• Anonym (Hmm)

Hur gjorde ni med boende?

Hej!

Ni som skiljt er, hur gjorde ni med boende under processen? Syftar då på er som ägde bostad tillsammans.

Alla har ju inte möjlighet att flytta direkt. 

Vi äger bostad tillsammans varav min fru inte vill att vi bor tillsammans under processen men jag vet inte vad jag ska göra.

Ett alternativ hade ju varit att jag hittar något i andra hand men det tror jag inte att man får om man redan äger en bostad.

Min fru har ingen möjlighet att ta över lägenheten själv då det blir för dyrt samt att hon inte har fast anställning på sitt jobb än.

• Svar på tråden Hur gjorde ni med boende?
  • Anonym (Em)

Om du ska ta över lägenhet så får du ju köpa ut henne och hon får flytta. Annars får ni väl sälja lägenheten och båda hitta nya bostäder. Man kan ju sälja först och hitta ny bostad (eventuellt en tillfällig) innan köparen får tillträde. 

• AndreaBD
    Anonym (Hmm) skrev 2023-05-30 18:49:09 följande:
    Tack snälla för svaret då är jag med!

Känns helt kört för vår del helt ärligt. Blir svårt när man inte har mycket pengar och inte har råd att köpa ut.

i dagens läge har man ju inte råd med att öka ut lånet pga räntorna osv.
    Ja, om ingen av er kan ta över lägenheten och betala ut den andra så får ni sälja. Eller hyra ut lägenheten, tills det är bättre läge för försäljning. Men om man ska köpa nytt då efter separationen, då sitter man med två lån igen. Det funkar nog bara om man hittar hyreslägenhet.... båda.
  • Anonym (Jo)

Det finns andra lösninar också. Jag flyttade ut, exet bor kvar i vår gemensamt ägda bostad. Som ni vet har bostadsmarknaden varit svår ett längre tag nu, men målet är så klart att sälja så snart som möjligt ändå. Jag betalar mitt boende, exet betalar lån och räntor.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Jo) skrev 2023-05-30 19:35:51 följande:

Det finns andra lösninar också. Jag flyttade ut, exet bor kvar i vår gemensamt ägda bostad. Som ni vet har bostadsmarknaden varit svår ett längre tag nu, men målet är så klart att sälja så snart som möjligt ändå. Jag betalar mitt boende, exet betalar lån och räntor.

vi har funderat på att göra exakt så.

men det som gör mig tveksam är just det att jag inte vet om jag får hyra en lägenhet när jag står som ägare på en annan.

• Anonym (Em)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-05-30 19:58:56 följande:

men det som gör mig tveksam är just det att jag inte vet om jag får hyra en lägenhet när jag står som ägare på en annan.

googla ?hyra lägenhet när man äger?. 

du får hyra om hyresvärden godkänner det. Det är helt lagligt. 

• Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-05-30 18:13:33 följande:

Vi äger bostad tillsammans varav min fru inte vill att vi bor tillsammans under processen men jag vet inte vad jag ska göra.

Min fru har ingen möjlighet att ta över lägenheten själv då det blir för dyrt samt att hon inte har fast anställning på sitt jobb än.

Ursäkta, men...

Om det nu är frun i huset som inte vill att ni skall bo tillsammans under processen..... Och hon inte har möjlighet att bo kvar i ert nuvarande boende själv....

Är det då inte bättre att hon funderar på att flytta ut?
  • Anonym (K)

Det är inte olagligt att hyra i andra hand. Många BR-ägare har tillstånd från föreningen att hyra ut. Det finns också husägare som har extra hus på tomten/gården de hyr ut. Absolut helt lagligt och de bestämmer vem de hyr ut till.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (K) skrev 2023-05-30 20:43:58 följande:
    Det är inte olagligt att hyra i andra hand. Många BR-ägare har tillstånd från föreningen att hyra ut. Det finns också husägare som har extra hus på tomten/gården de hyr ut. Absolut helt lagligt och de bestämmer vem de hyr ut till.
    Jag menade inte att det är olagligt för någon att hyra ut i andra hand.

Det jag menade var att det inte är lagligt att äga en bostad och sedan hyra en andra bostad i andra hand.
    man får ju bara stå skriveb på en adress tex 
  • Anonym (Jo)

Ptja det var inga problem för mig. De kollade inte ens upp det. Jag hyr iofs inte av kommunalt eller megastort företag (dock ändå medelstort). Du har inget att förlora. Om en uthyrare säger nej så försök med nästa. Nämn inte att du äger bostad redan. Frågar någon så säg att ni håller på att ska sälja. Legit answer ändå. När du väl har fått kontrakt får de svårt att vräka dig. Enda stället jag hört om där man inte "får" äga ett annat boende är Sthlm faktiskt.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-05-30 20:49:53 följande:

Det jag menade var att det inte är lagligt att äga en bostad och sedan hyra en andra bostad i andra hand.
    Joo men du är ju bara skriven på en adress, dvs där du har din dygnsvila. Inga problem.
  • Anonym (K)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-05-30 20:49:53 följande:

Du kan äga en bostad och hyra en annan i andra hand. Vilket lagrum pekar du på? 
    Hyresvärdar kan ha som regel att man inte får hyra om man äger annan bostad, men det gäller främst 1:a handskontrakt. Varför skulle en lägenhetsinnehavare som vill hyra ut sin lägenhet ett år kräva att hyresgästen inte äger en annan bostad?
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-05-30 18:38:34 följande:

Okej, ägde ni båd huset? 

Jag förstår inte alls hur detta fungerar. 

vi har inte råd att bara ena bor kvar i lägenheten och absolut Inte råd att någon av oss sitter med 2 bolån och då köper en till lägenhet 

Ja, vi ägde huset tillsammans. Vi bodde båda två kvar i huset tills jag flyttade till en brf-lägenhet. Han köpte ut mig ur huset. Jag fick låna mer pengar till lägenheten, och han fick låna pengar för att kunna köpa ut mig. 
    Vad är det du inte förstår? Det är lite krångligt, för det är ju inget man gör varenda dag, precis! 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Frida) skrev 2023-05-30 21:27:38 följande:
    Ja, vi ägde huset tillsammans. Vi bodde båda två kvar i huset tills jag flyttade till en brf-lägenhet. Han köpte ut mig ur huset. Jag fick låna mer pengar till lägenheten, och han fick låna pengar för att kunna köpa ut mig. 
    Vad är det du inte förstår? Det är lite krångligt, för det är ju inget man gör varenda dag, precis! 
    Inte alla kan få lån för att köpa ut den andra, men då får man så klart sälja bostaden.
Svar på tråden Hur gjorde ni med boende?