• KeToNKroPPaR

Frivillig barnlöshet, hur vanligt är detta?

Känner för att dra upp detta känsliga ämne. Jag har länge tänkt att jag aldrig vill ha barn. Ja, på sätt och vis är det av "egoistiska" skäl, men jag vill helt enkelt inte bära eller föda fler ungar till världen. Jag vill inte vara en morsa eller förälder. Ja, det finns ideologiska skäl med bakom, men jag vill inte leva traditionellt. Jag hatar tanken på att vara ledsagare och förebild. Jag hatar tanken på att jag ska hålla på med barnuppfostran. Jag hatar tanken på att få söner. Jag hatar tanken på att se mina barn växa upp och bli fullständiga och oansvariga idioter. Jag hade hatat att bli bunden, nertyngd, nertrampad, anklagad för att vara dålig morsa, anklagad för att vara perfekt morsa, anklagad för att inte vara morsa...

Hur många är som jag? Finns ni? Ogillar ni också avkomma?

Jag har levt ett väldigt tufft liv med karriär, finans, drömmar, driv, ambitioner, kunskap, intelligens, intellekt, hyperintellektuell dessutom (INxJ, men lutar mest åt INTJ), empati, otålighet, erfarenheter, ideal, funderingar, tankar, känslor av uppgivenhet, tomhet, ensamhet, otillräcklighet, ständigt frånvarande i tanken, ständigt sökande efter nya och bättre kickar, intresserad av många ämnen, väldigt utbildad, hatad av många förmodligen, förödelse, envishet, extremt verbalt och nedslående situationer, manipulation och storsinthet, men av flera olika anledningar och jag är så jävla trött på det mesta. Jag är så jävla besviken på alla. Jag är så fruktansvärt less på konformitet, nihilism, stoicism, kapitalism, demokrati, demokratur, åsiktsförtryckare, MGTOW, sexism, antifeminism, män som hatar kvinnor för ingen orsak utan bara för att skuldbelägga och bränna häxor, eller borde jag säga batikhäxor? Det är likadant för varje dag, det är likadant för varje individ. Man kommer inte härifrån oavsett vad och hur man gör det, och då har jag både studerat och bott på andra platser. Jag har även jobbat utomlands. Livet är så fruktansvärt misär. Det blir inte enklare. Bara svårare. Bara så mycket skit.

Slagfältet är närvarande jämt. Det finns inget lugn, ingen harmoni, bara skitsnack och förvränga personer. Lär er tänka med er egen hjärna. Jag är så LESS på er.

Så, jag behövde rikta detta mot andra. Tack för läsningen

• Svar på tråden Frivillig barnlöshet, hur vanligt är detta?
  • Core
    whippo skrev 2023-05-28 22:56:47 följande:

Väljer att formulera mig så för att det är sant. Det är lite med glimten i ögat också. Jag går heller inte runt och kastar ur mig dessa tankar. Men det kan vara tänkvärt i en mer filosofisk diskussion. Ta en fundera om påståendet är rätt eller fel? 

Väljer att skaffa barn för egen skull. 

Människan har den största påverkan på miljön. 

Ska vi ha en filosofisk diskussion är ju egoism bland de mest urvattnade argument man kan slänga sig med. Nästan alla val du gör är av egoistisk natur, gör du något för gruppen är det i längden för att du själv ska överleva. 

Det paradoxala här är att de få saker en människa kan göra utan egenintresse är för sina barn, eller ja sekundär egoism kan man ju ändå kalla det, men ändå.

Väljer man bort barn ut ett så oegoistiskt perspektiv som möjligt skulle det nånstans innebära en stor sorg, att man gjort en uppoffring när man valde bort att föröka sig, och så verkar inte fallen här?

Sen skiter jag i om ni skaffar barn eller inte, jag dömer ingen. Men att börja slänga sig med att man är osjälvisk som sk. barnfri är det dummaste jag hört.

• Meddelande borttaget
  • BaraLillaJag84
    Anonym (Ellie) skrev 2023-05-28 07:50:41 följande:

Jag tillhör en krets nördiga och intelligenta personer och det är rätt många som valt att inte skaffa barn. Vi själva har ett barn.

Skälen?

1. Anlag för begåvningshinder i familjen, har en syster som är nedsatt och som hen måste ta hand om hela livet, då personen lever självständigt, har ett enkelt jobb och lön men ofta ställer till det för sig på olika sätt och lätt blir lurad. Som att ha en 11-åring som lever vuxenliv med lön ungefär.

