Inlägg från: Anonym (Studenten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Studenten)

    Medstudent som fuskar

    Jag studerar på ett program på universitetet och skriver b-uppsatsen.


    Vi är indelade i SA-lag och ska bland annat läsa varandras arbeten och ge muntlig och skriftlig feedback till varandra under arbetets gång. Det ingår i vårt betyg att göra det (som ett slags mellanting mellan opponering och studenthandledning)


    Vår uppsats grundas på observationer från fältstudier som gjordes för flera veckor sedan.


    Nu till problemet. 


    Den vars arbete jag ska ge feedback på har dock aldrig gjort några fältstudier utan har istället valt att hitta på allt.


    Dels hörde jag det när hen pratade med en annan student och dels syns det lite i materialet?men kanske inte så tydligt att examinatorn upptäcker det


    Det känns olustigt att veta detta och även vara den som ska ge nån form av feedback på arbetet?känns också fel om hen får godkänt.


    Jag är så emot all form av fusk?.


    Ska jag bara strunta i det, prata med hen eller anmäla?

  • Svar på tråden Medstudent som fuskar
  • Anonym (Studenten)
    Anonym (Fältis) skrev 2023-04-27 18:14:45 följande:

    Du behöver kunna leda i bevis att fältstudierna aldrig inträffat. Ett förslag är att tala med studenten som du hörde tala med fuskaren och se om ni i så fall kan anmäla gemensamt. Är det viktigt för dig att anmäla och den andra studenten inte vill gå i god för att du talar sanning så ska du förstås göra det, men ord står mot ord och du behöver ha på fötterna vad som hänt. 



    Hen är dock vän med fuskaren, så nä det är inte ett alternativ.
    Jag satt skymd bakom en skärm när de stod i korridoren innan ett seminarium ingen av dem vet att jag vet. Fuskaren frågade vännen om autentiska ord att skriva för att kunna fejkskriva konversationer...Hen frågade även om de kollar om man varit på sin fältstudieplats, eftersom hon inte varit där...så vissa bevis kan de ju hitta vid en anmälan.
  • Anonym (Studenten)
    Anonym (X) skrev 2023-04-27 21:30:38 följande:

    Hur syns det om du kan se det men inte en erfaren och kunnig examinator?
    Eller menar du att det syns enbart för att du hörde hen prata om det?


    Självklart ser jag det mer utifrån att jag vet men det är lite för tillrättalagt, lite för perfekta formuleringar i vad studiedeltagarna (barn dessutom) ska ha sagt. Det finns nåt  "vuxen försöker låta som ett barn" över det...

    Uppsatsen är inte som c-uppsatsen där man opponerar etc. Läraren har ungefär 1 timma/uppsats...tror inte att de läser med de glasögonen...
    Hoppas att jag har fel...
  • Anonym (Studenten)
    Anonym (Fältis) skrev 2023-04-28 06:07:36 följande:
    Jag kanske missuppfattade, men jag tyckte du skrev att du hade hört din kurskamrat fråga din andra kurskamrat om autentiska uttryck när du satt och tjuvlyssnade bakom skärmen? Nu hoppas du att du har fel? Om du själv är osäker på om studenten har fuskat så tycker jag att du kan avstå från din anmälan. 
    Under opponeringen kan du fråga varför det som sagts inte är transkriberat och att de tillrättalagda/för perfekta omformuleringarna försvårar din bedömning av det insamlade foskningsmaterialet.
    På B-nivå kräver man mindre. Jag har  gjort en fältuppgift på lägre nivå. De vetenskapliga kraven hade sänkts för att nya studenter ska ha möjlighet att träna på själva formen. 
    Jag är inte osäker på fusket utan jag menade att jag hoppas att läraren läser nogrannt...
    Förstår att det inte var så tydligt.

    Vi opponerar inte, ger bara varandra feedback innan inlämning.
  • Anonym (Studenten)

    Tack alla som svarat

    Jag har inte helt bestämt mig än hur jag ska göra.
    Fusket uppstår ju egentligen inte förrän hen lämnar in på riktigt och det är i nästa vecka...så jag har lite tid att fundera.

    Jag skrev inget i feedbacken om att det inte såg helt trovärdigt ut...tänkte att det förmodligen inte leder till att hen förstår att hen gjort fel...utan istället bara snyggar till det...

Svar på tråden Medstudent som fuskar