• Anonym (orolig)

Hur hantera svårt psykiskt sjuk ”bonusson”

Jag och min sambo har varit tillsammans i fem år, vi har bott ihop i tre år. Jag har två barn i tonåren som bor hos oss lite mer än halva tiden. Sambon har två lite äldre barn. Hans äldsta son är 30 år gammal och har de senaste tio åren inte bott i samma stad som vi gör. Sonen har grava psykiska problem och är diagnostiserad med paranoid schizofreni. Han har använt en hel del droger under sitt vuxna liv och varit tvångsintagen i omgångar. 

Just nu är sonen inne i en ganska lugn fas och han pratar om att flytta till staden där vi bor. Jag är så kluven inför detta. Det är så klart jättebra att sonen har lite balans men med tanke på hur den här sjukdomen verkar bete sig vågar jag inte hoppas att det håller i sig. Det gör inte min sambo heller men han är glad att få lite mer kontakt med sonen. Det har inte alltid varit så mellan dem. 

Jag känner enorm olust inför att bjuda hem sonen, att han ska veta var vi bor. Jag har träffat honom ett antal gånger men aldrig hemma hos oss. Under psykoserna har han inte varit våldsam mot sin familj men han har varit klart hotfull och han har varit direkt våldsam mot andra (polis, vårdare och väktare). Jag är orolig att han ska falla in i psykos igen och komma hit och skapa trauma för oss och mina barn. Jag skulle vilja be min sambo att inte bjuda hem sonen utan fortsätta träffa honom på andra platser men vet inte om det är en rimlig begäran. 

Är det någon annan här som varit i liknande situation. Hur gör man?

• Svar på tråden Hur hantera svårt psykiskt sjuk ”bonusson”
  • AndreaBD
    Anonym (orolig) skrev 2023-06-08 15:25:49 följande:
    Det handlar ju inte enbart om risk för våld heller. Att en familjemedlem blir helt beteendeförändrad, skriker, förolämpar och hotar är ju också en grund för trauma. 
    Jo. Och där hänger det ju lite på hur gamla barnen är, om de skulle förstå utan att bli traumatiserade. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Anhörig) skrev 2023-06-08 15:58:39 följande:
    Du har fel. De flesta med psykossjukdomar skadar sig själva inte andra. 
    Nej, jag har inte fel. Att de skadar sig själva är förvisso sant men det är också sant att de under psykotiska episoder/skov kan vara och ofta är mycket utagerande och att de då också skadar andra. Samma när de är omedicinerade. Det finns verkligen ingen anledning att vara sig överdriva eller underdriva/romantisera kring effekterna av svår psykisk sjukdom.
  • Anonym (^)
    Anonym (Anhörig) skrev 2023-06-08 13:18:17 följande:

Hade jag varit din sambo hade jag brutit med dig. Du är fruktansvärt fördomsfull och oempatisk. Lär dig mer om hans sjukdomar istället! Schizofreni är inte som på film där personerna går runt och mördar folk, sjukdomen är värst för den drabbade och det är väldigt ovanligt att vara våldsam. Att sonen är det mot vårdpersonal, polisen mm är för att de fysiskt tvingar honom till saker och han känner sig trängd. 

Vad gäller dina barn så får du förklara så det inte blir något trauma för dem. Det finns anhörigutbildning och stöd för barn. 

