Stjärnskottet skrev 2023-06-07 08:09:43 följande:
Jag har redan förklarat varför det har med feminismen att göra. Det är inte så enkelt som att "jag tycker si och du tycker så". Det finns ett underliggande grupptryck som påverkar.
Jag kan hålla med dig när det kommer till plagg som syns på ett annat sätt, såsom väldigt urringat eller liknande. Men vad jag har för underkläder ser ingen, utom möjligen min man och de jag delar omklädningsrum med. Om ingen ser, så är det ganska märkligt att påstå att man klär sig i det för någon annans skull. (Sedan finns det som sagt säkert de som väljer underkläder för att de tror eller vet att andra kommer att se dem. Men, det gäller inte alla.)
Jag tycker att det är lika löjligt att påstå att jag känner mig sexig i mina hudfärgade, sömlösa stringtrosor, som att jag känner mig sexig i min hudfärgade Tshirt-BH. Bägge delarna är bara underplagg, som jag väljer först och främst utifrån bekvämlighet. Jag skulle aldrig gå omkring till vardags med en BH som klämmer, så varför i all världen skulle jag gå omkring med trosor som var obekväma?
Dessutom, jag är 40+. Jag har sedan länge kommit förbi den där åldern då jag brydde mig om vad andra tänker och tycker om mitt utseende. Jag klär mig i kläder jag trivs i, har den frisyr jag gillar, och så vidare. Visst vill jag också känna mig fin, och den känslan är relaterad till hur andra människor uppfattar mig, men jag är också såpass gammal att jag inser att man inte kan tillfredsställa alla. Att oavsett hur mycket jag anstränger mig, kommer det alltid att finnas de som inte tycker jag är fin. Och jag är okej med det.
Jag är inte feminist, nästan tvärtom, faktiskt, i alla fall om man talar om feminism såsom mer än att män och kvinnor ska vara lika inför lagen.
Jag tror ingen förnekar att det sociala grupptrycket existerar, eller att val av kläder och utseende är mer komplicerat än rent personligt tycke. Det du gör är att ta på dig rollen som tankeläsare, och tala om för andra vad de tänker och känner och tycker. Du framstår som både respektlös och insiktslös, speciellt som du fortsätter att framhärda i din bestämda åsikt trots att många har svarat att det inte stämmer på just dem.