Anonym (Trött) skrev 2023-05-20 18:51:02 följande:
Samtidigt om han inte jobbar så kommer han ligga i sängen hela dagen å titta på plattan. Intresset är lika med noll för att göra nåt annat.
Han har fått KBT terapi vilket han inte tyckte hjälpte å avslutade. Sen är det bara tabletter. Jag sa att han kunde kanske få gå hos en psykolog. Jag har själv gjort det efter kbt terapi å tyckte det gav massor. Men han sa inget om det direkt. Så vet inte hur intressant det är.
Tycker inte heller nåt blir direkt bra av att ligga timmarvis i sängen heller.
Varför är han deprimerad? Varför blev han sjuk? Vill han ens bli frisk? Eller är det bekvämt att ha nåt att skylla på för att slippa ta konsekvenserna av diverse olika livsval?
Helt ärligt så kan det vara på sin plats att ställa krav och ultimatum och vara beredd på att genomföra det också.
Jag rasade ihop av utmattningssyndrom och det tog över 2 år innan jag ens kom ovanför vattenytan så pass att jag kunde börja tänka på att jag hade ett jobb. Att faktiskt komma iväg och jobba 2 timmar tog ytterligare ett halvår. Att jobba mina två timmar funkade i 4 månader men jag klarade inte av att jobba mer än halvtid. Numera är det min nya vardag. Så jag vet att depression inte är något man leker med. Men samtidigt ville jag ju bli frisk så jag gjorde det som krävdes av mig. Och precis det kan du ställa som krav på din man - om han vill bli frisk så får han faktiskt ta och visa det och göra vad som behövs för att komma dit. Boka läkare, ring psykiatrin what ever.
Kanske han är så pass illa att en period på sjukhus kan vara på sin plats. Det brukar vara en bra väckarklocka att faktiskt få en vecka inlagd på psyk och se verkligheten i vitögat.
Om du inte orkar så måste du sätta ner foten och handgripligen börja agera. Att skälla på honom hjälper inte, men att börja aktivt göra något åt saken kommer hjälpa.