• Swedman

    Konsert, S-holm, lördag, Parkera?

    Ska på Nightwish norra Djurgården, Evenew arena lördag kväll (3/6) och åker bil ner till Stockholm på eftermiddagen och sen hem efter konserten.  Tänkte åka tåg in mot centralen från nåt ställe och sen ta sig ut till arenan. 


    Frågan är var jag ska ställa bilen? Enköping och tåget in till T-centralen? Det går ett sent kvällståg tillbaka till Enköping sen vid 23.30 tiden. Finns det nåt bättre? Enligt Google så verkar många pendeltåg och tunnelbanor vara rödmarkerade pga brist på personal etc.

    Har ni några tips att ge?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-02 09:54
    Edit: Hörde av SL nu att Uppsala kan man åka från med den där SL appen.
  • Svar på tråden Konsert, S-holm, lördag, Parkera?
  • Anonym (Em)

    Jag skulle ju helt klart ta bilen hela vägen, varför tänker du inte göra det?? I andra hand skulle jag ställa bilen i tex Ulriksdal eller Bergshamra och ta bussen sista biten. I sista hand skulle jag ta bilen till Rotebro eller Väsby, ställa bilen där på pendlarparkeringen, ta pendeln till ulriksdal och byta till bussen. Men ser faktiskt inte varför man skulle krångla till det så pass? 

  • Swedman
    Anonym (Em) skrev 2023-06-02 10:17:48 följande:

    Jag skulle ju helt klart ta bilen hela vägen, varför tänker du inte göra det?? I andra hand skulle jag ställa bilen i tex Ulriksdal eller Bergshamra och ta bussen sista biten. I sista hand skulle jag ta bilen till Rotebro eller Väsby, ställa bilen där på pendlarparkeringen, ta pendeln till ulriksdal och byta till bussen. Men ser faktiskt inte varför man skulle krångla till det så pass? 


    Fick höra det på fikarasten. "Varför kör du inte hela vägen in?".....Jag kommer norrifrån så det passar nog säkert bra. Va enkelt det blev!


    Såg nu att åka från Uppsala går inte heller då det spårat ur nåt vid Arlanda. 

  • Anonym (Em)
    Swedman skrev 2023-06-02 10:29:15 följande:

    Fick höra det på fikarasten. "Varför kör du inte hela vägen in?".....Jag kommer norrifrån så det passar nog säkert bra. Va enkelt det blev!


    Såg nu att åka från Uppsala går inte heller då det spårat ur nåt vid Arlanda. 


    Det funkar fint att åka från Uppsala, tåget tar bara en annan väg. Men vill man inte ta bilen hela vägen är det betydligt smidigare att ställa bilen på en av SL:s pendlarparkeringar (man svänger bara av motorvägen så är man där), det är billigare att parkera där, billigare tågbiljett och pendeln går oftare till Väsby än till Uppsala. 
  • Swedman
    Anonym (Em) skrev 2023-06-02 11:42:52 följande:
    Det funkar fint att åka från Uppsala, tåget tar bara en annan väg. Men vill man inte ta bilen hela vägen är det betydligt smidigare att ställa bilen på en av SL:s pendlarparkeringar (man svänger bara av motorvägen så är man där), det är billigare att parkera där, billigare tågbiljett och pendeln går oftare till Väsby än till Uppsala. 

    Ok. Ja, jag har varit inne på Upplands Väsby faktiskt men blev lite avskräckt av att Google Maps rapporterade en massa problem med pendeltågstrafiken och personproblem etc. Då tittade jag på Enköping. Vanligt tåg in. Sen vanligt tåg tillbaka vid 23.00 eller vad det nu var.
    Allt detta löses om jag tar bilen in till Norra djurgården men ville egentligen undvika trafiken i S-holm. Kanske lindrigare då jag kommer norr ifrån och ska tillbaka samma väg.


    Väsby är tilltalande för jag har den där SL appen installerad. Kan säkert köpa biljett med den...

  • Anonym (Em)

    Trafiken en lördag kväll behöver du inte oroa dig för. Den flyter nog på bättre än vad pendeln gör :) Man kan verkligen inte lita på pendeln just nu. Så ta bilen :) 

  • Swedman
    Anonym (Em) skrev 2023-06-02 12:35:36 följande:

    Trafiken en lördag kväll behöver du inte oroa dig för. Den flyter nog på bättre än vad pendeln gör :) Man kan verkligen inte lita på pendeln just nu. Så ta bilen :) 


    Du kör jag bilen hela vägen in till arenan. Slipper SL och tåg o allt.

    Jag lider med storstadsborna som måste leva med det där kaoset. De är så beroende av pendel o Tunnelbanan.
  • LaFontaine

    Du kommer nog inte ha möjlighet att parkera i närheten av konserten. Det är väldigt få parkeringar i vanliga fall. Eventuellt kan du chansa vid universitetet, men jag tror att det är kört där också. 


    Du kan säkert parkera i Ropsten, men då får du en lite längre promenad. 

