• Anonym (Sandra)

Hur tar man sig ur en depression utan medicin?

Hej alla!

Jag har svårt att komma förbi en depression som uppstod när mitt förhållande tog slut. Har tillåtit mig själv att sörja och vara ledsen. Pratat med vänner och sådär. Ventilerat och inte blockerat eller försökt förtränga. Ältat mycket och bla bla, det klassiska. Men nu hänger jag liksom kvar i det där dova molnet av att ingenting känns roligt. Är trött och vill sova hela tiden. Känner mig inte glad över en varm och solig helgdag liksom, nära till gråt osv. Orkar inte äta mat, har ingen aptit.

Vad är era bästa tips för att komma ut ur det här mörkret, och då vill jag inte ha tips om antidepressiva eller terapi, utan andra strategier. Motion vet man ju också, men tänker kanske någon tankeställare som hjälpte just dig eller något annat knep? 

Tycker att det här är ett så himla märkligt tillstånd, fattar inte själv hur jag inte bara kan skärpa mig och börja njuta av livet som vanligt? Som att sitta i solen med en öl i handen och bara snacka skit med en polare, jag VET ju att jag visst tycker att det är härligt egentligen! Men varför tycker jag inte det nu liksom? Asså jag vet ju varför men ändå.

• Svar på tråden Hur tar man sig ur en depression utan medicin?
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (S) skrev 2023-05-14 15:57:45 följande:

Tycker du reagerar på samma sätt som de som vill ha medicin, du vill ha en enkel lösning. Vill man bli frisk får man göra jobbet, motionera, aktivera sig, äta ordentligt osv. 

Grejen är, det är så himla dumt att jag väljer att svara på den här sopiga kommentaren när jag har fått så himla många andra helt fantastiska och hjälpsamma svar, men jag kan inte låta bli asså. För jag är så trött på den här attityden som du kommer med.

För det första har jag inte skrivit någonstans att jag är emot medicinering och den här tråden ska absolut inte handla om ifall antidepressiva är bra eller dåligt. Men eftersom att jag redan VET att folk kommer tipsa om medicin så ville jag förtydliga att det är ett onödigt tips, eftersom att det är en metod jag redan känner till. Om du tycker det är en enkel lösning eller inte bryr sig absolut ingen om. Inte någonstans har jag skrivit att jag inte vill göra jobbet för att må bättre? Du har dragit en slutsats baserat på absolut ingenting, liksom hur mår du själv egentligen? Förlåt men jag vet att man måste äta för att må bra. Jag beskrev mina symtom.

Kan du titta på hur andra människor har svarat mig här i tråden? Det är så man bemöter människor som vågar prata om att dom mår dåligt. Jag bad om handfasta tips, kanske från människor som själva varit deprimerade, jag är intresserad av vad dom i efterhand kände hjälpte dom mest. Jag är inte intresserad av vad du tycker är en enkel lösning och inte. Att du tror det är väldigt självcentrerat.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Mia) skrev 2023-05-14 14:55:21 följande:

Jag läste att man kan få i sig serotonin från valnötter och cashew nötter (eller tryptofan som omvandlas till serotonin). Någon deciliter om dagen ger en dos som kan motsvara vad man tar via läkemedel. 

Annars samma råd som Lix gav ovan. Se till att äta bra, sova tillräckligt, motionera (gärna utomhus) lite mer än vad du känner för och umgås med människor som brukar få dig att må bra. Utöva mindfulness, avslappningsövningar eller meditation.

Sörj, men låt det inte ta över. Avsätt lite tid varje dag till att gråta eller skriva dagbok eller på annat sätt aktivt sörja. Sedan bryter du och tvingar dig till att göra något annat.

Att depression skulle bero på serotoninbrist är en extremt seglivad och utdaterad myt. Aktuell forskning visar att det beror på stressande livsomständigheter. Exempelvis separationer. Mängden serotonin som man kan få i sig från tryptofanrika livsmedel är dessutom försumbart liten, men ett utmärkt sätt för tveksamma affärsidkare att pracka på desperata människor svindyrt kakaopulver.

Visst kan man tugga i sig en näve nötter varje dag, men isåfall för att det är gott.
  • Anonym (Ika)

Med reservation för att klinisk depression är något helt annat än att må dåligt, känna sorg och uppgivenhet tillfälligt så behöver du kanske bara bryta det hjul du hamnat i.
    Var självmedveten (det verkar du redan vara) och försök ta till dig vad du känner. Känslor är inte farliga. Nu känner jag så här... ta in det, försök förstå vad det bottnar i. Om det är saknad, avundsjuka, sorg eller något annat som du behöver. Ofta grundar det sig i behov som vi har. Och sen släpp.

Ha en lista över saker som i vanliga fall brukar funka och/eller gör dig glad, som att inhandla ingredienser och baka eller laga mat, ringa en vän, pyssla med blommor, gå till biblioteket, se en bra film (ha gärna en lista färdig så slipper du hamna i beslut där), gå en promenad, sortera garderoben. 

