• Anonym (Visningar_kommentarer)

Ni som bara läser trådar utan att kommentera, varför undviker ni att kommentera?

Många trådar har väldigt många visningar, men bara ett fåtal som kommenterar. T.ex. en tråd som har 6-10 000 visningar kanske bara har 7-10 personer som är väldigt aktiva i kommentarerna. Ni som bara läser men inte kommenterar, undviker ni att lägga er i en diskussion för att era åsikter inte skulle falla i god jord, eller finns det andra anledningar?

• Svar på tråden Ni som bara läser trådar utan att kommentera, varför undviker ni att kommentera?
  • Cereal Killer

För min del beror det framför allt på att folk inte gör det tydligt i rubriken vad tråden handlar om. Det gör att jag klickar på en massa inlägg som jag egentligen inte är ett dugg intresserad av. 

Jag skulle snarare vilja veta varför folk svarar när de inte har något som helst relevant att skriva. I vissa trådar där TS ställer en ren faktafråga kan det finnas 30 svar utan att en enda person ens försökt svara på frågan. I andra försöker folk svara på frågan trots att de uppenbarligen inte har någon kunskap alls i ämnet, så alla svar blir fel. 

• Anonym (jag)
    Tukt skrev 2023-06-02 12:16:11 följande:

I den mån det är ett problem, så tycker jag nog att det är det omvända. Nämligen att folk skriver utan att läsa.

Det stämmer definitivt. Det är så många trådar som förstörs av att folk kommer med en massa snedvridna tolkningar av det som skrivs och inte vill förstå oavsett hur mycket man förtydligar sig.
  • Anonym (fast)
    Anonym (Visningar_kommentarer) skrev 2023-06-02 11:39:40 följande:
    Jag blir bara förvånad över att en tråd som har flera tusen läsare har så få som reagerar med att kommentera. Om 10 000 pers läser en tråd, så tycker man ju att fler än 7-10 personer skulle lämna en kommentar.
    Fast bara för att en tråd har 10 000 läsningar betyder det inte att det är 10 000 personer som läst. Om jag klickar på uppdatera på den här tråden 100 gånger så är det jag som "läst" tråden 100 gånger och inte 100 nya personer. 
    Tukt skrev 2023-06-02 12:16:11 följande:

I den mån det är ett problem, så tycker jag nog att det är det omvända. Nämligen att folk skriver utan att läsa.

Ja, det är med ett problem. Att folk läser utifrån sina förutfattade meningar om en TS.och tolkar in sådant som inte står där.

Så reagerar vissa med ryggmärgen och skriver något nedlåtande utan att ha förståelse för personens situation.

Anonym (fast) skrev 2023-06-02 14:35:34 följande:
    Fast bara för att en tråd har 10 000 läsningar betyder det inte att det är 10 000 personer som läst. Om jag klickar på uppdatera på den här tråden 100 gånger så är det jag som "läst" tråden 100 gånger och inte 100 nya personer. 
    Tänkte att det kunde vara så, men trodde att antalet visningar betydde "exklusiva" visningar, som det är när man kollar besöksstatistiken på en blogg t.ex.

• Citronella
    Anonym (Visningar_kommentarer) skrev 2023-06-02 11:39:40 följande:
    Jag blir bara förvånad över att en tråd som har flera tusen läsare har så få som reagerar med att kommentera. Om 10 000 pers läser en tråd, så tycker man ju att fler än 7-10 personer skulle lämna en kommentar.
    Varför? Har man inget vettigt att säga tycker jag det är bättre att inte skriva något alls. 
  • Tukt
    Anonym (Visningar_kommentarer) skrev 2023-06-02 15:20:48 följande:
    Ja, det är med ett problem. Att folk läser utifrån sina förutfattade meningar om en TS.och tolkar in sådant som inte står där.

Så reagerar vissa med ryggmärgen och skriver något nedlåtande utan att ha förståelse för personens situation.
    Ja, men också det att en del läser trådstarten, men sedan hoppar till sidan 48 och kommenterar. Men i tråden har det framkommit helt andra saker än vad som stod i början. Vilket såklart sätter lite fokus på att en del borde tänka över sina trådstarter lite mer, innan de postar.
  • Anonym (Kfkf)
    Anonym (Visningar_kommentarer) skrev 2023-06-02 15:22:56 följande:
    Tänkte att det kunde vara så, men trodde att antalet visningar betydde "exklusiva" visningar, som det är när man kollar besöksstatistiken på en blogg t.ex.
    Det är inte unika visningsr på bloggar heller alltid. 
    Citronella skrev 2023-06-02 15:36:47 följande:
    Varför? Har man inget vettigt att säga tycker jag det är bättre att inte skriva något alls. 
    Kanske förvåningen över att så många känner att de inte har något att tillföra. Jag är övertygad om att det bland läsarna finns de som skulle vilja gå in och styra upp en diskussion när den håller på att urarta, eller när en person blir orättvist påhoppad av ett flertal som kommenterar, eller för att komma med fakta som de aktiva skribenterna inte har koll på, men som inte gör detta av olika anledningar.

