• Sehaol

Kompisar eller familjen och intressen. Vad är viktigast för barn?

Hej. 
    Hade ni kunnat tänka er att flytta långt från barnens skola för att få möjligheter till ett bättre liv på ett annat plan? 
    Jag har varannan vecka. Står i valet och kvalet att köpa ett hus nära barnens skola eller flytta till min särbo som bor nästan en timme från skolan, men där vi rent materiellt kommer kunna ha det mycket bättre. Köper jag ett hus nära skolan kommer barnen ha nära till kompisar och skola, men inte kunna hålla på med sina intressen som tex hästar, musik, maskiner osv. Då jag bara kommer ha råd med ett skruttigare hus. 
    Flyttar vi till min särbo så får vi ett fint hus, kan ha djur, vi får bo tillsammans, bättre ekonomi osv. Men får LÅNGT till skola och kompisar. (en timme enkel resa) Några kompisar har dem dock här, men inre samma som skolkompisar. Exet vägrar byta skola för barnen tyvärr. Om några år börjar barnen högstadiet som ligger närmare särbo, dit går det dessutom buss. Så då kommer vi garanterar bosätta oss hos särbo. Hur hade ni tänkt? 

• Svar på tråden Kompisar eller familjen och intressen. Vad är viktigast för barn?
  • Anonym (Ann)
    Sehaol skrev 2023-05-01 14:38:13 följande:
    Kompisar eller familjen och intressen. Vad är viktigast för barn?

Hej. 
    Hade ni kunnat tänka er att flytta långt från barnens skola för att få möjligheter till ett bättre liv på ett annat plan? 
    Jag har varannan vecka. Står i valet och kvalet att köpa ett hus nära barnens skola eller flytta till min särbo som bor nästan en timme från skolan, men där vi rent materiellt kommer kunna ha det mycket bättre. Köper jag ett hus nära skolan kommer barnen ha nära till kompisar och skola, men inte kunna hålla på med sina intressen som tex hästar, musik, maskiner osv. Då jag bara kommer ha råd med ett skruttigare hus. 
    Flyttar vi till min särbo så får vi ett fint hus, kan ha djur, vi får bo tillsammans, bättre ekonomi osv. Men får LÅNGT till skola och kompisar. (en timme enkel resa) Några kompisar har dem dock här, men inre samma som skolkompisar. Exet vägrar byta skola för barnen tyvärr. Om några år börjar barnen högstadiet som ligger närmare särbo, dit går det dessutom buss. Så då kommer vi garanterar bosätta oss hos särbo. Hur hade ni tänkt? 

En timme enkel väg är mycket, även om det bara är varann vecka. Jag hade nog testat först några månader under terminen, så alla inser vad pendlingen innebär. Vad händer vid olyckor, dåligt väder etc? 

Bortsett från pendlingen så är det nog ok, eftersom barnen bor med pappan varann vecka och då kan träffa kompisar efter skolan och sedan får ett härligt liv på landet varann vecka. 

Men sälj inte ditt boende förrän ni verkligen testat. 

• Anonym (Ellen)

1 h pendling är ganska långt men är det direktbuss brukar det gå ganska bra. Värre om man måste hålla på och byta bussar/tåg.

Det går ju att byta brytdagen också så att barnen byter tex på onsdagar. Då blir det pendling mån- ons ena veckan och 5 resor fram/tillbaka (onsdag em går de till pappan) och andra veckan blir det resa ons em-fre 5 resor.

Så slipper de åka 5 dagar på rad/10 resor fram och tillbaka varje vecka. Iofs får de då pendla varje vecka men bara 2,5 dagar i veckan.

Ett annat alternativ är ju att du/ni väntar med flytten tills de börjar högstadiet. Men eftersom barnen själva vill så provbo hos din särbo nu fram till sommarlovet så får de känna på hur det känns med resorna. 

Du måste väl inte heller köpa hus vid skolan eller flytta till särbon om ni kan bo kvar där ni bor nu? 

• Sehaol

Det är en timme med bil till skolan, men jag har inget emot att köra. Och får dem ha telefoner eller ljudbok på i bilen brukar dem vara ganska nöjda under resorna, men just nu åker vi ju till gården på fredagar och "hem" när skolan börjar måndag morgon. Vi byter veckor med exet på fredagar så det kommer bli lång pendling fredag em och sedan måndag - torsdag veckan efter. Jag kommer också gå ner arbetstid vid ev flytt, så barnen får åka och komma hem i rimlig tid trots pendling. Som det är just nu jobbar jag heltid för att få det att gå ihop ekonomiskt.... Lämnar barnen kl 7 och hämtar vid 17. Så även om vi får längre restid så kommer barnen få mer tid hemma om vi flyttar till gården då jag kommer kunna gå ner i tid en hel del. :) 

Bostadsbyte kommer det bli hur jag än gör då vi växt ut nuvarande boende, 65 kvm på 4-5 personer funkar inte längre... Särbons hjälper mig gärna köpa större nära skolan om vi vill det, men han vill såklart gärna att vi flyttar hem till honom. Men han säger att det är viktigast att det fungerar för oss i vardagen. 

