Hur tar man sig ur en depression utan medicin?
Hej alla!
Jag har svårt att komma förbi en depression som uppstod när mitt förhållande tog slut. Har tillåtit mig själv att sörja och vara ledsen. Pratat med vänner och sådär. Ventilerat och inte blockerat eller försökt förtränga. Ältat mycket och bla bla, det klassiska. Men nu hänger jag liksom kvar i det där dova molnet av att ingenting känns roligt. Är trött och vill sova hela tiden. Känner mig inte glad över en varm och solig helgdag liksom, nära till gråt osv. Orkar inte äta mat, har ingen aptit.
Vad är era bästa tips för att komma ut ur det här mörkret, och då vill jag inte ha tips om antidepressiva eller terapi, utan andra strategier. Motion vet man ju också, men tänker kanske någon tankeställare som hjälpte just dig eller något annat knep?
Tycker att det här är ett så himla märkligt tillstånd, fattar inte själv hur jag inte bara kan skärpa mig och börja njuta av livet som vanligt? Som att sitta i solen med en öl i handen och bara snacka skit med en polare, jag VET ju att jag visst tycker att det är härligt egentligen! Men varför tycker jag inte det nu liksom? Asså jag vet ju varför men ändå.