• Anonym (anonym)

    Skulle du kunna vara tillsammans med någon som röker på?

    Skriver i denna kategori eftersom jag vill vara anonym.

    Som rubriken lyder, skulle du kunna vara tillsammans med någon som röker gräs/hasch? 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna vara tillsammans med någon som röker på?
  • Anonym (Liber)
    Anonym (Neppeligen) skrev 2023-05-19 16:42:27 följande:
    Det måste vara illa ställt om man måste röka på för att ha bra sex.

    Måste vara ännu värre ställt om man måste missuppfatta andra medvetet? Du borde puffa lite för att reta upp dig på dina egna halmgubbar. 

  • redstripe
    Anonym (Neppeligen) skrev 2023-05-19 16:42:27 följande:
    Det måste vara illa ställt om man måste röka på för att ha bra sex.

    Själv ser jag det snarare som att vi i vår fantastiska civilisation och välfärd har fullt upp med  att fly från verkligheten, med sociala medier, 8-5 ekorrhjul  och allmän verklighets flykt, eller bara redan längtar efter nästa endorfin kick innan den första är färdig.

    istället för att stanna upp då och då, känna hur gräset känns mot huden, hur vinden blåser, uppskatta alla lukter osv.

    Om det finns en genväg för att få vara mindfull några få timmar nån gång då och då, istället för att göra yoga hela livet. 


    Missbruk är ingen höjdare. Men jag ser även viss skillnad på missbruk och bruk. 

  • Anonym (Liber)
    Carolatom07 skrev 2023-05-19 16:46:14 följande:

    Nej, folk glorifierar Cannabis idag och hävdar med bestämdhet att det är mindre skadligt än alkohol och tillochmed hälsosamt. Det rimmar illa med några personer jag umgicks med när jag var i missbruket, som hade latenta haschpsykoser som tog sig klart schizofrena uttryck.

    När tillochmed småbarnsföräldrar röker Cannabis på daglig basis, med inställningen att det får dem att kunna koppla av, undrar jag från vad? Sina "jobbiga" ungar?

    Är också uppväxt med två föräldrar som drack en hel del och nyttjade annat, och har sett misären på nära håll.


    Ok. Så du försöker med motsatsen? Med anekdotiskt bevisföring? 


    Ledsen att höra om din uppväxt. Men att häfta ihop den med cannabis blir ju missvisande. 

  • Anonym (Lisa)

    Ja, om han inte blir beroende.
    Nej, om han blir slav under narkotikan.

  • Anonym (Liber)
    Anonym (Hahaha) skrev 2023-05-19 10:25:55 följande:
    Nja. Skatteintäkter är ju åtminstone delvis ett annat argument än minskad gängkriminalitet.
    Argumentet "minskad gängkriminalitet" blir något missvisande om det bara gäller cannabis, och inte totalt sett, utan kvarstår på samma nivå som innan en legalisering/ avkriminalisering.
    Du svamlar. 
  • Anonym (Neppeligen)
    Anonym (Liber) skrev 2023-05-19 16:49:46 följande:

    Måste vara ännu värre ställt om man måste missuppfatta andra medvetet? Du borde puffa lite för att reta upp dig på dina egna halmgubbar. 


    Det är lugnt på den här fronten och jag kommenterade på inlägg högre upp. Står fortfarande fast vid att måste man röka på eller ta andra droger för att få ett bra sexliv så är det illa.
  • Anonym (Neppeligen)
    redstripe skrev 2023-05-19 17:04:55 följande:

    Själv ser jag det snarare som att vi i vår fantastiska civilisation och välfärd har fullt upp med  att fly från verkligheten, med sociala medier, 8-5 ekorrhjul  och allmän verklighets flykt, eller bara redan längtar efter nästa endorfin kick innan den första är färdig.

    istället för att stanna upp då och då, känna hur gräset känns mot huden, hur vinden blåser, uppskatta alla lukter osv.

    Om det finns en genväg för att få vara mindfull några få timmar nån gång då och då, istället för att göra yoga hela livet. 


    Missbruk är ingen höjdare. Men jag ser även viss skillnad på missbruk och bruk. 


    Jag förstår hur du tänker men en bättre prioritering borde väl vara att ta itu med det som stressar?
    Att använda droger för att nå dit oavsett vilka känns som en solklar felsatsning i livspusslet.
  • Anonym (Hahaha)
    Anonym (Liber) skrev 2023-05-19 18:09:50 följande:
    Du svamlar. 
    Nej, och det tror jag att du vet egentligen.

    Det kanske faktiskt är så att cannabis de facto inte minskar gängkriminaliteten, och att det är svårt att erkänna.
  • Anonym (Hahaha)
    Anonym (Liber) skrev 2023-05-19 18:09:50 följande:
    Du svamlar. 
    Ursäkta spam, här kommer koomplett svar.

    Nej, och det tror jag att du vet egentligen.
    Det kanske bara är så att avkriminalisering/legalisering av cannabis  INTE minskar gängkriminaliteten i sig, och att det är svårt att erkänna.
  • Anonym (Liber)
    Anonym (Neppeligen) skrev 2023-05-19 18:18:40 följande:
    Det är lugnt på den här fronten och jag kommenterade på inlägg högre upp. Står fortfarande fast vid att måste man röka på eller ta andra droger för att få ett bra sexliv så är det illa.
    Fast det är ingen som påstått att de har dåligt sexliv utan. Så det som är illa är din halmgubbe. 
  • Anonym (Neppeligen)
    Anonym (Hahaha) skrev 2023-05-19 19:09:15 följande:
    Ursäkta spam, här kommer koomplett svar.

