• Anonym (Nils3)

    Jag ska lyckas undvika otrohet

    jag funderarcständigt ut anledningar att träffa mitt objekt utanför äktenskapet.
    efter drygt ett år har jag ännu inte kysst henne, Jag inser ju att det är helt fel att ha sex utanför äktenskapet. Men mitt behov av att träffa henne är stort

  • Svar på tråden Jag ska lyckas undvika otrohet
  • molly50
    Anonym (Ingen rättighet) skrev 2023-05-14 18:01:40 följande:
    Han är visserligen fri att inleda en relation även om han inte skiljer sig. Du må tycka att det är fel men fri att göra det är han.
    Ja,det må så vara. Men det är ärligare och mer respektfullt att först skilja sig och sen inleda något nytt.
  • Anonym (Tant Gredelin)
    Anonym (Isa) skrev 2023-05-14 18:30:07 följande:

    Att vara otrogen är ett medvetet val. Så att lyckas undvika otrohet är egentligen väldigt enkelt och ingen bedrift.

    Det större problemet är väl egentligen om du har känslor för någon annan och inte rätt känslor för din partner.. 


    Jag hoppas verkligen att du får uppleva vad ett snedtrippat för-klimakterium kan göra med den inställningen.

    Hade jag berättat vad jag har gjort senaste tiden hade ingen som känner mig ens trott på mig.
  • Anonym (Isa)
    Anonym (Tant Gredelin) skrev 2023-05-14 20:49:14 följande:
    Jag hoppas verkligen att du får uppleva vad ett snedtrippat för-klimakterium kan göra med den inställningen.

    Hade jag berättat vad jag har gjort senaste tiden hade ingen som känner mig ens trott på mig.
    Man får väl fantisera och tillfredsställa sig själv om man har det behovet. Bara för att man är kåt så behöver man ju inte vara otrogen.

    Knappast ovanligt att känna sexuell dragning till en annan än ens partner, eller kanske till och med få känslor. Själv varit där. Men vill man vara med sin partner så är det rätt enkelt.. 
  • Anonym (Kimchi)

    Vadå objekt? Vilken kvinnosyn har du? Du har valt din fru och lovat henne trohet. Det är ett aktivt val och handling att vara otrogen. Du behöver inte agera på varenda liten känsla för annan. Se men inte röra. Respektlös är vad du är. Gör rent framför din egen bro innan du ger dig ut. Du tycker bergis att din fru för träffa andra män. Ska du ska hon! Bättre att skiljas istället. Skärp dig och vårda ditt äktenskap istället.  

  • Anonym (tada)
    Anonym (Tant Gredelin) skrev 2023-05-14 20:49:14 följande:
    Jag hoppas verkligen att du får uppleva vad ett snedtrippat för-klimakterium kan göra med den inställningen.
    Jag känner många som kommit i klimakteriet men ingen av dem har flippat totalt och förvandlats till ett vandrande rövhål för det utan är fortfarande samma trevliga och ärliga personer. Så jag tror faktiskt inte det är klimakteriet i sig som är problemet.
    Anonym (Tant Gredelin) skrev 2023-05-14 20:49:14 följande:
    Hade jag berättat vad jag har gjort senaste tiden hade ingen som känner mig ens trott på mig.
    Eller fortsatt umgås med dig och det är nog därför du inte gärna berätta om dina "äventyr" för dem.
  • Anonym (Ngng)
    Anonym (tada) skrev 2023-05-16 10:46:48 följande:
    Jag känner många som kommit i klimakteriet men ingen av dem har flippat totalt och förvandlats till ett vandrande rövhål för det utan är fortfarande samma trevliga och ärliga personer. Så jag tror faktiskt inte det är klimakteriet i sig som är problemet.
    Anonym (Tant Gredelin) skrev 2023-05-14 20:49:14 följande:
    Hade jag berättat vad jag har gjort senaste tiden hade ingen som känner mig ens trott på mig.
    Eller fortsatt umgås med dig och det är nog därför du inte gärna berätta om dina "äventyr" för dem.
    Kan ändå vara så, min mamma flippade totalt. Ny klädstil, piercingar i ansiktet, lämnade pappa efter 40 år och sprang efter någon internetgubbe osv. Men det känns mer som att det är andra provlem i botten ändå då. 
  • Anonym (Nils3)

    Det var endast i grammatisk mening. 


    ?Jag tycker om henne på otillbörligt sätt? i den meningen är ?jag ? subjekt och ?henne? objekt.


     


    ?Men hon gillar mig på ett korrekt sätt? då blir ?mig? objekt och ?hon ?subjekt.


     


    Grammatiken är genusneutralt. 


    Det finns ingen unken kvinnosyn i denna tråd.

  • Anonym (tada)
    Anonym (Ngng) skrev 2023-05-16 10:50:25 följande:
    Kan ändå vara så, min mamma flippade totalt. Ny klädstil, piercingar i ansiktet, lämnade pappa efter 40 år och sprang efter någon internetgubbe osv. Men det känns mer som att det är andra provlem i botten ändå då. 
    Jo det är nog andra andra problem med i bilden skulle jag tro.

