• AndreaBD

    Måla karta på väggen, tips?

    Jag skulle vilja måla en karta på en vägg i skolan, med mina elever (att köpa en karta brukar vara dyrt, och det brukar inte finnas pengar till det). Väggen är någon slags strukturtapet som är övermålat med vit, smutsavvisande färg. 

    Om man nu ska måla en karta på ett land (det är ett språk-klassrum) på väggen - dels undrar jag om det finns ett bra sätt att överföra formen från någon betydligt mindre bild till större format på väggen? Kanske finns det även smidiga sätt att sätta in städerna så att det blir rätt avstånd från varandra?

    Sedan undrar jag också - vilken färg målar man med så att det syns och håller någorlunda bra? 

  • Svar på tråden Måla karta på väggen, tips?
  • AndreaBD
    Litorina skrev 2023-05-31 18:24:47 följande:
    Det tror jag också. I synnerhet om man räknar in TS arbetstid. Förmodligen ett antal tusenlappar bara där. 
    Nej. Jag tänkte att det skulle vara en aktivitet som eleverna ska vara med på, typ en av dem sista lektionerna före lovet - eller efter. Och ni tror väl inte att jag får betalt för såna extra-grejer? 
  • AndreaBD
    AndreaBD skrev 2023-05-31 22:56:51 följande:
    Nej. Jag tänkte att det skulle vara en aktivitet som eleverna ska vara med på, typ en av dem sista lektionerna före lovet - eller efter. Och ni tror väl inte att jag får betalt för såna extra-grejer? 
    Jag har en gång målat alla väggar i ett klassrum. På en studiedag. 
  • AndreaBD

    Min man hade en idé. Han sa att man ska rita på ett rutnät. Rita igenom på rutig papper och sen göra ett rutnät med större rutor på väggen. Det får nog jag göra, med blyerts. Sedan kan eleverna rita i dem rutorna som det ska vara. Och det räcker med konturerna och några stora städer. Kanske går det t.o.m. med tuschpennor? 

    Man kan ju också flylla på med mera senare. 

  • Litorina
    AndreaBD skrev 2023-05-31 22:56:51 följande:
    Nej. Jag tänkte att det skulle vara en aktivitet som eleverna ska vara med på, typ en av dem sista lektionerna före lovet - eller efter. Och ni tror väl inte att jag får betalt för såna extra-grejer? 
    Gör du det på din fritid? Det är verkligen inte smart ur löneförhandlingssynpunkt. Vet den lokala fackorganisationen om att du jobbar gratis? Jag förstår att det kan verka som en hygglig grej att göra, men om en i arbetslaget kan tänka sig att jobba gratis sätter det alla i en väldigt knepig sits när det kommer till löneförhandling. 
    AndreaBD skrev 2023-05-31 22:57:32 följande:
    Jag har en gång målat alla väggar i ett klassrum. På en studiedag. 
    Du måste tänka om. Studiedagen ska användas till kompetensutveckling, inte vaktmästararbete. Godkände rektor alltså att du stod och målade på arbetstid istället för att delta i möte/vidareutbildning? 

     

  • BuoBä
    AndreaBD skrev 2023-05-31 22:54:16 följande:
    Nej, nej. Absolut ingen affisch. Den överlever inte länge. Den andra läraren som brukar använda det klassrummet sa att allt som hon hade hängt upp, revs ner.
    Ok, då röstar jag på att du gräver fram en OH-projektor, eller en diabildsprojektor plus diabild med kartan. Eller rutnätsidén som någon annan föreslog. 
  • AndreaBD
    BuoBä skrev 2023-06-01 16:41:18 följande:
    Ok, då röstar jag på att du gräver fram en OH-projektor, eller en diabildsprojektor plus diabild med kartan. Eller rutnätsidén som någon annan föreslog. 
    Ja, min man föreslog det, rutnätet. Det är en bra idé för att jag då kan förbereda och eleverna kan sedan också hjälpa till. Där går det att ha många involverade. 
  • AndreaBD
    Litorina skrev 2023-06-01 16:35:20 följande:
    Gör du det på din fritid? Det är verkligen inte smart ur löneförhandlingssynpunkt. Vet den lokala fackorganisationen om att du jobbar gratis? Jag förstår att det kan verka som en hygglig grej att göra, men om en i arbetslaget kan tänka sig att jobba gratis sätter det alla i en väldigt knepig sits när det kommer till löneförhandling. 
    AndreaBD skrev 2023-05-31 22:57:32 följande:
    Jag har en gång målat alla väggar i ett klassrum. På en studiedag. 

     


    Allvarligt? Hur mycket kan du om lärarnas arbetssituation? Vi har 35 timmar arbetstid på plats och 10 timmar förtroendetid i veckan. Detta är alltså under arbetstiden på plats t.o.m., så hur kan det vara fritid? 

