• Anonym (Pyttipanna)

    Vad kan anses som olämplig förälder?

    Generellt och lite hypotetiskt, vad skulle Familjerätt och eller Tingsrätt eventuellt tycka ligga nån i fatet för att en person mamma eller pappa ska anses vara icke lämplig som förälder och när det gäller umgängesrätt med och ev gemensam vårdnad om ett mindre barn


    Nån som är drog- eller alkoholmissbrukare, kriminell, pedofil eller våldsam/misshandlar mot barn eller  det är ju ganska självklart att sånt bedöms som icke lämpligt.


    Men vad sägs om något av följande egenskaper?


    Rökare, festar ibland och dricker alkohol, dålig koll på pengar, många sexpartners, snattat i butik, skattebrott, sexmissbrukare, spelberoende, lättretlig och temperament, extremt svartsjuk, social fobi, deprimerad, rattfylleri, låg intelligens, rättshaverist, strulig, stökigt och orent hem osv. 


    Vad är värre och vad är mer acceptabelt? Ingen får ju ta körkort som förälder direkt. 


     

  • Svar på tråden Vad kan anses som olämplig förälder?
  • Anonym (Killgissar)
    Anonym (Pyttipanna) skrev 2023-04-27 17:58:33 följande:

    Deprimerad kan ju betyda allt från smådeppig nedstämd dvs att må lite dåligt till djup depression och suicidal så klart. Men många sexpartners när barnet är hos den andra föräldern, spelar sånt moraliskt nån roll egentligen? Kinky sexvanor är man en olämplig förälder då exempelvis? 


    Nej. Man knullar väl inte framför barnet, eller hur...? Föräldern skulle kunna ha ett nytt ligg varje dag utan att det är relevant.
    Anonym (Pyttipanna) skrev 2023-04-27 18:00:19 följande:

    ...så ansvarslös kanske kan anses ligga nån i fatet? Kontrollerande personlighet kanske å andra sidan också? Stökigt hemma finns väl olika grad av iofs. Trångbodd?


    Nej och nej, nja och nja. Man förlorar inte vårdnad hur som helst, det ska vara extrema saker. Att vara trångbodd gör att barnet kanske inte kan sova över, har inte med vårdnad att göra. Så länge kontrollbehovet inte går ut på att straffa barnet orättvist och så det kan räknas som psykisk misshandel spelar det ingen roll.
    Anonym (Pyttipanna) skrev 2023-04-27 18:12:04 följande:

    Det förekommer väl tyvärr rätt ofta där den ena föräldern vill försöka framställa den andre föräldern som mer olämplig för att ev vinna en vårdnadstvist. Och då med det syftet framhåller vissa egenskaper hos den andre som mer olämpliga men frågan var mer ställd om vad som är moraliskt fel eller olämpligt. 


    Om du tänker på moral så är det en helt annan fråga. Man kanske inte borde skaffa barn om man lider av en djup depression, t ex. Eller om man inte kan möta barnets olika behov, oavsett orsak.
  • fornminne

    Alltså, det beror ju på vad det handlar om. Är föräldern aktiv missbrukare eller våldsam, kanske det blir övervakat umgänge eller inget umgänge alls. Handlar det om ett smutsigt hem eller en förälder som inte kan hantera pengar, erbjuds andra insatser, kanske boendestöd och hjälp med ekonomin. 

    Allt beror på hur barnet påverkas. Att bo trångt eller vara slarvig är inte nödvändigtvis omsorgsbrist, men kan vara det. Att dra hem ragg när barnet är borta, har inget med föräldraförmågan att göra. Att dra hem okända när barnet är hemma, kan däremot ses som dåligt omdöme.

  • Anonym (Pyttipanna)

    Kan ju både vara mamman och pappan som i så fall är en kinky sexmissbrukande, svartsjuk, spelberoende, rattfyllerist som inte har nån koll på pengar och bor trångt och stökigt. Och är lite smådeppig ibland. Men kanske ändå älskar sitt barn över allt annat. Man anses inte vara en sämre förälder trots flera sånna mindre smickrande egenskaper? Fast å andra sidan kan ju den andra föräldern ha en perfekt fasad och istället vara en riktig psykopat när ingen ser och som är elak mot sitt barn. Hur sjutton bedömer nån utomstående en sån grej ens? Bara intressant att veta vad som juridiskt kan anses och bedöms som olämplighet som förälder. Moraliskt kan säkert många döma den s k stökige föräldern men den perfekte och pedanten går genom nålsögat. 

