• Anonym (Asdfgh)

Gender disappointment?

Nån som varit med om det? När släppte det för er?

• Svar på tråden Gender disappointment?
  • Polyrytm

Vad är det? Besvikelsen över sitt kön, sin micropenis?

• Anonym (det)
    Det går över när man inser att bebisen är en egen människa, inte en leksak som man skaffar för att ha nåt att leka med. De flesta brukar inse det redan innan de försöker bli föräldrar, men för en del tar det lite extra tid.

I värsta fall kommer man aldrig över det och anklagar den nya lilla människan för sin egen besvikelse eller kanske vägrar inse den nya lilla människans egen person och kräver att de ska tillgodose föräldrarnas behov i alla lägen och leva sina liv för förälderns skull. Se även narcissistisk förälder för mer information. 
  • Polyrytm

Finns det inga svenska ord man kan använda i en sådan här frågeställning?

Typ: Besvikelsen över fel kön på barnet-Era tankar?
    Allt blir så amerikaniserat.

Ontopic så kan jag förstå de föräldrar som av olika anledningar fantiserat och hoppats på ett visst kön, och sen blir besvikna till en början.

Men om besvikelsen inte går över fort utan kanske växer och blir ett problem så tycker jag det är otacksamt och ett hån mot livet. Friska, fungerande barn är en gåva, oavsett kön.

• Anonym (?)

Får jag fråga varför du skriver begreppet på engelska? Det är inget nytt begrepp och finns på svenska, och om man ska gå efter alla trådar här på Familjeliv så verkar det vara många som är missnöjda med könet på barnet

• Anonym (Sådär)
    Anonym (Asdfgh) skrev 2023-05-10 12:35:40 följande:
    Gender disappointment?

Nån som varit med om det? När släppte det för er?

Det släpper när du tar på svenska, inte så märkvärdigt då, Det kommer ut en unge, inget kön. 
  • Anonym (Asdfgh)
    Anonym (?) skrev 2023-05-10 13:02:17 följande:

Får jag fråga varför du skriver begreppet på engelska? Det är inget nytt begrepp och finns på svenska, och om man ska gå efter alla trådar här på Familjeliv så verkar det vara många som är missnöjda med könet på barnet

Därför att jag hade bara hört termen på engelska?
  • Anonym (det)
    Polyrytm skrev 2023-05-10 13:01:23 följande:

Ontopic så kan jag förstå de föräldrar som av olika anledningar fantiserat och hoppats på ett visst kön, och sen blir besvikna till en början.

Men om besvikelsen inte går över fort utan kanske växer och blir ett problem så tycker jag det är otacksamt och ett hån mot livet. Friska, fungerande barn är en gåva, oavsett kön.

Ontopic - finns det inget svenskt ord man kan använda i ett sådant svar?

Typ: tillbaka till ämnet. 
  • Postman

Precis, mycket klokt sagt. 👍🏻
  • Anonym (swenglish)
    Anonym (det) skrev 2023-05-10 13:23:23 följande:

Touché!

Det blir så avtändande när en tråd börjar på engelska. 

Orkar inte ens svara på kärnfrågan.
  • Polyrytm
    Anonym (det) skrev 2023-05-10 13:23:23 följande:

Poäng.😊
  • Anonym (Asdfgh)
    Anonym (swenglish) skrev 2023-05-10 13:29:53 följande:
    Touché!

Men du orkade ändå skriva ett svar.
  • Anonym (flerbarnsmor)

Visste inte att det var ett begrepp, men ja, det har jag upplevt! Flera gånger faktiskt. Då visste jag könet redan innan barnet föddes. Det släppte i samma ögonblick jag höll mitt barn i famnen första gången. Att få ett välskapt barn är en sådan oerhörd gåva, könet är av underordnad betydelse. Ändå hade jag en intensivt  brinnande längtan efter visst kön, då jag redan hade av det andra. Det var också skälet till att jag tog reda på könet under graviditeten. För att kunna mentalt förbereda mig om det nu inte var önskat kön och inte hoppas in i det sista och bli "besviken" vid förlossningen. Barnet hade inte det kön jag önskade, men känslor kring det blåste, som sagt, bort som en virvelvind mycket fort!

• Anonym (flerbarnsmor)
    Anonym (swenglish) skrev 2023-05-10 13:29:53 följande:
    Touché!

Svarar i en tråd gör man väl om man har något att bidra med. Kommentarer som "avtändande" och "orkar inte ens..." är bara onödiga. Spar din ork till något vettigare.
  • Anonym (Asdfgh)
    Anonym (flerbarnsmor) skrev 2023-05-10 13:52:07 följande:

Visste inte att det var ett begrepp, men ja, det har jag upplevt! Flera gånger faktiskt. Då visste jag könet redan innan barnet föddes. Det släppte i samma ögonblick jag höll mitt barn i famnen första gången. Att få ett välskapt barn är en sådan oerhörd gåva, könet är av underordnad betydelse. Ändå hade jag en intensivt  brinnande längtan efter visst kön, då jag redan hade av det andra. Det var också skälet till att jag tog reda på könet under graviditeten. För att kunna mentalt förbereda mig om det nu inte var önskat kön och inte hoppas in i det sista och bli "besviken" vid förlossningen. Barnet hade inte det kön jag önskade, men känslor kring det blåste, som sagt, bort som en virvelvind mycket fort!

Tack för svar. Jag har nog samma resa som dig, fick igår reda på att barnet i magen nog är samma kön som det jag har och blev lite paff över hur jag reagerade, hade nog någonstans  en önskan av ?ett av varje? antar jag. Jag är dock glad över graviditeten och barnet är så välkommet och efterlängtat, och verkligen en gåva känns det som, men jag reagerade på hur jag reagerade och kände liksom. Känns skönt att höra att det blåste över fort för dig!
  • xnfsm

Tack. Exakt så. På allt du skrev. 
  • Anonym (Asdfgh)
    xnfsm skrev 2023-05-10 23:24:39 följande:
    Tack. Exakt så. På allt du skrev. 

Ber verkligen om ursäkt att jag skrev termen på engelska, jag hade bara hört den som vedertagen term just på engelska.

Folk verkar i stor grad fastnat på det och inte min underliggande fråga vilket känns tråkigt.

• Polyrytm
    Anonym (Asdfgh) skrev 2023-05-11 08:24:17 följande:

Ber verkligen om ursäkt att jag skrev termen på engelska, jag hade bara hört den som vedertagen term just på engelska.

Folk verkar i stor grad fastnat på det och inte min underliggande fråga vilket känns tråkigt.

Allt är förlåtet och nu går vi vidare.😊
Svar på tråden Gender disappointment?