• emmanol

Fint större hus eller resa?

Så, vad föredrar ni? Bo lite sämre och ha mer pengar att resa eller bo i hus och ha mindre pengar för resor medans barnen är unga? 

Vi bor i ett fint radhus i ett väldigt barnvänligt område. Vi kan gå till förskola och alla skolor ligger nära och vi kan gå till centrum där vi bor, ja allt är nära. Men vi behöver mer plats för gäster. 

Vi kan köpa ett fint hus nu men det ligger utanför staden där vi bor och det är 20 minuter längre pendlingstid och det finns inte något där förutom barnens skolor. Samtidigt är det tryggt att komma utanför staden såklart. Mitt största dilemma är dock att vi kommer inte kunna spara mycket och då kommer vi inte kunna resa med barnen så mycket. En sak som eventuellt också är positiv är att ena sonens pappa bor i samma område där huset ligger så han får närmre båda föräldrar.

Vad hade ni valt? Ett större bättre hus att växa upp i eller stannat i ett mindre bra radhus men med bra läge? Bo sämre = mer resor. 

• Svar på tråden Fint större hus eller resa?
  • Anonym (K)

Vi har prioriterat stor fin lägenhet framför resor. 

• Hjelm

Det beror ju helt på personliga preferenser.

Har ni en vision om att kunna resa massor med familjen, gör ni klokast i att bo kvar om ni tycker om det boende ni redan har.

Känns det viktigare för er med ett större eller annorlunda hem, ska ni prioritera det.

Inget som är rätt eller fel i sig.

Däremot ifrågasätter jag att köpa ett större hem för gästers skull. 

• Kvittning

Jag tycker ert radhus låter ganska perfekt för er familj. Köpa hus för att man behöver mer plats för gäster känns faktiskt som en rätt märklig anledning. Hade det varit så att ni hade behövt fler sovrum för att själva få plats hade det varit en annan sak, men hur ofta har ni gäster egentligen? Är väl bättre att klämma ihop sig de gångerna alt. boka hotellrum till gästerna (vilket borde vara billigare än att köpa ett hus för deras skull).

• Lönnsirap

Jag hade lungt valt: smidigt vardag. Med gångavstånd till transporter för tonåringar och att kunna gå till centrum.

Den där tryggheten som du tror finns i det stora huset, 20 minuter bort ÄR en dagdröm. Likaså att gästerna kommer få bättre plats.... 

Är det nattgäster, eller vanliga fester? Och hur ofta skulle ni orka med det?

Mitt hetaste råd är att ta in lite städning, rensa ut ur radhuset och se om det känns bättre. Vill ni sedan sälja... Fine! Men sitt inte och dröm om plats om ni faktiskt mest.behöver rensa!

• Anonym (Resa och radhus)

Jag hade valt att bo kvar i radhuset och att resa. Idag bor jag i radhus i ett område där det är blandat med lägenheter och radhus. Jag har gångavstånd till det mesta. Det är helt perfekt tycker jag. Barnen har mycket kompisar i området och jag tror att det blir mycket mer spontanlek än om man bor i ett villaområde. Överhuvudtaget tycker jag det verkar tråkigt att bo i villa mer jobb och mer ensamt. Jag är dock ingen hemmamänniska utan gillar att resa och det gör resten av familjen också. Hur du ska göra beror på dina intressen förstås.  När det gäller plats för gäster så kommer ju dagen när barnen flyttar och då blir det plötsligt massa plats. Det är stor åldersskillnad mellan våra barn och den äldsta har nyligen flyttat ut det går snabbare än vad man tror.

• Spucks

Jag skulle generellt prioritera boendet - av samma anledning flera skrev: man tillbringer mycket tid under hela året i sitt hem, mycket lite på en resa.
    Men i ert fall först
    år jag inte tankegången: ni verkar ju bo helt perfekt, speciellt för era barn. Jag ser inte meningen med att flytta för att få mer plats åt gäster (hur oftas har ni gäster som stannar mer än några timmar?), när det innebär en försämring i det dagliga livet (pendling till jobbet).

• Anonym (Jj)

Jag hade bott kvar. Kan inte se något positivt alls med huset, bortsett från att ena barnet har närmare till pappan. Men behöver större boende för gäster? Man bor väl för sin egen skull? Låter skevt att köpa dyrare boende och därmed kunna spara mindre och inte resa lika mycket bara så att man kan husera gäster bättre. Vårt boende är för vår familj, inte en chans att jag skulle lägga mer pengar och energi på boendet varje månad för gästers skull. Ni verkar bo bra nära till allt och ert nuvarande boende ger mer ekonomisk frihet och möjlighet att ge barnen fler reseupplevelser under uppväxten och generellt mer tid tillsammans för er och er familj (mindre att sköta om hemma, inte massa pendling och körande etc).

• Anonym (Jvtu)

Vilket är viktigast?

A) Att era gäster har större utrymme när de är hos er.

B) Att ni och era barn får resa mer samt ha närmare till jobbet?

För min del hade det inte ens varit en fråga. B alla dagar i veckan.

• Anonym (…)

När vi hade ett liknande val valde vi ett billigare hus. Inte bara för att kunna resa men för att ha större ekonomisk flexibili. 

med oengarna du sparar får du större trygghet om något skulle hända. Du kan spara långsiktigt och bygga en förmögenhet och du kan kosta på mer resande. 

• Anonym (Dr+Dr)

Väljer att ha marginaler.....och att resa är en av de saker jag gör med mina marginaler.
    Vi är två vuxna i hushållet som tjänar +80.000 kr vardera före skatt. Trots det har vi inte köpt ett hus på över 2 miljoner, senaste vi köpte var för 950.000 kr. Det gör att vi inte har några lån idag, och faktiskt varesig behöver bry oss om räntehöjningar eller om bilen behöver servas. Det gör att vi kan resa när vi vill.
    Vi har inte valt att bosätta oss i en storstad, utan med närhet till naturen. Det har givetvis hjälpt till när det gäller att hitta prisvärd bostad. Däremot är det 30 min kollektivt till storstad.

För egen del skulle jag inte lägga alla pengar jag hade per månad på bostad, och definitivt inte så mycket så att marginalerna försvinner.

• Skeppshund

Vi väljer boende framför resor. Men med tanke på att det är fyra små kottar så har det sina naturliga förklaringar det 😅

• Anonym (Boende)

Alltså allt beror väl på varförTS vill ha hus?

Jag skulle själv aldrig välja radhus före hus, har testat båda och avskydde radhus. Insyn konstant i trädgården som var alldeles för liten för lek och den odling jag vill ha. Växte också upp i villaområde och det fanns då alltid kompisar där med. Men det finns ju de som tycker annat (och säkert också trevligare radhus än det jag bodde i med pytteuteplatser och rätt lyhört mellan grannar). För egen del är radhus något jag bara kommer bo i igen den dagen jag är för gammal att orka en hel trädgård igen.

Men vill TS bara ha hus för att kunna ta emot gäster känns det kanske som en dyr investering om radhuset är något de annars trivs i. Å andra sidan kanske TS har gäster väldigt ofta och det är en viktig del i livet.

Svar på tråden Fint större hus eller resa?