  • Anonym

    Väldigt underhållande med alla amatörsoctanter som gissar.

  • Anonym (Japp)

    Att man tillåter sina barn bli hemmasittare och inbillar både sig själva och sina barn att samhället ska anpassa sig efter dem och ge dem alla möjligheter i världen trots att de bara sitter hemma och gejmar dygnet runt. 

  • Anonym
    Anonym (Japp) skrev 2023-04-27 19:07:52 följande:

    Att man tillåter sina barn bli hemmasittare och inbillar både sig själva och sina barn att samhället ska anpassa sig efter dem och ge dem alla möjligheter i världen trots att de bara sitter hemma och gejmar dygnet runt. 


    Håller med.
    Numera kallas de hemmasittare, när jag gick i skolan hette det att man skolkade.
  • Anonym (yes)
    Anonym skrev 2023-04-27 18:57:22 följande:

    Väldigt underhållande med alla amatörsoctanter som gissar.


    lite provocerande formulerat men jag tänkte lite samma.


    Faktum är att spännvidden är ganska så stor mellan olika familjer, omständigheter och förutsättningar. Det är inte familjerättens uppgift att spekulera, gissa, döma och moralisera.


    Gränsen går överraskande långt bort innan man dömer ut en förälder som oförmögen att ta hand om sitt barn. Innan dess försöker man hitta lösningar och erbjuder stöd etc.

  • Anonym (Process)
    Anonym skrev 2023-04-27 18:57:22 följande:

    Väldigt underhållande med alla amatörsoctanter som gissar.


    Just om vilka förutsättningar som krävs för att få enskild vårdnad tänker jag att tämligen många har en uppfattning!

    Du tänker underhållning, jag tänker att alla som någonsin haft vänner, syskon och kollegor som genomgått vårdnadstvist faktiskt får en uppfattning om processen....

    Att du inbillar dig att det bara är amatör soc-tanter som har åsikter säger en hel del om dig. I mitt liv tycker jag att just eventuell vårdnadstvist och besök på familjerätten är något folk faktiskt har rätt olika bra koll på.
  • Anonym
    Anonym (yes) skrev 2023-04-27 19:32:32 följande:

    lite provocerande formulerat men jag tänkte lite samma.


    Faktum är att spännvidden är ganska så stor mellan olika familjer, omständigheter och förutsättningar. Det är inte familjerättens uppgift att spekulera, gissa, döma och moralisera.


    Gränsen går överraskande långt bort innan man dömer ut en förälder som oförmögen att ta hand om sitt barn. Innan dess försöker man hitta lösningar och erbjuder stöd etc.


    Ja, så är det ju.
    Så därför kanske man inte ska fråga på FL om detta, då faktiskt den stora majoriteten inte vet.
  • Anonym
    Anonym (Process) skrev 2023-04-27 19:33:29 följande:
    Just om vilka förutsättningar som krävs för att få enskild vårdnad tänker jag att tämligen många har en uppfattning!

    Du tänker underhållning, jag tänker att alla som någonsin haft vänner, syskon och kollegor som genomgått vårdnadstvist faktiskt får en uppfattning om processen....

    Att du inbillar dig att det bara är amatör soc-tanter som har åsikter säger en hel del om dig. I mitt liv tycker jag att just eventuell vårdnadstvist och besök på familjerätten är något folk faktiskt har rätt olika bra koll på.
    Vad menar du att det säger om mig?
  • Carolatom07

    Drogmissbrukare och kriminella som du nämner, men även dataspelsberoende pappor, dvs pappor som hellre sitter dagarna i ända och spelar data- och TV-spel istället för att bry sig om sina barn,

    Mammor som föredrar mycket egentid (egotid) och gillar att gå ut och festa, inte bara på helger utan även mitt i veckorna.

  • Anonym (Famrätt.)
    Anonym skrev 2023-04-27 19:13:35 följande:
    Håller med.
    Numera kallas de hemmasittare, när jag gick i skolan hette det att man skolkade.
     Elever med problematisk skolfrånvaro är det aktuella begreppet.
  • AndreaBD

    Det går inte att säga utifrån en sån lista. De flesta sakerna kan nog vara en anledning, men det beror ju på hur utpräglat det är och hur mycket det påverkar barnen. Det hänger på hur barnets liv ser ut, om det är acceptabla omständigheter eller inte. 

  • AndreaBD
    Anonym (Pyttipanna) skrev 2023-04-27 17:58:33 följande:

    Deprimerad kan ju betyda allt från smådeppig nedstämd dvs att må lite dåligt till djup depression och suicidal så klart. Men många sexpartners när barnet är hos den andra föräldern, spelar sånt moraliskt nån roll egentligen? Kinky sexvanor är man en olämplig förälder då exempelvis? 


