• Anonym (Utmattad)

Får man inte sjukskrivning längre?

För 9 år sedan blev jag sjukskriven för utmattningssyndrom. Efter 9 månaders sjukskrivning var jag tillbaka på jobbet på heltid vilket min läkare var helt chockad över med tanke på hur jag mådde. Jag har mått bra i många år efter detta.

Nu, 9 år senare, har mina symptom kommit tillbaka. Jag har haft några oerhört tuffa år med väldigt sjuka föräldrar där båda har hållt på att dö flera gånger och jag har som enda barnet fått hjälpa dem mkt. Min hund som är min bästa vän har haft cancer flera gånger och jag har haft flera missfall. Jag är nu gravid igen och har en övergreppsproblematik från barndomen som kommit upp till ytan vid undersökningar hos mvc. Jag har även ett ansträngande arbete (soc) med mycket stress, press och övertid. 

Den senaste tiden har min hälsa snabbt försämrats. Jag har följande symptom:

Yrsel
    Huvudvärk 
    Ont i kroppen
    Känner mig tom 
    Sover dåligt eller extremt mycket 
    Väldigt trött
    Orkar inget 
    Ångest 
    Glömmer saker 
    Hjärtklappning 
    Stressad hela tiden 
    Magkatarr som kommer tillbaka 
    Kort om folk på jobbet 
    Hittade inte hem häromdagen 
    Dragit ner på socialt umgänge 

Jag ringde idag min vc och uppgav alla symptom och berättade hur jag mådde och bad om att få boka en läkartid. Sköterskan jag pratade med gav mig ett oerhört kallt bemötande. Hon tyckte att jag istället skulle gå ner i tid på jobbet, verkade inte tycka att jag är sjuk alls. Jag fick inte boka en läkartid utan ska ringa i morgon och boka en akuttid. Jag grät under hela samtalet och känner mig så ledsen och förvirrad. När jag mådde såhär sist fick jag jättebra hjälp och nu är lösningen att gå ner i tid...? Jag förstår ju att det inte är hon som bestämmer om jag är i behov av sjukskrivning eller inte men jag blev helt sänkt efter samtalet. Jag är inte arbetsskygg på något sätt men är verkligen ingen bra anställd så som jag mår just nu. Får man inte hjälp från sjukvården längre eller hade jag bara otur som fick prata med just henne? 
  • Svar på tråden Får man inte sjukskrivning längre?
  • Anonym (Utmattad)
    IQfiskpinne skrev 2023-06-05 21:05:12 följande:

Ringer du vc imorgon kanske en annan sjuksköterska svarar? Finns det någon annan vårdcentral i stan, kanske en privat?

Har du inget fackligt ombud på jobbet? Man FÅR inte missgynna gravida.

Fackligt ombud har vi men de kan tyvärr inte göra så mkt åt arbetsbelastningen. Vi har försökt som grupp i 1.5 år :-/
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (Sjukskriv dig) skrev 2023-06-06 04:36:12 följande:

Lyssna inte på den sköterskan. Finns så många "tykna" och bittra sköterskor som svarar på vårdcentraler för tidsbokning. Ring och boka en akut läkartid och berätta allt. Dina symtom låter ganska allvarliga. Du kan sjukskriva dig ifrån jobbet redan nu, och det tycker jag du ska göra. Först efter en vecka krävs läkarintyg och då har du nog fått tag i en vettig läkare. Lycka till. Kram

Tack snälla för peppen! Ska ringa I morgon bitti och boka en akuttid. Min man har erbjudit sig att följa med mig, tänker att det är bra för då kan han stötta mig lite.
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (fel) skrev 2023-06-06 06:31:00 följande:
    Låter tyvärr som att sjuksköterskan är inte kompetens nog att ta samtal som gäller det psykiska, går över sina befogenheter. Nog ett problem på vårdcentralen men det ska inte du drabbas av. Jag hade gått in i 1177 och sett vad hon skrivet. Tagit upp det med ledningen sedan, tror du ska fylla i något formulär eller be att bli uppringd av chefen. Förstår om du inte orkar eller känner för att ta tag i det nu direkt.

Tagit en akut tid om du nu får det eller MVC, kanske MVC förhoppningsvis har bättre professionellt bemötande. Min sjukskrivning sköttes från sjukhuset. 

Försök ta hand om dig så länge. 
    Kan nog vara så. Gick in på 1177 och kollade hennes anteckning, hon hade skrivit ner tre symptom, att jag mår dåligt, att hon rekommenderat mig att prata med HR och att jag ska boka en akuttid nästkommande vardag dvs i morgon.