2. Tre stycken: Anlag för psykisk sjukdom, man har en svårt sjuk förälder som har förstört delar av ens barndom, lider själv av depression/trauma eller annat och vill inte utsätta sig/orkar inte chansa på att ett barn blir friskt, eller att man orkar göra en bra föräldrainsats.

3. Anser att världen är så usel att det inte är vettigt att sätta barn till världen, människan borde avveckla sig själv.

4. Prioriterar karriären. Är ledare för en stor organisation och man kan säga att organisationen, yrkesgärningen, är hens barn. Personen ger dock tid åt och är mycket glad över sina syskonbarn.

5. Anser sig inte vara en "barnmänniska", vill inte ta hand om småbarn eller störas av barn och har alltid känt så. Men är glad åt sina syskonbarn sen de blev lite större.

6. Man vill inte ha barn.
  • Anonym (Bra tankar)
    Anonym (Ellie) skrev 2023-05-28 07:50:41 följande:

Jag tillhör en krets nördiga och intelligenta personer och det är rätt många som valt att inte skaffa barn. Vi själva har ett barn.

Skälen?

1. Anlag för begåvningshinder i familjen, har en syster som är nedsatt och som hen måste ta hand om hela livet, då personen lever självständigt, har ett enkelt jobb och lön men ofta ställer till det för sig på olika sätt och lätt blir lurad. Som att ha en 11-åring som lever vuxenliv med lön ungefär.

2. Tre stycken: Anlag för psykisk sjukdom, man har en svårt sjuk förälder som har förstört delar av ens barndom, lider själv av depression/trauma eller annat och vill inte utsätta sig/orkar inte chansa på att ett barn blir friskt, eller att man orkar göra en bra föräldrainsats.

3. Anser att världen är så usel att det inte är vettigt att sätta barn till världen, människan borde avveckla sig själv.

4. Prioriterar karriären. Är ledare för en stor organisation och man kan säga att organisationen, yrkesgärningen, är hens barn. Personen ger dock tid åt och är mycket glad över sina syskonbarn.

5. Anser sig inte vara en "barnmänniska", vill inte ta hand om småbarn eller störas av barn och har alltid känt så. Men är glad åt sina syskonbarn sen de blev lite större.

Bra inlägg och mycket bra skäl. Skäl nr 3 är klockrent. Jag har dock hunnit bli mamma till ett barn som jag såklart älskar. Men skulle min dotter göra ett aktivt val att aldrig skaffa barn när hon blir vuxen, så har hon mitt fulla stöd. Jag vill att hon ska ha ett bra, bekvämt och stressfritt liv som vuxen.
  • Anonym (Valt bort barn)

Jag har valt bort barn för att jag är alldeles för störd psykiskt för att det skall vara en bra idé. Men jag tror att jag faktiskt ändå skulle vilja på ett sätt och hade jag inte haft problematiken hade jag velat bli mamma. 

Så jag tänker ta mig friheten att välja bort barn men samtidigt tillåta mig själv att sörja det ibland.

• Anonym (Mäh)

Jag har inga barn eftersom jag inte vill ha några. Det är inget politiskt eller konstigt med det även om det ibland kommer konstiga frågor från människor med barn som jag aldrig skulle ställa. Jag går inte runt och frågar "hur kommer det sig att du vill ha barn" eftersom jag vet att det är norm att vilja det.

Jag förstår också att just av den anledningen tycker folk att de kan fråga mig om det och sedan kritisera svaret och säga typ "JAG tror att du skulle blir en JÄTTEbra mamma faktiskt" även om det är fullständigt irrelevant och inte har med anledningen att göra. 

Ids inte bli sur eftersom folk generellt har svårt att ta in att deras livsval också är val även om de upplever det som en naturlag. Det enda jag har svårt att förstå är hur föräldrar som säger sig vara nöjda så ofta upplever mitt val som en skymf mot deras livsstil och känner sig personligt påhoppade av att jag inte vill ha barn och inte tänker låtsas att det är något annat som är anledningen. 

• Core
    Anonym (Mäh) skrev 2023-05-29 13:06:57 följande:

Jag har inga barn eftersom jag inte vill ha några. Det är inget politiskt eller konstigt med det även om det ibland kommer konstiga frågor från människor med barn som jag aldrig skulle ställa. Jag går inte runt och frågar "hur kommer det sig att du vill ha barn" eftersom jag vet att det är norm att vilja det.

Jag förstår också att just av den anledningen tycker folk att de kan fråga mig om det och sedan kritisera svaret och säga typ "JAG tror att du skulle blir en JÄTTEbra mamma faktiskt" även om det är fullständigt irrelevant och inte har med anledningen att göra. 