    Jag tror inte att någon bryr sig om barnet inte märker det. Om man t.ex. har barn varannan vecka och har ett "äventyrligt sexliv" då, så drabbar det ju, oftast, inte barnet. 
  • Anonym (Pyttipanna)

    Om man är dömd för nåt tidigare då? Stöld, rattfylla, skattebrott, misshandel eller bedrägeri? Vad anses värst i en eventuell vårdnadstvist? 

  • Anonym (?)
    Anonym (Pyttipanna) skrev 2023-05-01 05:24:55 följande:

    Om man är dömd för nåt tidigare då? Stöld, rattfylla, skattebrott, misshandel eller bedrägeri? Vad anses värst i en eventuell vårdnadstvist? 


    Du ser på frågeställningen från fel håll.  Som om det vore en tävling mellan föräldrarna om den som har mest plus och minuspoäng historisk. 

    Utgångspunkten är snarare; var och hur kan barnet få ett bra liv och bra uppväxt i framtiden.  

    Är det hos en som har bostad, jobb, familj, bor nära barnens skola, går på svingersklubb med sin sambo en gång i månaden men har några 15 år gamla domar för rattfylla och misshandel. 

    Eller den som levt helt prickfritt och som ett helgon men bor 15 mil bort i en tillfällig enrummar, utan jobb och inkomst.
  • Anonym (Pyttipanna)
    Anonym (?) skrev 2023-05-01 08:10:36 följande:
    Du ser på frågeställningen från fel håll.  Som om det vore en tävling mellan föräldrarna om den som har mest plus och minuspoäng historisk. 

    Utgångspunkten är snarare; var och hur kan barnet få ett bra liv och bra uppväxt i framtiden.  

    Är det hos en som har bostad, jobb, familj, bor nära barnens skola, går på svingersklubb med sin sambo en gång i månaden men har några 15 år gamla domar för rattfylla och misshandel. 

    Eller den som levt helt prickfritt och som ett helgon men bor 15 mil bort i en tillfällig enrummar, utan jobb och inkomst.
    Ok som boendeförälder och kanske även gällande enskild resp gemensam vårdnad kanske sånt utreds? Men jag tänker mer generellt på de fall där den ene föräldern eventuellt vill hitta så mycket s k fel på den andre föräldern för att undvika boende, inte vill ha gemensam vårdnad eller t o m inte ens tillåta umgängesrätt  Båda kanske kan ge barnet ett bra liv trots ev att de inte är perfekta på pappret Även om den ena föräldern inte anser det.
  • Anonym (Pelle78)
    Anonym (Pyttipanna) skrev 2023-05-01 18:19:28 följande:
    Ok som boendeförälder och kanske även gällande enskild resp gemensam vårdnad kanske sånt utreds? Men jag tänker mer generellt på de fall där den ene föräldern eventuellt vill hitta så mycket s k fel på den andre föräldern för att undvika boende, inte vill ha gemensam vårdnad eller t o m inte ens tillåta umgängesrätt  Båda kanske kan ge barnet ett bra liv trots ev att de inte är perfekta på pappret Även om den ena föräldern inte anser det.
    Det är alltid barnet/barnen som förlorar den dagen föräldrarna behöver mötas i rätten.
    Antar att du som förälder har en vårdnadstvist på gång? Eller snarare hade, med tanken på att senast du skrev var över 2 månader sedan.
  • Anonym (L)

    Om du planerar att inleda en tvist så kommer ditt ombud hjälpa dig med vad som är relevant att ta upp som problem. Då måste du också kunna belägga alla påståenden om den andra föräldern på ett trovärdigt sätt.

    Att frånta en förälder umgänge är extremt svårt i Sverige. Även när det finns allvarliga brister så kan det ändå bli övervakat umgänge. 


    Jag fick ensam vårdnad eftersom pappan misshandlade och hotade mig och använde barnet för att manipulera mig, vilket omöjliggjorde ett fungerande samarbete. Fast han var dömd för brott mot mig, annars hade det varit svårt att bevisa.


    Pappan förlorade med tiden även umgänget på grund av svåra psykiska problem, missbruk, fängelse, våldsbrott mot andra kvinnor och omfattande trakasserier mot både barnet och mig. Ändå var det en lång kamp för mig i både familje- och tingsrätten. 

Svar på tråden Vad kan anses som olämplig förälder?