När det blir aktuellt med högstadie är det 30 min med direktbuss till skolan, så allt blir enklare då, även med kompisbiten. 

Anonym (Ellen) skrev 2023-05-01 16:30:04 följande:

1 h pendling är ganska långt men är det direktbuss brukar det gå ganska bra. Värre om man måste hålla på och byta bussar/tåg.

Det går ju att byta brytdagen också så att barnen byter tex på onsdagar. Då blir det pendling mån- ons ena veckan och 5 resor fram/tillbaka (onsdag em går de till pappan) och andra veckan blir det resa ons em-fre 5 resor.

Så slipper de åka 5 dagar på rad/10 resor fram och tillbaka varje vecka. Iofs får de då pendla varje vecka men bara 2,5 dagar i veckan.

Ett annat alternativ är ju att du/ni väntar med flytten tills de börjar högstadiet. Men eftersom barnen själva vill så provbo hos din särbo nu fram till sommarlovet så får de känna på hur det känns med resorna. 

Du måste väl inte heller köpa hus vid skolan eller flytta till särbon om ni kan bo kvar där ni bor nu? 

• Jemp

Hur gamla är barnen? Hur många extravändor är du beredd på att köra per dag för hämtning/lämning hos kompisar? 
    Är det rimligt med djur osv med de pendlingstiderna? Jobbar du på samma ort som skolan? 

Håller med om en testperiod först, ni verkar ju ha goda förutsättningar för det. Såpass unga barn skulle jag dra mig för det men det beror också på hur pass deras liv skulle förbättras. Du nämner tex hästar, men kanske inte en vardag som går ihop med egen häst? Hur mogna är barnen, hur mycket litar du till deras omdöme/åsikt? 

Jag är själv uppvuxen med skilda föräldrar, inte så långt ifrån men hade mer kompisar på ena orten vilket gjorde att vi spenderade absolut mest tid närmre min mamma även under pappaveckor och det var ofta svårare att få kompisarna att komma på besök hos pappa trots bra kollektivtrafik. 

Låter för övrigt bökigt/underligt att din partner skulle bekosta "eget" hus åt dig om ni inte flyttar ihop? 

• Anonym (Ellen)

Som sagt ts testa fram till sommarlovet! Då får både du och barnen känna på hur det känns med resorna.

Det blir ju 4 h/dag för dig i bil när det ska skjutsas, bensinpriser osv också som du måste ta med i beräkningen.

Att pendla är ju också lättare nu när det är ljust, värre på vintern med mörker, snö och hala vägar.

Så behåll ditt boende ett tag men flytta ut till särbon och känn på det. 

Ett annat alternativ är ju att köpa hus vid skolan nu, bo ett par år tills högstadiet och därefter flytta.

Har du 4 barn, hur gamla är dem? Tänker att de kommer ju säkert fixa pendlingen och orkar de inte kan de ju bo hos pappan på veckorna och dig på helgen.
    Värre för dig som måste köra 2 ggr dagen i 2 h dit och hem.

• Sehaol

Jag jobbar nära skolan, så isåfall så är jag på jobbet när dem är i skolan. Så det blir väl en 2,5 h i bilen för mig dem dagarna det är skola då... Inte jättekul kanske men det är ju det eller 2 h extra på jobbet 5 dagar i veckan. Vi har elbil och solceller så vi åker billigt.
    Djur finns redan på gården som sköts varje dag, så hästar är inga problem att skaffa, några djur till märks inte :) sedan även hund som vi pratat om. Sonen kan ha sina trummor och mecka i Verkstan. 
    Tre barn i låg - mellanstadiet.
    Får ju såklart skjutsa barnen till kompisar och kalas osv. på helgerna sen också. Men det gör jag ju redan i dagsläget.
    Men är ändå lite fundersam om dem förstår vad det innebär om vi flyttar. Så det måste bli en prövotid innan jag säger upp huset vi hyr. Så får jag väl magasinera möbler osv. Och skiter det sig sen ändå och det blir för lång pendling för barnen så har jag pengar så jag kan köpa ett hus nära skolan igen isåfall.