  • Swedman
    LaFontaine skrev 2023-06-02 13:07:06 följande:

    Du kommer nog inte ha möjlighet att parkera i närheten av konserten. Det är väldigt få parkeringar i vanliga fall. Eventuellt kan du chansa vid universitetet, men jag tror att det är kört där också. 


    Du kan säkert parkera i Ropsten, men då får du en lite längre promenad. 


    Det var ett bra tips. Jag tänkte faktiskt åka dit lite tidigare än normalt. Insläpp är vid 18.00 men om jag anländer där 15.00 kanske det finns nåt ledigt.
    Men Ropsten låter mer säkert.
  • LaFontaine
    Swedman skrev 2023-06-02 13:18:49 följande:
    Det var ett bra tips. Jag tänkte faktiskt åka dit lite tidigare än normalt. Insläpp är vid 18.00 men om jag anländer där 15.00 kanske det finns nåt ledigt.
    Men Ropsten låter mer säkert.
    Finns infartaparkering där. Sen blir det som sagt en promenad, men mestadels genom nationalstadsparken. 
  • Swedman
    LaFontaine skrev 2023-06-02 13:49:43 följande:
    Finns infartaparkering där. Sen blir det som sagt en promenad, men mestadels genom nationalstadsparken. 
    Satte Google Maps på Ropsten och åkte. Hamnade i nån soppa som hette Värtahamnen. Såg en mack och bakom den en ganska diskret liten parkering. Zon40 på Easypark. 60kr fram tills midnatt.
    Tog ryggan och sen gick vi genom nån park, genom några åkrar och plötsligt var vi där vi skulle vara. 
    Vilket drag det var. Mycket folk. 
    Bilresa hem mellan 00.00 till 04.00 typ. Död idag.
    Tack för tips. 

  • Anonym (Lollo)

    Lite fundersam att du skall åka till Stockholm med bil överhuvudtaget. Vi befinner oss faktiskt i ett klimat nödläge om de har undgått dig?

  • Swedman
    Anonym (Lollo) skrev 2023-06-04 11:24:16 följande:

    Lite fundersam att du skall åka till Stockholm med bil överhuvudtaget. Vi befinner oss faktiskt i ett klimat nödläge om de har undgått dig?


    Det bästa hade väl varit o lagts ner ner o dö. Minst klimatpåverkan,
  • Polyrytm
    Anonym (Lollo) skrev 2023-06-04 11:24:16 följande:

    Lite fundersam att du skall åka till Stockholm med bil överhuvudtaget. Vi befinner oss faktiskt i ett klimat nödläge om de har undgått dig?


    Jag antar att du använder en mobil eller liknande för att skriva såhär otroligt viktiga inlägg? Du använder el också?

    Är det inte bättre för klimatet om du slutar skriva?

    Till ämnet.

    Jag har sett Nightwish ett antal ggr men det var med Tarja på sång.

    Floor verkar vara en fantastisk sångerska.

    Kai är en vass trummis också.
  • Swedman
    Polyrytm skrev 2023-06-04 11:41:53 följande:
    Jag antar att du använder en mobil eller liknande för att skriva såhär otroligt viktiga inlägg? Du använder el också?

    Är det inte bättre för klimatet om du slutar skriva?

    Till ämnet.

    Jag har sett Nightwish ett antal ggr men det var med Tarja på sång.

    Floor verkar vara en fantastisk sångerska.

    Kai är en vass trummis också.

    hihi


    Hon är höggravid för tillfället. Hon är en otrolig vokalist och har stor scennärvaro.
    Trummisen gillar jag skarpt. Han har en egen workout där på sin tron. 
    Det var ett jäkla drag ska du veta. "Hela havet gungar" var det som. 
    Sista låtarna var Shoemaker och "The greatest show on earth". Det var de sångerna som jag verkligen ville höra och så blev det. 

  • Polyrytm
    Swedman skrev 2023-06-04 12:38:26 följande:

    hihi


    Hon är höggravid för tillfället. Hon är en otrolig vokalist och har stor scennärvaro.
    Trummisen gillar jag skarpt. Han har en egen workout där på sin tron. 
    Det var ett jäkla drag ska du veta. "Hela havet gungar" var det som. 
    Sista låtarna var Shoemaker och "The greatest show on earth". Det var de sångerna som jag verkligen ville höra och så blev det. 


    Fantastiskt duktig och vacker kvinna. Jag kan tänka mig att hon har bra närvaro live för hon kommer igenom i videos.

    Kai är en rätt kompetent jazztrummis också faktiskt. Både han och Floor är rena urkrafter, bra tillskott i bandet.

    🤘
  • Swedman
    Polyrytm skrev 2023-06-15 18:15:35 följande:
    Fantastiskt duktig och vacker kvinna. Jag kan tänka mig att hon har bra närvaro live för hon kommer igenom i videos.

    Kai är en rätt kompetent jazztrummis också faktiskt. Både han och Floor är rena urkrafter, bra tillskott i bandet.

    🤘
    Nu blir det KISS på hemmaplan om nån månad (Dalhalla). Det är ju en grupp som varit världsartister och måste ju bara se dom. 
Svar på tråden Konsert, S-holm, lördag, Parkera?