• Anonym (Nyfiken man)

    Har du varit otrogen och vid vilken ålder?

    Läste att kvinnor är mer otrogna än förr.
    Artikeln påstod att omkring hälften av alla kvinnor någon gång varit otrogna. En av orsakerna kunde vara att vi lever längre och är mer aktiva sexuellt högre upp i åldern.
    Hur ser det ut här på FL?

    Om du har varit otrogen i flera alternativ ta den senaste gången. Om du aldrig varit otrogen ta Nej i den åldersspan du är i nu.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du varit otrogen och vid vilken ålder?
  • Anonym (jaha)
    Ordinär Man skrev 2023-05-25 19:55:40 följande:
    Du snackar skit. Bara för att du ogillar något kallar du det onormalt. Ungefär som homosexualitet var "onormalt". Siffrorna talar sitt tydliga språk. Otrohet är en folkrörelse.
    Snarare du som blandar ihop saker, homosexualitet handlar INTE om svek och lögner så din liknelse faller ganska platt för NEJ, det är absolut inte normalt att springa runt och svika och ljuga för människor som litar på dig.

    Ja siffrorna talar sitt tydliga språk, för enkäter visar klart och tydligt att otrogna människor inte alls uppskattar att själva bli svikna och manipulerade av andra så mao verkar de inte ens tro på sitt eget BS själva.Drömmer
  • Anonym (jaha)
    Anonym (som det kan bli) skrev 2023-05-26 21:04:21 följande:
    Nej, jag anser att jag har en realistisk syn på

    a) människors otrohetsbeteende samt
    b) tillgängliga sifferfakta kring detta.

    Synbarligen skulle någon med din verklighetsuppfattning i så fall kunna gå med på att det är helt onormalt att vara man i Sverige också, då färre än 50% är män.

    Är män biologiskt onormala eller anser du att de kan vara en del av det normala fast de inte är i majoritet? 

    Fundera på det och återkom. Flört
    a) Japp det finns tyvärr många som gillar att göra saker mot andra som de själv aldrig skulle acceptera att andra gjorde mot det. Men då de själva inte gillar att andra gör så mot dem själva som kan det ju knappast kallas för normalt.

    b) Sifferfaktat visar att runt 30% är otrogna vilket betyder att runt 70% då INTE är är det, och vad jag vet så är 70% fortfarande mer än 30% och därmed norm.

    Synbarligen vill människor som beter sig som rövhål ofta tro att alla är lika stora rövhål som dem själva för att normalisera sitt agerande och känna sig lite mer normala. Men sifferfaktat säger motsatsen.

    Fundera på varför du har ett sånt behov av att normalisera svek, lögner och manipulation.
  • Anonym (37-åring)

    Nej, jag har aldrig varit otrogen men kan inte säga att det alltid skulle vara uteslutet. Står det mellan mig och någon annan som man kanske inte bryr sig om så mycket längre eller har något fint med så ja då kanske jag väljer att göra det bästa för mig själv istället för att sätta den personen först. Men där hade jag tänkt mig att aldrig hamna. 

  • Anonym (som det kan bli)
    Anonym (jaha) skrev 2023-05-29 10:46:15 följande:
    a) Japp det finns tyvärr många som gillar att göra saker mot andra som de själv aldrig skulle acceptera att andra gjorde mot det. Men då de själva inte gillar att andra gör så mot dem själva som kan det ju knappast kallas för normalt.

    b) Sifferfaktat visar att runt 30% är otrogna vilket betyder att runt 70% då INTE är är det, och vad jag vet så är 70% fortfarande mer än 30% och därmed norm.

    Synbarligen vill människor som beter sig som rövhål ofta tro att alla är lika stora rövhål som dem själva för att normalisera sitt agerande och känna sig lite mer normala. Men sifferfaktat säger motsatsen.

    Fundera på varför du har ett sånt behov av att normalisera svek, lögner och manipulation.
    Nu har du skygglapparna på riktigt ordentligt- det står klart och tydligt i länkad info att i andra länder är 45-50+ % otrogna.

    Och du har klart inte svarat på det eftersom du inte kan. Precis som en miljöpartist som får frågan hur en modern reaktor fungerar.
  • Anonym (Jz)

    Otrohet kan vara relativt vanligt förekommande men är absolut ingen norm, annars skulle den inte ha den förödande effekten på relationen den oftast har. Dessutom ändrar sig folkets attityder kring otrohet med växande ekonomi, dvs när man inte är tvungen att leva i par för att överleva ekonomiskt då är man mindre tvungen att stå ut med det.
    Men otrohet kan också förekomma i massa olika varianter. Det kan bli så att båda parter är egentligen okej med det trots att ingenting var öppet överenskommet.

