• Yennix

Ta tillbaka bohag från föräldrarna

Hej

Vet inte om detta blev rätt kategori.
    Men mitt dilemma är att jag som ensam förälder ska nu flytta med min son. Vi har bott en tid hos mina föräldrar och innan min son blev född tyckte dom att det var en bra ide att flytta mitt bohag (som jag hade i ett hyrt förråd) till deras hus. 
    Visste inte riktigt vart jag och min son skulle bo, mycket var väldigt oklart. Pappan bor i ett annat land och vi har rest mycket emellan.
    Men under den här tiden då jag gick med på att flytta mitt bohag till deras hus så har dom packat upp och använt mycket av de som var mitt. Vilket är väl ok från mitt håll, bättre att det används istället för att bara ligga i en låda.
    Till "problemet, jag vet inte hur jag ska göra eller säga på ett bra sätt att jag vill ta tillbaka mina grejor då vi kommer flytta långt ifrån varandra och känner nästan på mig att jag kommer få till svar i stil med Men kommer det där att passa i din nya lägenhet? Är det värt att dra med det där? Vi tänkte och vi trodde... Ja kan ju säga att dom har under lång tid fattat olika beslut över mitt huvud och ifrågasätter jag blir det en himla diskussion.
    Känns tråkigt att bara "lämna" kvar men jag gruvar för att börja packa eller ens nämna att jag tänkt eller skulle vilja ta med tex dom där barstolarna från morfar. Vill inte och orkar inte ta den fajten då dom samtidigt har ställt upp så mycket och låtit oss få bo hos dom.
    Förlåt om det blev ett rörigt inlägg men är så kluven i detta och behöver få skriva av mig och kanske få några kloka ord.

Ha en fin dag 
  • Svar på tråden Ta tillbaka bohag från föräldrarna
  • Anonym (A)

Vet inte riktigt vad du vill ha för svar. Självklart ska du ta med dig dina saker. Säg som det är, att du behöver dom. Om det känns obehagligt att säga det och du tror de kommer att vilja behålla något, så bestäm dig i förväg vad du skulle kunna tänka dig att lämna hos dom.

Även om jag tycker det är fel att de ska behålla dina saker så förstår jag att det är jobbigt för dig. Så en kompromiss, då får du förhoppningsvis med det det mesta till ditt nya boende. 

• Anonym (Farsa)

Självklart ska du ta med dina prylar.

De flesta föräldrar har problem med att utflyttade barnen lämnat kvar prylar som bara tar plats.

• Yennix
    Anonym (A) skrev 2023-05-09 11:03:59 följande:

Vet inte riktigt vad du vill ha för svar. Självklart ska du ta med dig dina saker. Säg som det är, att du behöver dom. Om det känns obehagligt att säga det och du tror de kommer att vilja behålla något, så bestäm dig i förväg vad du skulle kunna tänka dig att lämna hos dom.

Även om jag tycker det är fel att de ska behålla dina saker så förstår jag att det är jobbigt för dig. Så en kompromiss, då får du förhoppningsvis med det det mesta till ditt nya boende. 

Haha ja jag vet inte riktigt själv vad jag förväntade mig för svar men typ nått som du skriver

Jag ska börja med att se över det käraste och vad jag skulle vilja ha med.
  • Zouxman

Jadu?

Orkar du inte ta fajten så får du ju strunta i att ta fajten, ingen på detta forumet kan hjälpa dig ta fajten åt dig.

Säg jag tar mina grejer med mig, blir det inga protester får du med dig dina grejer, protesterar dem så säger du bara Ok, ni får behålla dem för jag orkar inte diskutera saken.

Då har du inte bråkat och du förlorar bara om det blir som du tror det ska bli.

• Lönnsirap

Jag tänker att du får förbereda dig på både det ena och andra, men att du faktiskt inte kan "veta" innan du faktiskt frågar mamma och pappa.

Jag vet inte riktigt hur dina föräldrar är, men vet du det själv? Någonting får dig ju att förutsätta att de vill behålla dina grejer... men kolla med dem? Kanske har de använt dina grejer för att de i första hand använder det som finns, inte att det är speciellt viktiga grejer för dem.

Rent krasst så är det ju "bara" att lyfta frågan lite försiktigt, så du ser hur de tänker. 

Om du vill att de ska behandla dig som vuxen och om du vill ha dina grejer, så lyft det med dom! Eller börja i andra änden... Fråga dem om de tror det är lönt att flytta alla grejer...

