• Anonym (Tråkig)

    Min man vill skiljas.. är jag så tråkig? :( :(

    Vi har varit ett år i 17 år.
    2 barn på 6 år och 14år.

    Jag: gillar att vara hemma, men gärna träffa lite vänner och så. Och såklart ute med barnen och leker.
    Man känner inget behov att gå ut och sätta  mig på en uteservering varje helg med barn iaf. Han tycker jag är tråkig som aldrig vill hänga med han och hans kompisar, antingen hem till kompis även för att de sedan ska ut. Eller direkt ut. även om det är skötsamt så är det ju alkohol varje gång.


    Min man: Väldigt social. vill gärna hänga med vänner varje helg. oftast ta några öl hos kompisen och sedan drar han ofta hem vid 23-23.30. 

    Jag har påkpekat att det hade varit kul om han ville vara hemma någon fredags kväll. Ha lite myskväll kanske när barnen lagt sig. Men börjar med en öl och sen vill han hellre med polarna.

    Kvar blir jag som den tråkiga som aldrig 
    gör något :( 

    Hur har ni det i erat förhållande ?

  • Svar på tråden Min man vill skiljas.. är jag så tråkig? :( :(
  • AnnaSthlm

    Du kan inte ändra på en annan människa. Vad vill du att vi ska säga här på ett forum, att du är bra och god och han har fel och är dum? 
    Ni låter båda som infantila barn där han flyr ifrån någon och du är sur. Kommunicerar ni mer än att du försöker att få honom att känna se sig inadekvat? 
    Googla karpmans dramatriangel. Vill du kliva ur den? 

  • Anonym (Kollegan)
    Anonym (S) skrev 2023-05-26 23:30:44 följande:
    Självklart kan ordna barnvakt vid tillfälle när man ska ut, men låter på ts som att det är väldigt frekvent 

    Framförallt verkar det ju bara vara mannen som går ut.


    Min poäng var mer att det finns många par som uppskattar att umgås på det sättet, man har kanske prenumeration på nån teater eller Dramaten, Konserthuset, man går kanske på evenemang med Jazz, country eller vad man nu har för gemensamt intresse.

    Själv gillar jag inte sånt utan är hellre hemma på helgkvällar men min gubbe är likadan så vi har ingen konflikt kring hur helgernas kvällar ska spenderas.

  • Anonym (C)

    Jag kan identifiera mig med detta. På ytan ett bra liv med nybyggt hus, fin familj, fin bil, ja ni fattar. Jag är inte så att jag måste vara ute och slira, men är vi väl ute på nått ska hon hem vid 22, missionären nån gång i veckan med känslan av att det är för min skull (så nu har jag slutat ta initiativ trots stor lust, och ärligt talat så undviker jag intimitet även på hennes initiativ då det också känns som om det är för att jag inte ska få för mig nått, hon lider inte när jag tackar nej om man säger så) 

    Jag vill gärna bjuda över nån granne på vin ibland, men hon har inte det behovet och tycker inte om att ha folk hemma etc. Känner på ett sätt att jag inte kan skuldbelägga henne för det, hon har varit så hela tiden, samtidigt som jag varit som jag är under hela vårt förhållande/äktenskap på 13 år. Men jag är den som gör mest avkall på mitt sätt att vara, och nånstans undrar jag om jag ska sitta så här och sakta dö inombords resten av livet? Kanske skulle hon också vara mer lycklig med nån som vill sitta hemma? Ungarna är strax över 10 år, och vill inte splittra familjen, samtidigt som jag blir mer och mer bitter, jag vill leva och uppleva mer än nu. 


    Kort sagt sitter jag och kalkar igen, och frågan är bara hur länge jag ska låta det fortgå?

  • Miss Skywalker

    Får se nu hur kul han kan ha när han har barnen varannan vecka och inte kan dumpa sina barn på dig varje helg.

  • Anonym (C)
    Miss Skywalker skrev 2023-05-27 23:23:04 följande:

    Får se nu hur kul han kan ha när han har barnen varannan vecka och inte kan dumpa sina barn på dig varje helg.