    När man gör saker man inte är så stolt över är det ju alltid betydligt bekvämare att skylla det på i stort sett vad som helst som pekar bort ifrån en själv så man slipper ta ansvar för det.... "Det var klimakteriet som FICK mig att bli ett rövhål" låter ju bättre än "jag beter mig som ett rövhål för att jag har en massa issues"
  • Anonym (Tant Gredelin)
    Anonym (tada) skrev 2023-05-16 10:46:48 följande:
    Jag känner många som kommit i klimakteriet men ingen av dem har flippat totalt och förvandlats till ett vandrande rövhål för det utan är fortfarande samma trevliga och ärliga personer. Så jag tror faktiskt inte det är klimakteriet i sig som är problemet.
    Anonym (Tant Gredelin) skrev 2023-05-14 20:49:14 följande:
    Hade jag berättat vad jag har gjort senaste tiden hade ingen som känner mig ens trott på mig.
    Eller fortsatt umgås med dig och det är nog därför du inte gärna berätta om dina "äventyr" för dem.
    Den jag berättar för har lite svårt att fördöma eftersom hen gjort samma sak själv.
  • Earlgrey

    Du är frestad att till att vara otrogen.... är det verkligen värt att riskera ....det förhållandet som du har nu.....för vad skulle du få istället? 
    Hur skulle du reagera om du fick veta att din partner har en annan vid sidan om....?
    Om du väljer ett dåligt val så kommer det dåliga konsekvenser....kan vara kul för stunden men inte i långa loppet.....

  • Earlgrey

    Tillägg vad är det du saknar i ditt nuvarande förhållande? Närhet o omsorg, bekräftelse? Något är det ju som inte är bra...frågan är vad ni kan göra åt det....
    där krävs ju en kommunikation, inte alltid lätt, hur man ska kommunicera sina behov.....
    lycka till med att ta den svåra vägen, att inte falla för frestelsen....det är värt det i längden!! =)

  • Anonym (Tant Gredelin)
    Earlgrey skrev 2023-05-16 19:43:18 följande:

    Tillägg vad är det du saknar i ditt nuvarande förhållande? Närhet o omsorg, bekräftelse? Något är det ju som inte är bra...frågan är vad ni kan göra åt det....
    där krävs ju en kommunikation, inte alltid lätt, hur man ska kommunicera sina behov.....
    lycka till med att ta den svåra vägen, att inte falla för frestelsen....det är värt det i längden!! =)


    Försök förstå att det inte alltid är något som fattas.

    Människor är nyfikna djur, en del är opportunister, och sedan handlar det också lite om hur ofta en person blir frestad och av vad.

    Det är knappast en slump att kändisar som anses väldigt attraktiva ofta har affärer.

    Faktorer som är av intresse, enligt artikeln nedan:

    -att vara attraktiv och ha mycket att välja på.
    -att vara medveten om att man lätt kan få andra mycket attraktiva partners minskar engagemanget i relationen och ökar risk för otrohet.
    - om man däremot är väldigt engagerad i en relation med en "högkvalitetspartner" tenderar man att hitta fler fel på nya potentiella partners och då minskar risken att vara otrogen/lämna.

    www.psychologytoday.com/us/blog/the-psychology-relationships/202112/why-so-many-celebrities-cheat-their-partners

  • Anonym (tada)
    Earlgrey skrev 2023-05-16 19:43:18 följande:

    Tillägg vad är det du saknar i ditt nuvarande förhållande? Närhet o omsorg, bekräftelse? Något är det ju som inte är bra...frågan är vad ni kan göra åt det....
    där krävs ju en kommunikation, inte alltid lätt, hur man ska kommunicera sina behov.....
    lycka till med att ta den svåra vägen, att inte falla för frestelsen....det är värt det i längden!! =)


    Men gösses så naivt att tro att folk bara beter sig som svin när de känner att de "saknar något". Folk kan bete sig som svin av vilken anledning som helst, ibland bara för att de kände för det.

    Otrohet förekommer i både bra och dåliga förhållanden och har inte ett dugg med relationen att göra för om du tänker efter lite så förstår du väl att man inte MÅSTE vara otrogen så fort man är missnöjd med sin relation eller känner att man "saknar något"... det går ju att hantera missnöje på bättre sätt oxå, eller hur?

    Genom att påstå att otrohet beror på att man "saknar något" så lägger du delvist skulden på den som blev bedragen för att ha "drivit" den andra till att vara otrogen och det är ju ingen annat än ren BS! För otrohet är ju aldrig något som bara sker per automatik, det är alltid ett fullt medvetet val och det finns ALLTID andra alternativ.
  • Earlgrey

    Vill förtydliga att jag menar inte att det är okej att vara otrogen även om man upplever att något är fel i förhållandet.... att det inte är någon ursäkt o självklart kan vissa folk vara det oavsett.... 

  • Anonym (tada)
    Earlgrey skrev 2023-05-17 16:57:21 följande:

    Vill förtydliga att jag menar inte att det är okej att vara otrogen även om man upplever att något är fel i förhållandet.... att det inte är någon ursäkt o självklart kan vissa folk vara det oavsett.... 


    Du verkar bara ha svårt att ta in att otrohet inte behöver beror på problem i relationen och att det är ett medvetet val inte en "naturligt konsekvens" av problem i relationen. 

    VM gjorde en enkät bland sina medlemmar, ur den så framgick det klart och tydligt att den vanligaste anledningen med råge var "spänning och variation" problem i relationen kom faktiskt en bit ner på listan. Så mao den vanligaste anledningen verkar vara för att man helt enkelt vill och kan.
  • Anonym (tada)
    Earlgrey skrev 2023-05-17 17:23:40 följande:

    Ja det stämmer jag har svårt att ta in det.... jag vill tro gott om människor...


    Ja det är svårt att ta in att folk kan vara så falska bara för att de känner för det, men det är tyvärr så det faktiskt är.
Svar på tråden Jag ska lyckas undvika otrohet