• Ballina

Vi ska gifta oss - skaffa barnvakt eller inte??

Såsom rubriken lyder så ska vi gifta oss och vi har en son som kommer vara ca 2.5 år gammal när detta sker.

Vi kommer gifta oss utomlands (Dublin) där min kommer ifrån. Det är större huvudstad och vi vill ha ett "city bröllop" med borgerlig vigsel och sedan fest på kvällen med våra vänner. Vore det konstigt att inte ha med vårat barn på vårat bröllop och istället ordna barnvakt?? Otrevliga och taskiga svar undanbedes. 

• Svar på tråden Vi ska gifta oss - skaffa barnvakt eller inte??
  • Mrs Moneybags

Inte konstigt alls.

Om det var jag som var i samma situation skulle jag ändå vilja ha med barnet under själva ceremonin eftersom det är en familjehögtid. Däremot har nog ett barn i den åldern ingen glädje av att delta i en fest på kvällen. 

• enmamma

Barnvakt ja!
    Barnet ska självklart vara med under bröllopet och kanske en liten stund på festen.
    Sedan vinkar barnet och barnvakt hejdå.
    Lämpligen passar barnvakten barnet hela natten.

• Ballina
    Mrs Moneybags skrev 2023-05-22 16:18:23 följande:

Inte konstigt alls.

Om det var jag som var i samma situation skulle jag ändå vilja ha med barnet under själva ceremonin eftersom det är en familjehögtid. Däremot har nog ett barn i den åldern ingen glädje av att delta i en fest på kvällen. 

Ja det hade varit optimalt. Sambon är dock från en stad 3h bort, där vi har släkt samt sonens kusiner. Vi tänkte att det vore lämpligare att han får vara med dem och deras barnvakter som vi känner och som träffat sonen. Det innebär ju givetvis att han inte kan vara med överhuvudtaget.... Andra alternativet är att hyra någon barnvakt i Dublin men det kommer ju inte vara någon som vi känner sedan tidigare samt vara ska de vara när festen drar igång? Då måste vi hyra ett hotellrum för dem och det känns ju också konstigt att han ska vara där end någon främling. 😅 Knepigt... 
  • Ballina
    enmamma skrev 2023-05-22 16:31:05 följande:

Barnvakt ja!
    Barnet ska självklart vara med under bröllopet och kanske en liten stund på festen.
    Sedan vinkar barnet och barnvakt hejdå.
    Lämpligen passar barnvakten barnet hela natten.

Jag missade en del info i i laget inser jag nu, skrev det lite väl snabbt 😅 vi gifter oss i Dublin (då det är en speciell plats för oss och det underlättar för gäster som reser) men min man är från en annan stad 3h bort. Hans syster har även unga barn som de ordnar barnvakt åt och min son känner till hans kusiner samt deras barnvakt har träffat honom flertalet gånger. Tanken var då att han eventuellt får sova hos kusinerna men då innebär det ju såklart att han inte kan vara med på någon del av bröllopet alls... Andra alternativet är ju att hyra en barnvakt som vi inte känner till sedan tidigare och att hon tar hand om våran son. Men känns ju nästan konstigare... Jättesvårt 
  • Maymom

Absolut barnvakt. Kom ihåg att skriva i inbjudningarna att barn är välkomna på vigseln, om det är det, men inte sen. Typ barn är underbara men detta är en kväll för vuxna eller dyl.

• Tom Araya
    Ballina skrev 2023-05-22 16:07:08 följande:
    Vi ska gifta oss - skaffa barnvakt eller inte??

Såsom rubriken lyder så ska vi gifta oss och vi har en son som kommer vara ca 2.5 år gammal när detta sker.

Vi kommer gifta oss utomlands (Dublin) där min kommer ifrån. Det är större huvudstad och vi vill ha ett "city bröllop" med borgerlig vigsel och sedan fest på kvällen med våra vänner. Vore det konstigt att inte ha med vårat barn på vårat bröllop och istället ordna barnvakt?? Otrevliga och taskiga svar undanbedes. 

I mina ögon är det konstigt att inte ha med sina närmsta vid sitt bröllop, vilket inkluderar barn.

Men man kan ju ändå anlita en barnvakt som ser till barnens behov under dagen och kvällen samt nattar dem när det är dags, så att bröllopsparet slipper att gå ifrån sina gäster för det ändamålet.
  • FridaFox

Nej, under de omständigheterna hade jag inte valt barnvakt, jag hade velat ha med mitt barn under själva ceremonin. Och en stund på festen. Ingen mor - farföräldrar eller annan släkting som kan tänka sig att lämna festen tidigt och gå till hotellet med barnet? 

• JodiBabe

Låter som ni planerat bröllopet utan att tänka på förutsättningarna (det finns ett barn, mannen hör hemma 3h utanför Dublin).

Jag hade velat ha med barnet på ceremonin men inte festen. 

Om möjligt hade jag planerat om bröllopet. Ert speciella Dublin kan ni ju gå till på brunch dagen efter eller liknande, bara mannen och du.

• fjanten

Hade velat ha med barnet på ceremonin samt en stund på middagen efteråt - kanske till 19-20. Det är inte så att någon mor/-farförälder/faster/moster eller annan (för barnet) välkänd person som kan tänka sig att runda av tidigt och ta barnet till hotellet? 

• Medborgare
    Ballina skrev 2023-05-22 16:48:23 följande:
    Ja det hade varit optimalt. Sambon är dock från en stad 3h bort, där vi har släkt samt sonens kusiner. Vi tänkte att det vore lämpligare att han får vara med dem och deras barnvakter som vi känner och som träffat sonen. Det innebär ju givetvis att han inte kan vara med överhuvudtaget.... Andra alternativet är att hyra någon barnvakt i Dublin men det kommer ju inte vara någon som vi känner sedan tidigare samt vara ska de vara när festen drar igång? Då måste vi hyra ett hotellrum för dem och det känns ju också konstigt att han ska vara där end någon främling. 😅 Knepigt... 
    Helt ok, tycker jag. Han har ingen behållning av det när han är så liten. 
  • Ballina

Tack för alla intressanta svar! En del delade åsikter.

Jag känner väl personligen att om jag har ett bröllop så är ju även våra mor och farföräldrar där som gäster och ska inte behöva ansvara för ett barn då även om det är deras barnbarn. Men man tycker ju olika.

Problemet har är ju just att vi då måste ta in en person som inte känner våran sin sedan tidigare och det är väl därför vi funderat på om det är lika bra att han är tillsammans med sina kusiner och har kul med dem trots att det innebär att ha missar 1h i kyrkan. Tråkigt såklart men man måste ju våga för och nackdelar - sen so någon sa, han är ju så pass liten att det inte är av betydelse för honom egentligen.

Jag vet att många även resonerar så att barn inte hör hemma på bröllop där det förekommer alkohol men ni kanske är mer liberala när det kommer till den frågan. 

• Räkan77

Sonen kommer ju inte uppskatta att vara med under bröllopet, utan det kommer i så fall vara för er skull som han är där. Ni har gjort bedömningen att han kommer att ha det bäst hos kusinerna så jag tycker ni ska köra på det 

• Jemp

Jag hade velat ha honom med på vigseln men inte sen. Kan inte släktingen vara med i kyrkan med honom? 

Går det inte att lösa hade jag prioriterat en barnvakt som barnet känner.

Svar på tråden Vi ska gifta oss - skaffa barnvakt eller inte??