• Anonym (C)
    Anonym (Visningar_kommentarer) skrev 2023-06-02 15:48:16 följande:
    Kanske förvåningen över att så många känner att de inte har något att tillföra. Jag är övertygad om att det bland läsarna finns de som skulle vilja gå in och styra upp en diskussion när den håller på att urarta, eller när en person blir orättvist påhoppad av ett flertal som kommenterar, eller för att komma med fakta som de aktiva skribenterna inte har koll på, men som inte gör detta av olika anledningar.
    Att man vill styra upp en tråd betyder inte att man kan. Folk som får trådar att spåra ur är oftast väldigt svåra att få bukt med och det brukar bara kännas frustrerande om man försöker.
    Anonym (C) skrev 2023-06-02 16:23:04 följande:
    Att man vill styra upp en tråd betyder inte att man kan. Folk som får trådar att spåra ur är oftast väldigt svåra att få bukt med och det brukar bara kännas frustrerande om man försöker.
    Det har du rätt i. Och jag tror att just tjafstrådarna är en orsak till att färre och färre skriver på forumet. Man orkar inte gå i polemik mot de som mest verkar intresserade av att tjafsa.

• Tukt

Tänker också att trådarnas rubrik inte alltid motsvarar innehållet. Ofta mer spännande än vad som kommer. Lätt att bli nyfiken i onödan.

Tukt skrev 2023-06-02 16:43:43 följande:

Tänker också att trådarnas rubrik inte alltid motsvarar innehållet. Ofta mer spännande än vad som kommer. Lätt att bli nyfiken i onödan.

Det håller jag också med om. Har flera gånger klickat på rubriker och tänkt att detta kan nog bli en intressant tråd, men med ett antiklimax som följd, då man upptäcker att tråden visade sig avse något annat än man trodde.

• Anonym (123)
    Anonym (Visningar_kommentarer) skrev 2023-06-02 06:05:28 följande:
    Ni som bara läser trådar utan att kommentera, varför undviker ni att kommentera?

Många trådar har väldigt många visningar, men bara ett fåtal som kommenterar. T.ex. en tråd som har 6-10 000 visningar kanske bara har 7-10 personer som är väldigt aktiva i kommentarerna. Ni som bara läser men inte kommenterar, undviker ni att lägga er i en diskussion för att era åsikter inte skulle falla i god jord, eller finns det andra anledningar?

Jag läser mängder med inlägg där jag blivit inlurad av en rubrik, sen handlar det om något jag inte är intresserad av.
  • Tow2Mater

På senaste tiden verkar det startats många trådar med öppna frågeställningar uttryckta i en eller två meningar; undrar om det är enbart för att generera klick på FL. På tal om att trådarnas rubriker inte alltid motsvarar innehållet.

• Anonym (...)
    Anonym (Visningar_kommentarer) skrev 2023-06-02 06:56:23 följande:
    Jag tänker mer på folk som faktiskt kanske reagerar starkt på ett inlägg och faktiskt har något att tillföra, men ändå väljer att inte skriva.

För en tråd med många visningar drar ju bevisligen till sig ett stort intresse och nyfikenhet.
    Jaha, ok. Du frågade varför man inte alltid skriver något, och jag kommenterade utifrån hur det brukar vara för mig.

Det är sällan jag reagerar starkt på en tråd, blir engagerad men inte vågar skriva något (om jag nu förstår rätt hur du menade).
    Men visst, en del politiska trådar blir "galna" efter 3 sekunder och då är det sällan någon idé att skriva något för det blir ingen konstruktiv tråd utan bara nån slags pajkastning. 
  • Anonym (gammal kärring)

Jag läser för popcorneffekten ibland. Är för gammal och orkar inte provoceras av alla fjantinlägg utan ler åt de som kämpar.

• Anonym (Kanske)

Kanske för att jag inte känner att jag har något ytterligare att tillföra. Någon har redan skrivit det jag hade tänkt skriva. Trådstartaren uttrycker sig på ett märkligt sätt, eller verkar bara vilja ha vissa svar / medhåll/ bekräftelse.

2 medlemmar har tagit över tråden och pajkastar bara varandra.

• Anonym (Petra)

Har jag inget att bidra med är det ju rätt meningslöst att skriva. Men det kan ändå vara intressant att läsa. 

Svar på tråden Ni som bara läser trådar utan att kommentera, varför undviker ni att kommentera?