• Sam2023

Förlossning Skövde

Hej allihopa jag undrar om Förlossning i Skövde.Hur upplevde ni förlossning ? Vad tyckte ni om ? Vad har du förväntat dig ? Vad tyckte ni om rummet och barnmorskor? Lyssnade dom på dig ? Och så vidare? Skrev gärna så mycket ni vill både bra och dåligt 

• Svar på tråden Förlossning Skövde
  • Anonym (1234)
    Soldahl83 skrev 2023-06-03 17:19:34 följande:

Sämsta sjukhuset... Sunkigt som faan å de va inte proffsiga alls🤮

Tråkigt att höra jag som kommer föda barn där :(  vill du berätta lite mer
  • Soldahl83

Nergånget, luktade mögel, barnmorska som missade ta båda hinnor vilket gjorde att förlossningen blev 4 timmar längre än den hade behövt då de märkte det först efter skiftbyte. Fick epiduralen försent så den började verka först när dottern kom ut, proffsiga helt enkelt, skulle ALDRIG föda där igen. Förlåt om jag skrämmer dig men vill ju vara ärlig å Inget jag önskar någon annan att behöva vara med om.

• Pelargonen1

Hej!

Känner att jag måste svara dig. Jag håller inte med om att förlossningen är nergången. Den är helt nybyggd, fräscha lokaler och har helt fantastisk personal. Jag kommer föda där i sommar, och känner mig väldigt trygg med det. 

• Sam2023

Så tråkigt att höra att Skövde har det så dåligt.Jag hörde så mycket dåligt.En mamma skickades hem utan att kolla upp om hon va öppen föde barn i bilen 45 min senare så sjukt att dom inte tog henne på allvarligt. Dom tyckte de va långt ifrån att föda nu gå hem och vila dig med Alvedon utan att kontrollera henne hon hade 2 verkar i varje 5 min.En annan Mamma berättade liknande situation som hon lyckades föda precis vid entrén som också skickades hem utan att ta henne på allvarligt.En tredje Mamma fick epiduralen alldeles för sent och till slut blev det akut kejsarsnitt efter bebis hjärtljud va inte bra  :(  Och en till mamma som blev akut kejsarsnitt eftersom hon fick också för sent epiduralen:( Hoppas att det är inte så längre men detta jag skrev nu va för 2 år sedan och 1 år sedan.Jag är så rädd att föda barn där :(  

• Soldahl83

Jag födde där för 10 år sedan så det verkar ju inte bli bättre tyvärr. Min upplevelse var nog till att aldrig föda där iaf. Epiduralen satte dom försent å min dotter andades inte när hon kom ut å jag blev förlamad i benen i 30-45min pga för sen epidural.

• Sam2023
    Soldahl83 skrev 2023-06-05 12:29:33 följande:

Jag födde där för 10 år sedan så det verkar ju inte bli bättre tyvärr. Min upplevelse var nog till att aldrig föda där iaf. Epiduralen satte dom försent å min dotter andades inte när hon kom ut å jag blev förlamad i benen i 30-45min pga för sen epidural.

Så tråkigt att det hände så.Tack att du svarade jag ville fråga dig när de va men du svarade redan så för 10 år sedan.Men tyvärr så är det så fortfarande.Jag är så rädd att föda där jag hörde så mycket dåligt.Jag funderar kanske föda barn I Jönköping istället.Vad tycker du ? Tack igen att du svarade.Så tråkigt att det hände er :( 
  • Anonym (h)
    Soldahl83 skrev 2023-06-05 12:29:33 följande:

Du ska ju ändå föda i Finland. En upplevelse kan vara negativ men 10 år senare kan det vara helt ny personal, renoverade lokaler som någon kommenterade.

Förlossningvården har stor personalbrist.

• L 91

Oj! Måste skriva. För 10 år sen var det en helt annan sak med lokalerna. Jag födde äldsta för snart 13 år sen. Det var väl ingen höjdare..! Sen ombyggnationen är det så fint och bra! Fött 4 gånger där och kommer föda nr 5 där, vilken dag som helst. 

• Sam2023
    L 91 skrev 2023-06-05 20:38:49 följande:

Oj! Måste skriva. För 10 år sen var det en helt annan sak med lokalerna. Jag födde äldsta för snart 13 år sen. Det var väl ingen höjdare..! Sen ombyggnationen är det så fint och bra! Fött 4 gånger där och kommer föda nr 5 där, vilken dag som helst. 

Tack för svaret. Hoppas hoppas verkligen att det är bättre nu ! Det är inte bara ombyggnad som är viktigt tänker mest på om barnmorska och läkare kommer lyssna på oss när vi säger ifrån och undersöker oss  i tid.
  • Anonym (SkövdeBo)

Min upplevelse av Skövde förlossning är huvudsakligen god. Jag födde på Skövde Sjukhus 2022. Var där i 6 + 14 timmar med några timmars hemmavistelse emellan. Hann att ha 3 olika barnmorskor under tiden av naturliga skäl. 2 av 3 barnmorskor var fantastiska på alla sätt och vis. Ödmjuka, lyssnade och tog hänsyn och gjorde det hela till ett fantastiskt teamarbete mellan vårdpersonal och mig och min partner. Bra koll på "Finska greppet" med som verkligen gjorde bristningsrisken minimal. Den 3e barnmorskan (som tack och lov hann att gå av sitt pass långt innan det var dags att föda) var lite långsam på att ta verbal kommunikation på allvar. Finns 2 exempel: 1) Jag bad om en rullstol för att mina värkar var så svåra och täta i stående (hade typ 5 sekunders paus mellan början och slut av värkarna i stående) när jag skulle från hissen till förlossningsrummet. Barnmorskan fnös.. men gav oss sen det närmaste rummet när jag 10 minuter senare bara hade lyckats ta mig 20 m pga täta, hårda värkar. Det 2a exemplet är att barnmorska nr 3 inte tog min smärta på allvar förrän jag var så pass smärtpåverkad att jag inte längre var medveten om min omgivning och inte längre kunde samarbeta på något vettigt sätt (Ja, min smärttröskel är låg tyvärr x) ). Men till hennes försvar: Den 3e barnmorskan handlade det hela väldigt bra när det väl gick upp för henne hur jobbig min situation var, hon var väldigt kompetent (rent tekniskt, ej känslomässigt) och det var bl.a. hon som såg till att jag fick en SNABB Epidural (jag var för borta för att ens kunna tänka tanken.. eller ens någon tanke utöver "aaaj").

