• Anonym (Coolaner)

Vem har rätt?

Fick reda på att min man köpt ut en flaska sprit från bolaget till våran 16-åriga son. Han tycker de va bättre att han fick av oss istället för av nån annan Skummis. 

Jag håller inte med och tyckte det isåfall skulle vara bättre att han fick 1-2gram cannabis istället. Jag tänker att jag hellre ser att han sitter i en soffa med sina vänner och är lugn än att han är ute och slirar på stan full och förmodligen slutar i droger iallafall. (Som samhället ser ut idag) + att jag har straffat honom i ett halvårs tid med utegångsförbud pga cannabisdoft från rummet. 

Helst ska ungen inte ha nånting av oss. Men vi sluta i en hektisk diskussion om vad som va bäst..

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Vem har rätt?
  • RaYzLeR

Min morsa köpte ut både alkohol, snus och cigg till mig när jag var 16 år.

• Anonym (Forskning)
    EpicF skrev 2023-05-26 16:17:21 följande:

För det första är set olagligt att langa till minderåriga och det är det din man har gjort. 

Men han har en poäng att det är bättre att får av er än av någon  skummaste från stan. Men enligt mig så ska det gälla först vid 18 år fyllda. 

Så din man har absolut gjort fel. Även om han förvisso har rätt i tankegången. 

Vet flera som fick av sina föräldrar och de som fick är vettiga vuxna i dag. Föräldrarna tyckte att det var bättte av flera orsaker. De visste hur mycket deras barn drack, de kunde prata om vad alkoholen gör samt att deras barn visste att det var deras ansvar om de gjorde något dumt på fyllan. Deras föräldrar visste även vart deras barn var och med vilka de var med. 

Efter ett tag var det inte lika " spännande " då de inte behövde smussla och gömma öl. 
  • Anonym (F)
    Anonym (lärare) skrev 2023-05-26 17:54:02 följande:
    Det är skitenkelt att få tag på smuggelsprit för tonåringar. Det var lätt när jag var tonåring på sena 90- början av 2000-talet, och det är ännu enklare nu. ungdomarna går inte fram till alkisar och tigger folköl, de tar kontakt med ortens smuggelkung på nätet och köper antingen smugglat eller, ännu värre, hembränt. I varje klass är det alltid någon som vet hur man gör.
    Nu besvarade jag just det exempel som togs upp. Sedan har inte alla samma möjligheter att få tag i smuggelsprit. Oavsett så ska man inte underlätta för sina barn att dricka alkohol!
  • Anonym (Fredag)
    RaYzLeR skrev 2023-05-26 17:56:42 följande:

Min morsa köpte ut både alkohol, snus och cigg till mig när jag var 16 år.

Beklagar....på riktigt. 
  • Anonym
    Anonym (F) skrev 2023-05-26 16:43:27 följande:

Studier visar att barn som tillåts dricka av sina föräldrar för det första dricker mer alkohol än de annars hade gjort, både då och i framtiden, och löper större risk att drabbas av problematiskt drickande i framtiden. Så grattis. Din man har just lagt första stenen till sonens eventuella alkoholism. Fråga gärna hur det känns att få det på sitt samvete, eller på kort sikt risken att sonen blir alkoholförgiftad, dricker för mycket, ger till någon annan kompis som inte borde dricka eller vad som helst.

En annan sak är just att det är OLAGLIGT. Hoppas någon annan vuxen får nys om det så de kan göra en orosanmälan, för ni verkar båda två svikta i insikten här.

Kom dessutom inte och klaga sedan om han hamnar i olika typer av problem, t ex börjar röka eller testa droger. När man snackar gateway drug så är alkoholen den största riskfaktorn för andra dåligheter. Fan tänk lite!

Ja, exakt!
  • Meddelande borttaget
  • RaYzLeR
    Anonym (Fredag) skrev 2023-05-26 18:16:32 följande:
    Beklagar....på riktigt. 
    Min morsa har Schizoaffektivt syndrom, så hon förstod nog inte riktigt vad hon gjorde.
  • AndreaBD

För ungefär 10 år sen när mina barn var i tonåren, så höll de föreläsningar i skolan om just detta, och de talade om att det var mycket viktigt att INTE köpa ut åt barnen. Uppenbarligen har föräldrarnas exempel så stor betydelse. Barn vars föräldrar är stränga där börjar dricka betydligt senare och får mycket mer sällan alkoholproblem. 

• Anonym (....)
    AndreaBD skrev 2023-05-26 19:11:59 följande:

För ungefär 10 år sen när mina barn var i tonåren, så höll de föreläsningar i skolan om just detta, och de talade om att det var mycket viktigt att INTE köpa ut åt barnen. Uppenbarligen har föräldrarnas exempel så stor betydelse. Barn vars föräldrar är stränga där börjar dricka betydligt senare och får mycket mer sällan alkoholproblem. 

I verkligheten är det oftare tvärt om. Strängare föräldrar = barnen dricker mer och tidigare. 
  • Anonym (H)

Din man har definitivt gjort fel. Förstår dock hans tankesätt d jag själv funderat på det. Att fet är bättre att veta vad dom får för tyvärr säljer andra.sprit till mindreåriga. Men över min döda kropp att jag skullre köpa ut till mina barn, bättre att ta ansvar och se till att dom inte missköter sig. Misstänker man att barnen köper sånt dom inte ska. Bara begära kvitton på alla köp. Prata med barnen om hur fel det är, lär barnen ha roligt utan alkohol. Se till så barnen har aktiviteter som är roligare än fester. Ha regler för nör dom ska vara hemma och är dom full så märker ni nog av det. 

• Anonym (Omoget)

Omoget att det ska handla om vem som har rätt. Båda två har fel eftersom alkohol och droger är olagligt att köpa ut och bruka. Men det här borde mer vara en moralisk fråga och inte vem av er som har rätt. 

• Anonym (JB)

Jag hade blivit helt vansinnig på min man!!! Skrikandes Och rejält chockad, för det är inte en sån jag valt att skaffa barn med. Jag hade tagit med honom till akuten för han måste uppenbarligen ha fått en hjärnblödning. 

• Fiona M

Om frågeställningen blir om ni ska ge er 16-åring alkohol eller droger brister ni båda i föräldraskapet.

Svar på tråden Vem har rätt?