• Anonym (.)

Har lågstadie/mellanstadie läraren satt spår i mig? Människor som är i höga positioner vågar jag inte stå upp för

Om jag är i möte och det befinner sig människor i höga position, så som chefer och annat, vågar jag inte stå upp för mina åsikter.

Just nu studerar jag på folkhögskola och jag vågar aldrig be om någonting eller vara ''tjatig''. Jag bli lika förvånad att jag inte heller bli utskälld. Det är alltid den inställningen jag har, att någon skall skälla på mig eller säga saker så som: ''Nu får du sluta tjata''.

Det handlar som sagt mina lärare, chefer och i princip vilka människor som helst, ställen som jag volontärsarbetar på och ha möte med ledare, så vågar jag inte säga någonting. Jag är alla till lags och dylikt.

Observera: Detta handlar enbart om människor i höga position, med vänner, ute på gata och dylikt, så är jag ''normal'' och till och med kan vara bestämd eller i alla fall vågar säga mina åsikter.

Min bakgrund: Jag tänker att det kan vara bra att veta hur jag haft det i skolan, så man vet vad man kan gå efter.

Från lågstadiet till mellanstadiet, så hade jag en lärare. Idag blir hon alltid glad att se mig ute på gatan. Men under min skolår med henne, skulle jag beskriva henne som bitter och inte förstår sig på skämt. Hon (enligt min uppfattning) inte kunde förstå sarkasm. Vissa skämt, kunde hon skratta med mig. Jag fick oftast klassen att skratta.  Så jag blev aldrig mobbad.

Men jag skulle vilja säga att när jag alltid sa vad jag tyckte och om jag inte förstod vid första förklaringen, så kunde hon uppvisa hur jobbig hon tyckte jag var. Jag minns plötsligt inte i detaljer (jag får eventuellt återkomma med dessa).  Men hon blev snabbt arg på saker. Jag var alltid rädd för henne. Fram till lågstadiet till mellanstadiet, så kände jag att jag måste vara ordentlig, för att inte bli utskälld. Jag var oerhört rädd, så gott som under hela låg och mellanstadie.

Tror ni att jag har blivit ärrad av detta? För idag när jag tänker efter att jag är ''tjatig'', så blir jag förvånad att inte någon säger: ''Nu får du sluta tjata''. Jag kan också ibland bli förvånad att jag inte blir utskälld, i t.ex mina studier på folkhögskolan. Om jag har uttryckt mitt missnöje i en kurs och sa att saker och ting inte gått rätt till och kursen tagit mer pengar, men inte gjort något utifrån vad man fått utlovad att lära sig. Så kan jag även där, bli förvånad att jag får rätt i sak och till och med får någon ersättning tillbaka. För att jag har haft rätt. Jag blir helt enkelt förvånad att kursledarna håller på min sida och uttryckt sig att pedagogen gjort fel. Och jag blir förvånad varje gång. Det är inte alltid som jag vågar. Oftast är jag tyst, om jag är missnöjd, på jobbet, kurs och dylikt.

Ibland tänker jag: Om jag inte hade henne som lärare på lågstadiet och mellanstadiet. Så undrar jag hur jag hade varit som person då. Jag tror mer och mer, att jag blivit ärrad av lärare. Jag har helt enkelt bara märkt av hur förvånad jag blir och hur rädd jag ibland kan bli, om jag skall säga och uttrycka mina åsikter.

• Svar på tråden Har lågstadie/mellanstadie läraren satt spår i mig? Människor som är i höga positioner vågar jag inte stå upp för
  • Anonym (Nej)

Nej, det är inte hennes fel att du är en svag person. Du får faktiskt ta och släppa just henne som ensam syndabock och fundera lite bredare.

• Anonym (Arrow)

Man får ta ett medvetet beslut att förändra sin personlighet/beteende. Jag var rädd för allt när jag var liten för min pappa röt och domderade hemma, men jag kom över det och tog för mig mer och mer från gymnasiet och framåt.

Utmanade mig själv att tala framför folk, jobba med många personer i jobbet, och numera presenterar jag framför ledningsgrupper i stora bolag utan att darra på manschetten.

En utveckling börjar med ett litet steg- du kan också! Ett sätt kan vara att gå med i en amatörteatergrupp eller gå en kurs i retorik, t.ex.

• Anonym (Mx)

TS - du har ansvar för hur du är idag, om du vill ändra dig får du arbeta på detta.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Arrow) skrev 2023-05-25 18:30:14 följande:

Man får ta ett medvetet beslut att förändra sin personlighet/beteende. Jag var rädd för allt när jag var liten för min pappa röt och domderade hemma, men jag kom över det och tog för mig mer och mer från gymnasiet och framåt.

Utmanade mig själv att tala framför folk, jobba med många personer i jobbet, och numera presenterar jag framför ledningsgrupper i stora bolag utan att darra på manschetten.

