• Anonym (anonym)

    Skulle du kunna vara tillsammans med någon som röker på?

    Skriver i denna kategori eftersom jag vill vara anonym.

    Som rubriken lyder, skulle du kunna vara tillsammans med någon som röker gräs/hasch? 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna vara tillsammans med någon som röker på?
  • Anonym (Hahaha)
    Liniss skrev 2023-05-17 15:32:10 följande:

    Det finns inte många svenskar som kallar folk som dricker alkohol ibland för a-lagare, men om en person röker på en gång i sitt liv så är man en pundare. Jag förstår det du säger, angående att man tycker att det räcker med en laglig drog och att vi inte behöver fler, men förstår du det jag säger?


    Det jag menar är följande; hur kan man sitta och prata om hur dåligt det är med cannabis/hasch, och att vi absolut inte ska legalisera det, samtidigt som man inte har något emot att alkohol är fullt lagligt? För det är ju det de flesta här gör.


    Jag har inte sett en enda person här som säger att alkohol inte heller ska vara legaliserat, folk verkar snarare tycka att det ska vara det, men inte cannabis. Hur försvarar man det? Det låter ju helknäppt. Hur kan man tycka att alkohol (som faktiskt är skadligt), ska vara lagligt? Men inte cannabis, som man faktiskt inte ens kan dö av? Det blir ju jättekonstigt och faktiskt helt motsägelsefullt om man tycker att alkohol SKA vara lagligt men inte cannabis? Alkohol är ju mycket farligare än vad cannabis är, så hur försvarar man det resonemanget? Vi har redan en laglig drog men man kan ju faktiskt tycka att den drogen (alkohol) ska vara olagligt här. Varför ser jag ingen här som tycker det? Handlar det kanske om okunskap och att man tror sig vara bättre än folk som röker på, trots att man själv dricker alkohol?


    Säg nu inte att man faktiskt kan tycka att det räcker med en laglig drog - så du menar alltså att det är rimligt att tycka att en drog som är skitfarlig ska FORTSÄTTA vara laglig, men inte cannabis som inte ens är dödligt? Om man nu tycker att cannabis är så hemskt och farligt hur kan man då tycka att alkohol ska fortsätta vara lagligt? Då borde man ju rimligtvis tycka att vi ska kriminalisera alkohol också, att alkohol också ska vara olagligt. Annars blir det ju en väldig dubbelmoral i det hela. 


    Kan se senare om jag hittar något om gängkriminaliteten totalt sett, är på jobbet nu, men oavsett så lär den ju (och har) minska/minskat när det gäller kopplingen till just cannabis och det är väl bra bara det? Legalisering av cannabis skulle ju troligtvis innebära att gängen får mindre inkomster och att deras förmåga till nyrekrytering minskar.


     
    Här upprepar du det du skrivit tidigare om alkohol. Även dina frågor Och ja, jag förstår vad du menar och har även svarat på hur resonemanget kring alkohol kan gå, om man är emot en legalisering/avkriminalisering av cannabis.

    Visst kan det handla om okunskap, från alla håll, både när det gäller alkohol och cannabis, men det det MÅSTE inte göra det. Tvärtom.

    Precis som jag skrev tidigare, man kan ju helt enkelt tycka att det kanske vore en bra idé att förbjuda alkohol också i förlängningen, men att det, åtminstone i nuläget, är orealistiskt. Därmed skulle det vara ett steg i fel riktning att legalisera ytterligare en drog. En sak i taget, liksom.
    Jag tror att debatten tjänar på att inte relativiseras och fastna i what-aboutism- liknande argument som "men alkohol då? Dubbelmoral i sig, gör väl inte cannabis ofarligt?

    När det gäller gängkriminalitet , så om kopplingen till just cannabis minskar, men inte totalt sett, blir ju just gängkriminalitet ett mindre slagkraftigt argument i debatten.
  • Anonym (Liber)
    Anonym (Hahaha) skrev 2023-05-17 14:43:11 följande:
    Absolut, när det gäller kopplingen till just cannabis.
    Men gängkriminaliteten totalt sett? Har den minskat ur det perspektivet också?

    Jag förstår inte vad du frågar om. 


    Att legalisera/ändra restriktionerna kring cannabis har inverkan på just det såklart. Det förändrar marknaden och och tänket på det området, inget annat. Att det fortsättningsvis kommer att finnas olaglig hantering är ju avhängigt regelverket. Precis som med allt illegalt. Men givetvis kommer den olagliga handeln med just cannabis minska och förändras. Det är den mest omfattande droghandeln i dagsläget och hörnstenen i smuggling och inkomster och därmed givet att det kommer att påverka. Det finns ingen eller inget som påstår något annat. 