Ids inte bli sur eftersom folk generellt har svårt att ta in att deras livsval också är val även om de upplever det som en naturlag. Det enda jag har svårt att förstå är hur föräldrar som säger sig vara nöjda så ofta upplever mitt val som en skymf mot deras livsstil och känner sig personligt påhoppade av att jag inte vill ha barn och inte tänker låtsas att det är något annat som är anledningen. 

Kontra med att personen skulle passa jättebra som barnfri, det täpper nog till truten på den mest präktiga småbarnsmorsa 

Jag förstår att folk utan ungar stör sig på föräldrar , för det gör jag också fast jag har egna
  • Anonym (Mäh)
    Core skrev 2023-05-29 13:15:52 följande:
    Kontra med att personen skulle passa jättebra som barnfri, det täpper nog till truten på den mest präktiga småbarnsmorsa 

Jag förstår att folk utan ungar stör sig på föräldrar , för det gör jag också fast jag har egna
    Jag brukar säga att jag säkert skulle bli en utmärkt prostituerad också, men vill inte det heller 
  • Anonym (Baltasar)
    Anonym (Mäh) skrev 2023-05-29 13:06:57 följande:

Det är märkligt att man ofta svarar så. Jag skulle kunna bli en jättebra hundägare säkert. Jag är bra på att hantera djur, men inte sjutton vill jag ha något. Jag är jäkligt vass på att köra bil också men jag tänker inte bli rallyförare heller. Alla måste inte göra allt och vad någon annan tycker är inte relevant. 
  • Anonym (Mäh)
    Anonym (Baltasar) skrev 2023-05-29 17:08:39 följande:
    Det är märkligt att man ofta svarar så. Jag skulle kunna bli en jättebra hundägare säkert. Jag är bra på att hantera djur, men inte sjutton vill jag ha något. Jag är jäkligt vass på att köra bil också men jag tänker inte bli rallyförare heller. Alla måste inte göra allt och vad någon annan tycker är inte relevant. 
    Gissar lite här men jag tror att nästan alla människor för det mesta tänker mer på sig själva och sina erfarenheter än på vad den som pratar säger. Hela iden om att någon bara är ointresserad av det som är en annan persons hela värld är liksom så förvirrande att man bara kan föreställa sig att valet beror på någon osäkerhet på kompetens i föräldraskapet. 

Jag kan inte riktigt föreställa mig hur jag skulle välja att ta hand om ett barn hela tiden istället för att göra andra saker. Tex att ta hand om ett eller flera barn dygnet runt och sen låtsas att det är semester? Skillnaden är väl att jag fattar att de flesta tydligen tycker att det låter toppen och därför säger jag inget om det.
  • Anonym (S)

Jag tillhör inte själv den gruppen som är frivilligt barnfri, men har flera i min närhet som av olika anledningar valt att inte skaffa barn eller vet att de absolut inte vill ha barn i framtiden. 
    Det har för min del aldrig varit något konstig med det och jag skulle aldrig ifrågasätta någon som väljer ett liv utan barn oavsett anledning till det.

En av personerna vars sambo hade lite äldre barn(10+) när de träffades var först väldigt nervös över det, då denna inte ville ha egna barn, men har sen landat i att ändå vara okej med att vara lite av en "bonusförälder" utan att behöva ta en massa ansvar för barn. Nu väljer personen självmant att skämma bort de nu vuxna barnen ibland genom att ex bjuda på mat/fika ute eller hittar på aktiviteter tillsammans som inte behöver vara anpassade för småbarn.  

• Anonym (Stolt mamma!)
    Anonym (!!) skrev 2023-05-29 00:43:11 följande:
    Och där hittade du in ja, i vår BARNFRIA tråd, som riktar sig redan i ts till BARNFRIA! Men du riktigt kände hur tråden tilltalade dig så du var tvungen att trava in och lägga ett totalt meningslöst Goddagyxskaft-inlägg och gnälla? Du riktigt kände hur kränkt du blev och blev tvungen att gå in och tjoa! Det är så sjukligt Familjelivs-patetiskt!
    Jag och flera med mig är inte accepterande till era egoistiska rent sinnessjuka livsval för fem öre, varför ska vi vara det?? Därför skapar vi en egen tråd, där vi diskuterar våra betydligt vettigare val med likasinnade! Så Schaaaaas!!!!! Hackspett.
    Du mår inte så bra va?
Svar på tråden Frivillig barnlöshet, hur vanligt är detta?