    Jag tänker t.o.m. göra det under en vanlig lektion, eftersom eleverna ska vara delaktiga. Och innan någon nu säger att de inte lär sig tillräckligt - strax före sommarlovet är de ändå inte särskilt mottagliga och gemensamma aktiviteter kan vara gruppstärkande. Det kan t.om. göra att de inte förstör så mycket i lokalerna. Många bra effekter. 
  • Litorina
    AndreaBD skrev 2023-06-01 17:27:54 följande:
    Allvarligt? Hur mycket kan du om lärarnas arbetssituation? Vi har 35 timmar arbetstid på plats och 10 timmar förtroendetid i veckan. Detta är alltså under arbetstiden på plats t.o.m., så hur kan det vara fritid? 

    Jag tänker t.o.m. göra det under en vanlig lektion, eftersom eleverna ska vara delaktiga. Och innan någon nu säger att de inte lär sig tillräckligt - strax före sommarlovet är de ändå inte särskilt mottagliga och gemensamma aktiviteter kan vara gruppstärkande. Det kan t.om. göra att de inte förstör så mycket i lokalerna. Många bra effekter. 

    Du skrev att du inte fick betalt. 


    Själva grejen att dekorera klassrummet tillsammans med eleverna tycker jag låter kul och bra. :) 

  • AndreaBD
    Litorina skrev 2023-06-01 16:35:20 följande:
    Gör du det på din fritid? Det är verkligen inte smart ur löneförhandlingssynpunkt. Vet den lokala fackorganisationen om att du jobbar gratis? Jag förstår att det kan verka som en hygglig grej att göra, men om en i arbetslaget kan tänka sig att jobba gratis sätter det alla i en väldigt knepig sits när det kommer till löneförhandling. 
    AndreaBD skrev 2023-05-31 22:57:32 följande:
    Jag har en gång målat alla väggar i ett klassrum. På en studiedag. 

     


    Allvarligt? Hur mycket kan du om lärarnas arbetssituation? Vi har 35 timmar arbetstid på plats och 10 timmar förtroendetid i veckan. Detta är alltså under arbetstiden på plats t.o.m., så hur kan det vara fritid? 

    Jag tänker t.o.m. göra det under en vanlig lektion, eftersom eleverna ska vara delaktiga. Och innan någon nu säger att de inte lär sig tillräckligt - strax före sommarlovet är de ändå inte särskilt mottagliga och gemensamma aktiviteter kan vara gruppstärkande. Det kan t.om. göra att de inte förstör så mycket i lokalerna. Många bra effekter.

    "Du måste tänka om. Studiedagen ska användas till kompetensutveckling, inte vaktmästararbete. Godkände rektor alltså att du stod och målade på arbetstid istället för att delta i möte/vidareutbildning? "

    Såna extra-dagar i början och i slutet av läsåret används oftast för gemensam planering eller utvärdering.  Oftast lämnar man lite "luft" ifall något mer dyker upp. Vi hade inget särskilt att göra den dagen. Definitivt inga möten eller fortbildning. Ja, rektorn hade godkänd det. Och en annan lärare hade inte heller något särskilt att göra och hjälpte mig sen också. 

    Förreten - fortbildning sker oftast under terminen, så att man måste ta ledigt och ha vikarie. Oftast gör man själv förslag på fortbildning. Också vanligt är att lärare går på en fortbildning på kvällen och får komp för det. Ibland har alla tillsammans en fortbildning. Typ varje gång de ändrar på läroplanen. 
  • AndreaBD
    Litorina skrev 2023-06-01 17:31:55 följande:

    Du skrev att du inte fick betalt. 


    Själva grejen att dekorera klassrummet tillsammans med eleverna tycker jag låter kul och bra. :) 


    Jag skrev - eller menade - att jag inte får EXTRA betalt, att jag gör det här på min vanliga arbetstid. Okej? :)
  • AndreaBD
    AndreaBD skrev 2023-06-01 17:38:19 följande:
    Jag skrev - eller menade - att jag inte får EXTRA betalt, att jag gör det här på min vanliga arbetstid. Okej? :)
    Just det. Det var ju du som skrev att det är dyrt om man räknar med min arbetstid. Men det kan man ju inte, eftersom jag ändå tar hand om eleverna då. Oavsett om vi målar eller gör annat så har jag betalt för att ta hand om dem.

    Och även under de 35 timmar som jag är i skolan kan jag ju prioritera. Dvs. om jag skulle få för mig att spela boll med eleverna när jag inte har lektion, så är det ju min prioritering. Likaså om jag vill förbereda väggen för att vi ska måla. 
Svar på tråden Måla karta på väggen, tips?