Det är inte schizofrenin i sig som gör att TS inte vill träffa bonussonen. Det är det faktum att han är hotfull och våldsam. TS skriver t.o.m. att hans lillasyster har blivit traumatiserad av detta (alltså inte bara av det faktum att han är sjuk, utan av att han skrikit och varit hotfull). Du verkar ta det TS skriver personligt. Du skriver ju också att du har närstående med schizofreni. Du har säkert stött på fördomar om schizofrena, som att de alla är livsfarliga mördare el. dyl, vilket säkert är väldigt jobbigt att höra. Men TS skriver ingenstans att ALLA personer med schizofreni är hotfulla och våldsamma. Hon skriver bara om sin bonusson. Ingen i tråden har påstått att just dina anhöriga är farliga heller. Det stämmer som du säger att de flesta schizofrena personer inte är våldsamma. Men vissa är det, och då innebär de naturligtvis ett problem för sin omgivning. Självklart ska man inte sprida myten att alla med schizofreni är farliga. Men att förminska någons upplevelser, och kalla hen oempatisk och fördomsfull, när hen berättar att hen har en anhörig med schizofreni som ibland är aggressiv, är inte heller ok. Det går att prata om TS problem, som är högst verkliga, och hennes oro, som är högst befogad, utan att samtidigt framställa alla schizofrena personer som farliga. Tänk dig att TS inte hade nämnt bonussonens psykiska sjukdom alls, utan endast att han är hotfull och våldsam. Hade du inte haft större förståelse för hennes känslor då?
  • Anonym (orolig)
    AndreaBD skrev 2023-06-08 18:24:14 följande:
    Jo. Och där hänger det ju lite på hur gamla barnen är, om de skulle förstå utan att bli traumatiserade. 
    Min yngste är 13. Och hur det tar beror ju så klart helt på vad som händer. Om han bara beter sig lite udda så kan man så klart även för ett ganska ungt barn förklara att han är sjuk och mår dåligt men att vi ska försöka se till att han får stöd och hjälp. Men skulle något mer allvarligt hända och om det är riktat mot dem personligen eller familjen kan det ju vara svårt att hantera även för ett äldre barn. 
  • Anonym (orolig)
    Anonym (^) skrev 2023-06-09 09:54:20 följande:
    Det är inte schizofrenin i sig som gör att TS inte vill träffa bonussonen. Det är det faktum att han är hotfull och våldsam. TS skriver t.o.m. att hans lillasyster har blivit traumatiserad av detta (alltså inte bara av det faktum att han är sjuk, utan av att han skrikit och varit hotfull). Du verkar ta det TS skriver personligt. Du skriver ju också att du har närstående med schizofreni. Du har säkert stött på fördomar om schizofrena, som att de alla är livsfarliga mördare el. dyl, vilket säkert är väldigt jobbigt att höra. Men TS skriver ingenstans att ALLA personer med schizofreni är hotfulla och våldsamma. Hon skriver bara om sin bonusson. Ingen i tråden har påstått att just dina anhöriga är farliga heller. Det stämmer som du säger att de flesta schizofrena personer inte är våldsamma. Men vissa är det, och då innebär de naturligtvis ett problem för sin omgivning. Självklart ska man inte sprida myten att alla med schizofreni är farliga. Men att förminska någons upplevelser, och kalla hen oempatisk och fördomsfull, när hen berättar att hen har en anhörig med schizofreni som ibland är aggressiv, är inte heller ok. Det går att prata om TS problem, som är högst verkliga, och hennes oro, som är högst befogad, utan att samtidigt framställa alla schizofrena personer som farliga. Tänk dig att TS inte hade nämnt bonussonens psykiska sjukdom alls, utan endast att han är hotfull och våldsam. Hade du inte haft större förståelse för hennes känslor då?
    Tack! Hjärta
  • AndreaBD
    Anonym (Anhörig) skrev 2023-06-08 15:57:36 följande:

Det är hemskt hur du demoniserar en av samhällets svagaste grupper. Media blåser upp sådana fall för att de säljer, det är ytterst sällsynt att schizofrena skadar andra de flesta mördare har inte schizofreni heller. Förr  var det de med Asperger som var ondskefulla mördare och man pratade om HIV- män. 

Verkligen inte. Jag vet att media blåser upp det, men de här fallen finns, de är inte påhittade, och man måste ändå titta på faktan. Självklart är det sällsynt och schizofrena skadar andra och självklart har de flesta mördare inte schizofreni. Jag säger bara att det förekommer, och att missbruk av droger ökar risken. Och när det förekommer så kan man hamna i ett väldigt knepigt läge. 
  • AndreaBD
    Anonym (orolig) skrev 2023-06-09 13:20:51 följande:
    Min yngste är 13. Och hur det tar beror ju så klart helt på vad som händer. Om han bara beter sig lite udda så kan man så klart även för ett ganska ungt barn förklara att han är sjuk och mår dåligt men att vi ska försöka se till att han får stöd och hjälp. Men skulle något mer allvarligt hända och om det är riktat mot dem personligen eller familjen kan det ju vara svårt att hantera även för ett äldre barn. 
    Jo, det är ju så. Mina barn var också tonåringar när deras bonussyster uppträdde märkligt, men de såg inte så mycket av det. Kruxet är ju alltid att man inte vet vad som kommer att hända. 
  • Anonym (^)
    Anonym (orolig) skrev 2023-06-09 13:31:55 följande:
    Tack!  // Hjärta
    GladHjärta
  • Miss Skywalker

Givetvis ska du tala om för din man att han får träffa honom utanför hemmet. Det finns inget utrymme för att vara lättkränkt när det handlar om en ev farlig människa.

