• Virriga Vera

Present till barn som slutar 1:an?

Vi ska på skolavslutning till ett barn som slutar 1:a klass. Ger man present, det gjordes aldrig när mina barn var små. Om ja, vad ger man?

• Svar på tråden Present till barn som slutar 1:an?
  • Elin pelin

Jag hade inte förväntat mig att andra gav en present till mitt barn som slutar ettan. Jag ska ge en liten sommarpresent (en keps som hon skulle fått i alla fall...) Vill du ge något så ge bara något billigt, en penna och ett sudd, en uteleksak  eller dylikt.

• glassgumman78

En jordgubbsplanta
    En pysselbok
    En rolig vattenflaska 
    Somriga strumpor
    En vattenpistol
    Stora såpbubblor

• Alexi

Är det ert barnbarn+ Då kan man väl ha med sig något somrigt för att det är kul. Men det är ju inte så att man uppvaktar vid skolavslutningar generellt. 

• Mrs Moneybags

Hoppas de inte bjuder in till skolavslutning varenda år, såvida du inte är en väldigt nära släkting...

Jag brukar ta min son på lunch efter skolavslutningen. 

• Spucks

Är det verkligen vanlig att andra än föräldrarna går på ett barns skolavslutning?

• Virriga Vera
    Spucks skrev 2023-06-12 19:22:54 följande:

Är det verkligen vanlig att andra än föräldrarna går på ett barns skolavslutning?

Därav min fråga. Men eftersom det är mitt barnbarns första skolavslutning och vi bor 60 mil från dem så har jag nu inhandlat en dagbok, pysselbok och en flådig penna att skriva i dagboken.

• Alexi
    Virriga Vera skrev 2023-06-12 20:00:15 följande:
    Därav min fråga. Men eftersom det är mitt barnbarns första skolavslutning och vi bor 60 mil från dem så har jag nu inhandlat en dagbok, pysselbok och en flådig penna att skriva i dagboken.
    Just far- och morföräldrar går ju jätteofta på skolavslutningar. Mina föräldrar var på alla de kunde. Och om ni dessutom inte träffar ert barnbarn så ofta så kan väl en liten present vara extra trevligt. 
  • Spucks
    Virriga Vera skrev 2023-06-12 20:00:15 följande:
    Jasså, ditt barnbarn. Till ens barnbarn går det väl alltid bra med lite presenter :D Speciellt om du bor så långt bort, då lär du ju inte se hen så oftas, då är det speciellt fint med lite presenter.
  • Nattviol

Nej, det brukas inte ges present till barn som slutar ettan så där. 

Jag som förälder har gett mina barn en sommarpresent för att jag tycker det är kul. Pennor, badbollar, fotboll är nog saker de fått genom åren. Nåt litet uppmuntrande bara för att de jobbat bra under året. 

Mina föräldrar har varit med på ett par av barnens avslutningar. De var inbjudna för att titta på när deras barnbarn uppträdde inte för att ge present. 

Skulle absolut aldrig ge sommarpresenten i skolan, den får de hemma.

Nu bor ni ju längre bort så det är klart att det är roligt att ni kommer och hälsar på - och dessutom har present med er! Bara det blir ju roligt. 

Svar på tråden Present till barn som slutar 1:an?