• Anonym (Mossig)

Vill bli involverad i planer som rör mig!

I helgen var vi bjudna på födelsedagsfest hos en vän till min man. Vårt ena barn blev sjukt och fick vara hemma med mina föräldrar. Det andra barnet följde med oss. Jag frågade upprepade gånger min man hur han tänkt sig kring hemfärd och hur länge vi skulle be mina föräldrar stanna. Han svarade snäsigt att han minsann inte tänkte planera något. Strax innan vi ska åka, frågar jag ytterligare en gång varpå han snäser att han minsann tänker stanna så länge han vill.

Jag tog upp saken till diskussion i efterhand. För mig är det självklart helt okej att han stannar längre och att jag åker hem med barnet. MEN - jag vill bli involverad i planer som rör mig. Han behöver inte be om lov, men i alla fall berätta hur han tänker sig. Ett: "Jag tänkte stanna, om du och barnet behöver åka tidigare", hade räckt för mig. 

Han, å sin sida, menar på att jag är fyrkantig och kräver att han detaljplanerar sin kväll (ja, enbart baserat på detta). Han ska faktiskt kunna göra som han vill. 

Är det helt orimligt att prata om en sådan sak redan innan man åker till festen, särskilt när jag ställt frågan? Jag skulle aldrig någonsin neka honom att stanna kvar, men jag vill ändå gärna veta hur han tänkt sig.

• Svar på tråden Vill bli involverad i planer som rör mig!
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Cilla) skrev 2023-05-22 13:37:11 följande:
    Att sluta plocka upp den andras tappade bollar sammanfattar de bästa råden i tråden. 
    Helt rätt, men lättare sagt än gjort när de tappade bollarna är ens egna barn.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Mia) skrev 2023-05-22 13:47:03 följande:
    Helt rätt, men lättare sagt än gjort när de tappade bollarna är ens egna barn.
    Ja. 😔
  • MammaKajsa

Det är helt otroligt vad många kvinnor i den här tråden som tycker det är ok att bli respektlöst tilltalad. 

Enkel livsregel, behandla andra som du vill bli behandlad själv.
    Tänk om Ts man hade svarat så här istället?

- Hur länge ska vi be mina föräldrar stanna? 
    - Till klockan tio låter väl bra. Men du, det är så sällan jag träffar X, så kanske vill jag stanna längre. Är det ok med dig i så fall? Ni tar bilen såklart och jag fixar skjuts eller tar en taxi hem.

• Miss Skywalker
    Anonym (Mossig) skrev 2023-05-22 12:06:24 följande:
    Jag är förvånad över svaren. Inte att jag får mothugg, utan sättet jag får det på.

Som svar på din fråga, nej jag tycker inte att han gör det. Och han skulle aldrig acceptera att jag står i dörren och hälsar att jag ska iväg och att han får lösa kvällen med barnen själv, heller. Han vill, precis som jag, informeras om planer. 
    Så det var bara ett tillfälligt infall av tonårsnostalgi han drabbades av med sitt ?ska faktiskt kunna göra som han vill??
  • sandrabeerg

Jag helt absurt hur många som tycker det är ett rimligt beteende. Ska ts också vägra planera något och så får det blir som det blir med barnen? Barnen är inte hennes ansvar, det är bådas.

• Ocdmänniska

Oj vad folk svarar konstigt här. Jag tycker att det han gjorde var oacceptabelt, inte bara respektlöst mot dig utan han totalt slutade ha ansvar som förälder också. Sen har man barnvakt så har man ju en viss tidsram så dom vet hur länge man blir! Skulle bli otroligt besviken om min karl gjorde så. 

• Anonym

Självklart måste man planera om man har anlitat barnvakter.
    Tyvärr, så är det att vara förälder. 

• Anonym (Hin håle)

Många här som försöker ge dig skuld när du ingen skuld ska ha. 
    Han betedde sig som en idiot, punkt slut.

Alla som inte fattar det är själv idioter. Punkt slut.

• Themis
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-05-22 20:21:27 följande:

Många här som försöker ge dig skuld när du ingen skuld ska ha. 
    Han betedde sig som en idiot, punkt slut.

Alla som inte fattar det är själv idioter. Punkt slut.

Och ett stort AMEN! på den!
    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Anonym (O)

Men gör slut då om du tycker det är så hemskt, för det var väl det du ville höra? Eller vill du bara ha medhåll?

Prata med din man istället. 

• Anonym (F)
    Anonym (O) skrev 2023-05-23 13:55:25 följande:

Men gör slut då om du tycker det är så hemskt, för det var väl det du ville höra? Eller vill du bara ha medhåll?

Det gjorde hon ju efteråt. Blev inget bättre av det.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (O) skrev 2023-05-23 13:55:25 följande:

Sluta böla, hon vill ju bolla. 
Svar på tråden Vill bli involverad i planer som rör mig!