     

  • Anonym (Hahaha)
    Anonym (Liber) skrev 2023-05-17 16:10:40 följande:

    Jag förstår inte vad du frågar om. 


    Att legalisera/ändra restriktionerna kring cannabis har inverkan på just det såklart. Det förändrar marknaden och och tänket på det området, inget annat. Att det fortsättningsvis kommer att finnas olaglig hantering är ju avhängigt regelverket. Precis som med allt illegalt. Men givetvis kommer den olagliga handeln med just cannabis minska och förändras. Det är den mest omfattande droghandeln i dagsläget och hörnstenen i smuggling och inkomster och därmed givet att det kommer att påverka. Det finns ingen eller inget som påstår något annat. 


     


    Ska försöka förklara.
    Det jag undrar är om gängkriminaliteten kvarstår i samma omfattning och istället riktas mot andra områden, vad är då vunnet? Man har ju fortfarande problemet kvar (även om den inte omfattar cannabis i lika stor utsträckning:)
  • Anonym (Hahaha)
    Anonym (Hahaha) skrev 2023-05-17 16:28:59 följande:
    Ska försöka förklara.
    Det jag undrar är om gängkriminaliteten kvarstår i samma omfattning och istället riktas mot andra områden, vad är då vunnet? Man har ju fortfarande problemet kvar (även om den inte omfattar cannabis i lika stor utsträckning:)
    Problemet med gängkriminalitet, alltså.
  • Anonym (Hin håle)
    Liniss skrev 2023-05-17 15:15:54 följande:
    Vi har redan en laglig drog i Sverige, alkohol. Kallar du de som dricker för fyllon? Så länge det är lagligt är det strunt samma om det är farligt och skadligt, eller?
    Liniss skrev 2023-05-17 15:15:54 följande:
    Vi har redan en laglig drog i Sverige, alkohol. Kallar du de som dricker för fyllon? Så länge det är lagligt är det strunt samma om det är farligt och skadligt, eller?

    Laglig som i inte narkotikaklassad. Alltså inte narkomaner eller andra tillmälen mer än vid missbruk. Då, fyllon.
  • redstripe

    Att röka på tillsammans och sen ha sex med en person jag älskar är bland det vackraste jag upplevt. 


    så ja, skulle kunna vara ihop med en som röker på.

    som andra påpeka, så skiljer jg dock på att bruka och missbruka. Precis som med alkohol.

    Jämför med, dela på en flaska vin på fredag, dricka vin till frukost lunch och middag.

    På. nu har jag inte rökt på sen jag var i 20års åldern.

  • Anonym (peter)

    Nej, vill inte vara tillsammans med någon som varken knarkar eller super.

  • Anonym (Liber)
    Anonym (Hahaha) skrev 2023-05-17 16:28:59 följande:
    Ska försöka förklara.
    Det jag undrar är om gängkriminaliteten kvarstår i samma omfattning och istället riktas mot andra områden, vad är då vunnet? Man har ju fortfarande problemet kvar (även om den inte omfattar cannabis i lika stor utsträckning:)

    Varför försöker du skapa något som inte finns? Om man nu vill begå andra brott är det ju bara att göra det? Precis som man gör. Det finns inget samband och momsbedrägerier, till exempel, är inte är inte avhängigt cannabismarknadens fördelning. Intäkter från kriminalitet är ingen konstant. 


    Det ända man vet är att ju större andel av marknaden som är kontrollerad desto mindre intäkter till den svarta delen. Och dessutom förflyttas ju intäkterna till en vit marknad med skatter och annat oavsett regelverkets utformning. Det är en dubbel samhällsvinst. 


     

  • Anonym (lil)

    Ska man  tillåta en ny drog ligger väl LSD bättre till, går inte att överdosera så man dör och är helt omöjlig att missbruka.

  • redstripe
    Anonym (lil) skrev 2023-05-18 22:50:49 följande:

    Ska man  tillåta en ny drog ligger väl LSD bättre till, går inte att överdosera så man dör och är helt omöjlig att missbruka.


    Tekniskt sett kan man redan i dagsläget plocka egen svamp, som verkar ha snarlika effekter.


    När jag läst på nätet verkar det som att det är en tidsfråga när  psilocybinsvamp eller liknande  kommer användas för terapi, i sverige.

    När/om dom andra europeiska länderna legaliserat tex cannabis har jag svårt att tro att Sverige inte dansar efter. Några nyhetsinslag så är det normaliserat 🤣

Svar på tråden Skulle du kunna vara tillsammans med någon som röker på?