bo i vår huvudstad Stockholm
-
Dårar, dårar kalla kårarIgnorans som inte sårarDet är inte fult jag längtarDet är jämlikhet jag trängtarSocial kamp förs av Flamman(Javisst ja den gamla flamman)Gulligt byggt för busschaufförLeonidas ler och svimmarVi som stått kvar utanförLämnar flammor kvar i dimmanJa ett enda kan du göraJa en enda mänskas välMen trovärdighet förstöraDet är Victors karamälMälan malen och megäranFram med hammaren och skäranBort med hammaren och skäranBygg ert luftslott med den äran
-
www.expressen.se/debatt/vanligt-folk-tvingas--bort-fran-stockholm-/
Ingen orimlig levnadsförväntan -
www.dn.se/ekonomi/dan-lucas-experternas-basta-forslag-for-att-dampa-bostadskrisen/
Guldkran för "fattigt folk" -
"Det är romantikerns uppgift att sörja det goda som gått förlorat i ett häftigt teknikskifte. Handstil, högläsning och handslaget tegel...min själ är inte gjord av betong"Jag är helt för att börja diskutera sorg över det som gått förlorat, men problemet är att vi är väldigt många människor som levt våra liv i betong och kanske inte skulle bott alls annars. Jag kan sörja en tid med en fungerande bostadskö. Man kan vara pragmatiker och romantiker samtidigt. Pelargoner är populära av en anledning.Och att kalla invändningar "förväntade" om man säger något och heter Erik Schuldt: men snälla, du kastar sten i det glashus där du inte vill bo. Allt du säger är konservativt, tryggt och förutsägbart och du påstår att du inte vill bli granskad i ditt inre? Varför vet man då så mycket om vem du är att en text om att den av dig ignorerade gängkriminaliteten i betongen inte kan förstöra skönheten i Lärkstan? Låt hela Lärkstan bli familjehem, ta dit ett par sprängladdningar och ett par trångbodda tolvåringar i behov av pengar på fickan så ska du få se på sorg? Vi är rätt många som fått våra portar och själar förfulade av sprängladdningar i betongen.
-
Jag vill inte underkänna någons liv och vad det lett till (Södra station och skolgång i Adolf Fredrik, Nallevärlden i stugan och att bli katolsk konvertit efter några år med tarot) Det är rimligt att fly, det är vad alla i skott och koja som tar de här drogerna som sprängt landet i bitar också gör, flyr. Alla röster behöver inte alltid höjas för de behövande. Men att de senaste dagarna läsa om hur försvar för fattiga och betongboende avfärdas som "förväntade reaktioner", underförstått inget att ta på allvar så länge det inte rör mig och mina vänner, fortfarande?! Hur långt ska det behöva gå innan sorgeprocessen kan börja och vi som samhälle därefter kan göra något åt att en egen bostad med rimlig standard någonstans i Sverige börjar kännas som en rimlig levnadsförväntan?
-
"jag vill verkligen inte att det ska råda någon som helst tvekan för den som läser - eller lyssnar - kring min integritet!Efter min bostadsjakt under våren framstår Wien som en paradisisk utopi.Priset för det? Det är inte vad jag i slutändan kan låna eller hur slutsumman begränsar mig rent geografiskt som gör den här processen så förnedrande, snarare är det vetskapen om att alternativet till ett bankstyrt boende metodiskt har utrotats.Efter min bostadsjakt under våren framstår Wiens omtalade system att 2023 faktiskt erbjuda kommunala hyreslägenheter med subventionerad låg hyra - över 80 procent av invånarna i den österrikiska huvudstaden bor i hyresrätter - och med blott några månaders kötid, som en paradisisk utopi."En orimlig levnadsförväntan enligt Andres Lokko samt en drapa om varför han som känd skribent inte kan jobba med vad som helst bara för att få banklån.Så det är till att flytta från Hammarby sjöstad, som är så trevligt. Varför?
