Hur hantera svårt psykiskt sjuk ”bonusson”
Jag och min sambo har varit tillsammans i fem år, vi har bott ihop i tre år. Jag har två barn i tonåren som bor hos oss lite mer än halva tiden. Sambon har två lite äldre barn. Hans äldsta son är 30 år gammal och har de senaste tio åren inte bott i samma stad som vi gör. Sonen har grava psykiska problem och är diagnostiserad med paranoid schizofreni. Han har använt en hel del droger under sitt vuxna liv och varit tvångsintagen i omgångar.
Just nu är sonen inne i en ganska lugn fas och han pratar om att flytta till staden där vi bor. Jag är så kluven inför detta. Det är så klart jättebra att sonen har lite balans men med tanke på hur den här sjukdomen verkar bete sig vågar jag inte hoppas att det håller i sig. Det gör inte min sambo heller men han är glad att få lite mer kontakt med sonen. Det har inte alltid varit så mellan dem.
Jag känner enorm olust inför att bjuda hem sonen, att han ska veta var vi bor. Jag har träffat honom ett antal gånger men aldrig hemma hos oss. Under psykoserna har han inte varit våldsam mot sin familj men han har varit klart hotfull och han har varit direkt våldsam mot andra (polis, vårdare och väktare). Jag är orolig att han ska falla in i psykos igen och komma hit och skapa trauma för oss och mina barn. Jag skulle vilja be min sambo att inte bjuda hem sonen utan fortsätta träffa honom på andra platser men vet inte om det är en rimlig begäran.
Är det någon annan här som varit i liknande situation. Hur gör man?