Jag trodde mvc läkare bara kunde sjukskriva för graviditetsbekymmer? Men jag kanske har fattat det helt fel? 
  • Anonym (gg)

Nu ska all psykiatri skäras ner ytterligare, mer än den redan gjort. Jag fick veta igår att jag inte kommer prioriteras oavsett vad jag gör, detta trots att jag är mitt i en behandling. Ofta nekas remisser från vc till psykiatrin, så vårdcentralerna är överbelastade med personer med psykisk ohälsa. Du måste stå på dig. I mitt fall blir jag i stort sett utslängd som ett sätt att spara pengar. Jag kan inte ens få vård via vårdcentraler nu, pga att de alltid hänvisar till psykiatrin om man hör dit. 

Så det är "brist på" resurser som gör att det blivit såhär.

• Anonym (Utmattad)
    Anonym (....) skrev 2023-06-06 12:57:43 följande:
    Det är medicinska sekreterare som oftast svarar i telefon och bokar in besök till läkare. Inte alltid ssk. 
    Aha okej. Kanske var det hon var då. Synd bara att man väljer att bemöta någon så. Grät från och till i 4 h efter samtalet. Brukar aldrig reagera så när jag mår bra men igår gick det inte att hejda.
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (gg) skrev 2023-06-06 13:31:03 följande:

Nu ska all psykiatri skäras ner ytterligare, mer än den redan gjort. Jag fick veta igår att jag inte kommer prioriteras oavsett vad jag gör, detta trots att jag är mitt i en behandling. Ofta nekas remisser från vc till psykiatrin, så vårdcentralerna är överbelastade med personer med psykisk ohälsa. Du måste stå på dig. I mitt fall blir jag i stort sett utslängd som ett sätt att spara pengar. Jag kan inte ens få vård via vårdcentraler nu, pga att de alltid hänvisar till psykiatrin om man hör dit. 

Så det är "brist på" resurser som gör att det blivit såhär.

Det är ju helt sjukt?! Vad är din plan? <3
  • EpicF

Mvc läkare sjukskriver pga av graviditeten, men de symtom du har kan också bero på eller förstärkas av att du är gravid så är inte fel att ta kontakt med läkare på mvc. 

• Anonym (gg)
    Anonym (Utmattad) skrev 2023-06-06 13:32:22 följande:
    Det är ju helt sjukt?! Vad är din plan? <3
    Jag vet inte än. först tänkte jag få det de sagt till mig skriftligt i alla fall, så jag får möjlighet att söka vård någon annanstans. 

Ge inte upp, var besvärlig, jag vet att det är det sista man orkar dock.
  • Kvittning
    Anonym (Utmattad) skrev 2023-06-05 19:20:29 följande:
    Jag tror inte att jag missförstod. Hon sa att jag borde gå ner i tid på jobbet, att jag borde prata med HR om att få arbetslättnad och att många står ut fram till förlossningen för "sedan är du ju föräldraledig och behöver inte jobba". Som att jag bara är lat eller inte vill gå till jobbet. Om jag hade haft en annan sjukdom, hade man sagt så då eller är det okej för att detta handlar om stress/utmattning/depression...? Varit ledsen för det här samtalet hela dagen.
    Jag tror du missförstod henne. Hon säger ju direkt på telefonen att du behöver vidta omedelbara åtgärder. Hon säger inte att du ska stå ut till förlossningen utan hon konstaterar att många gör det. Vilket absolut inte är samma sak som en uppmaning att det är så man ska göra.

Och hon säger åt dig att ringa idag för att få en akuttid då hon bedömer att du behöver omedelbar hjälp. Istället för att hon direkt ska ge dig en tid enligt köprincipen för den ligger nog en eller flera veckor bort medans akuttider släpps dagligen. Dvs gårdagens akuttider var slut och du behöver ringa idag för att få en av dagens akuttider (som inte gick att boka in igår).
  • Anonym (Utmattad)

Idag var jag hos en läkare som var betydligt trevligare än hon i telefon. Han sa att jag är på gränsen till utmattning och pratade om att sjukskriva mig i 4-5 veckor. Dock ringde han nu under em och sa att han sjukskriver i 2 veckor och att jag sedan ska börja jobba 50%. Fick sån galen Hjärtklappning efter vårt samtal. Hur ska jag hinna bli såpass arbetsför på två veckor med alla mina symptom?? Ännu mer stressad nu...

• EpicF
    Anonym (Utmattad) skrev 2023-06-07 15:54:55 följande:

Idag var jag hos en läkare som var betydligt trevligare än hon i telefon. Han sa att jag är på gränsen till utmattning och pratade om att sjukskriva mig i 4-5 veckor. Dock ringde han nu under em och sa att han sjukskriver i 2 veckor och att jag sedan ska börja jobba 50%. Fick sån galen Hjärtklappning efter vårt samtal. Hur ska jag hinna bli såpass arbetsför på två veckor med alla mina symptom?? Ännu mer stressad nu...

Du får ta konakt på nytt när det gått två veckor, om du inte klarar att jobba 50%. 
Svar på tråden Får man inte sjukskrivning längre?