• Anonym (Anna)

Svägerska arg

För ett litet tag sedan berätta svägerskan att de väntar sitt första barn och alla blev superglada. Vi har försökt få barn under 1års tid (vårat 3 barn). När vi för 1 vecka sedan berätta att vi också är gravida och att barnet beräknas tre månader efter deras barn. Nu är svägerskan jättearg på mig och menar på att vi började försöka när de berätta att de var gravida bara för att förstöra för dom. Att jag skaffar 1 till bara för att ta uppmärksamheten från deras barn och få fokus på oss. Försökt förklara att vi försökt lång tid med en tre men det menar hon att vi inte kan ha gjort. Och att hade vi velat ha tre barn skulle vi skaffat tidigare och inte väntat på att våra barn skulle vara 11 och 9. 

Jag hade gärna haft en till för bra länge sedan men sambon var inte överens om den saken. Och varit mer tveksam. För 1 år sedan sa jag att det är nu eller aldrig. För annars ansåg jag att det är för sent. Och då gick han med på det, trodde dock inte det skulle ta så lång tid. Och hade det inte gjort det så hade vi ju "hunnit före" och inte efter som nu.

Nu vägrar hon träffa oss och säger att vi inte ska komma och besöka svärföräldrarna för de ska minsann lägga all sin tid på deras barn och inte vårat, för nu är det hennes tur. 

• Svar på tråden Svägerska arg
  • Anonym (Ui)
    Anonym (Anna) skrev 2023-05-15 12:36:53 följande:
    Har jag också gjort men svårt då hon skickar meddelande till mig dagligen sedan vi berätta för 4 dagar sedan och berättar vad hon tycker och tänker om situationen. Får smsen även om jag inte svarar på dom. Han har sagt att han även pratat med föräldrarna som försvarar hennes beteende som de alltid gjort. 
    Blockera hennes nummer!

Om svärföräldrarna inte vill träffa er på grund av henne är ju de lika vrickade...
  • Anonym

Oj hon verkar leva i en egen verklighet. Hon låter osund.

Blockera henne på telefonen så att varken sms eller samtal kommer fram, ta bort henne från sociala medier. Lår din kille sköta kontakten. 

Sluta omedelbart att förklara er för henne. Ni har ingen skyldighet att förklara någonting för henne.

Fortsätta ha kontakt med och hälsa dina svärföräldrar. 

Ignorera din svägerska och vad hon tycker. Låt henne tycka vad hon vill, strunta i henne. 

• Blondacissi

Det låter som du har en avundsjuk svägerska.  Det blir sur stämmning av sådant.  Men jag tänker också att plötsligt har svägerskans rätta karaktär tittat fram ????? 
    Jag hoppas att konflikten lägger sig och att barnen får bli kompisar.
    Lycka till  :)

• Anonym (Nn)

Inte för att det ska behövas men kan du skicka något form av bevis? Ex nån sms konversation med din partner om detta? Nått läkarbesök? Typ skriva att du förstår henne men att ni har försökt i ett år, se här på denna konversation eller nått? 

Alternativt att din man får skicka nått likande och bekräfta historien och att det är HAN som velat vänta. Är ju hans syster. 

Själv hade jag blivit jätteglad om mitt barn fått en jämngammal kusin? 

• Maymom

Jag tänker att det inte har med dig att göra, utan med henne. Jag kan förstå att hon känner- typiskt att de ska ha ett till barn just när vi ska ha vårt första och är rädd att fokus försvinner från hennes barn. Men det är något som är ok att känna en liten stund för sig själv, inget man ska låta gå ut över er och ert barn och era ofödda barns relation med kusin och farföräldrarna.

Det är ju jättekul att få barn samtidigt, tänk vad roligt för dem med jämnåriga kusiner. 

Hoppas hon tar sitt förnuft till fånga. 

Nu har inte jag förstått om hon är din mans syster eller hans brors fru, men kan det vara så att dina svärföräldrar är de enda vettiga mor/farföräldrarna i hennes och hennes barns liv och att det gör att hon är överdrivet mån om att det ska få en bra relation?

Fortsätter det får ni prata med svärföräldrarna så får de sätta ner foten om hon vägrar ses alla ihop eller inte vill att ni blir inbjudna.