• fornminne

De flesta psykiskt sjuka är inte farliga, men denne man har ju faktiskt varit hotfull ibland. Han tvångsmedicineras och använder tydligen droger.

Det är ju DET som gör honom potentiellt farlig - hans inställning och att han är aggressiv - inte sjukdomen i sig! 

Varför börjar vissa då yla om att TS är fördomsfull och okänslig? Givetvis måste hon i första hand tänka på sina barn. Nej, jag hade inte släppt en instabil person med drogproblem nära dem, scitzofreni eller ej. Däremot kan TS självklart träffa honom och lära känna honom om hon vill, förslagsvis på neutral plats till en början. 

• fornminne

Alltså, vissa tar allt personligt eller misstolkar. Ingenstans har TS skrivit att alla scitzofrena är farliga. De flesta är det inte. Men denne man HAR visat aggressiva tendenser. Då måste man tänka lite annorlunda än om det gäller någon helt harmlös. Barn ska inte heller behöva utsättas för någon som hotar och skriker, även om personen inte går till fysiskt angrepp.

Det stämmer att vi måste sluta stigmatisera och isolera psykiskt sjuka. Man bör lära sina barn förståelse och tolerans, förklara för barnen osv.

Däremot måste man tänka lite annorlunda när det gäller utagerande personer, särskilt kring barn. Det är detta det handlar om här.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Kanske borde TS inte ha skrivit att han är psykiskt sjuk. Det verkar väcka starka känslor.

Kanske borde hon bara ha skrivit att han tar droger samt har varit hotfull tidigare. Då hade hon nog fått större förståelse för att hon inte vill att hennes tonåringar ska råka illa ut.

• Anonym (^)

Sanningen är ju att det ofta är oerhört tufft att vara anhörig till någon med en psykiatrisk diagnos. Men vissa vill inte höra sånt. Diagnoser är ett väldigt känsligt ämne. Det som stör mig är att anhörigas upplevelser alltid ska förminskas. Man kräver förståelse för den som har diagnosen, hen mår ju dåligt, man ska inte stigmatisera osv. Och visst stämmer det att människor med psykiatriska diagnoser förtjänar förståelse och empati. Men det gör även de anhöriga. Inget blir bättre av att man låtsas som om det alltid är en dans på rosor att vara anhörig till någon med diagnos. Det måste gå att uppnå en sund balans där både den som har diagnosen och den anhörige blir lyssnad på och förstådd.

• Anonym (Farligt)
    Anonym (orolig) skrev 2023-06-09 13:20:51 följande:
    Jag själv var tidigare ett psykfall/kille med vanföreställningar/psykosproblem. Det gick ut över närstående. Jag är ingen ond individ, inte kriminell och knarkar inte. Har gått ut gymnasiet med goda betyg och tillsynes normal. Men när jag fick mina värsta attacker så attackerade jag närstående. Jag skrek, hotade och misshandlade min egna mamma. Jag utsatte henne för enorm psykisk stress och rädsla. Jag var livsfarlig. Har tagit stryptag och kastat henne i golvet. 

Varför gör man då detta? 
    Man bli helt enkelt en annan person. Man känner en rädsla och ångest kombinerat med förtvivlan/desperation och enorm irritation/ilska. Egentligen vill man rikta den mot någon annan, men eftersom det ej fanns någon verklig individ att få tag på så blev det närstående. Det blir oftast de närstående som får ta skiten när folk mår dåligt. Man blir ett monster, den absolut sämsta sidan av sig själv. Man begår saker som man aldrig skulle göra vid sina fulla sinnens bruk. Det är verkligen hemskt. 

Precis som många säger är det ovanligt at individer med psykossjukdom attackerar folk på gatan, hugger någon på stan osv. Desto vanligare är våld, hot och psykisk misshandel mot närstående. Närstående anmäler ofta inte. Min mamma anmälde inte mig. Trots att jag brukade ganska grovt psykiskt och fysiskt våld till följd av mitt förstörda sinnestillstånd. 