Livet händer. Äldre generationer har tagit sig igenom kriser, uppbrott och död men där upplever jag att man var mer medveten. Man kanske inte pratade om det öppet, det tänker jag att många äldre vittnar om. Män som förlorar sina fruar och mår dåligt i sin sorg tex. Men man "såg" det. Man umgicks i verkliga livet och både såg och erfor att folk dog, blev arbetslösa och skilde sig. Så det var liksom något som förekom och som hände. Och som man hanterade. 

• Anonym (Reed)

Husdjur kan nog vara en stor hjälp. Vara ute och promenera i naturen. Sysselsätta sig med nåt, baka kanske.

• Lynx123

Har varit precis där och är naturligtvis ingen expert men kan ändå dela med mig hur det fixade sig för mig.

1. Löpning. Varje dag! Ingen hårdträning men efter ett par månader började jag få den där lyckokicken som många beskriver.
    2. Lyssnade på Ricky Gervais ursprungliga radioprogram på XFM - alla avsnitt.
    3. Gjorde några nya aktiviter som inte alls var förknippade med minnen eller associationer, exempelvis hästridning
    4. Hjälpte till på hundgård
    5. Tittade på väldigt simpla och verklighetsavfjärmade program som typ Kardashians och Housewives of Beverly Hills/New York
    6. Virkade som en galning

Huvudsaken var att allt jag gjorde var väldigt förankrat i nuet och inte enbart handlade om mig själv.

Hoppas det här var till liiiite hjälp.

Det kommer bli bra!

Kram

• Anonym (fredrika)

Läste senast idag att lätt till måttlig depression bäst kan behandlas med fysisk träning och samtalsterapi. 

Träning ska ju ge lika bra effekt som vissa mediciner. 

• Anonym (Seahorse)

Onanera mera. Orgasmer kan göra under med hälsotillståndet

• Anonym (Sammalika!)
    Anonym (Bekant) skrev 2023-05-14 15:39:47 följande:

Känner igen en del av det du beskriver. Jag fungerar och jobbar men är ledsen och önskar jag fick dö i en naturlig olycka. Vill inte ta livet av mig men det skulle kännas skönt att slippa livet. Ett självmord tar jag inte med hänsyn till mina barn. 
    Det har hänt saker i mitt liv som folk blir helt chockad över och många händelser är kvar och har blivit normala för mig. Om jag berättar för någon blir det konstig stämning och jag verkar obrydd över situationen och den jag berättar för mår dåligt. Bättre att jag inget säger. 
    Jag mår inte så pass dåligt enlig mig att jag behöver SSRI (ätit i 10+år) längre. Det som finns i mitt liv påverkas inte av ev medicin ändå. Jag får fortsätta så här och vet att lycka aldrig var menat för mig. Att känna mig älskad och behövd kommer jag inte heller få uppleva. Jag känner att den dagen jag blev mamma så dog jag som person och blev en varelse som man har rätt att behandla hur som helst. Låna pengar av, lura och aldrig fråga hur jag mår, hur är det? Behöver du hjälp? Är det något som tynger dig? 
    Eftersom jag jobbar och fungerar tror nog andra att jag har det bra. De har ingen aning. 
    Tror inte jag kvalar in som deprimerad om jag går till läkare. Inget syns på mig. 
    Barnens pappa är deprimerad och suicid, när det kom fram känner jag att mina problem är för små att nämna. 
    Jag ska boka en terapeut på HC eftersom jag inte har någon som vill lyssna. Hatar att det är telefontid för det blir svårt att ringa på arbetstid. 

Åh vad jag känner igen mig i det du skriver!
    Är nog ca 12 år som jag önskat att få dö...
    Och just detta att man ändå genomför sin vardag med ett leende fast hela ens inre skriker att man inte orkar mera! 
    Du är så starkt, modig, driftig, företagsam osv. Tydligen innebär det inte att man behöver omtanke, empati eller att någon lyssnar på vad man säger. När jag säger hur dåligt jag mår så tror folk att jag skämtar och de är avundsjuka över min egentid och så fortsätter de babbla på om sitt...

Och jag är på samma linje som TS när det gäller detta med medicinering. Varför ska jag stoppa i mig beroendeframkallande droger? Kommer folk helt plötsligt att visa empati och behandla mig med respekt då?
  • Anonym (Bekant)
    Anonym (Sammalika!) skrev 2023-05-15 10:46:52 följande:
    Åh vad jag känner igen mig i det du skriver!
    Är nog ca 12 år som jag önskat att få dö...
    Och just detta att man ändå genomför sin vardag med ett leende fast hela ens inre skriker att man inte orkar mera! 
    Du är så starkt, modig, driftig, företagsam osv. Tydligen innebär det inte att man behöver omtanke, empati eller att någon lyssnar på vad man säger. När jag säger hur dåligt jag mår så tror folk att jag skämtar och de är avundsjuka över min egentid och så fortsätter de babbla på om sitt...

