• Anonym (Mamma)

6-åring har börjat kissa på sig vid läggning - Vad är det för fel?

Min 6-åring som inte har haft några som helst olyckor på väldigt länge har helt plötsligt börjat kissa på sig vid läggningarna, om och om igen. Ikväll har det blivit sju gånger, tre av dem medan jag skapat tråden(!).

Det här har pågått ca tio dagar och det händer inte varje kväll men när det händer så kissar han på sig 1-3 gånger, ikväll är verkligen ett rekord. Han säger att han inte känner att det är på väg, han säger att han försöker knipa, ingenting verkar fungera.

Det enda som har förändrats på sistone är att han får sitta med sin platta på kvällarna, kan det verkligen störa ut kroppens signaler så mycket? Han får ofta dricka lite grann innan han ska sova, en halv dl vätska ungefär, och det har han gjort länge i perioder så det kanske, kanske inte är en faktor, men det kommer vi så klart sluta med. Ett tag hade jag en teori om att han gjorde det med vilje, antingen för att få vara uppe längre eller för att få duscha eller för att få mer mamma tid eller bara för att få en reaktion ifrån mig, men han försäkrar att det verkligen är olyckor och han verkar trovärdig ändå för han verkar själv bli ledsen för att det händer.

Är det någon som har idéer om vad som är fel?? Jag har just tagit ur i det sista kisslakanet ur sängen och jag tror jag är inne på min sista nerv också! Det här är bara inte normalt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-08-25 17:39
    För er som undrar så löste sig allting fint på några dagar mha bättre kontroll över drickande och kissande över dygnet plus ändrade läggningsrutiner med lite mer uppmärksamhet. Inget som helst fel på barnet med andra ord.

• Svar på tråden 6-åring har börjat kissa på sig vid läggning - Vad är det för fel?
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2023-06-07 19:11:36 följande:
    Lägg av. Du är inte ens rolig.
    Det var du som sa att du visste att han inte var döende eller att det var något allvarligt. Det måste innebära att ni kan göra allt man gör av undersökningar på sjukhus kan ni göra i hemmet. Minisjukhus i hemmet. 
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2023-06-07 19:26:24 följande:
    Det var du som sa att du visste att han inte var döende eller att det var något allvarligt. Det måste innebära att ni kan göra allt man gör av undersökningar på sjukhus kan ni göra i hemmet. Minisjukhus i hemmet. 
    Nej det innebär att man klarar av att läsa av sitt barns agerande och orsakerna bakom. Ledsen för dig och de andra att ni inte fick vatten på era kvarnar, men "tyvärr" så är det faktiskt inget fel på honom! Förstår att det är svårt att acceptera, men så är det.
  • Anonym (0o0)

Skall han börja i skolan nu efter sommaren å kanske har massa tankar över det? Hade jag varit dig hade jag börjat kanske sätta honom på toa lite tätare innan läggdags.

• EpicF

Ts: Så ni har varit till läkaren och redan fått svar? Imponerade att få svar så fort. 

• Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2023-06-07 19:58:45 följande:

Ts: Så ni har varit till läkaren och redan fått svar? Imponerade att få svar så fort. 

FATTA ATT VI INTE HAR VARIT TILL LÄKARE. Hur tydlig ska jag behöva vara??
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (0o0) skrev 2023-06-07 19:53:55 följande:

Skall han börja i skolan nu efter sommaren å kanske har massa tankar över det? Hade jag varit dig hade jag börjat kanske sätta honom på toa lite tätare innan läggdags.

Ja det är mycket möjligt, det händer en hel del just kring skolan nu. Både byta lokaler, personal, barn. Han kommer inte ens gå i samma skolområde som de andra och det är mycket som händer där helt enkelt.
  • Anonym (***)

Ta kontakt med vc nu, ta bort plattan o ge pojken mammatid, vad är det som är viktigare än att umgås o natta ditt barn?
    Har du kollat hur han har det på dagis/fritids/skola?
    Mår han bra? Har han det bra på alla ställe?
    Det kan vara ui eller så mår han inte bra pga något.
    Att plattan ersätter tid med en vuxen är aldrig bra, när ska folk fatta det? 

• Anonym (Louis)

Det var den konstigaste tråden jag läst på länge. Nej det är inte normalt och nej inte bara vänta ut. Kissa på sig ja kan hända men att göra det sju ggr på en kväll. Nej. Inte normalt att ens kunna kissa så många ggr på kort tid om han inte dricker kopiösa mängder. Om du googlar så är det lätt att se att det kan finnas många orsaker bakom. Det råd du fått att kontakta vården är helt adekvat. Vad tror du annars att rådet ska vara? Du säger å ena sidan att han är trovärdig när han säger det är olyckor men å andra sidan att han gör det för att få uppmärksamhet. Ring vården! 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Louis) skrev 2023-06-07 22:07:45 följande:

Det var den konstigaste tråden jag läst på länge. Nej det är inte normalt och nej inte bara vänta ut. Kissa på sig ja kan hända men att göra det sju ggr på en kväll. Nej. Inte normalt att ens kunna kissa så många ggr på kort tid om han inte dricker kopiösa mängder. Om du googlar så är det lätt att se att det kan finnas många orsaker bakom. Det råd du fått att kontakta vården är helt adekvat. Vad tror du annars att rådet ska vara? Du säger å ena sidan att han är trovärdig när han säger det är olyckor men å andra sidan att han gör det för att få uppmärksamhet. Ring vården! 