Så nej. Skövde är inte dåligt. Det är högst personligt hur väl man klickar med sin barnmorska och vissa barnmorskor är bättre på sitt yrke än andra på olika individuella plan.. vilket gäller ALLA sjukhus. Och lokalerna ÄR fräscha.

• Matildamea

Jag har fött fyra barn i skövde. Sista barnet var tyvärr en fruktansvärd upplevelse då det gick väldigt fort och huvudet nästan var ute när vi kom in på förlossningen. Barnmorskan var otroligt otrevlig och skrek att jag skulle ligga stilla när jag hade de värsta smärtorna i mitt liv. Förlorade sedan 2,5 L blod och den barnmorskan bedömde moderkakan som hel. Var den hel? Nej för en vecka senare kom jag in med kraftig infektion i livmodern, var dålig och fick ligga inne en vecka. Blev sövd och skrapad. Visade sig att det var väldigt mycket moderkaksrester kvar i livmodern. Har tre gånger bett om ett samtal efter förlossningen men aldrig blivit uppringd och bebis är ett år nu. Ryser bara jag tänker på den barnmorskan då hon aldrig skulle jobba med mäminiskor. Dessutom ville hon sy utan bedövning men där vägrade jag. Första förlossningen var ett planerat snitt och det var underbart. Andra förlossningen gick bra men där vägrade de ge mig någon bedövning eftersom förlossningen ?snart? skulle vara klar. Tog tre timmar till och fick ingen vedövning. Tredje barnet hade jag en helt underbar barnmorska. Hon var helt otrolig, lyhörd och gick precis efter det vi hade önskar oss. Men överlag nej jag är absolut inte nöjd med förlossningen i Skövde. 

• Sam2023
    Matildamea skrev 2023-06-05 23:00:11 följande:

Jag har fött fyra barn i skövde. Sista barnet var tyvärr en fruktansvärd upplevelse då det gick väldigt fort och huvudet nästan var ute när vi kom in på förlossningen. Barnmorskan var otroligt otrevlig och skrek att jag skulle ligga stilla när jag hade de värsta smärtorna i mitt liv. Förlorade sedan 2,5 L blod och den barnmorskan bedömde moderkakan som hel. Var den hel? Nej för en vecka senare kom jag in med kraftig infektion i livmodern, var dålig och fick ligga inne en vecka. Blev sövd och skrapad. Visade sig att det var väldigt mycket moderkaksrester kvar i livmodern. Har tre gånger bett om ett samtal efter förlossningen men aldrig blivit uppringd och bebis är ett år nu. Ryser bara jag tänker på den barnmorskan då hon aldrig skulle jobba med mäminiskor. Dessutom ville hon sy utan bedövning men där vägrade jag. Första förlossningen var ett planerat snitt och det var underbart. Andra förlossningen gick bra men där vägrade de ge mig någon bedövning eftersom förlossningen ?snart? skulle vara klar. Tog tre timmar till och fick ingen vedövning. Tredje barnet hade jag en helt underbar barnmorska. Hon var helt otrolig, lyhörd och gick precis efter det vi hade önskar oss. Men överlag nej jag är absolut inte nöjd med förlossningen i Skövde. 

Hej så tråkigt att höra:( Ryser hela kroppen är så rädd att föda barn i Skövde.Hoppas hoppas att det är bättre nu i Skövde men tanken går att föda i Jönköping istället men vet inte om det är bättre där. Tack för att du svarade 
  • Matildamea

Menade inte att skrämma dig. Tror kanske jag hade otur och fick en barnmorskà som inte riktigt passade för jobbet. Men min tredje förlossning hade jag en helt underbar barnmorska och den förlossningen var som en dröm. Är så glad för det. Känner man att det inte känns rätt så kan man också byta barnmorska.

• Sam2023
    Matildamea skrev 2023-06-12 20:34:23 följande:

Menade inte att skrämma dig. Tror kanske jag hade otur och fick en barnmorskà som inte riktigt passade för jobbet. Men min tredje förlossning hade jag en helt underbar barnmorska och den förlossningen var som en dröm. Är så glad för det. Känner man att det inte känns rätt så kan man också byta barnmorska.

Det var inte du som skrämde mig ! Jag hörde så mycket dåligt att jag ändå funderat innan jag blev gravid också om det är så fortfarande men tyvärr så hörde jag för några veckor sen att det hände igen ingen bra barnmorska denna gång med :( som inte lyssnade och till slut blev det akut kejsarsnitt:( hon fick epiduralen alldeles för sent och bebisen i magen mårde inte bra :( .Nu mår dom bra tack och lov men upplevdes blev ingen bra .Glad för din skull att tredje förlossning gick bra 🥰 Tack för att du berättade
Svar på tråden Förlossning Skövde