• Anonym (En till)

När jag väntade mitt första barn blev det en stor lycka för mig, vi hade försökt länge med ivf (inget som våra familjer vet om). När vår bebis kom var jag överlycklig men några veckor efter förlossningen sa min svägerska att de också ska få sitt första barn. Jag blev faktiskt väldigt ledsen, direkt hamnade fokuset på henne och hennes graviditet så fort vi träffade min mans sida av familjen. Jag visade inte att jag kände så och sa de inte till dom heller men det var en sorg jag kände, typ som att vi redan inte är det nya spännande.
    Jag kan förstå din svägerska men jag kan verkligen inte förstå hur bekväm hon känner sig med att dela allt detta till er. Att hon tror att ni låg bara för att få uppmärksamhet! Om du inte sagt det kan du säga att du förstår henne, att du är jätteglad för hennes skull, att du är nyfiken på hennes bebis. Hon behöver komma över det där själv, kanske tänka att i hennes mans familj är de ingen konkurrens med uppmärksamheten. 

Nu flera år senare har vi fler barn och kusinerna leker så fint ihop! Hoppas ni tar er förbi det också!

• sextiotalist
    Anonym (En till) skrev 2023-05-17 09:41:17 följande:

När jag väntade mitt första barn blev det en stor lycka för mig, vi hade försökt länge med ivf (inget som våra familjer vet om). När vår bebis kom var jag överlycklig men några veckor efter förlossningen sa min svägerska att de också ska få sitt första barn. Jag blev faktiskt väldigt ledsen, direkt hamnade fokuset på henne och hennes graviditet så fort vi träffade min mans sida av familjen. Jag visade inte att jag kände så och sa de inte till dom heller men det var en sorg jag kände, typ som att vi redan inte är det nya spännande.
    Jag kan förstå din svägerska men jag kan verkligen inte förstå hur bekväm hon känner sig med att dela allt detta till er. Att hon tror att ni låg bara för att få uppmärksamhet! Om du inte sagt det kan du säga att du förstår henne, att du är jätteglad för hennes skull, att du är nyfiken på hennes bebis. Hon behöver komma över det där själv, kanske tänka att i hennes mans familj är de ingen konkurrens med uppmärksamheten. 

Nu flera år senare har vi fler barn och kusinerna leker så fint ihop! Hoppas ni tar er förbi det också!

Jag tänker inte förringa dina känslor.
    Men om alla hade så stort bekräftelsebehov , så skulle ju inga kunna skaffa barn. För är alla i ungefär samma ålder så  kommer det alltid finnas någon som är gravid, någon som har nyfött barn, någon som förlovar sig, någon som gifter sig, någon som bryter upp en relation. Alla dessa kommer i mer eller mindre få någon form av uppmärksamhet.
  • Agda90
    Anonym (Anna) skrev 2023-05-15 12:36:53 följande:
    Har jag också gjort men svårt då hon skickar meddelande till mig dagligen sedan vi berätta för 4 dagar sedan och berättar vad hon tycker och tänker om situationen. Får smsen även om jag inte svarar på dom. Han har sagt att han även pratat med föräldrarna som försvarar hennes beteende som de alltid gjort. 
    Svara på hennes nästa sms på ett artigt men bestämt sätt. Skriv till henne att det är bättre att hon lägger energin på sin graviditet och att glädjas över den än att lägga energi på dig.
  • Anonym (alltid)
    Anonym (Anna) skrev 2023-05-15 12:15:41 följande:
    Svägerska arg

För ett litet tag sedan berätta svägerskan att de väntar sitt första barn och alla blev superglada. Vi har försökt få barn under 1års tid (vårat 3 barn). När vi för 1 vecka sedan berätta att vi också är gravida och att barnet beräknas tre månader efter deras barn. Nu är svägerskan jättearg på mig och menar på att vi började försöka när de berätta att de var gravida bara för att förstöra för dom. Att jag skaffar 1 till bara för att ta uppmärksamheten från deras barn och få fokus på oss. Försökt förklara att vi försökt lång tid med en tre men det menar hon att vi inte kan ha gjort. Och att hade vi velat ha tre barn skulle vi skaffat tidigare och inte väntat på att våra barn skulle vara 11 och 9. 

Jag hade gärna haft en till för bra länge sedan men sambon var inte överens om den saken. Och varit mer tveksam. För 1 år sedan sa jag att det är nu eller aldrig. För annars ansåg jag att det är för sent. Och då gick han med på det, trodde dock inte det skulle ta så lång tid. Och hade det inte gjort det så hade vi ju "hunnit före" och inte efter som nu.

Nu vägrar hon träffa oss och säger att vi inte ska komma och besöka svärföräldrarna för de ska minsann lägga all sin tid på deras barn och inte vårat, för nu är det hennes tur. 

Jättekonstigt och omoget beteende av henne. Hon ju förstå att hon inte kan vara centrum i era liv och att ni ska anpassa om och när ni får barn utifrån om och när hon får barn.