Hur som helst tycker jag du som vuxen ska ta ansvar för dina prylar. Kanske vill dina föräldrar ha dem, kanske spaar de dem för din skull. Oavsett vilket, så ska du lyfta det och ansvara för hur du gör. Vad de gör har du ingen makt över, men du bör själv göra det du kan stå för.

• Anonym (...)

De vet väl att du ska flytta?
    Säg bara "nu när jag planerar för flytten så kommer jag behöva ha mina prylar X och Y men jag vet att ni har använt det ett tag". 
    Säger de något, blir sura eller så, så får du tacka dem så otroligt mycket för att du fått ha sakerna där men att det alltid varit dina saker, vilket de vetat om, och nu behöver du dem. slut på storyn. 

• Yennix
    Zouxman skrev 2023-05-09 11:43:29 följande:

Jadu?

Orkar du inte ta fajten så får du ju strunta i att ta fajten, ingen på detta forumet kan hjälpa dig ta fajten åt dig.

Säg jag tar mina grejer med mig, blir det inga protester får du med dig dina grejer, protesterar dem så säger du bara Ok, ni får behålla dem för jag orkar inte diskutera saken.

Då har du inte bråkat och du förlorar bara om det blir som du tror det ska bli.

Helt rätt och det förstår jag också att ingen här på forumet kan ta fajten. 
    Jag var less och frustrerad när jag skrev speciellt att det tas beslut över mitt huvud. Så behövde skriva av mig för jag vet denna fajt väntas. Som jag själv ska ta och ingen annan.
  • Yennix
    Lönnsirap skrev 2023-05-09 12:15:57 följande:

Jag tänker att du får förbereda dig på både det ena och andra, men att du faktiskt inte kan "veta" innan du faktiskt frågar mamma och pappa.

Jag vet inte riktigt hur dina föräldrar är, men vet du det själv? Någonting får dig ju att förutsätta att de vill behålla dina grejer... men kolla med dem? Kanske har de använt dina grejer för att de i första hand använder det som finns, inte att det är speciellt viktiga grejer för dem.

Rent krasst så är det ju "bara" att lyfta frågan lite försiktigt, så du ser hur de tänker. 

Om du vill att de ska behandla dig som vuxen och om du vill ha dina grejer, så lyft det med dom! Eller börja i andra änden... Fråga dem om de tror det är lönt att flytta alla grejer...

Hur som helst tycker jag du som vuxen ska ta ansvar för dina prylar. Kanske vill dina föräldrar ha dem, kanske spaar de dem för din skull. Oavsett vilket, så ska du lyfta det och ansvara för hur du gör. Vad de gör har du ingen makt över, men du bör själv göra det du kan stå för.

Dom tänker bara kortsiktigt och här och nu. Nu har vi en lösning och nu tänkte vi så här. Men när jag frågar eller har nån fundering om det dom tänkt så blir det lite försvar och diskussion om det hela. 

Att dom plockat upp och använder mina grejer är ingen tanke mer än att det skulle ju plockas upp sedan glömts bort att det är mina grejer. Nått jag märker är att dom blir kanske lite ställd sedan när jag påpekar att det är mitt. 

Men ska börja se över det käraste och vad som jag vill ha med.
  • Lönnsirap
    Yennix skrev 2023-05-09 13:49:11 följande:
    Dom tänker bara kortsiktigt och här och nu. Nu har vi en lösning och nu tänkte vi så här. Men när jag frågar eller har nån fundering om det dom tänkt så blir det lite försvar och diskussion om det hela. 

Att dom plockat upp och använder mina grejer är ingen tanke mer än att det skulle ju plockas upp sedan glömts bort att det är mina grejer. Nått jag märker är att dom blir kanske lite ställd sedan när jag påpekar att det är mitt. 

Men ska börja se över det käraste och vad som jag vill ha med.
    Problemet med "gratis" är ju just att det ibland kostar annat än pengar. I ditt fall kostade tydligen att förvara grejer hos andra att dessa plockades fram och satte igång att användas.

Jag tänker att du bör fixa en fungerande plan för dig själv kring vad du tycker är viktigt att ta med sig och vad som av olika anledningar inte riktigt är värt besväret. 
  • Anonym (Svar på tal)

Hej! Nu när vi snart ska flytta är det dags att börja packa ner/hämta mina saker som har varit hemma hos er. Passar det dag x? Hör av er annars så vi kan komma överens om en bra tid. Kram!

Svar på tråden Ta tillbaka bohag från föräldrarna