Som jag skrev tidigare så har det blivit tydligt att detta är med vilje och inte någon konstig sjukdom som endast slår till ett par timmar varje kväll. Det behövs ingen läkare, snarare ger det bara mer uppmärksamhet till problemet och spär på det.
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2023-06-07 22:15:45 följande:
    Som jag skrev tidigare så har det blivit tydligt att detta är med vilje och inte någon konstig sjukdom som endast slår till ett par timmar varje kväll. Det behövs ingen läkare, snarare ger det bara mer uppmärksamhet till problemet och spär på det.
    Du har inte varit till läkare men du vet ändå orsaken. Varför frågar du då om råd på FL? 

Och då påstår förövrigt att han inte gör det med vilja. 
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2023-06-07 22:29:58 följande:
    Du har inte varit till läkare men du vet ändå orsaken. Varför frågar du då om råd på FL? 

Och då påstår förövrigt att han inte gör det med vilja. 
    Jag har förklarat minst två gånger, kanske tre, ATT han gör det med vilje! Läser du inte ens när man ger direkta svar så kan jag inte rå för det. Jag bad om råd först när jag inte visste vad det berodde på och sedan nu när jag vet vad det beror på. Jag tror att typ tre svar i hela tråden har varit sansade och vettiga.
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2023-06-07 22:32:42 följande:
    Jag har förklarat minst två gånger, kanske tre, ATT han gör det med vilje! Läser du inte ens när man ger direkta svar så kan jag inte rå för det. Jag bad om råd först när jag inte visste vad det berodde på och sedan nu när jag vet vad det beror på. Jag tror att typ tre svar i hela tråden har varit sansade och vettiga.
    Endast i din trådstart och ett till inlägg har du skrivit att du tror han gör det med vilja. Men samtidigt så säger han själv att det är olyckor och tror honom. 

Men du vet fortfarande inte vad exakt det beror på, eftersom du vägrar ta kontakt med vården som är rätt instans. 
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2023-06-07 22:42:48 följande:
    Endast i din trådstart och ett till inlägg har du skrivit att du tror han gör det med vilja. Men samtidigt så säger han själv att det är olyckor och tror honom. 

Men du vet fortfarande inte vad exakt det beror på, eftersom du vägrar ta kontakt med vården som är rätt instans. 
    Ja, i inlägg 50, och sedan i ytterligare tre inlägg skriver jag om det indirekt som svar kring samma sak. Jag trodde honom INNAN det blev tydligt att han gör det här med vilje. Jag behöver ingen läkare att bolla tankar med kring varför han gör detta, fullständigt slöseri på tid för både hen och oss! 99 % säker på att han gör så här för att han ska få vara uppe längre på kvällen, 1 % att han vill ha mer mammatid (som han redan har i överflöd). Så nej, jag behöver inte veta EXAKT vad det beror på av de orsakerna, faktiskt. Jag betvivlar att en läkare kan ge det svaret heller.
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2023-06-07 22:49:38 följande:
    Ja, i inlägg 50, och sedan i ytterligare tre inlägg skriver jag om det indirekt som svar kring samma sak. Jag trodde honom INNAN det blev tydligt att han gör det här med vilje. Jag behöver ingen läkare att bolla tankar med kring varför han gör detta, fullständigt slöseri på tid för både hen och oss! 99 % säker på att han gör så här för att han ska få vara uppe längre på kvällen, 1 % att han vill ha mer mammatid (som han redan har i överflöd). Så nej, jag behöver inte veta EXAKT vad det beror på av de orsakerna, faktiskt. Jag betvivlar att en läkare kan ge det svaret heller.
    En läkare kan undersöka ocj ta reda på om det är fysiskt eller psykiskt samt ta reda på om det är underliggande sjukdom. Att som mamman inte ens vilja det bästa för sitt barn är otroligt märkligt. 
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2023-06-07 22:54:18 följande:
    En läkare kan undersöka ocj ta reda på om det är fysiskt eller psykiskt samt ta reda på om det är underliggande sjukdom. Att som mamman inte ens vilja det bästa för sitt barn är otroligt märkligt. 
    Som jag har sagt igenom hela tråden - det behövs ingen läkare. Kan du ta in det nu? Det är redan tydligt att det inte beror på några fysiska besvär.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden 6-åring har börjat kissa på sig vid läggning - Vad är det för fel?