  • Anonym (som det kan bli)
    Anonym (Jz) skrev 2023-05-30 00:25:18 följande:

     Dessutom ändrar sig folkets attityder kring otrohet med växande ekonomi, dvs när man inte är tvungen att leva i par för att överleva ekonomiskt då är man mindre tvungen att stå ut med det.


    Motsägs väl av den thailändska statistiken jag postade ovan där över 50% är otrogna. Är de mindre beroende av partnerns ekonomi än i Sverige?

    Det tror jag nog inte utan att se rätt mycket fakta.
  • Anonym (Jz)
    Anonym (som det kan bli) skrev 2023-05-30 06:17:06 följande:
    Motsägs väl av den thailändska statistiken jag postade ovan där över 50% är otrogna. Är de mindre beroende av partnerns ekonomi än i Sverige?

    Det tror jag nog inte utan att se rätt mycket fakta.
    För det första är det väl logiskt att äktenskap som har större inslag av ekonomiskt samberoende är mer benägna att överleva otrohet och därför är otrohet mer förekommande i just sådana relationer, inte tvärtom.
    För det andra det du postade är ingen statistik utan en superkort sammanfattning av gud vet vad, men även där nämner de thailad som outlier, alltså inte någonting som är representativt för genomsnittet.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (som det kan bli) skrev 2023-05-29 18:18:46 följande:
    Nu har du skygglapparna på riktigt ordentligt- det står klart och tydligt i länkad info att i andra länder är 45-50+ % otrogna.

    Och du har klart inte svarat på det eftersom du inte kan. Precis som en miljöpartist som får frågan hur en modern reaktor fungerar.
    Ja posta gärna någon fakta som säger att otrohet är global norm.

    Posta gärna någon fakta som visar att de som är otrogna skulle acceptera att deras partner gjorde likadant.

    Det är väl ganska självklar att jag inte kan svara på alla dina bisarra förvanskningar och BS. Allt är ju rent påhitt och finns bara i ditt huvud.
  • Anonym (Kanske)

    Vad är normalitet?

    Vad är normalt i en relation? 
    Det är väl ändå så att det beror på relationen och människorna i den. 
    Det som är normalt i din relation kan uppfattas som väldigt udda av andra.

    Generellt kan man ändå säga att det är ytterst normalt att problem uppstår i relationer, varav otrohet är ett exempel. 

    Relationer utan problem tror jag är väldigt sällsynta.

  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kanske) skrev 2023-05-30 13:43:40 följande:

    Vad är normalitet?

    Vad är normalt i en relation? 
    Det är väl ändå så att det beror på relationen och människorna i den. 
    Det som är normalt i din relation kan uppfattas som väldigt udda av andra.

    Generellt kan man ändå säga att det är ytterst normalt att problem uppstår i relationer, varav otrohet är ett exempel. 

    Relationer utan problem tror jag är väldigt sällsynta.


    En norm är hur de flesta gör i ett samhälle, och de flesta lever i exklusiva relationer dvs monogami är norm, de flesta är heller inte otrogna vilket innebär att trohet är då norm.

    Vad är norm i en relation? Det BÅDA kommit överens om, om BÅDA tex sagt att det är ok att ligga med andra så är det normen för just det förhållandet även om det inte är normen för övriga samhället. Att ljuga för sin partner och säga att man är trogen men ligger med andra i smyg kan då absolut inte kallas för normalt för det man gör då är att man låtsas hålla sig till relationens norm (exklusivitet) men gör lite som man vill i smyg.

    Japp normen beror på vad personerNA i relationen kommit överens om, dvs båda INTE vad den ena gör bakom ryggen på den andra.

    Ja en relations norm kan uppfattas som udda av andra, men så länge BÅDA är med på det så är det ok, men det är ju inte riktigt samma sak som att hävda att svek, lögner och manipulation skulle vara en global norm. Det som diskuteras här är otrohet (svek, lögner och manipulation) inte öppna relationer som är något båda godkänt.

    Ja det är vanligt att problem uppstår i relationer, men att likställa svek, lögner och manipulation med att tex inte gilla samma mat är en väldigt grov generalisering.

    Relationer utan problem är säkert sällsynta, relationer utan otrohet är däremot väldigt vanliga, faktiskt betydligt vanligare än de med otrohet.
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (jaha) skrev 2023-05-30 14:09:32 följande:
    En norm är hur de flesta gör i ett samhälle, och de flesta lever i exklusiva relationer dvs monogami är norm, de flesta är heller inte otrogna vilket innebär att trohet är då norm.