En utveckling börjar med ett litet steg- du kan också! Ett sätt kan vara att gå med i en amatörteatergrupp eller gå en kurs i retorik, t.ex.

Ville bara säga GRATTIS och bra kämpat!
  • Anonym (helt rätt)

TS du är inne på helt rätt spår. Det har i de fall jag känner till alltid varit en person som utnyttjat sin auktoritet på fel sätt och gjort barn rädda och sedan när de är vuxna har de kvar det beteendet om de inte kommer till insikt och arbetar bort det. du kan i alla fall vara glad, om vi nu ska vara positiva här, att det bara har varit en lärare, värre om det varit en förälder. 

Mitt råd är att våga ta små steg, finn dig i det obekväma, och så med tiden blir du mer och mer våglig. 

Man måste jobba mer aktivt med detta, med sig själv. 

Jag insåg efter en relation som blev ohälsosam för mig (rent psykiskt, samt fysiskt för jag gick ner massa i vikt) att jag från barndomen blivit utsatt för just någon i auktoritär ställning som missbrukat sin makt. Mina gränsdragningar var inte var de skulle vara. Jag hade under livets färd dragit till mig både väldigt fina människor vars värme inte gick att ta miste på, men också mer mörka personligheters som utnyttjade mig, som då exet mitt. Även om den relationen var det värsta jag varit med om (relationsmässigt) så var det det som krävdes för att jag skulle inse att jag inte hade mitt eget bästa i åtanke när jag lät sådana personer som exet (men även någon få annan också) utnyttja mig så ,och jag inte tro mig förtjäna bättre, för att de inte ansåg att jag förtjänade bättre behandling. 

När jag blev av med dessa få personer, ut ur dem ur mitt liv, blev mitt liv mycket bättre och jag fick in rätt personer istället. Jag måste än idag aktivt påminna mig själv att inte falla tillbaka i gamla mönster. 

Vad sådana personer använder sig av är den rädsla som finns i dig, och då hotet. Om du förstår att rädslan är din, du äger den, och tänker rent praktiskt att vad ska de göra då? Och vad de gör faller tillbaka på dem, är deras fel, för de är ansvariga för hur de reagerar, de kan välja att reagera på ett annat sätt, så blir du inte liten mer, du  blir inte medberoende. Så mitt jobbigaste mentalt var inte dem, det var att handskas med mina egna reaktioner i min relation med dem. Att jag reste mig upp mot dem och sedan gav dem sparken ut ur mitt liv har jag inte ångrat en sekund. 

Just det här att komma till insikt vad det kan vara som gör detta hos dig är första steget. Många går ovetandes om det och fortsätter på samma gamla stig. Tycker du skapat en bra tråd för detta, ignorera den/dem som försöker göra sig lustig på din bekostnad, de är egentligen de som är små.  

• Anonym (.)
    Anonym (Arrow) skrev 2023-05-25 18:30:14 följande:

Hej,
    mitt problem ligger inte i att jag inte vågar prata inför människor eller inte vågar ta för sig.

Mitt problem ligger i när det kommer tilll människor i höga positioner och att jag skall tala med dessa. Det är som om något triggar igång mig och blir ''alla till lags''-typen.
  • AndreaBD

Det brukar vara så att de man blir så påverkad av är föräldrarna. Inte lärare. Är du helt säker att det inte är dina föräldrar? 

• Anonym (S-G)

Fick du ingen trygghet och självkänsla från dina förldrar?

• Anonym (.)
    AndreaBD skrev 2023-05-25 19:20:50 följande:

Det brukar vara så att de man blir så påverkad av är föräldrarna. Inte lärare. Är du helt säker att det inte är dina föräldrar? 

Anonym (S-G) skrev 2023-05-25 19:50:22 följande:

Det kan nog i och för sig stämma. Men det kanske är kombination av både min lärare och föräldrar? Pappa var aldrig närvarande och så blev jag utsatt av resten av familjen.Släkten hade jag aldrig någon tight relation till.
  • Anonym (S-G)
    Anonym (.) skrev 2023-05-25 21:19:56 följande:

Pappa var aldrig närvarande och så blev jag utsatt av resten av familjen.Släkten hade jag aldrig någon tight relation till.
    Eh? Jag skulle säga att du hittat ursprunget till dina problem.
  • AndreaBD
    Anonym (.) skrev 2023-05-25 21:19:56 följande:

Det kan nog i och för sig stämma. Men det kanske är kombination av både min lärare och föräldrar? Pappa var aldrig närvarande och så blev jag utsatt av resten av familjen.Släkten hade jag aldrig någon tight relation till.
    Det man verkligen påverkas av är om relationen till mamma eller pappa är dålig. Allt anant är bisaker. 
Svar på tråden Har lågstadie/mellanstadie läraren satt spår i mig? Människor som är i höga positioner vågar jag inte stå upp för