• Vidi

    Balans i relationen

    Efter många år av singelliv träffade vår dotter en man som bor i spanien. De verkar tycka om varandra, vi är glada för vår dotter. Men relationen är inte jämställd Ekonomiskt. Hon besöker honom minst en gång i månad, hon betalar både resor och vistelse för sig själv. Han har deklarerat för henne att han inte har råd, har lågt inkomst. Ska de två resa tillsammans så är det hon som betalar, även  de flesta restaurangbesök betalar hon. Nu ska han komma till Sverige på besök och stanna här en vecka men han hade bara råd till att betala flygbiljetten hörde vi. Det betyder att vår dotter ska försörja honom under hela veckan han är här. Har man inga pengar så reser man inte till ett annat land. Vill man resa bort så ska man väl försörja sig själv. Det är klart att vi anser att vår dotter gör jätte fel här. Det är inte så en bra relation mellan två vuxna inidivider ska fungera. Hon behöver nog tänka genom en hel deL. Vi är förvånade att hon ser på det hela som om det vore normalt.  Hur täner ni andra om det här? 

  • Svar på tråden Balans i relationen
  • Magical

    Utgår från att hon är vuxen? Tycker hon det är "värt" att lägga de pengarna för att få vara med honom så gör hon ju det. 

    "kär och galen"Flört 

  • Ylva34

    Jag är lite intresserad av att veta hur ni hade tänkt om det varit tvärtom, dvs om det varit mannen som tjänat mest och bjudit henne. Jag tror nämligen att det är mer socialt acceptabelt än tvärtom även om det är kanske lite gnissel där med nu för tiden.

    Frågan är om han tycker det är helt okej att hon bjuder så här eller om han skäms för det eller om de faktiskt har någon avbetalningsplan, vad som är grejen liksom? Om han älskar och bryr sig om henne behöver han vara mån om hennes pengar också, tänker jag och inte bara ta, ta. 

    Ni kan ha fått fel uppfattning om honom som kanske kommer färga ert omdöme när ni träffas. Jag förstår ni vill skydda er dotter. Jag hade tagit upp det med henne igen om att hon behöver tänka på att skydda sig ekonomiskt så hon inte ingår i någon affär eller så, så hon inte blir utnyttjad. Samtidigt förstår jag problematiken, han bor i Spanien och där kan det vara fattiga summor man får fast man jobbar häcken av sig, än här i Sverige. Vi kan ju bara jämföra svenska kronan mellan Sverige och Danmark så får vi ett hum. Han är kanske hur redig som helst. Jag hade nog velat "sniffa" på honom mer för att försöka få en klar bild av hur han är som person. 

    I slutändan är det er dotter som är vuxen och som tjänar sina egna pengar och som bestämmer själv hur de ska spenderas, men lite tips är ju inte fel att ge ändå, tänker jag. I normalt fall hade jag sagt att ge inte tips om personen inte ber om det men samtidigt har ni levt längre, har förhoppningsvis mer ekonomisk koll på vissa saker om hon är en ung vuxen. Man kan ju typ säga "Får jag säga någonting här? Kan jag komma med något tips? Tänk på det här och det här och det här", men mer än så kan man inte göra. Jag gissar att hon kommer bara vifta bort det där men skulle hon hamna i någon sits där varningsklocka ringer så kommer hon nog minnas era ord och kanske då inte gå igenom just den dörren. 

    Hoppas det löser sig! :) Förstår ert dilemma. 

  • Anotherone

    Tänker att hon är vuxen och måste få göra sina egna misstag och dra lärdomar av saker som sker.
    Men jag hade verkligen sett till att hon förstod att använda preventivmedel innan relationen var etablerad och lite mer jämlik...

  • Vidi

    Svar till Ylva 34
    vi tänker på samma sätt om det vore tvärtom. ekonomisk självständighet är viktig för ens egen identitet. Sen kan man naturligtvist dela med sig och bjuda Men man ska vara rädd om sina pengar, så tycker vi. Vi skriver inte om några tonåringar här. Båda två är i medelålder. Vi har sett hur vår dotter har jobbat hård i sitt liv för att ha det ekonomiskt bra nu. Han verkar inte ha haft några ekonomiska mål i livet. Men du  har rätt när du skriver att man ska vänta och se. 

  • Ylva34
    Vidi skrev 2023-06-09 08:06:22 följande:

    Svar till Ylva 34
    vi tänker på samma sätt om det vore tvärtom. ekonomisk självständighet är viktig för ens egen identitet. Sen kan man naturligtvist dela med sig och bjuda Men man ska vara rädd om sina pengar, så tycker vi. Vi skriver inte om några tonåringar här. Båda två är i medelålder. Vi har sett hur vår dotter har jobbat hård i sitt liv för att ha det ekonomiskt bra nu. Han verkar inte ha haft några ekonomiska mål i livet. Men du  har rätt när du skriver att man ska vänta och se. 


    Ja jag håller med där. Samtidigt så händer det hela tiden att folk blir nerkärade i varande som har väldigt olika ekonomiska förutsättningar. Jag vet jag tjänar minst i de relationer jag varit i, är i, och innan känt mig dö dum i det, jobbat mycket extra och så. Det var som så att pojkvännen/fästmannen/äkte maken tog till att "dejta" mig på jobbet istället för att få en glimt av mig. När jag var ihop med en man som tjänade mkt mer pengar brukade han ursäkta sig innan han gav mig någon fin present som hade kostat, för han såg ju hur jag blev. Generad. 

