• Anonym (G)

Andra vårdnadshavaren vill flytta ut tillfälligt, vad gäller här

Vad gäller. Jag och mitt barns pappa har separerat. Han har inte hittat nytt boende under ett års tid. Nu säger han att han tillfälligt ska flytta, vilket jag tycker låter superkonstigt. Så han ska bo på ett ställe som har typ 2 timmar resväg till förskolan.

Vad gäller nu? Tänker behöver han inte betala hyra för sin dotters boende? Hur fungerar det med kostnaderna för henne med mat och sådär under den här månaden? Eller ännu värre, om han tänkt ha henne där borta, kan han tvinga vår treåring till den resvägen? 

Sen undrar jag också om man verkligen kan göra så, att man gör slut men flyttar ut tillfälligt? 

• Svar på tråden Andra vårdnadshavaren vill flytta ut tillfälligt, vad gäller här
  • Anonym (S)

Hänger inte riktigt med. Har han inget eget boende idag? 

• Anonym (G)
    Anonym (S) skrev 2023-05-29 16:21:59 följande:

Hänger inte riktigt med. Har han inget eget boende idag? 

Han freeloadar hos mig. Hehe. Skämt åsido, vi är separerade sambos och flyttade in tillsammans. Det är mitt hyreskontrakt dock och det är jag som ska bo kvar. Men han har inte hittat ny bostad utan bor hos oss eller hos mig så att säga. Men nu ska han flytta ut TILLFÄLLIGT. Dvs alla hans möbler ska stå kvar men han ska bo någon annanstans i en månad. 
  • Anonym (111)
    Anonym (G) skrev 2023-05-29 16:27:28 följande:
    Han freeloadar hos mig. Hehe. Skämt åsido, vi är separerade sambos och flyttade in tillsammans. Det är mitt hyreskontrakt dock och det är jag som ska bo kvar. Men han har inte hittat ny bostad utan bor hos oss eller hos mig så att säga. Men nu ska han flytta ut TILLFÄLLIGT. Dvs alla hans möbler ska stå kvar men han ska bo någon annanstans i en månad. 
    Ni är gemensamt ansvariga för barnens omkostnader så klart, oavsett var man bor. 
  • Jemp

Va? 
    Vårdnaden påverkas inte. 
    Boendet med dottern får ni ju (i första hand gemensamt) landa i vad som är rimligt. Kanske bara helger och enstaka vardag med den resvägen. 
    Om han är välkommen att flytta in igen avgör ju du. 
    Betalningsskyldig är han förstås.

• Anonym (Perka)

Står alla hans grejer kvar och flytten inte är en riktig flytt så betalar han naturligtvis fortsatt hyra.

• Jemp

För en månad är det ju ingen vits att röra upp himmel och jord dock. 

• Anonym (G)
    Anonym (111) skrev 2023-05-29 16:45:52 följande:
    Ni är gemensamt ansvariga för barnens omkostnader så klart, oavsett var man bor. 
    Hur fungerar det om han bara säger nej jag har inga pengar? Jag har försökt boka en samtalstid hos Familjerätten men dom har inte återkommit ännu. Men hur fungerar det med hyran just? Tänker när han har både sitt barn och sina saker hos mig där jag betalar hela hyran själv? 
  • Anonym (G)
    Anonym (111) skrev 2023-05-29 16:45:52 följande:
    Hur fungerar det om han bara säger nej jag har inga pengar? Jag har försökt boka en samtalstid hos Familjerätten men dom har inte återkommit ännu. Men hur fungerar det med hyran just? Tänker när han har både sitt barn och sina saker hos mig där jag betalar hela hyran själv? 
  • Jemp
    Anonym (G) skrev 2023-05-29 16:50:08 följande:
    Generellt så barnets omkostnader kan du begära underhållsstöd från via försäkringskassan om ni inte kommer överrens eller han inte har råd. Så kräver de pengarna av honom i sin tur, baserat på inkomst. 

Hyra till dig när han är inneboende får ni skriva avtal om. 

Hur det funkar med FK när ni fortfarande bor ihop vet jag inte. Underhåll behöver han då inte betala eftersom ni båda bor med barnet. Kan tänka mig att det är svårt att få igenom att inte se er som ett par (och därmed separata ekonomier) när ni fortfarande bor ihop. 
  • Anonym (?)

Hänger inte heller med. Ska du alltså inte ta över lägenheten själv? Då ska du också flytta då, eller?

