• Anonym (Studenten)

    Medstudent som fuskar

    Jag studerar på ett program på universitetet och skriver b-uppsatsen.


    Vi är indelade i SA-lag och ska bland annat läsa varandras arbeten och ge muntlig och skriftlig feedback till varandra under arbetets gång. Det ingår i vårt betyg att göra det (som ett slags mellanting mellan opponering och studenthandledning)


    Vår uppsats grundas på observationer från fältstudier som gjordes för flera veckor sedan.


    Nu till problemet. 


    Den vars arbete jag ska ge feedback på har dock aldrig gjort några fältstudier utan har istället valt att hitta på allt.


    Dels hörde jag det när hen pratade med en annan student och dels syns det lite i materialet?men kanske inte så tydligt att examinatorn upptäcker det


    Det känns olustigt att veta detta och även vara den som ska ge nån form av feedback på arbetet?känns också fel om hen får godkänt.


    Jag är så emot all form av fusk?.


    Ska jag bara strunta i det, prata med hen eller anmäla?

  • Svar på tråden Medstudent som fuskar
  • Anonym (SE)

    Jag ringde upp kursansvarige då en av mina kursade fuskat på tentan (smygit med sig en massa anteckningar).

    Det gick ju inte att bevisa i efterhand, men kursaren körde rejält på tentan så jag gissar att den rättats väldigt strängt. (Eller så var kursaren verkligen så usel så att inte ens fusk räckte.)

  • Anonym (X)

    Hur syns det om du kan se det men inte en erfaren och kunnig examinator?
    Eller menar du att det syns enbart för att du hörde hen prata om det?


    Anonym (Studenten) skrev 2023-04-27 18:09:48 följande:
    dels syns det lite i materialet?men kanske inte så tydligt att examinatorn upptäcker det

     


  • Anonym (qwerty)

    Annonymt meddelande till kursansvarige uppenbarligen.

  • Anonym (Fältis)