    Så din slutsats är att han inte pallar med barn, baserat på att han gillar att umgås med andra på helger? Jag kan säga att det är inte sällan de extroverta som tar barnen mest, så är det definitivt i vårat äktenskap. Hon håller sig gärna till sina hushållsrutiner, medans jag tar precis allt med skjutsningar och hänger med barnen jämt.
  • Miss Skywalker
    Anonym (C) skrev 2023-05-27 23:32:22 följande:
    Så din slutsats är att han inte pallar med barn, baserat på att han gillar att umgås med andra på helger? Jag kan säga att det är inte sällan de extroverta som tar barnen mest, så är det definitivt i vårat äktenskap. Hon håller sig gärna till sina hushållsrutiner, medans jag tar precis allt med skjutsningar och hänger med barnen jämt.
    Min slutsats är baserat på vad ts skriver. Att han lever tonårsliv på helgerna trots att han har barn.
  • Anonym (Alex)

    Din man vill hellre vara bland ölkompisar och tramsa än att vara familjefar med ansvar. Är han omogen på andra sätt också? Om detta är hans utveckling under 17 år beklagar jag dig ts och hoppas att du för gott lämnar det öldrickande barnet åt hans fredagskompisar.

  • Anonym (Sandra)

    Mitt ex var alltid ute och festade på helgerna, till och med första helgen efter att vi kom hem från BB.  
    Min nuvarande gubbe går aldrig ut på kvällen, sitter och är "tråkig" framför datorn eller tv.  
    Föredrar att sitta hemma och vara tråkig alla dagar i veckan! 

  • Anonym (Sandra)

    Jag föredrar alltså en "tråkig" gubbe som sitter hemma på helgerna:) 

  • Tom Araya

    För min del så låter detta som en dålig prioritering.

    Jag är inte emot att vara ute och roa sig, träffa vänner och ha aktiviteter som vuxen i en barnfamilj, men jag tycker väl att möjligheterna till detta borde disponeras annorlunda, där hela familjen har högsta prioritet, att man+fru (eller motsvarande) kommer efter och därefter aktiviteter med vänner utanför hemmet på var sitt håll.

    Kan det vara så att det sistnämnda har hamnat på första plats för att ingen i familjen vill något av det som jag nämner som högre prioritet?

  • Anonym (Mx)
    Anonym (kd) skrev 2023-05-26 20:51:41 följande:

    Ser inte problemet? Du låter ju as härlig och underbar. Någon som inte behöver vara ute och supa hela helgerna för att kunna känna att den gjort något under dagarna.

    Tror att han var medveten om hur du var innan ni gick och gängade er, så lite mer konstruktiv kan han nog vara om han från ingenstans ska börja dampa eller gråta. 

    Vill han ta ut dig för att ha någonting att visa upp eller något sånt? (för själv kan jag inte se poängen med att tvinga med flickvännen ut till sina egna kompisar)


    Det är härligt ett tag med någon som bara vill vara hemma och, som det heter, ha myskväll och bara vara. Visst, det kan man göra.. men om det uteslutande blir myskvällar på tu man hand eller med familjen så tröttnar dom flesta.
  • Anonym (Sky)
    Anonym (Tråkig) skrev 2023-05-26 18:26:26 följande:
    Min man vill skiljas.. är jag så tråkig? :( :(

    Vi har varit ett år i 17 år.
    2 barn på 6 år och 14år.

    Jag: gillar att vara hemma, men gärna träffa lite vänner och så. Och såklart ute med barnen och leker.
    Man känner inget behov att gå ut och sätta  mig på en uteservering varje helg med barn iaf. Han tycker jag är tråkig som aldrig vill hänga med han och hans kompisar, antingen hem till kompis även för att de sedan ska ut. Eller direkt ut. även om det är skötsamt så är det ju alkohol varje gång.


    Min man: Väldigt social. vill gärna hänga med vänner varje helg. oftast ta några öl hos kompisen och sedan drar han ofta hem vid 23-23.30. 

    Jag har påkpekat att det hade varit kul om han ville vara hemma någon fredags kväll. Ha lite myskväll kanske när barnen lagt sig. Men börjar med en öl och sen vill han hellre med polarna.

    Kvar blir jag som den tråkiga som aldrig 
    gör något :( 

    Hur har ni det i erat förhållande ?


    Låter som ni samarbetar väldigt dåligt.  Irrelevant om du hellre vill vara hemma än att hänga ute med honom och hans kompisar ibland. Irrelevant om han hellre vill hänga ute än att ha myskväll ibland.

    Du ska vara ute med honom och hans kompisar ibland. Han ska ha myskväll med dig ibland.

    Ibland chockeras jag över människors oförmåga att samarbeta och kompromissa.
Svar på tråden Min man vill skiljas.. är jag så tråkig? :( :(