Min upplevelse av Skövde förlossning är huvudsakligen god. Jag födde på Skövde Sjukhus 2022. Var där i 6 + 14 timmar med några timmars hemmavistelse emellan. Hann att ha 3 olika barnmorskor under tiden av naturliga skäl. 2 av 3 barnmorskor var fantastiska på alla sätt och vis. Ödmjuka, lyssnade och tog hänsyn och gjorde det hela till ett fantastiskt teamarbete mellan vårdpersonal och mig och min partner. Bra koll på "Finska greppet" med som verkligen gjorde bristningsrisken minimal. Den 3e barnmorskan (som tack och lov hann att gå av sitt pass långt innan det var dags att föda) var lite långsam på att ta verbal kommunikation på allvar. Finns 2 exempel: 1) Jag bad om en rullstol för att mina värkar var så svåra och täta i stående (hade typ 5 sekunders paus mellan början och slut av värkarna i stående) när jag skulle från hissen till förlossningsrummet. Barnmorskan fnös.. men gav oss sen det närmaste rummet när jag 10 minuter senare bara hade lyckats ta mig 20 m pga täta, hårda värkar. Det 2a exemplet är att barnmorska nr 3 inte tog min smärta på allvar förrän jag var så pass smärtpåverkad att jag inte längre var medveten om min omgivning och inte längre kunde samarbeta på något vettigt sätt (Ja, min smärttröskel är låg tyvärr x) ). Men till hennes försvar: Den 3e barnmorskan handlade det hela väldigt bra när det väl gick upp för henne hur jobbig min situation var, hon var väldigt kompetent (rent tekniskt, ej känslomässigt) och det var bl.a. hon som såg till att jag fick en SNABB Epidural (jag var för borta för att ens kunna tänka tanken.. eller ens någon tanke utöver "aaaj").
Så nej. Skövde är inte dåligt. Det är högst personligt hur väl man klickar med sin barnmorska och vissa barnmorskor är bättre på sitt yrke än andra på olika individuella plan.. vilket gäller ALLA sjukhus. Och lokalerna ÄR fräscha.