-
Ingen orimlig levnadsförväntan"Bästa stället att bo på? Botkyrka. Där försörjer sig hela 80 procent själva. Genomsnittet i Stockholms län är 59 procent.Darja och hennes familj är inte ensamma. I april i år hade var tredje ukrainsk flykting lämnat Sverige igen, enligt Hem & Hyra. Av dem som berättat för myndigheterna vart de skulle återvände över hälften till Ukraina.Många flyktingar behöver vända sig till ryskspråkiga forum för att få bostad, eftersom vanliga uthyrare oftast kräver personnummer. Där kan det kosta 3000 kronor att hyra en sängplats svart. En fyra i en förort kan kosta 15 000 i månaden, lika mycket i deposition och knappt 7000 i förmedlingsavgift.Sverige har skickat artillerisystem, stridsfordon och skyddsutrustning till Ukraina. Senast i februari åkte statsminister Ulf Kristersson till Kyiv och skakade hand med president Volodymyr Zelenskyj. Han lovade fortsatt starkt stöd till landet.Samtidigt har inte regeringen verkat särskilt måna om att ta hand om de ukrainare som tagit sig till Sverige. Det dröjde tills i mars innan man föreslog att de skulle ha rätt att läsa SFI, svenska för invandrare.Man skulle nästan kunna tro att Tidöpartierna har något emot flyktingar.Barnen Sonja, Danil och Svelij saknar livet i Täby. I sönderbombade Tjernihiv är flyglarm och skottlossning en del av vardagen.Men de har åtminstone någonstans att bo."
-
Ingen orimlig levnadsförväntanForskarnas förslag i korthetFörenkla för familjer att byta bostadsområdeEtt förslag är att ge familjer förtur i den kommunala bostadskön till bostäder i mindre utsatta områden, samt att möjligen ge flyttbidrag eller/och hyressubventioner.Satsningar på skola och arbetsmarknad i utsatta områdenVissa offentliga verksamheter ska kunna utlokaliseras till utsatta områden, bland annat för att öka sysselsättningsgraden.Ökad närvaro av områdespoliser vissa tiderFör att kortsiktigt minska utsattheten för brott och öka tryggheten föreslås ökad närvaro av områdespoliser, alternativt lokala ordningsvakter.
-
Ingen orimlig levnadsförväntan"För att Stockholm ska vara en attraktiv plats behöver det finnas plats för alla typer av människor"
-
"Att leva i Stockholm är att hålla kontakt med vattnen. Vi måste befria dem, inte överdäcka dem. Pålkranar och trafikrationalister får inte utplåna speglingar och ekon, viskningar och rop mellan människor. Stockholm är varken ett museum eller en maskinhall, utan en mötesplats. Låt konsten, dikten och musiken lägga nästa ring till den fantasins tätort vi behöver för att leva allseende i verkligheten.Förvisso har mycket blivit bättre. Man badar mitt i Stockholm. Det finns hundrafalt fler serveringar och kvarterskrogar än i min uppväxt. Kafésamtalen bidrar till en muntlig tradition av uppsnappad visdom, lögner och myt."Jag vet inte ens vad jag ska säga längre. Ingen orimlig levnadsförväntan att ge sina barn en trygg uppväxt på Djurgården?
-
Rimligt att kräva fönster i din bostad? Tänk om. Madrass i källare med rätt sorts lysrör är helt tjänligt i framtiden
www.expressen.se/debatt/rum-utan-fonster-och--takhojd-blir-framtiden/ -
"Att tillåta bostäder utan fönster och med lågt i tak gör att betydligt fler kan få bo billigare och bättre.Människor som inte har råd att bo centralt kommer att ges en möjlighet som byggregler hittills har förvägrat dem, skriver Timbros chefsekonom Fredrik Kopsch. "Glöm utsikten över MälarnIn i ledet, in i källarn
-
Låt mig inflika här i din blogg.Fröken Allvar skrev 2023-06-21 17:26:34 följande:"Att tillåta bostäder utan fönster och med lågt i tak gör att betydligt fler kan få bo billigare och bättre.Människor som inte har råd att bo centralt kommer att ges en möjlighet som byggregler hittills har förvägrat dem, skriver Timbros chefsekonom Fredrik Kopsch. "Glöm utsikten över MälarnIn i ledet, in i källarn
Toppen att fler kan få bostäder. Jag bodde i en studentbostad med enda lilla fonstret långt upp, som man ändå inte kunde se ut igenom. Det gick bra ändå. Så att ta bort det lilla fornstret och ersätta med lampa for ljus skulle ju inte spela någon roll.