Med detta sagt så var på din vakt. Innerst inne vill jag inte att individer som mår dåligt ska bli undvikta eftersom social relationer kan stärka deras välmående och psykiska hälsa. De ska egentligen få stöd. Men det finns en stor fara i det. Det kan resultera i ENORMA påfrestningar. Jag tror inte du är beredd att göra de eventuella uppoffringarna för en vuxen individ som du inte ens är biologiskt relaterad till, egentligen en främling. Och varför skulle du vara det? Jag hade inte varit det om jag vore du. Det är inte ditt jobb att rädda världen eller honom. Du har om möjligt en skyldighet mot dina egna barn, men inte andras. Min mamma stod alltid kvar för att hon var extremt trogen och lojal. Oftast är det mödrarna som stannar kvar och tar smällen, hur stor den än är. Farsorna, syskonen och vännerna springer för livet och säger HEJ DÅ. 

HEJ DÅ!

• Anonym (Farligt)
    Anonym (^) skrev 2023-06-09 17:51:58 följande:

Sanningen är ju att det ofta är oerhört tufft att vara anhörig till någon med en psykiatrisk diagnos. Men vissa vill inte höra sånt. Diagnoser är ett väldigt känsligt ämne. Det som stör mig är att anhörigas upplevelser alltid ska förminskas. Man kräver förståelse för den som har diagnosen, hen mår ju dåligt, man ska inte stigmatisera osv. Och visst stämmer det att människor med psykiatriska diagnoser förtjänar förståelse och empati. Men det gör även de anhöriga. Inget blir bättre av att man låtsas som om det alltid är en dans på rosor att vara anhörig till någon med diagnos. Det måste gå att uppnå en sund balans där både den som har diagnosen och den anhörige blir lyssnad på och förstådd.

Inte bara tufft. Det kan vara långt värre än tufft. Det kan vara rent av psykisk tortyr och risk för livet. Jag råder verkligen samtliga individer som bor med en svårt psykiskt sjuk eller någon med psykossjukdom av något slag, att lämna eländet. Försök ordna hjälp till individen på distans. Men lös det inte själv. för i 99 fall av 100 går det inte. Det måste till att myndigheter, psykiatrin och andra instanser hjälper till och gör jobbet. Tyvärr är psykiatrin helt jävla värdelös och ett skämt i sig. Just därför väljer många anhöriga att försöka lösa det på egen hand. 

Jag rekommenderar starkt samtliga som bor med svårt psykiskt sjuka individer som har någon form av antingen grov adhd/autism, borderline eller psykossjukdom att lyssna på denna dokumentären i P1. Så här illa kan det gå. 
    sverigesradio.se/avsnitt/de-mordade-sin-mamma-lillebror-del-1-3
  • Anonym (Farligt)
    AndreaBD skrev 2023-06-08 10:13:48 följande:
    Har du varit i den situationen? Det har jag. Också med ett bonus-barn, men även min man fick ta beslutet till slut att hålla hen utanför vårt hem. Det gick bara inte. Det finns gränser för hur mycket man tål att få sitt eget liv förstört. Även för en förälder. 
    Jag kan förstå det. Jag kan förstå båda sidorna. 

Dels mamman som kanske lever genom sitt barn, som tänker att de lika gärna kan skadas fysiskt/psykiskt för att om möjligt hjälpa barnet. För alternativet är att barnet går förlorat och då förlorar de hela sina liv i vilket fall. 

Sedan kan jag förstå de som väljer att lämna. Syskon, partner, barn, föräldrar. För det kan vara ett rent helvete att leva med en psykiskt sjuk. Den psykiskt sjuka kan göra saker mot de som personen aldrig skulle ha gjort om den inte vore sjuk. Man blir en annan person, man är inte sig själv, man förvandlas till ett olyckligt och desperat monster som maler ner sina nära och kära. De får ta smällen. Jag själv lät det gå ut över min mamma när jag mådde som sämst. Skrek, hotade, spottade och använde fysiskt våld. Saker som man hade kunnat dömas till flera år fängelse för i vanliga fall, om det vore mot exempelvis en partner i relationsvåld. Män som slår sina kvinnor exempelvis. Min de ensamma mödrarna anmäler ofta inte. För de vill inte att deras barn ska åka på domar och annan skit som förstör deras liv.    
Svar på tråden Hur hantera svårt psykiskt sjuk ”bonusson”