Tomelilla15 skrev 2023-05-29 17:35:20 följande:
Det är ju lite på lika roller här och du måste avtala. Just nu är du hans hyresvärd och ni måste ha ett skriftligt avtal kring hyran. Antar att du inte har det och då uppstår sådana här problem. Hade ha haft en hyresavtal där han är inneboende så hade han ju fått säga uppe er avtalet för att inte betala hyra. logiskt att han flyttar sina möbler då också.
Ang barnet får du fråga om han ska ha barnet på förskola. Ska han det men du tycker resvägen är för lång kan du protestera till soc. man kan ju avtala om att barnet ska vara hos dig en månad.
Sluta ge honom massa chanser. Säg upp honom. Han får hitta eget boende. Han har säkert inte ansträngt sig tillräckligt. Han behandlar dig som han känner för. Om han bara säger att han inte ska betala hyra så vet han att han kan köra med dig.
Stort tack, den texten var matnyttig för mig att läsa. Fan att jag inte har ett skriftligt avtal då! Jag tycker att det här har varit så svårt eftersom jag inte vet hur man gör eller vad man KAN göra och vad som kräver jurist osv. Obviously är killen en sådan som gör lite hur han vill men nu har jag ledsnat på att ställa upp på vad som helst. Men liksom om jag säger du måste betala för barnets mat den här månaden även om du inte bor här, då säger han bara nej. Asså visst jag kan köpa maten själv, det är bara ett dumt exempel. För jag har inte jättemycket pengar heller. Eller om jag säger du får inte förvara dina möbler här utan att betala, då säger han nej. Så antar att familjerätten får hjälpa mig men tänkte fråga här och höra vad man kan göra ens, så jag inte skämmer ut mig hos familjerätten.