• Sehaol

Skulle kännas så tråkigt att bo fem år i ett litet skruttig hus nära skolan, och jobba som en idiot bara för att få ihop det ekonomiskt, för att barnen ska få leka med kompisar ibland.... Jag och barnen saknar särbo, hund, häst osv varje dag. Känns som ett halvt liv litegrann

• Anonym (Ellen)

Du behöver väl inte magasinera möblerna, behåll det boende ni har medan ni provbor.

Om de yngsta går i lågstadet är det ju mer än några år till högstadiet. Men som sagt kan ju barnen på hos pappan lite mer om pendlingen känns jobbig för dem. 

• Jemp
    Sehaol skrev 2023-05-01 18:52:12 följande:

Jag jobbar nära skolan, så isåfall så är jag på jobbet när dem är i skolan. Så det blir väl en 2,5 h i bilen för mig dem dagarna det är skola då... Inte jättekul kanske men det är ju det eller 2 h extra på jobbet 5 dagar i veckan. Vi har elbil och solceller så vi åker billigt.
    Djur finns redan på gården som sköts varje dag, så hästar är inga problem att skaffa, några djur till märks inte :) sedan även hund som vi pratat om. Sonen kan ha sina trummor och mecka i Verkstan. 
    Tre barn i låg - mellanstadiet.
    Får ju såklart skjutsa barnen till kompisar och kalas osv. på helgerna sen också. Men det gör jag ju redan i dagsläget.
    Men är ändå lite fundersam om dem förstår vad det innebär om vi flyttar. Så det måste bli en prövotid innan jag säger upp huset vi hyr. Så får jag väl magasinera möbler osv. Och skiter det sig sen ändå och det blir för lång pendling för barnen så har jag pengar så jag kan köpa ett hus nära skolan igen isåfall.

Tro mig, hästar och hund märks! 
    Snart nog slutar ju också barnen fritids, har träningar på vardagar, det ska in läxläsning under eller efter timmarna i bil osv. 
  • Elin P

Nej hade inte flyttat utan väntat isåfall om du vet att det ändå kan lösa sig om några år. 

Min son är 11 och hans kompisar är viktigast i världen för honom. En av hans kompisar flyttade långt bort lite som du beskriver och tyvärr har denna kille hamnat väldigt utanför kompisgänget. För att det inte går att umgås med honom spontant efter skolan som det gick tidigare. 

Tänk också hur mycket tid du kommer att få lägga på skjuts då barnen vill till sina kompisar "hemma". Så nej hade aldrig valt att göra så.

• Anonym (Malin)

Vännerna är alltid viktigast tycker jag. 

• Anonym (Anonym)

Nu bodde jag på landet som barn och hade en timme till och från skolan (låg till högstadiet). Samt många skolvänner ca 40 min/timme bort. Det var liksom så det var och det var inte konstigt eller jobbigt för oss. Barn anpassar sig och hur ofta umgås era barn i dagsläget med vänner efter skolan? 

Jag skulle rösta för att flytta ihop med särbon.

• Sehaol
    Anonym (Anonym) skrev 2023-05-03 13:11:18 följande:

Nu bodde jag på landet som barn och hade en timme till och från skolan (låg till högstadiet). Samt många skolvänner ca 40 min/timme bort. Det var liksom så det var och det var inte konstigt eller jobbigt för oss. Barn anpassar sig och hur ofta umgås era barn i dagsläget med vänner efter skolan? 

Jag skulle rösta för att flytta ihop med särbon.

Ja jag är själv uppvuxen på landet och det vi gjorde efter skolan var att åka hem och sköta om djuren och hästarna. Ibland fick en kompis följa med men då vi bodde en bit bort sov dem oftast över då. Var ju oftast på fredagar då eller helgen. Men detta var ju mer i högstadie åldern och uppåt, och då kommer det ju som sagt lösa sig av sig självt för oss. :) I dagsläget är det nästan aldrig lek efter skolan, utan bara på helgerna några timmar då och då. Och då vi bor så trångt nu så är det i princip alltid hos kompisarna... Hos pappan har dem nog lite liknande. Men han bor ju som sagt nära skolan och kompisar.
  • Sehaol

Intressant att läsa all tankar om för och emot, dem är precis som mina tankar lite kluvna åt båda hållen! Men har hittills bara sett det omöjliga i att flytta långt bort, men kanske börjar se möjligheterna och att de kan funka ändå. Vi kommer börja med en testperiod :D
    Funkar det inte alls så köper jag ett hus eller lgh i närheten och är särbo några år till, det är inte mer än så tänker jag. Då har vi ialafall testat!

Svar på tråden Kompisar eller familjen och intressen. Vad är viktigast för barn?