• Baramammaella

Precis plussat på graviditetstest och igår kväll drack jag alkohol…. Panik!

Igår kväll var det lördag och fint väder. Åt god mat och drack en HEL flaska bubbel efter en hård dags arbetspass på jobbet. Imorse upptäcker jag hur brösten spänner nå ofantligt och får knappt plats i bhn som jag alltid använder. Tar ett test och mycket riktigt.... gravid! Nu får jag panik. Har inte riktigt sjunkit in i tanken att jag faktiskt är gravid ännu. Och tagit ställning till hur jag vill/kan göra med graviditeten. Men oroar mig mycket för att jag drack vin igår. Är inte  En väldigt känslig period för foster nu? Jag räknade ut att jag är i V 3+5.?

• Svar på tråden Precis plussat på graviditetstest och igår kväll drack jag alkohol…. Panik!
  • Amima
    Hej!! Jag har en son på 5 månader och gick precis igenom ditt dilemma när jag fick reda på att jag va gravid. Jag hade varit på en blöt 30- årsfest där jag blev mer packad än jag varit på ÅR, spydde till och med. Detta va ca 2 veckor efter själva sexet när mitt barn blev till. Jag nojjade och googlade och stressade... 
    Mitt barn föddes helt friskt och har inga men vad vi märkt alltså. Vad jag kan säga är att det verkar vara MÅNGA som druckit före de vetat att de va gravida och fått fullt friska barn. Jag har läst att bebisen får näring från gulesäcken alldeles precis i början och denna är inte sammankopplad med mammans blodomlopp, således överförs inte alkoholen till bebisen i detta tidigare skede. Huruvida det stämmer och hur mycket man kan lita på det vet jag inte. Men om du druckit en flaska bubbel extremt tidigt i graviditeten  vid ETT tillfälle skulle jag tro stt risken för skador på ditt barn är MINIMAL. Är ingen läkare eller barnmorska så kan givetvis inte säga säkert ♥️♥️ kram lycka till med allt! 
  • Baramammaella
    Amima skrev 2023-05-07 15:34:53 följande:
    Hej!! Jag har en son på 5 månader och gick precis igenom ditt dilemma när jag fick reda på att jag va gravid. Jag hade varit på en blöt 30- årsfest där jag blev mer packad än jag varit på ÅR, spydde till och med. Detta va ca 2 veckor efter själva sexet när mitt barn blev till. Jag nojjade och googlade och stressade... 
    Mitt barn föddes helt friskt och har inga men vad vi märkt alltså. Vad jag kan säga är att det verkar vara MÅNGA som druckit före de vetat att de va gravida och fått fullt friska barn. Jag har läst att bebisen får näring från gulesäcken alldeles precis i början och denna är inte sammankopplad med mammans blodomlopp, således överförs inte alkoholen till bebisen i detta tidigare skede. Huruvida det stämmer och hur mycket man kan lita på det vet jag inte. Men om du druckit en flaska bubbel extremt tidigt i graviditeten  vid ETT tillfälle skulle jag tro stt risken för skador på ditt barn är MINIMAL. Är ingen läkare eller barnmorska så kan givetvis inte säga säkert ♥️♥️ kram lycka till med allt! 
    Tack för ditt lugnande svar! ❤️
  • Maymom

Precis. Moderkakan har inte kommit igång än. så än så länge får embryot inte i sig det du äter och dricker. Som huvudregel kan man säga att innan man ens misstänkt att man är gravid så är det ingen fara.(sen finns de undantagen som inte känt av graviditeten alls innan barnet kommer, där gäller såklart inte det.)
    😊

så du behöver inte oroa dig!

• Nyponet01

Ingen fara! Var med om samma i första graviditeten. Fint gosse barn blev det.  Kanske bara är bra med lite blodförtunnande Flört

Svar på tråden Precis plussat på graviditetstest och igår kväll drack jag alkohol…. Panik!