    Nej, och det tror jag att du vet egentligen.
    Det kanske bara är så att avkriminalisering/legalisering av cannabis  INTE minskar gängkriminaliteten i sig, och att det är svårt att erkänna.
    Min tanke också. Gängen håller redan idag.på med att kränga tyngre droger. Ytterst osäkert att en legalisering av cannabis ens skulle bry dom.
    Gängkriminaliteten måste hanteras på annat sätt.
  • Anonym (Liber)
    Anonym (Hahaha) skrev 2023-05-19 19:09:15 följande:
    Ursäkta spam, här kommer koomplett svar.

    Nej, och det tror jag att du vet egentligen.
    Det kanske bara är så att avkriminalisering/legalisering av cannabis  INTE minskar gängkriminaliteten i sig, och att det är svårt att erkänna.

    Du kan spamma det hur mycket du vill, det är en extremt konstig hypotes som du inte har belägg för. Tvärtom. 


    Det här är gamla skattningar som är rena killgissningar, vilket ligger i sakens natur när det handlar om en svart och illegal marknad: 


    "Den årliga omsättningen av narkotika uppskattas till mellan 2,7 och 6,9 miljarder kronor under perioden 2015?2019. Störst ekonomisk marknadsandel hade cannabis (45 procent). I skattningen av omsättningen ingick också kokain, amfetamin, heroin och ecstasy.


    Detta framgår av rapporten Narkotikaprisutvecklingen i Sverige 1988-2019."


    Men om man utgår från dessa höftningar handlar det alltså om 1-3 miljarder årligen, men jag har sett siffror uppåt 4,5-5 miljarder för hasch och weed. Också det försiktiga estimat. 


    Låt oss säga att man inför ett regelverk som gör att en vit marknad kan kontrollera 70% av detta. Hur tänker du att intäkter för kriminella skulle vara konstant? Vad är det du tänker att småbecknare har möjlighet och kunskap att ersätta förlusten med? 


    Och det är ju inte bara det. Allt i den nu svarta och olagliga hanteringen blir vitt. Produktion, transport, kontroll, hantering som grossist och återförsäljare etc. 

  • Anonym (Hahaha)
    Anonym (Liber) skrev 2023-05-19 20:03:43 följande:

    Du kan spamma det hur mycket du vill, det är en extremt konstig hypotes som du inte har belägg för. Tvärtom. 


    Det här är gamla skattningar som är rena killgissningar, vilket ligger i sakens natur när det handlar om en svart och illegal marknad: 


    "Den årliga omsättningen av narkotika uppskattas till mellan 2,7 och 6,9 miljarder kronor under perioden 2015?2019. Störst ekonomisk marknadsandel hade cannabis (45 procent). I skattningen av omsättningen ingick också kokain, amfetamin, heroin och ecstasy.


    Detta framgår av rapporten Narkotikaprisutvecklingen i Sverige 1988-2019."


    Men om man utgår från dessa höftningar handlar det alltså om 1-3 miljarder årligen, men jag har sett siffror uppåt 4,5-5 miljarder för hasch och weed. Också det försiktiga estimat. 


    Låt oss säga att man inför ett regelverk som gör att en vit marknad kan kontrollera 70% av detta. Hur tänker du att intäkter för kriminella skulle vara konstant? Vad är det du tänker att småbecknare har möjlighet och kunskap att ersätta förlusten med? 


    Och det är ju inte bara det. Allt i den nu svarta och olagliga hanteringen blir vitt. Produktion, transport, kontroll, hantering som grossist och återförsäljare etc. 


    Även du presenterar hypoeser, som i och för sig kan te sig rimliga, men...Det jag baserar mina antaganden på är ju att de länder som avkriminaliserat/legaliserat cannabis där gängkriminaliteten inte minskat. I USA till och med tvärtom en ökning, men har inte grottat ner mig tillräckligt för att veta om det stämmer fullt ut.
  • Anonym (Liber)
    Anonym (Hahaha) skrev 2023-05-19 20:23:33 följande:
    Även du presenterar hypoeser, som i och för sig kan te sig rimliga, men...Det jag baserar mina antaganden på är ju att de länder som avkriminaliserat/legaliserat cannabis där gängkriminaliteten inte minskat. I USA till och med tvärtom en ökning, men har inte grottat ner mig tillräckligt för att veta om det stämmer fullt ut.

    Jag vet inte vad du snackar om ens. Vad menar du med "ökning" och vad menar du med "gängkriminalitet"? USA är ju inte homogent ens, lagar och regelverk skiljer sig mellan staterna. Inom ett par mil kan det vara olagligt, lagligt för medicinskt bruk eller legaliserat från olika åldrar. I vissa stater får du odla kommersiellt, andra för eget behov och somliga inte alls. Etc. 


    Det går inte att jämföra.


    Och så vida du inte kan ge några alternativ till intäktskällor för att hävda konstant blir det ett väldigt ihåligt argument. Det kommer inte att uppstå någon ny, likvärdig marknad från ingenstans. 

Svar på tråden Skulle du kunna vara tillsammans med någon som röker på?