    Vi gjorde saker som inte kostade så mycket. Jag tänker nu är det fint väder ute att din dotter och han kan säkert sysselsätta sig gratis eller nästan gratis, fina parker, stränder, ta med lite fika hemifrån, hon kan säkert visa honom runt. Det är kanske så att när hon hälsar på honom att det är han och kanske till och med hans familj som bistår med allt det där. Jag känner folk från alla möjliga olika samhällsklasser, bakgrunder, och vissa olika kulturer, och jag har sett väldigt fina egenskaper hos dem där de ekonomiskt sätt inte kan bidra på samma vis, de kompenserar det genom att vara generösa på andra sätt och ha en sammanhållning. Det finns ju trots allt mer att värdera hos någon, särskilt en partner förutom vad de tjänar i månaden. Jag har försökt att lätta upp mig själv där. 

    De jag sett där omgivningen dömt är de män som kommer från utlandet och bosätter sig här genom giftemål då de får börja från scratch. Vem som får börja från scratch när det är så. Det känns ändå som att ingen ifrågasätter om det är kvinnan som gör det, är min erfarenhet. 
    Sedan kan jag säga i min släkt, längre bak i tiden, så fanns det inte alls det från kvinnorna att jag på nåt sätt skulle känna mig dum, det fanns många bakåt som var hemmafruar. Det är fortfarande ju så i olika delar av världen. Jag har ju tjänat mindre när yngre men jag kämpade på som in i, precis lika mycket som ngn som tjänade mkt. Mindre välbetalda jobb behöver inte betyda att man sliter mindre, man kan till och med slita mer. Sen har vi alla olika förutsättningar med. jag var bara intresserad att höra vad du, ni tyckte där. Ibland kan det vara så (för mig) att man inte vet varför man reagerar som man gör och då är jag nyfiken på att nysta lite i det och se vad det kan bero på.

    Då hon är i medelåldern och varit med om en del och så så tror jag att om hon ser att det barkar iväg för mycket på ett håll, att hon då nyktrar till, men att i detta nuet att för henne är detta inga summor att prata om. 

    Jag vet de par som är karriärister båda två och visst de har en bra förståelse för varandra men det kan också fungera minst lika bra mellan en karriärist och en som inte har det, bara de är nöjda med hur de har det, tänker jag.  

    Jag förstår tanken med att man ska vara självständig ekonomiskt, det har jag också alltid strävat efter, ville inte förlita mig på nån, tom när jag var för ung för att arbeta lyckades jag klämma in mig någonstans för för mig var det viktigt, men det kan gå till överdrift med. Jag har fått dämpa mig. Kanske har er dotter blivit trött på ekorrhjulet och kanske är just den här spanske pojkvännen med sin värld och sina värderingar (och även sitt jobb) något hon behöver i kontrast? Jag bara spekulerar såklart. 

    Ja, ge det tiden an. Det är nog det enda sättet. Försök om ni kan att slappna av och lita på er dotter och att hon har huvudet på skaft eller kommer få det tids nog om något skulle visa sig fel. Man slutar aldrig oroa sig för sina barn. Hör till. Fast man ibland önskar att det inte var så :)
  • Vidi

    Tack för svar Ylva 34, du skriver klokt och fint, jag önskar att vi kände varandra. Jag är väldigt mycket enig med dig i det du skriver. Han har sin kultur och sin tänkande. Vi har träffat honom vid ett tillfälle och han gav intrycket av att vara trevlig och äkta. Sen vet man ju förstås inte. Vi hoppas ju att det är så för vår dotter verkar tycka om honom väldigt mycket. Hon är en fantastisk fin personlighet på alla sätt och vi önskar att han har sett det hos henne.

    Väldigt intressant att läsa lite om hur du själv upplevt och tänkt i dina relationer vid i olika situationer med tema ekonomi. Tack för du delar av dina upplevelser och tack för dina fantastiskt kloka råd. Vi önskar dig en fin sommar🌷🤗

  • Ylva34
    Vidi skrev 2023-06-13 19:33:19 följande:

    Tack för svar Ylva 34, du skriver klokt och fint, jag önskar att vi kände varandra. Jag är väldigt mycket enig med dig i det du skriver. Han har sin kultur och sin tänkande. Vi har träffat honom vid ett tillfälle och han gav intrycket av att vara trevlig och äkta. Sen vet man ju förstås inte. Vi hoppas ju att det är så för vår dotter verkar tycka om honom väldigt mycket. Hon är en fantastisk fin personlighet på alla sätt och vi önskar att han har sett det hos henne.

    Väldigt intressant att läsa lite om hur du själv upplevt och tänkt i dina relationer vid i olika situationer med tema ekonomi. Tack för du delar av dina upplevelser och tack för dina fantastiskt kloka råd. Vi önskar dig en fin sommar🌷🤗


    Vad snälla ni är! Tusen tack. Önskar er detsamma {#emotions_dlg.flower}Solig
Svar på tråden Balans i relationen