Man kan ju inte hela tiden anpassa det man gör efter hur andra kan komma att reagera. Får man köpa hus om en kompis inte har råd att köpa hus och kan bli ledsen? Får man byta jobb om nån annan också byter jobb samtidigt så att den inte är ensam om nyheten? Blir ju oerhört löjligt.

Sen att hon kommer med krav att ni inte får besöka svärföräldrarna, det kan väl inte hon bestämma? Och om svärföräldrarna håller med om att ni inte får komma för att ni också ska få barn så är ju inte heller de riktigt kloka. 
  • Jemp

Men va? Vilken extremt tråkig attityd från din svägerska och vilken underlig sak att bli upprörd över. Så tråkigt att hon inte kan glädjas över ert kommande barn istället för att skapa konflikt. 

Jag har en svägerska som gjorde precis så, började försöka när vi talade om att jag var gravid och fick barn några månader efter oss. Tanken har inte slagit mig att det skulle vara något negativt? Kul för kusinerna att vara täta i åldern men i slutändan givetvis inte därför man skaffar barn. 

Och du, grattis till graviditeten! 

• Anonym (alltid)
    Jemp skrev 2023-05-17 11:42:22 följande:

Men va? Vilken extremt tråkig attityd från din svägerska och vilken underlig sak att bli upprörd över. Så tråkigt att hon inte kan glädjas över ert kommande barn istället för att skapa konflikt. 

Jag har en svägerska som gjorde precis så, började försöka när vi talade om att jag var gravid och fick barn några månader efter oss. Tanken har inte slagit mig att det skulle vara något negativt? Kul för kusinerna att vara täta i åldern men i slutändan givetvis inte därför man skaffar barn. 

Och du, grattis till graviditeten! 

Samma här, nästan alla kusinerna är födda inom några år, och det har varit jättekul för dem att vara i nästan samma ålder och alltid ha en kusin att leka med. Och säkert har någon av oss blivit inspirerad att försöka få nästa barn när man vet att någon annan också kommer att få det. Sen blir man inte alltid gravid så lätt heller, det kanske tar ett tag och man kanske inte vill basunera ut att man försöker heller. 

Man är väl inte gravid och får barn för att få uppmärksamhet, man får väl barn för att man vill vara förälder och sätta en ny liten människa till världen. 
  • Anonym (Mila)

Haha vad? Här har vi syskon skaffat barn i stort sett samtidigt och barnen har så rooligt! De har  vuxit upp ihop. Dock trodde alla jag  var klar och min bror  fick sitt mirakel  barn.då blev har gravid o det känns som jag tog lite deras glädje men de sa aldrig något 

• Mimosa86

Ta det lugnt. Backa.

prata med svärföräldrarna i lugn och ro utan henne. Det fattar ju de med att det inte handlar om att vara elak mot henne.

Hon verkar inte stabil

• Anonym (En till)

Kan inte citera dig sextitalist, självklart förstår jag att livet fortsätter för alla osv, alltså att någon blir gravid här gifter sig där:) När makens storebror fick barn långt innan oss så var det en stor lycka för hela familjen och det var fint att se barnet att få så mycket kärlek osv. När det i vårat fall så blev nyheten om en till graviditet liksom större än att våran dåvarande bebis var ny och allt det där, i jämförelse med broderns barn och våran så blev det en skillnad iom det. Det är passé nu men kan förstå känslan fast hon hanterar det på ett väldigt bortskämt sätt.

• Anonym (urs)

Herre gud vilken bortskämd liten narcissistisk slyna, skit i henne

• Anonym (I)

Förstår henne fullt ut och håller med. 

• Anonym (alltid)
    Anonym (En till) skrev 2023-05-17 15:04:25 följande:

Kan inte citera dig sextitalist, självklart förstår jag att livet fortsätter för alla osv, alltså att någon blir gravid här gifter sig där:) När makens storebror fick barn långt innan oss så var det en stor lycka för hela familjen och det var fint att se barnet att få så mycket kärlek osv. När det i vårat fall så blev nyheten om en till graviditet liksom större än att våran dåvarande bebis var ny och allt det där, i jämförelse med broderns barn och våran så blev det en skillnad iom det. Det är passé nu men kan förstå känslan fast hon hanterar det på ett väldigt bortskämt sätt.

Man kan ha alla möjliga känslor inför allt möjligt i livet. Men när man börjar agera på dem och kräva att andra ska anpassa sig, kräva att andra inte får göra vissa saker eller vara glada för sina egna glädjeämnen, och anpassa hela deras liv efter ens egna känslor, det är då man går för långt. 
Svar på tråden Svägerska arg