    Vad är norm i en relation? Det BÅDA kommit överens om, om BÅDA tex sagt att det är ok att ligga med andra så är det normen för just det förhållandet även om det inte är normen för övriga samhället. Att ljuga för sin partner och säga att man är trogen men ligger med andra i smyg kan då absolut inte kallas för normalt för det man gör då är att man låtsas hålla sig till relationens norm (exklusivitet) men gör lite som man vill i smyg.

    Japp normen beror på vad personerNA i relationen kommit överens om, dvs båda INTE vad den ena gör bakom ryggen på den andra.

    Ja en relations norm kan uppfattas som udda av andra, men så länge BÅDA är med på det så är det ok, men det är ju inte riktigt samma sak som att hävda att svek, lögner och manipulation skulle vara en global norm. Det som diskuteras här är otrohet (svek, lögner och manipulation) inte öppna relationer som är något båda godkänt.

    Ja det är vanligt att problem uppstår i relationer, men att likställa svek, lögner och manipulation med att tex inte gilla samma mat är en väldigt grov generalisering.

    Relationer utan problem är säkert sällsynta, relationer utan otrohet är däremot väldigt vanliga, faktiskt betydligt vanligare än de med otrohet.
    Nog finns det betydande problem i relationer allt. Det kan vara stor ojämlikhet mellan parterna. Det kan finnas olika typer av misshandel. Barnlöshet, sjukdomar fysiska och psykiska. Olika typer av missbruk, Ekonomiska problem. Ja listan kan göras väldigt lång,

    Allt detta påverkar våra relationer och ställer till med problem. Därför kan otrohet  i vissa ögon ses som ett lyx problem.

    Vissa händelser kan man lägga bakom sig andra är omöjliga att bortse ifrån. Ibland måste man inse att det finns grader i helvetet.

     
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kanske) skrev 2023-05-30 16:51:13 följande:
    Nog finns det betydande problem i relationer allt. Det kan vara stor ojämlikhet mellan parterna. Det kan finnas olika typer av misshandel. Barnlöshet, sjukdomar fysiska och psykiska. Olika typer av missbruk, Ekonomiska problem. Ja listan kan göras väldigt lång,

    Allt detta påverkar våra relationer och ställer till med problem. Därför kan otrohet  i vissa ögon ses som ett lyx problem.

    Vissa händelser kan man lägga bakom sig andra är omöjliga att bortse ifrån. Ibland måste man inse att det finns grader i helvetet.

     
    Ja precis, finns många olika sorters problem som absolut inte ska generaliseras. 

    Ja det finns mycket som kan orsaka problem i en relation men hur var och en sen hanterar sitt missnöje visar ju vad för slags person man är, vissa klarar av att hantera problem på ett civiliserat sätt andra beter som svin. Vissa klarar av att hantera konflikter utan att spöa upp sin partner andra inte, vissa klarar av att att hantera missnöje utan att bedra sin partner andra inte. Problemet ligger alltså inte i det faktum att det kan förekomma problem i livet och relationer utan snarare i hur varje individ hanterar problemen.

    Ja människor klarar av att lägga problem bakom sig och gå vidare med sitt liv med det säger ju inte ett dugg om vilket slags beteende som är norm för ett samhälle. En kvinna som blir våldtagen kan säkert lägga det bakom sig med tiden, men det betyder ju inte att springa runt och våldta kvinnor är accepterat och normalt i ett samhälle.
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (jaha) skrev 2023-05-30 17:44:17 följande:
    Ja precis, finns många olika sorters problem som absolut inte ska generaliseras. 

    Ja det finns mycket som kan orsaka problem i en relation men hur var och en sen hanterar sitt missnöje visar ju vad för slags person man är, vissa klarar av att hantera problem på ett civiliserat sätt andra beter som svin. Vissa klarar av att hantera konflikter utan att spöa upp sin partner andra inte, vissa klarar av att att hantera missnöje utan att bedra sin partner andra inte. Problemet ligger alltså inte i det faktum att det kan förekomma problem i livet och relationer utan snarare i hur varje individ hanterar problemen.

    Ja människor klarar av att lägga problem bakom sig och gå vidare med sitt liv med det säger ju inte ett dugg om vilket slags beteende som är norm för ett samhälle. En kvinna som blir våldtagen kan säkert lägga det bakom sig med tiden, men det betyder ju inte att springa runt och våldta kvinnor är accepterat och normalt i ett samhälle.
    Du får ursäkta men jag förstår inte riktigt vad du vill säga genom att hänvisa till någon slags norm och samtidigt ska vi inte generalisera. Vad jag förstår så är väl normer generella.
Svar på tråden Har du varit otrogen och vid vilken ålder?