• Anonym (G)
    Anonym (?) skrev 2023-05-29 16:56:08 följande:

Hänger inte heller med. Ska du alltså inte ta över lägenheten själv? Då ska du också flytta då, eller?

Jo, det har jag skrivit att jag ska. Jag har skrivit att det är jag som ska bo kvar. Han ska flytta men har inte hittat en ny lägenhet på ett år. Nu ska han flytta ut tillfälligt i en månad säger han. Och ha sina möbler kvar och inte betala hyra. Och barnet ska bo hos mig hoppas jag, för jag undrar om han kan tvinga barnet till resväg på 2 timmar Till förskolan? Min fråga är också hur man gör med kostnader när barnet bor hos en förälder men man har delad vårdnad. Ingenstans har jag nämnt att han inte ska ha vårdnaden. 

• Anonym (G)
    Anonym (Perka) skrev 2023-05-29 16:49:19 följande:

Står alla hans grejer kvar och flytten inte är en riktig flytt så betalar han naturligtvis fortsatt hyra.

Vad gör jag om jag inte accepterar att ha hans möbler hos mig för förvaring gratis i fyra veckor? Asså till historien hör ju att han varit en skit men den historien tänker jag inte dra här. 
  • Tomelilla15

Det är ju lite på lika roller här och du måste avtala. Just nu är du hans hyresvärd och ni måste ha ett skriftligt avtal kring hyran. Antar att du inte har det och då uppstår sådana här problem. Hade ha haft en hyresavtal där han är inneboende så hade han ju fått säga uppe er avtalet för att inte betala hyra. logiskt att han flyttar sina möbler då också. 

Ang barnet får du fråga om han ska ha barnet på förskola. Ska han det men du tycker resvägen är för lång kan du protestera till soc. man kan ju avtala om att barnet ska vara hos dig en månad. 

Sluta ge honom massa chanser. Säg upp honom. Han får hitta eget boende. Han har säkert inte ansträngt sig tillräckligt. Han behandlar dig som han känner för. Om han bara säger att han inte ska betala hyra så vet han att han kan köra med dig. 

• Anonym (G)
    Tomelilla15 skrev 2023-05-29 17:35:20 följande:

Det är ju lite på lika roller här och du måste avtala. Just nu är du hans hyresvärd och ni måste ha ett skriftligt avtal kring hyran. Antar att du inte har det och då uppstår sådana här problem. Hade ha haft en hyresavtal där han är inneboende så hade han ju fått säga uppe er avtalet för att inte betala hyra. logiskt att han flyttar sina möbler då också. 

Ang barnet får du fråga om han ska ha barnet på förskola. Ska han det men du tycker resvägen är för lång kan du protestera till soc. man kan ju avtala om att barnet ska vara hos dig en månad. 

Sluta ge honom massa chanser. Säg upp honom. Han får hitta eget boende. Han har säkert inte ansträngt sig tillräckligt. Han behandlar dig som han känner för. Om han bara säger att han inte ska betala hyra så vet han att han kan köra med dig. 

Stort tack, den texten var matnyttig för mig att läsa. Fan att jag inte har ett skriftligt avtal då! Jag tycker att det här har varit så svårt eftersom jag inte vet hur man gör eller vad man KAN göra och vad som kräver jurist osv. Obviously är killen en sådan som gör lite hur han vill men nu har jag ledsnat på att ställa upp på vad som helst. Men liksom om jag säger du måste betala för barnets mat den här månaden även om du inte bor här, då säger han bara nej. Asså visst jag kan köpa maten själv, det är bara ett dumt exempel. För jag har inte jättemycket pengar heller. Eller om jag säger du får inte förvara dina möbler här utan att betala, då säger han nej. Så antar att familjerätten får hjälpa mig men tänkte fråga här och höra vad man kan göra ens, så jag inte skämmer ut mig hos familjerätten. 
  • Anonym (D)

Gud så tafatta en del människor är. Jo det funkar såhär:

Du talar om för människan att ska du ha dina saker kvar betalar du hyra annars flyttar du ut MED dina saker. Du ansöker om underhåll hos FK.

2 tim bort är det = ny kommun? Då vägrar du skriva på bara att barnet ska flyttas. 

Annars umgänge helger och lov. Det som funkar bäst för ert barn.

Svar på tråden Andra vårdnadshavaren vill flytta ut tillfälligt, vad gäller här