Och jag är på samma linje som TS när det gäller detta med medicinering. Varför ska jag stoppa i mig beroendeframkallande droger? Kommer folk helt plötsligt att visa empati och behandla mig med respekt då?
    Jag var tvungen att läsa flera ggr, trodde på allvar jag skrivit ett till inlägg. Jag känner EXAKT lika! Nån kan säga ordagrant -men fy faan jag skulle aldrig palla! Eh tänker jag, det gör jag inte...
    Sen kommer frågan; Har du någon du kan tala med? Jag svarar "nej". 
    Har du sökt hjälp? De har tydligen en kurator nere på  HC nu. (Så nu var problemet löst eller?) 
    Vad ska jag söka hjälp för? Att stå ut att min familj är destruktiv och i vissa fall rent oärlig. 
    Jag har under hela min uppväxt fått höra att jag har "skinn på näsan" eftersom jag aldrig visat mig svag. Det beror på att jag tidigt förstod att ingen fanns för mig. (alkoholism hos förälder) Det tycks fortsätta. 
  • Anonym (Sammalika!)
    Anonym (Bekant) skrev 2023-05-15 11:14:16 följande:
    Jag var tvungen att läsa flera ggr, trodde på allvar jag skrivit ett till inlägg. Jag känner EXAKT lika! Nån kan säga ordagrant -men fy faan jag skulle aldrig palla! Eh tänker jag, det gör jag inte...
    Har du sökt hjälp? De har tydligen en kurator nere på  HC nu. (Så nu var problemet löst eller?) 
    Vad ska jag söka hjälp för? Att stå ut att min familj är destruktiv och i vissa fall rent oärlig. 
    Jag har under hela min uppväxt fått höra att jag har "skinn på näsan" eftersom jag aldrig visat mig svag. Det beror på att jag tidigt förstod att ingen fanns för mig. (alkoholism hos förälder) Det tycks fortsätta. 

Jag sökte kontakt på vc en gång och den personen talade om att ville jag ha ett umgänge md andra människor så fick jag acceptera att det bara var jag som skulle sköta allt.
    Har alltid bjudit och hittat på saker och folk kommer gärna, men de gånger jag blivit tillbaka bjuden är lätträknade...

Jag har försökt få mamma och syskon att förstå, men nej då. De övriga i livet som jag alltid ställt upp för och stötta och hjälpt genom olika saker försvinner alltid när jag börjar tröttna på att bara ge och ge och ge och aldrig få något tillbaka.

En gång fick jag skäl av en fd väninna för att jag aldrig pratade om mig själv och mitt, men då svarade jag att det gör jag ju, men du lyssnar ju inte på vad jag säger. Då svarade människan att då får du väl skrika högre...
    Och så är det fortfarande. 
    Säger jag hur jag verkligen känner så säger folk förvånat - men så är det väl inte? Nejdå verkligen inte jag sitter här och ljuger för det är så roligt att vara en patetisk nolla som ingen vill umgås med utan alla bara utnyttjar för sin egen vinningsskull och sedan blir man behandlad om en hundlort när man inte vill ställa upp mera...

Jag har helt slutat engagera mig i andra människors liv och har slutat erbjuda min hjälp till andra och jag slår dövörat till när folk beklagar sig över saker för varför ska jag lyssna på dem när de inte lyssnar på mig?
    Har väl insett mer och mer att jag kommer leva som en ensam loser resten av livet och på något vis så känner jag väl att jag landar mer och mer i den insikten och får väl acceptera att det är min lott i livet liksom... 

• Anonym (Sammalika!)
    Anonym (Bekant) skrev 2023-05-15 11:14:16 följande:
    Det sägs ju att man måste landa på botten innan det vänder, men hur många år ska man vara på botten innan det vänder?
    Och att man måste älska sig själv innan man kan älska någon annan, men när alla hela tiden bevisar att man inte är värd att älska, hur sjutton ska man då kunna älska sig själv?
    Jag menar inte ens mina egna föräldrar älskar ju mig utan har särbehandlat mig hela mitt liv och bara brytt sig om mina syskon och deras familjer...
    Och skulle jag ifrågasätta detta skulle de förneka det för helt ärligt så tror jag inte att de är medvetna om att de diskriminerar mig och mina barn. 
    Jag är ju så driftig så jag klarar mig ju själv... Och det beror ju på att jag alltid fått göra det - sedan typ 5 års ålder...

Och det intressanta är att jag lever ett välartat liv med god ekonomi och har aldrig varit i klammeri med rättvisan eller något så varför jag inte är värd någonting är för mig en gåta.
Svar på tråden Hur tar man sig ur en depression utan medicin?